Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stuen røyklagt når jeg fyrer i peisen

NYTT TEMA
Go0ner
Go0nerInnlegg: 42166
28.11.10 15:37

Noen som vet hva som kan være gale da?

Nå fyrer jeg med vedbriketter, og har før fyrt med bjørkeved. Tørr sådan.

Spjelet er på full åpning, og jeg har lukket igjen luka.. Glemte å ta vekk ting oppå ovnen først, så det resulterte i ett smelta talgelys, men nå har jeg fjernet det, men fortsatt er det en del røyk i stua. Irriterende..

roffe232
roffe232Innlegg: 10662
28.11.10 15:38

Prøv åpne et vindu.. slik at du får bedre trekk, se om dette hjelper

Go0ner
28.11.10 15:43

Okei, men kan fort bli bikkjekaldt igjen da :P

annmag
annmagInnlegg: 6229
28.11.10 16:02
Go0ner: og jeg har lukket igjen luka

Hvilken luke er det du har lukket igjen?

Det kan bli aldri så kaldt, men du må åpne vinduer/dører for å få ut røyken.

Go0ner
28.11.10 16:20
annmag: Hvilken luke er det du har lukket igjen?

Der jeg legger inn ved :)

Go0ner
28.11.10 16:37

Men jeg kan jo ikke åpne ett vindu hver gang jeg skal fyre? Fyrer for kråkene da jo

annmag
28.11.10 16:50
Go0ner: Men jeg kan jo ikke åpne ett vindu hver gang jeg skal fyre? Fyrer for kråkene da jo

Problemløsningsguide for Go0ner:

1) Åpne vinduer for å få ut den røyken som allerede er i huset.

2) Tenk etter hvor røyken kom fra.  F.eks. kom den fra det du brant opp på toppen av ovnen?  Eller kom det fra ilden inni selve ovnen? (Hint: Det finnes bare to kjente alternativer)

3) Hvis du ikke kan huske hva som forårsaket røyken, så tenn opp på nytt.

4) Observer hvor røyken kommer fra.

5) Hvis det kommer inne fra ovnen, så er pipa tett.....antageligvis fordi julenissen sitter fast der fra i fjor....eventuelt noen kråker som venter på at du skal fyre mer.

coldman
coldmanInnlegg: 3499
28.11.10 18:05
Go0ner: Men jeg kan jo ikke åpne ett vindu hver gang jeg skal fyre? Fyrer for kråkene da jo

Hvis du alltid har dårlig trekk i pipa, og det er tregt å fyre opp, så anbefaler jeg at du åpner vinduet hver gang du skal fyre. MEN du lukker det selvfølgelig når det har tatt skikkelig fyr. Det kan være snakk om 5-10 minutter eller så. Når det brenner godt vil varmluften i pipa selv opprettholde trekken. En annet problem som kan oppstå med vedfyring er hvis du bruker kjøkkenventilator. Den kan også røyklegge ganske kjapt, men også her vil problemet som regel forsvinne hvis du enten har et vindu litt åpent, eller det allerede brenner godt i ovnen.

ulefos
ulefosInnlegg: 97594
29.11.10 00:15

det er riktig at kjøkken ventilator kan skape problemer, det kan evt andre vifter også

i mitt forrige hus, ett veldig gammelt ett, hadde jeg også dårlig trekk i pipa, jeg sjekket på loftet og så at mye puss var falt av og mistenkte at pipa tok inn falsk luft fra disse sprekkene, og ganske riktig, når jeg hadde pusset skorsteinen på loftet ble det bedre, det ble ikke helt bra, men det ble i alle fall bedre

knutset
knutsetInnlegg: 4874
29.11.10 03:50
Go0ner: Noen som vet hva som kan være gale da?

Tenkte litt på denne http://www.aftenbladet.no/nytte/bo/1263993/-_Folk_kan_ikke_fyre.html da jeg leste overskriften.

De nye ovnseierne fyrte fornøyd i sin nyinnkjøpte ovn. Men det som skulle bli hygge foran peisen, endte i stedet med hosting, tårer i øynene, og et røykfylt rom. Like etterpå kontaktet de produsenten og reklamerte på kjøpet.

- Da produsenten dro ut for å sjekke viste det seg at ovnen sto midt i rommet, og uten å være koblet til pipen. De som hadde kjøpt den, trodde den var rentbrennende og at den derfor ikke trengte å være koblet til en pipe, forteller Karlsvik til bt.no.

Go0ner
30.11.10 11:46

Nå har jeg forsøkt med å åpne vindu mens jeg fyrer, og allikevel er det snev av røyk. Jeg klarer ikke å se hvor det kommer fra...

annmag
30.11.10 12:10

Har du svertet ovnen din i det siste?

Go0ner
30.11.10 12:13

Nei, hva er det?

annmag
30.11.10 12:17

Ovnssverte - for at ovnen skal holde seg sort.

Men du klarer vel å se om det som smeltet oppå ovnen har rent nedover, elelr på en eller annen måte har festet seg på ovnen?

Er det lenge siden pipa ble feid?

annmag
30.11.10 12:18

Kanskje det ligger mye sot i røykrøret? (Det røret som går fra ovnen og inn i pipa).

Go0ner
30.11.10 12:39

Eneste som er smeltet er talgelys, og tror ikke det er utlukkende det som lager denne tåken. Det er en rist oppå, og talgen ligger jo selvfølgelig slikt at det er vanskelig å skrape bort..

Det var feiere her for to år siden, men da sjekket de kun feieluka.
De skulle vært her i år også, men har enda ikke kommet..

Go0ner
30.11.10 12:46
ulefos: det er riktig at kjøkken ventilator kan skape problemer, det kan evt andre vifter også

Jeg har revet kjøkkenet, så jeg har ingen ventilator. Kun det plastikkrøret som henger ned fra taket.

annmag
30.11.10 12:50
Go0ner: Eneste som er smeltet er talgelys, og tror ikke det er utlukkende det som lager denne tåken. Det er en rist oppå, og talgen ligger jo selvfølgelig slikt at det er vanskelig å skrape bort..

Det var feiere her for to år siden, men da sjekket de kun feieluka.
De skulle vært her i år også, men har enda ikke kommet..

Det som kan spille noen rolle her, er hvor lenge siden pipa er feid...ikke når feierne var der for å gjøre andre ting.

Og hvis det ligger smeltet lys på ovnen....så har det selvfølgelig noe å si.  Om det er vanskelig å skrape bort har da ingenting å si, da må du bare ta den utfordringen da.

Tilluften (som du øker ved å åpne et vindu) har ikke noe med at det blir røyklagt inne. 

Go0ner
30.11.10 13:13

Nå har jeg ringt feiervesenet, så de skulle komme å se når de fikk ledig tid. Så har jeg brukt bomullspad til å fjerne flytende talgelys som lå inni risten.

annmag
30.11.10 13:37
Go0ner: Så har jeg brukt bomullspad til å fjerne flytende talgelys som lå inni risten.

Jeg hadde brukt stålull eller stålbørste for å få vekk absolutt alt.

Jeg er ganske sikker på at det er det smeltede lyset som forårsaker røyken. 

Siden det er noen år siden pipa er feid, så var det smart av det å kontakte feieren også.  Har ikke feiern hos dere noen oppfølging på hvor ofte pipa skal feies?

Go0ner
30.11.10 14:13

Jo, tror det er hvert fjerde år.

GaTr
GaTrInnlegg: 2474
30.11.10 14:17

Sliter med akkurat det samme og har måttet slutte å fyre, dessverre. Usikker på om det er min eldgamle peisovn eller pipa som er problemet.

Bor i borettslag, å få feier utenfor tur ser vanskelig ut (?)

Instantcoffee
InstantcoffeeInnlegg: 5470
30.11.10 14:25
knutset: De nye ovnseierne fyrte fornøyd i sin nyinnkjøpte ovn. Men det som skulle bli hygge foran peisen, endte i stedet med hosting, tårer i øynene, og et røykfylt rom. Like etterpå kontaktet de produsenten og reklamerte på kjøpet.

Minner meg på en historie fra mine yngre dager da jeg jobbet som rørlegger. Kommunen hadde ringt og bedt om tining av vann i en kommunal bolig som var overtatt av et par som hadde rømt fra Vietnam med båt.

Det var jo bikkjekaldt i huset og helt uten mening å tine vannrøra, for de ville fryse i løpet av minutter, så det var jo et naturlig spørsmål når de ble spurt om hvorfor de ikke hadde på varme?

