Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fjerne gammelt vegg-til-vegg teppe som er limt

NYTT TEMA
Go0ner
Go0nerInnlegg: 42166
26.11.09 15:05

til betong. Min plan med mitt hus er å fjerne alt som heter tepper. Og jævligest er det i gangen. (hva tenkte de med). Folk drasser med seg dritt og det er ikke bare til å støvsuge bort. Har også 2 katter og en hund som er ekstra glad i teppet, så her må det legges parkett/fliser. Det er ikke så viktig

Det som er viktig. Hvordan i granskauen fjernet jeg (enkelt) ett teppe som sikkert har vært limt i 30 år? Har prøvd å rive opp enkelte plasser, men det sitter ekstremt godt. 

Takk for tips.

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
26.11.09 15:19

Jeg har sett gulvspesialistene fjerne tepper og belegg. De bruker kniv og skjærer teppet til strimler, kanskje 20 - 40 cm brede så de blir lettere å dra av. Sitter de godt, finnes det et verktøy til å smekke på snippen av teppet for å slippe å brekke neglene, og få litt bedre tak. Verktøyet har et solid håndtak så du kan dra med alle krefter.

En skarp barkespade kan være kjekk for å løsne teppet mens du drar. En drar, og en makker bruker barkespaden for å hjelpe til. 

Uansett er det en veldig slitsom jobb, og du trenger slipemaskin for å slipe vekk det limet som sitter igjen.

Regn med å bruke mye slipepapir, for limet setter seg ofte fast i papiret. Det kan fort koste like mye eller mer å kjøpe sandpapir som å leie maskinene.

Good luck!!

(Innlegget ble redigert 26.11.09 15:22)

Go0ner
26.11.09 15:27

Gah, gruer meg, men så for meg noe lignende :)

Takk for svar. 

bjoro
bjoroInnlegg: 28118
26.11.09 15:55

Gjør som gammelmann sier, skjær i striper. For å hjelpe deg kan du evt. leie en elektrisk teppestripper/barkespade. Den tar limet helt ned til betongen. Firma som selger gulvbelegg og tepper har, og kanskje leier de den ut. Da er det ikke så uoverkommelig;-)

Bautas-haugesund har beleggfjærner

(Innlegget ble redigert 26.11.09 15:59)

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
26.11.09 18:51

Genialt!!

Rakim
RakimInnlegg: 996
26.11.09 22:15

For all del! Lei en slik maskin. Jeg gjorde dette i vinter. Prøvde først med sparkel. Tok evigheter. Med den maskinen var det en lek. Jeg skal til med dette igjen denne helgen. Leie en slik maskin er en selvfølge.

Ymstammen
YmstammenInnlegg: 436
30.11.09 20:15

Gjorde en slik jobb for ca. ett år siden. Vi pusset opp et kjøkken hvor det var linoleum på gulvet. Det satt fast som bare hel****!!! Vi leide inn en maskin fra et mur/male firma. Det var lurt det!! ;)

obo3
obo3Innlegg: 82
02.12.09 20:50

LEGGE PARKETT/ PERGO-GULV PÅ TEPPE ?

Jeg har som to andre i spaltene her tenkt å legge parkett eller pergogulv på soverom og på en gang i underetasjen.

Men jeg  lurer på om det strengt talt er nødvendig å fjerne teppet først. Hvis flossen hadde vært av den lange typen, så kunne jeg forstå at det kunne bli litt svampete å tråkke på. - Men teppeflossen er altså av den veldig korte typen. Jeg har hørt om andre som har lagt parketten ret på slik teppe. Men jeg har ikke prøvegått dette.

* Er det noen allmen oppfatning av om dette er å anbefale eller ikke ?

* Kan parkettgulv lagt på kortflosset teppe også kjennes litt svampete å gå på ?

* Eventuelt kan teppet under parketten råtne og lukte? Eller kan være noe annet som skjer ?

Teppene ligger i 2 rom løst oppå betonggulvet og i gangen er det limt. Under ca. teppet ligger 10-15 cm betong, under der 5cm isopor før sprengtsteinkult.

Go0ner
21.01.10 11:35

Hoho, takk for mange gode forslag, men heldigvis var teppe bare limt sporadisk, og i tillegg var det gammelt, så når jeg fjernet listene, og fikk skåret meg en begynnelse, var det bare å rive opp, og der det satt litt fast hjalp kubeinet meg godt :) Nå er teppe borte, og madammen er nok fornøyd når hun kommer hjem ;)

OleStrand
OleStrandInnlegg: 1
05.12.16 15:07

Er det grei skuring for nybegynnere med en slik teppestripper og? Går den eventuelt ned i treverk under? Hva gjør man om man ønsker å fjerne teppe uten å ødelegge treverket helt under? Det skal sies at det uansett skal legges nytt gulv over.

bjoro
05.12.16 15:52
OleStrand: Er det grei skuring for nybegynnere med en slik teppestripper og? Går den eventuelt ned i treverk under? Hva gjør man om man ønsker å fjerne teppe uten å ødelegge treverket helt under? Det skal sies at det uansett skal legges nytt gulv over

Det går som regel veldig bra også for amatører.

Den skjærer ikke i treverket, men klart det kan bli noen riper. Kommer litt an på hvor kuvet plankene i golvet er. Men en må også ha i tankene at det ofte var en grunn til at teppet ble lagt......det var en grei måte å gjemme et stygt golv.

(Innlegget ble redigert 05.12.16 15:56)

bjoro
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg