Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips på god utvendig maling!

NYTT TEMA
Dux1
Dux1Innlegg: 25957
11.05.09 18:39

Da er det snart på tide med å male huset igjen. Var ikke fornøyd med den malingstypen vi brukte sist, så nå lurer jeg på hva dere profesjonelle (malere i første omgang) vil anbefale av malingstype. Jeg har fått anbefalt den nye malingstypen Butinox Futura, men jeg er helt åpen for anbefalinger.

Det er selvsagt unødvendig å si at malinga skal bevare glansen i mange år. Ellers har vi vært plaget med svertesopp (har lys farge på huset), så maling som er forsterket mot sopp og alger er et pluss også!

Tips mottas med takk! 

coldman
coldmanInnlegg: 3499
11.05.09 21:26

Du bør kanskje nevne hvor du bor i landet.

Om det er fuktig eller tørt klima der du bor har endel å si.

TheBoxingAussie
TheBoxingAussieInnlegg: 58
11.05.09 21:34

Når det gjelder svertesopp, så er alle metaller og sterke soppdrepere trukket ut av dagens maling. Det beste tipset her er en periodisk vasking av huset, da skitt og pollen er mat for soppen. Før du maler bør du kjøre en skikkelig forvask, og fjerne all løs maling. Deretter bør du sjekke huset for svertesopp, og behandle med en sopp og algefjerner like før du maler. (Denne skal tørke inn i treet) I dag har du flere akrylmalinger å velge mellom. Disse holder bedre på glans og farge enn tradisjonelle oljemalinger. Ny av året er Norsjøs Tinova Premium, som også har vannfortynnbare oljer i seg. Alt bart tre bør grunnes, da alle grunninger har sterkere soppdrepere. Men stikkordet er: renhold.

Kjell_Magnum_45
Kjell_Magnum_45Innlegg: 162
11.05.09 21:53

Jeg har nettopp malt noen vindskier med akrylmaling. Det var første gang jeg testet dette, og aldri mer. Kommer til å holde meg til oljemaling.

TheBoxingAussie
TheBoxingAussieInnlegg: 58
11.05.09 21:58
Kjell_Magnum_45: Jeg har nettopp malt noen vindskier med akrylmaling. Det var første gang jeg testet dette, og aldri mer. Kommer til å holde meg til oljemaling.

Problemet er at fra neste år, så vil du knapt finne oljemalinger. Et nytt EU-direktiv i forhold til løsemidler vil da gjelde, men trøst deg med at Tjæralin fortsatt vil være et rent oljeprodukt.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 38847
11.05.09 22:03

Jeg vil (som bransjemann) helt klart anbefale akrylmaling. Holder glansen suverent lengst, samt alle fordeler ved selve påføringen da. Vil dog fortsatt holde på at den egener seg best til tidligere malte hus, da inntregningsevnen er veldig liten kontra oljebasert maling/beis.

Malte en hytte på Sørlandet for 5-6 år siden, da Drygolin Extreme kom på markedet. Veldig dyr, og tilsvarende oppskrytt. Dette var første produkt som kom med 12 års garanti, husker jeg stusset veldig over at de fastsatt det til akkurat 12. Tvilen viste seg å være begrunnet, allerede etter 3 år var malingen helmatt.

Også viktig, som noen over her nevner, å ta i betraktning klimaet der du bor. Det som egner seg i Trysil er kanskje ikke det beste på Vestlandet.

Dux1
11.05.09 23:40

Siden flere spør: Jeg bor i Østfold, ved kysten. Mye fuktig vær om vinteren.

Forøvrig interessant å lese hva KingKongHalvor skriver om Drygolin Extreme.

knutset
knutsetInnlegg: 4302
12.05.09 03:27
Dux1: Jeg har fått anbefalt den nye malingstypen Butinox Futura, men jeg er helt åpen for anbefalinger.

Jeg malte med Butinox Futura for 6 år siden. Sørsiden malte jeg på ny i fjor pga. slitt av vær og vind + noe matt sikkert pga solen og at det er en mørk maling, skal ta vestsiden i år, + noen. rekkverk. NB bruk soppdreper som sprayes på før maling. Har ikke noe svatsopp, det var en del for 6 år siden. Hvis du skraper er det viktig med grunning på bart tre, Jotun visir eller lignende.

Det som er greit med denne malingen er at den er vannbasert, og på østsiden prøvde jeg i fjor og stryke litt på et bord, etter tørking viste det seg at malingen ellers ikke var blitt matt og det etter 5 år, så jeg er fornøyd. Nevner til slutt at jeg bor på vestlandet.

kjøsskatta
kjøsskattaInnlegg: 9414
12.05.09 09:17
Dux1: Da er det snart på tide med å male huset igjen. Var ikke fornøyd med den malingstypen vi brukte sist, så nå lurer jeg på hva dere profesjonelle (malere i første omgang) vil anbefale av malingstype. Jeg har fått anbefalt den nye malingstypen Butinox Futura, men jeg er helt åpen for anbefalinger.

Det er selvsagt unødvendig å si at malinga skal bevare glansen i mange år. Ellers har vi vært plaget med svertesopp (har lys farge på huset), så maling som er forsterket mot sopp og alger er et pluss også!

Tips mottas med takk! 

Den beste malingen som kan brukes er Drygolin. Bor du ved kysten bør du bruke Drygolin Extrem. Den er dyr javel, men den beste malingen.

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
12.05.09 09:38

Brukte Drygolin i Bergen sist jeg malte. Rødfagen er fortsatt flott.

bjoro
bjoroInnlegg: 23896
12.05.09 10:33

En viktig ting med extreme, futura osv. De er dyre, men bevarer fargen bedre. Alså, skal du male hvitt, kan du like gjerne bruke "billig" maling.

Gjøco har små bokser med sopp/algedreper for å tilsette i maling. Lyse hus, tilsett det. Fabelaktig effekt.

Tipser om også å tolke utrykket 12 års garranti. Det de garrantere er at det holder inntil 12 år. Dvs. de garranterer at du må male omigjen før det har gått 12 år. 6-7 år med kraftige farger er vel OK. 9-10 år med hvitt hus er også ok.

Det er rett som en skriver at som oljebasert består Tjæralin også etter 2010. Det gjør mange andre også. Husk, det er ikke oljen som skal vekk, men produktene skal ikke inneholde mere enn 30% White spirit. Og den er jo på vei ut uansett. Alkyd (olje) kan etterhvert løses med vann. Resultatet, mindre lukt og rengjøring av verktøy under springen.

Foldelen med Alkyd (olje) kontra akryl (plast) er at alkyd har bedre inntrengningsevn i treverket. Fordelen med akryl er bedre fargestabilitet. Bedret fargestabilitet får du også på produkter av alkyd(olje) som er tilsatt silikon. (extrem, exclusive)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 38847
12.05.09 10:34
utmpakket: Brukte Drygolin i Bergen sist jeg malte. Rødfagen er fortsatt flott.

For at det skal ha noen særlig nytteverdi så må du nesten si hvilken type maling du brukte, og ikke minst når du malte. Det er jo ikke veldig imponerende at fargen er flott (hva nå enn det måtte bety) hvis du malte i fjor.

Dux1
12.05.09 10:36
bjoro: En viktig ting med extreme, futura osv. De er dyre, men bevarer fargen bedre. Alså, skal du male hvitt, kan du like gjerne bruke "billig" maling. Gjøco har små bokser med sopp/algedreper for å tilsette i maling. Lyse hus, tilsett det. Fabelaktig effekt. Tipser om også å tolke utrykket 12 års garranti. Det de garrantere er at det holder inntil 12 år. Dvs. de garranterer at du må male omigjen før det har gått 12 år. 6-7 år med kraftige farger er vel OK. 9-10 år med hvitt hus er også ok. Det er rett som en skriver at som oljebasert består Tjæralin også etter 2010. Det gjør mange andre også. Husk, det er ikke oljen som skal vekk, men produktene skal ikke inneholde mere enn 30% White spirit. Og den er jo på vei ut uansett. Alkyd (olje) kan etterhvert løses med vann. Resultatet, mindre lukt og rengjøring av verktøy under springen. Foldelen med Alkyd (olje) kontra akryl (plast) er at alkyd har bedre inntrengningsevn i treverket. Fordelen med akryl er bedre fargestabilitet. Bedret fargestabilitet får du også på produkter av alkyd(olje) som er tilsatt silikon. (extrem, exclusive)

Er du maler av yrke?

bjoro
12.05.09 10:39
KingKongHalvor: Drygolin Extreme kom på markedet. Veldig dyr, og tilsvarende oppskrytt. Dette var første produkt som kom med 12 års garanti, husker jeg stusset veldig over at de fastsatt det til akkurat 12. Tvilen viste seg å være begrunnet, allerede etter 3 år var malingen helmatt

Jotun gjorde jo et kjempeknep med Extreme. De senket glansen fra gammel drygolin. Den er jo ca 60 som nymalt , og faller i løpet av første året til 40. Extreme har en glans som i utgangspunktet er ca 35, dvs at den mister ikke glans som reklamen sier. (den har jo ikke noe glans å miste)

Akrylmalinger kom forresten veldig dårlig ut i en svensk test for noen år siden. Optimal ble det konkludert med at ikke burde brukes utvendig pga liten holdbarhet mot svertesopp. Jotun bestrider testen, men alle andre produktene tålte de påførte soppene.

bjoro
12.05.09 10:40
Dux1: Er du maler av yrke?

Nei;-) men maling er mitt fag.

Dux1
12.05.09 11:01
bjoro: Akrylmalinger kom forresten veldig dårlig ut i en svensk test for noen år siden. Optimal ble det konkludert med at ikke burde brukes utvendig pga liten holdbarhet mot svertesopp. Jotun bestrider testen, men alle andre produktene tålte de påførte soppene.

Er det sånn å forstå at det som gjelder nå (er nytt på markedet) er akrylmaling? Satser alle produsenter akrylmaling (f eks Drygolin)?

bjoro
12.05.09 13:13
Dux1: Er det sånn å forstå at det som gjelder nå (er nytt på markedet) er akrylmaling? Satser alle produsenter akrylmaling (f eks Drygolin)?

Drygolin er oljemaling. Drygolin extreme er oljemaling med silikon. Så jotun sin løsning med akryl er Optimal.

Tinnova WX er begge deler, alkyd og akryl. (jeg har hatt litt problemer med den og tørketiden. Gulfargen jeg malte med ble rosa i overgangen fra oppi stigen til nedpå bakken)

Dårlig forklart. Det jeg mener er at når jeg maler fra toppen av veggen og nedover, så må jeg gå ned fra stigen for å male det nederste. På den tiden jeg brukte på å skifte plass, var malingsfilmen tørket. Overlappen ble rosa fordi jeg da rev opp nytørket maling.

(Innlegget ble redigert 12.05.09 13:16)

Dux1
12.05.09 13:23
bjoro: Drygolin er oljemaling. Drygolin extreme er oljemaling med silikon. Så jotun sin løsning med akryl er Optimal. Tinnova WX er begge deler, alkyd og akryl. (jeg har hatt litt problemer med den og tørketiden. Gulfargen jeg malte med ble rosa i overgangen fra oppi stigen til nedpå bakken) Dårlig forklart. Det jeg mener er at når jeg maler fra toppen av veggen og nedover, så må jeg gå ned fra stigen for å male det nederste. På den tiden jeg brukte på å skifte plass, var malingsfilmen tørket. Overlappen ble rosa fordi jeg da rev opp nytørket maling.

Men akryl er tingen som EU satser på sa du? Hva anbefaler du å bruke der hvor vintrene er våte og fuktige (kystvær)? Hva kan du om Butinox Futura?

bjoro
12.05.09 13:59

Nei. Eu satser på at White spirit skal vekk som løsemiddel. De sier ikke noe om bindemiddelet. (akryl eller alkyd)

Men produsentene lager oljebaserte produkter som er vannløselige, alså uten Whitespirit.

Futura er ikke olje, men akryl. Dvs at den holder farge og glans godt. De oppererer med en 12 års garranti som garranterer at dersom du gjør slik og slik så holder den sen lenger enn tradisjonelle produkter. Men de garranterer altså at du må male igjen før det har gått 12 år.

Personlig har jeg prøvd Futura for lite til å ha gjort meg opp noen mening.

Men personlig foretrekker jeg oljebaserte produkter fordi det tørker langsommere, og finishen blir bedre. Så nå når jeg skal male etpar vegger hjemme, velger jeg oljemaling med silikon (gjøco exclusive)(drygolin exstreme)

Og i tillegg tilsetter jeg en boks med antisopp i hvert spann.

(Innlegget ble redigert 12.05.09 13:59)

Dux1
12.05.09 14:15
bjoro: Nei. Eu satser på at White spirit skal vekk som løsemiddel. De sier ikke noe om bindemiddelet. (akryl eller alkyd) Men produsentene lager oljebaserte produkter som er vannløselige, alså uten Whitespirit. Futura er ikke olje, men akryl. Dvs at den holder farge og glans godt. De oppererer med en 12 års garranti som garranterer at dersom du gjør slik og slik så holder den sen lenger enn tradisjonelle produkter. Men de garranterer altså at du må male igjen før det har gått 12 år. Personlig har jeg prøvd Futura for lite til å ha gjort meg opp noen mening. Men personlig foretrekker jeg oljebaserte produkter fordi det tørker langsommere, og finishen blir bedre. Så nå når jeg skal male etpar vegger hjemme, velger jeg oljemaling med silikon (gjøco exclusive)(drygolin exstreme)

Ok. Jeg må sortere all infoen litt her siden jeg er amatør:
1) Jeg bør satse på maling uten Whitespirit? Er den bedre (sterkere)?
2) Jeg bør gå for akrylmaling hvis jeg ønsker lenger glans, maling med silikon hvis jeg ønsker bedre finish?
3) Konklusjon: Hvilken kombinasjon vil du anbefale jeg spør etter i malingsforretningen?

bjoro
12.05.09 14:29
Dux1: Ok. Jeg må sortere all infoen litt her siden jeg er amatør:
1) Jeg bør satse på maling uten Whitespirit? Er den bedre (sterkere)?
2) Jeg bør gå for akrylmaling hvis jeg ønsker lenger glans, maling med silikon hvis jeg ønsker bedre finish?
3) Konklusjon: Hvilken kombinasjon vil du anbefale jeg spør etter i malingsforretningen?

Du tar et valg mellom akryl eller alkyd. Og tar det derfra. Går du hos en faghandler får du god veiledning.

Begge deler er sterke. Begge deler gir god beskyttelse. Veldig få dårlige produkter på markedet. Det som kan være dårlig er veiledningen, folk kan oppleve å få feil produkter fordi kunnskapen ikke er høy nok i butikken.

Du forteller du skal male huset utvendig. Du forteller om det er tre eller mur som skal males. Du forteller hvilken farge du skal ha. Da har du startet som en drømmekunde. Nå du så blir anbefalt produkt spør du om det er et godt produkt mht den fargen du velger, og da bør selgeren kunne begrunne valget av produkt. Spør om han kan tilsette soppmiddel. Det kan personen si nei til, men da ber du om å få kjøpe produktet ved siden av. Du tilsetter det selv og rører det inn.

Betjeningen kan betakke seg for å håndtere soppmiddelne. Det er fungisider og biosider i det som kan være helseskadelige, og derfor kan de "nekte" å gjøre det for deg. Spesiellt dersom det er ei ung jente som hjelper deg, så akal ikke de utsettes for mye for slike stoffer (fosterskader og senskader) Du tåler det, ikke bli bekymret, men en som jobber i butikk vil kanskje rissikere å gå i den dampen hver dag i et halvt år omgangen. Og det kan være skadelig 

kjøsskatta
12.05.09 19:27
bjoro: Men personlig foretrekker jeg oljebaserte produkter fordi det tørker langsommere, og finishen blir bedre. Så nå når jeg skal male etpar vegger hjemme, velger jeg oljemaling med silikon (gjøco exclusive)(drygolin exstreme) Og i tillegg tilsetter jeg en boks med antisopp i hvert spann.

Mye er kommet på markedet siden jeg jobbet i en fargehandel. men jeg husker sjefen lærte meg opp :

- Syntetisk maling legger seg utenpå treverket og det råtner fordi det ikke får puste. Hvitt er det verste fordi det sperrer solvarmen.

- oljemaling trekker seg inn i treverket og gjør at det ikke råtner. Malingen eldes med trevirket.

Er det ikke en naturlig forklaring, særlig når man tenker på hvordan man behandlet trehus før i tiden ?

bjoro
12.05.09 19:50
kjøsskatta: Mye er kommet på markedet siden jeg jobbet i en fargehandel. men jeg husker sjefen lærte meg opp : - Syntetisk maling legger seg utenpå treverket og det råtner fordi det ikke får puste. Hvitt er det verste fordi det sperrer solvarmen. - oljemaling trekker seg inn i treverket og gjør at det ikke råtner. Malingen eldes med trevirket. Er det ikke en naturlig forklaring, særlig når man tenker på hvordan man behandlet trehus før i tiden ?

Jotun hadde endel problemer med Demidekk når den ble lansert. Det ble ikke opplyst at bart treverk må grunnes med en oljegrunning. Så det medførte endel råtne vegger, at folk malte på bart treverk med Demidekk. Men Jotun tapte ikke noen saker. De inngikk derimot en god del forlik.

Men med oljegrunning på veggen, så er det ikke farlig med den nye generasjonen som heter Optimal.

Det du skriver om at malingen eldes med treverket har jo gyldighet i dag også. Oljemalinger kritter til en viss grad. Det betyr at malingsfilmen over år blir tynnere. Når lagene er nesten bortslitt, så maler vi nye strøk.

Men med moderne malinger som ikke kritter, så holder jo filmen seg nesten like tykk, og likevel påfører vi nye etter noen år. da oppnår vi etterhvert kritisk tykkelse på malingsfilmen, og den er ikke lenger diffusjonsåpen, og slipper taket. Det oppnår vi når vi har ti tolv malingsstrøk på veggen. Da begynner skrapingen.

I hovedtrekk er det du lærte fortsatt riktig, men de siste fem seks årene har mange nye løsninge kommet. Nye krav til miljø, og dem som jobber med maling, har gjort det nødvendig,

Største overgangen kommer nå i 2010, da er det ikke lenger lov til å ha løsemiddelbasert maling innendørs. Det er fortsatt tillat å selge, så grossister og forretninger kommer til å ha lager etpar år, men så er det slutt.

Utedørs er grensen 30% løsemiddel. Der er som en nevnte Tjæralin innenfor(og har vel alltid vært det) Jeg tror jotun får lov å fortsette emd Drygolin, synes jeg så noe om det.

Omnius
OmniusInnlegg: 1041
12.05.09 19:55
bjoro: Gjøco har små bokser med sopp/algedreper for å tilsette i maling. Lyse hus, tilsett det. Fabelaktig effekt.

Takk for tipset. Denne har jeg notert, og jeg skal prøve den ut denne når jeg går til aksjon om nogle måneder :-)

kjøsskatta
12.05.09 22:05
bjoro: I hovedtrekk er det du lærte fortsatt riktig, men de siste fem seks årene har mange nye løsninge kommet. Nye krav til miljø, og dem som jobber med maling, har gjort det nødvendig, Største overgangen kommer nå i 2010, da er det ikke lenger lov til å ha løsemiddelbasert maling innendørs. Det er fortsatt tillat å selge, så grossister og forretninger kommer til å ha lager etpar år, men så er det slutt. Utedørs er grensen 30% løsemiddel. Der er som en nevnte Tjæralin innenfor(og har vel alltid vært det) Jeg tror jotun får lov å fortsette emd Drygolin, synes jeg så noe om det.

Du har fått en tommel hos meg, for godt informativt innlegg :-)

De siste ukene har jeg malt en del innendørs, både hjemme og på jobb ( prosjekt). Hjemme har jeg brukt Nordsjø sin maling for panel, med heftgrunn først. Jeg reagerte voldsomt på den. Ble faktisk litt "forkjølt".

På jobben har jeg gjort det samme, men med en annen maling ( Flügger). også den fikk jeg hodepine av, og lukta var sterk.
Jotun sin maling er den jeg reagerer minst på.

Morsomt var det at butikkeier viste meg en plakat som viste at Nordsjømalingen bare hadde miljøvennlige stoffer, og var godkjent som en allergifri maling.

bjoro
12.05.09 22:16
kjøsskatta: Morsomt var det at butikkeier viste meg en plakat som viste at Nordsjømalingen bare hadde miljøvennlige stoffer, og var godkjent som en allergifri maling.

Av alle disse mijøvennlige stoffene som brukes har et nytt problem oppstått; Heksesot, som er en plage å vaske bort.

Luktene er lette å kamuflere med parfyme, litt skummelt.

Heksesot

kjøsskatta
12.05.09 22:41
bjoro: Av alle disse mijøvennlige stoffene som brukes har et nytt problem oppstått; Heksesot, som er en plage å vaske bort. Luktene er lette å kamuflere med parfyme, litt skummelt. Heksesot

Ja jeg går for Jotun, både innvendig og utvendig, har bare gode erfaringer med det.

Link-86
Link-86Innlegg: 8365
12.05.09 23:20

Så jeg ikke starter en ny tråd (men mener ikke kapre denne). jeg spør fordi vi hadde en diskusjon på jobben idag om oljemaling. En mente at man ikke kan male huset med oljemaling da man kun har brukt vannbasert maling på huset noen sinne. Med god skraping, vask bør vel ikke dette være et problem? Det var snakk om å bruke Jotun som nevnt her i tråden.

ulefos
ulefosInnlegg: 79942
13.05.09 08:42
Dux1: Det er selvsagt unødvendig å si at malinga skal bevare glansen i mange år.

jeg tror det er lurt å fokusere mer på det som skjer under malingen enn på overflate og glans

det må være en grunn til at gamle hus har samme panel etter både to og tre hundre år, mens på moderne hus råtner panelen etter noen tiår

jeg tror at den beste malingen for trehus er linoljemaling

bjoro
13.05.09 09:43
ulefos: jeg tror det er lurt å fokusere mer på det som skjer under malingen enn på overflate og glans det må være en grunn til at gamle hus har samme panel etter både to og tre hundre år, mens på moderne hus råtner panelen etter noen tiår jeg tror at den beste malingen for trehus er linoljemaling

Ja, de husene som males med linoljemaling, de råtner ikke. Men jeg tror også det skyldes at panelen som brukes i dag er dårligere enn den var i "gamle" dager. Moderne skogsdrift med ureagjødsling fra helikopter osv. gir veldig hurtigvokste trær. Altså blir veden mindre hard enn den var tidligere.

En gammel furukledning innsatt med Linoljemaling står bestandig.

Men miljøkrav og estetiske krav gjør at malingen er "dårligere" enn tidligere. Mindre giftstoffer i malingen gir mere sopp på veggen. Da bruker vi kjemikalier hvert år for å vaske vekk dritten. Det er kjemikalier som går rett til grunnvann. Tidligere med mere "gift" i malingen, så holdt i hvertfall giftstoffene seg på plass i årtier.

Linoljemaling kritter, dvs at estetisk ser det dårlig ut etter noen år. Linolje er også mat for svertesopp. Begynner man med linoljemaling, må man alltid fortsette med linoljebasert maling, hvis ikke kommer de kjekke femkronestore blærene.Linoljeblæring er et problem på hus satt opp på femtitallet. Da krevde husbanken at det skulle grunnes med linolje. Og selvfølgelig er problemet der på eldgamle hus (før 1900) da det ble brukt mange rare oljer i malingen.  

Klikk for å gå tilbake til toppen