Jo, de hadde jo prøvd, men de fikk ikke fyr i ovnen. Det var kanskje ikke så rart ettersom ovnen var en oljekamin og brenslet var solbærbuskene fra hagen. Det var kanskje like greit at de ikke fikk fyr da.

Det var unektelig litt komisk, men det er kanskje på sin plass å spørre om hva som surrer i toppen på de ansvarlige i kommunen når de setter et par båtflyktninger inn i en enebolig med oljekamin.

Go0ner
30.11.10 15:28

Ser ut som det hjalp å få fjernet talget som du sa ja. Nå er det betydelig mindre, og jeg har lukket alle vinduene.

annmag
30.11.10 16:04
Go0ner: Ser ut som det hjalp å få fjernet talget som du sa ja. Nå er det betydelig mindre, og jeg har lukket alle vinduene.

Så fint, det kunne rett og slett ikke være noe annet. :o)

ulefos
ulefosInnlegg: 97594
01.12.10 10:04
Go0ner: fortsatt er det en del røyk i stua

det har blitt nevnt tidligere i denne tråden at det er viktig å feie røykrøret som går fra ovnen til pipa, gå på en byggvarebutikk og kjøp deg en slik kost, dra den ett par ganger gjennom røykrøret, så skal du se at du får bedre trekk

Festkaramell
FestkaramellInnlegg: 302
08.12.10 16:43

En ting som er veldig viktig å huske på ved vedfyring, er at ovnen får nok tilluft, slik flere her har påpekt.

I stort sett alle hus finnes det ventiler, enten slike firkantede eller runde i veggene, eller spalteventiler i vindusramma. Disse MÅ være åpne! Det er ofte montert panelovner under vinduene som har slike spalteventiler, og om man lar disse stå på, vil man heller ikke oppleve den kalde trekken som gjør at folk stenger dem. 
Det er kun i nyere, moderne hus med balansert ventilasjon, du ikke finner disse ventilene.

Dessuten er det veldig viktig, som flere her er inne på, at ikke ventilatoren over komfyren eller på badet står på mens man fyrer. I så fall gjelder det å få sørget for enda mer tilluft gjennom å åpne vinduer e.l., slik at tilgangen på friskluft hele tiden er større enn det som suges ut. Det som skjer om en vifte som skal blåse luft ut av huset ikke får nok tilluft, er at den suger lufta ned gjennom pipa, noe som da fort blir ubehagelig om man fyrer....

Det hele er egentlig ganske enkelt. La ventilene stå oppe hele tiden. Om vifta på kjøkkenet eller badet går mens man skal fyre, ha et vindu på gløtt i tillegg!

tordenglum
tordenglumInnlegg: 11679
08.12.10 16:45
Festkaramell: En ting som er veldig viktig å huske på ved vedfyring, er at ovnen får nok tilluft, slik flere her har påpekt.

fjern storken oppå pipa.og julenissen fra ifjor!

VESTMAN
VESTMANInnlegg: 2101
29.12.10 08:00

Spjelet er på full åpning, og jeg har lukket igjen luka.. Glemte å ta vekk ting oppå ovnen først, så det resulterte i ett smelta talgelys, men nå har jeg fjernet det, men fortsatt er det en del røyk i stua. Irriterende..

Du har sansynligvis ikke fyrt i peisen på en stund og det har lagt seg en tett kappe med snø over pipeåpningen, det skjedde akkurat hos meg.

villevika
villevikaInnlegg: 3048
29.12.10 08:12

Har du brukt denne ovnen tidligere? Vet at noen av de moderne ovnene trenger svært god tilførsel av luft til rommet den står i. Ellers høres det ut som om du kan ha en kaldluftspropp i pipa di. Desse kan være litt vanskelige å få ut, spesielt hvis pipa er veldig høy. Det jeg pleier å gjøre er å opne sotluka i pipa ( er i kjelleren) Så fyrer jeg opp med noe som brenner godt og gir relativt sterk varme på kort tid. Avispapir og melkekartonger funker bra. Hvis du synes at det brenner bra og trekker bra så kan du legge inn på småved, never eller noe sånt, når det er varmt og godt, så går du i kjelleren og lukker sotluka. Nå bør problemet være løst. Er det ikke det må du nesten få sjekka pipa eller så må du sørge for bedre ventilasjon i stua di.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg