Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

strømledning i jorda

NYTT TEMA
ja969
ja969Innlegg: 2
09.10.09 22:51

Hei !

Lurer på om det er noen her inne som kan gi meg svar på hvor dypt en ledning som skal ligge i jorda skal ligge ?

Det er en helt vanlig ledning som er beregnet og godkjent for og ligge ubeskyttet og nedgravd i jorda, men jeg er bare usikker på hvor dypt denne evnt skal ligge ?

Vil bare få takke de av dere som kan gi meg svar på dette på forhånd ;-)

dalBar
dalBarInnlegg: 183
09.10.09 22:56

Legg den så dypt som mulig,gjerne 40-50cm ned i bakken.Vil det være "mye" biltrafikk her?

Legg kabel i rør som er lagd for å ligge i bakken.

P.S oppdater tegning på eiendommen din.

petterG
petterGInnlegg: 8081
09.10.09 23:37
ja969: Det er en helt vanlig ledning som er beregnet og godkjent for og ligge ubeskyttet og nedgravd i jorda, men jeg er bare usikker på hvor dypt denne evnt skal ligge ?

Tips: Legg den i rør, så er det enkelt å trekke ny om den skulle få en skade en dag!

dalBar
09.10.09 23:54
petterG: Tips: Legg den i rør, så er det enkelt å trekke ny om den skulle få en skade en dag!

tips? eller selvfølge for en hver som har litt mellom øra. 

Plystrern
PlystrernInnlegg: 245
10.10.09 00:08

20cm om den ligger i rør, 50 cm om den ligger uten rør, skal også ligge i fin sand.

dalBar
10.10.09 01:26
Plystrern: 20cm om den ligger i rør, 50 cm om den ligger uten rør, skal også ligge i fin sand.

høres litt useriøst ut. de fleste trikkere tenker på hva som kan skje i i fremtiden, ang nytrekkingogevt flere kabler/kurse: ang det ålegge i rør: det å legge kabbelen i rør er jo tross alt en besykktelse.  

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
10.10.09 08:31

Legg ned et PE- rør (svart rør som brukes til vannrør) og trekk kabelen i det. De rørene er sterke og billige og evigvarende.

32 mm er passe til kabeltrekking, dersom det ikke er snakk om voldsomme hovedkabler.

Til hovedkabler til hus har jeg sett at vanlige 110mm "kloakkrør" brukes til trekkerør. Da gjerne røde rør, som ellers er nøyaktig samme type polypropylenplast som kloakkrør.

Trekkerør er en billig investering for å vite at kabelen er godt beskyttet.

Hvor dypt? Det kommer an på hvor det er. Skal du legge kabelen over et jorde hvor de pløyer hvert år, bør du grave dypere enn plogen rekker, men skal du legge en kabel over gårdsplassen hvor folk bare går, trenger den ikke ligge så dypt.

Når det legges kabler langs veiene og inn til tomter ligger kablene ofte grunt, kanskje 30- 40 cm. men de legger som regel fargede plastbånd over kablene for å markere dem.

(Innlegget ble redigert 10.10.09 08:36)

gammel_mann
10.10.09 08:40

En annen ting du må tenke på er at kabler skal legges i sand, mens PE- rør kan legges i grovere masser som f. eks. fin pukk, jord, leire osv. uten å ta skade.

(Innlegget ble redigert 10.10.09 08:41)

Plystrern
10.10.09 10:56
dalBar: høres litt useriøst ut. de fleste trikkere tenker på hva som kan skje i i fremtiden, ang nytrekkingogevt flere kabler/kurse: ang det ålegge i rør: det å legge kabbelen i rør er jo tross alt en besykktelse.  

Dette står i forskriftene.

ja969
ja969Innlegg: 2
11.10.09 02:06

Hei  gammel_mannog takk for svar !

Vel, kablene skal ligge inne på en gressplen

Skal kun trekke opp en ledning fra en buvegg og langs etter en hekk, for så og kople til noen utelamper (3 stk)

Har fått høre at 2x2,5 +2,5 holder i massevis for det skal gå over en lengde av 25-30 meter,.

Har fått høre at jeg kan bruke ledninger med betegnelsen "PFSP" eller evnt "PFXP"  da disse er godkjent for bruk i bakken, men hvem av disse ville du annbefalt ?

Hvor får en kjøpt de rørene du prater om og hva koster sånne rør pr.meter (hvis du vet det?)

(Innlegget ble redigert 11.10.09 02:09)

gammel_mann
11.10.09 06:14

Nå, tror ikke jeg skal gå inn på noe mer teknisk rundt kabel og el, for jeg er rørlegger. Men at PE- rør er sterke og fine trekkerør, DET går jeg god for. Sånne rør (vannrør) får du hos rørleggeren. Det elektriske bør du la en elektriker ta seg av.

For alt jeg vet, kan det hende en elektriker forteller deg at rør ikke er nødvendig.

Det eneste jeg ville gjort selv, var å grave, legge ned røret, men la elektrikeren trekke kabel, SE på og godkjenne røret før du graver igjen, og gjøre alle koblinger.

(Innlegget ble redigert 11.10.09 06:18)

Plystrern
11.10.09 18:45

PFSP kan du legge rett i bakken, men vil uansett anbefale deg å bruke rør først som sist. 32 eller 25mm PE-rør er glimrende! Og elektrikeren bør se røret før du fyller igjen grøfta, kjipt om man ikke får trukket kabelen om røret ligger feil.

annmag
annmagInnlegg: 5629
11.10.09 22:00

Det ideelle er frostfritt, men forsøk i alle fall å få lagt den et stykke under matjordlaget.  Mener å ha hørt at 60 cm er minimum.

Bruk røde rør til ledninger - de fås med forskjellig diameter...eller iallefall to.  Rødt fordi man da raskt ser at man er faretruende nær en ledning ved senere graving i jorda.

Regner med du kan få kjøpt (eller bestilt) røde rør på byggvarehus.

Glee
GleeInnlegg: 5075
11.10.09 22:15

Jeg la ned 110 mm rør mellom huset og garasjen. Skulle jeg først grave opp så ville jeg dimensjonere for evigheten.

Slik den ligger nå så går det strøm til garasjen og kabelt-Tv til huset (den gamle ble revet opp av gravemaskinen, lå 5cm under der gressklipperen jobber...).

Har tenkt å trekke datalinje, samt hageslange til garasjen og slange til trykkluft til huset (for å fylle badebaseng ol. om sommeren).

I den store sammenheng så er kostnadene til et slikt rør minimalt, og du vil aldri angre på at du har lagt ned for stort rør. Husk bare å ha liggende et tau i røret slik at du får trekt nytt, samt legg ned plastbånd over røra så de ser det hvis de begynner å grave om noen år.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg