Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp til legging av skifer

NYTT TEMA
pierce1975
pierce1975Innlegg: 117
22.04.10 09:38

Vurder å legge skifer i hagen.

Hva/hvordan er fremgangsmåten? Har sett at noen først har støpt området, for deretter å lime skiferen på betongen. Er det slikt dette gjøres, eller finnes det andre måter og? Meningen er å ha støpt skifer - i tillegg har jeg planer om å støpe inn noen hagekasser (kjøkkenhage).

Innspill/tips mottas med stor takk.

sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
22.04.10 10:25

Jeg har sett begge deler. Legger du skiferen rett på bakken, kanskje på en sandpute, vil gresset gro mellom hellene. Det er jo pent dersom du liker det, men det blir som regel milliarder av maur som vrimler over alt. Kjedelig å ha hagemøbler og grillkrok med maur over alt.

Naboen har satt skiferen i betong, tror kan satte dem rett på den våte betongen og fuget med betong samtidig. Der er det ikke et gresstrå mellom skiferplatene. Pent, lettstelt og maurfritt!

(Innlegget ble redigert 22.04.10 10:26)

bjoro
bjoroInnlegg: 23746
22.04.10 10:51

Link hvor du kan lese litt om skiferlegging

http://www.bgs-naturstein.no/skifer.htm

pierce1975
pierce1975Innlegg: 117
28.04.10 14:45

hvor mye sement vil en trenge til 15m2?

hvor tykt bør en legge dette?

hva slags type bør en bruke?

ulefos
ulefosInnlegg: 79053
28.04.10 15:52

hva skjer når telen løfter på 15 kvm skifer og betong til vinteren?

sjøl la jeg skifter direkte på plenen, risset opp omrisset av hver helle, og spadde ut det som lå under + 5 cm, fylte på med pussesand og la hella på plass, lot grasset gro mellom hellene og klippet med plenklipperen, enkelt

sploinxx
28.04.10 16:02

Du bør vel lage en plate som er 10 cm. tykk, og da trenger du 1,5 kubikkmeter til 15 kvadrarmeter.

Grav bort tretti cm. av jorda der du skal ha plattingen, og legg en masseseparasjonsduk, fyll opp med minst 15 cm fin singel. Legg 5 cm markisolasjonsplater oppå der, og trekk plast oppå der før du støper. Husk armering i den støpte plata. Da vil plattingen komme omtrent i nivå med bakken. Du kan selvfølgelig også fylle oppå eksisterende bakkenivå og lage en platting som er høyere enn bakken ellers.

Er det tilsig av vann som kan komme under plata og fryse om vinteren, må du grave en grøft fra det nederste laget, legge et dreneringsrør for å lede vekk vannet og singel rundt og fylle over med jord. Samler vannet seg under den støpte plata og fryser om vinteren, kan det sprekke.

(Innlegget ble redigert 28.04.10 16:10)

friendlyhouse
friendlyhouseInnlegg: 5
13.05.10 09:11

Vi skifer komponere direkte på betongen ved å kutte leddene perfekt Rundt eksempelet i 1 cm, og de konkrete deretter sette skifer. betong må ikke som gester.
etter et trykk på betongplater må gå jevnt rundt platen på utsiden.
velge den overskytende betong med fugemasse og satt lik i sporet og la tørke.
på steder der mørtelen kommer sammen for eksempel. den jernarbeid metall eller noe annet du har å gi en spesiell barer eller izolacujne spredt over lengden på en tynn gummi membran, hvorpå baren å sette mørtel og stein.
så du helle fuge fuge væske .. best å fullføre hele tiden sporene, samle overflødig når den er tørr og puree sammen.

og det er alt i emnet

sploinxx
13.05.10 16:13
friendlyhouse: Vi skifer komponere direkte på betongen ved å kutte leddene perfekt Rundt eksempelet i 1 cm, og de konkrete deretter sette skifer. betong må ikke som gester.
etter et trykk på betongplater må gå jevnt rundt platen på utsiden.
velge den overskytende betong med fugemasse og satt lik i sporet og la tørke.
på steder der mørtelen kommer sammen for eksempel. den jernarbeid metall eller noe annet du har å gi en spesiell barer eller izolacujne spredt over lengden på en tynn gummi membran, hvorpå baren å sette mørtel og stein.
så du helle fuge fuge væske .. best å fullføre hele tiden sporene, samle overflødig når den er tørr og puree sammen.

og det er alt i emnet

Kutter dere skiferen ferdig først, så den er klar for å legges? Den må vel legges i betongen før den stivner, og det gjør den jo fort? Hva skjer dersom man ikke rekker å tilpasse skiferen før betongen herder?

friendlyhouse
13.05.10 21:42

Først Kutt alle terrassen, og deretter i sin tur satt skifer alt er dratt så Sveitsisk urverk er det ikke tid til feil fordi våre terrasser er av god kvalitet

annmag
annmagInnlegg: 5629
13.05.10 23:32
pierce1975: Innspill/tips mottas med stor takk.

Gi info om underlag, for da er det lettere å gi deg råd.

Jeg har støpt dekke med granittstein og "steinbinger" til planter.  Så godt som vedlikeholdsfritt - kun en sving med kost og hageslange om våren.

Her er det minimum 80 cm med stein under det støpte dekket.  Steinene ble først støpt fast med vanlig sementblanding (husker ikke helt blandingsforholdet) - da det var tørt, så ble det spekket mellom med samme type sementblanding.  Er storfornøyd!  Men fytti katta for en jobb.

friendlyhouse
13.05.10 23:34

uttrykte og noen kulturer ikke forstår det ikke leser jeg ser ikke noe problem, alt vil komme med tiden, la oss snakke perfekt på fire språk. Norsk, vil bli den neste hva problemet? hilse

sploinxx
14.05.10 00:08
friendlyhouse: uttrykte og noen kulturer ikke forstår det ikke leser jeg ser ikke noe problem, alt vil komme med tiden, la oss snakke perfekt på fire språk. Norsk, vil bli den neste hva problemet? . hilse

Hvor i all verden kommer du fra? Jeg føler en russisk eller polsk vri, tar jeg feil?

Jeg syns skrivefeilene i presantasjonen er litt grove, få litt hjelp til å fikse grammatikken. Bildene var flotte, nydelig håndtverk!

Men vær forsiktig med å bruke VGD til markedsføring, de sletter innleggene og utestenger deg dersom du driver markedsføring.

Gode råd er gratis, og de kan du øse ut.

(Innlegget ble redigert 14.05.10 00:14)

friendlyhouse
14.05.10 08:16

Så rett.
Takk for gode tilbakemeldinger og råd.
Jeg er ikke behøver annonsering fordi vårt arbeid er så like dem,
at nå er det altfor mange.

men det handler om
Jeg fant dette emnet ved en tilfeldighet på google så jeg bestemte meg for å hjelpe på noen måte
Jeg lukker mitt emne og hilse

sploinxx
14.05.10 09:06
friendlyhouse: Så rett.
Takk for gode tilbakemeldinger og råd.
Jeg er ikke behøver annonsering fordi vårt arbeid er så like dem,
at nå er det altfor mange.
 men det handler om
Jeg fant dette emnet ved en tilfeldighet på google så jeg bestemte meg for å hjelpe på noen måte
Jeg lukker mitt emne og hilse

powodzenia!!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg