Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hortensia

NYTT TEMA
ranfinsen
ranfinsenInnlegg: 3701
13.05.09 12:59

Hei. Lurer på å investere i en eller flere hortensiaplaner. Noen som har kjennskap til hardførheten til nyplantete eksemplerer?

LiverpoolKenneth
LiverpoolKennethInnlegg: 6067
13.05.09 22:36

De tåler å overvintre ute sør for Oslo, så det er en H3-H4 plante.

Hortensia trenger masse vann, så er det pent og varmt vær, så bør den vannes helst et par ganger daglig, spesielt om dreneringen er god. Jeg har en Hortensia inne nå og den har vært her i mange uker og er fortsatt like fin, vann er løsningen! Om du skal plante den ute, så er den ikke så kravstor med tanke på jord, den tåler det meste og må ikke plantes i sur jord som en del hevder. Ved å plante den i sur jord, så får den blå/lilla blomster og noen ganger rød, men i vanlig basisk jord, så får den rosa eller hvite blomster.

ranfinsen
ranfinsenInnlegg: 3701
13.05.09 22:58

Takker

Gardkjerringa
GardkjerringaInnlegg: 1244
14.05.09 00:14
ranfinsen: Hei. Lurer på å investere i en eller flere hortensiaplaner. Noen som har kjennskap til hardførheten til nyplantete eksemplerer?

Hva de tåler kommer an på hvor du bor. Søk på "Plantesoner" eller "Hardførhetssoner", så kan du finne ut noe. Men husk at det er også lokale forhold som spiller inn, så det er kanskje lurt å se hva andre i nabolaget får til å trives.

Sjøl har jeg to hortensiaer som trives godt, sjøl om jeg med skam må si at stellet er så som så. Klipper dem ned litt på våren, og så får de klare seg på egen hånd, stort sett. Hadde store planer om å gi den ene en del kalk hvert år for å få røde blomster, for jeg forstår det slik at sur jord gir blå blomster og kalker man blir de røde (sto visst det i plantebeskrivelsen som fulgte med). Men kalkingen glemmer jeg, så jeg har to blå som til tider bærer masse blomster. Har ikke sett/hørt om hvite.

Jeg bor på Vestlandet, ikke helt ut mot kysten, men i ei bygd beliggende mot en fjord, noen kilometer fra sjøen. Forholdsvis mildt klima, vår vanligvis i april. Tror ikke hortensia har problemer med overvintring, om da ikke det er ekstrem kulde der du bor.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg