Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

bytte servant og kran på badet

NYTT TEMA
eirik133
eirik133Innlegg: 3
10.06.11 11:28

jeg har akkurat kjøpt meg leilighet og da skal jeg bytte innredningen på badet og servant og kran men er det noe jeg kan gjøre selv eller må en godkjent rørlegger gjøre det

Pernillel
PernillelInnlegg: 3424
10.06.11 19:48

Å bytte blandebatteri er ikke søknadspliktig i henhold til de nye byggeforskriftene (se f.eks. her under "sanitærinstallasjoner i eksisterende byggverk").

Derimot er det et krav om at installasjonen skal være fagmessig utført. Hvem som bestemmer hva som er fagmessig utført er som regel forsikringsselskapet om noe skulle skjære seg i etterkant, og de vil nok prøve så langt som mulig å trekke dine fagmessige kunnskaper i tvil dersom de kan unngå å utbetale erstatning.

Når det er sagt er det jo svært enkelt å bytte slike ting selv såfremt man er nøye med arbeidet...

PopMyHead
PopMyHeadInnlegg: 2210
10.06.11 23:20
eirik133: jeg har akkurat kjøpt meg leilighet og da skal jeg bytte innredningen på badet og servant og kran men er det noe jeg kan gjøre selv eller må en godkjent rørlegger gjøre det

Noensinne gjort denne typen jobb før?Hvis ikke,benytt en rørlegger.

Fort gjort å gjøre dumme feil når man tilkobler denne typen utstyr.Det er klemringskoblinger,og man skal ha i støttehylser,påse at rørene er helt i bunn i koblingen,ikke stramme for lite og ikke for mye.

Feilmulighetene er flere en mange tror!Vann er no dritt når det kommer på steder det ikke skal--

Petter_hill
Petter_hillInnlegg: 717
11.06.11 09:36
eirik133: jeg har akkurat kjøpt meg leilighet

Få inn fagfolk, så har du ditt på det tørre dersom noe skulle gå åt skogen og naboen under deg får vann i hodet :)

fargerik
fargerikInnlegg: 22535
11.06.11 10:31
eirik133: jeg har akkurat kjøpt meg leilighet og da skal jeg bytte innredningen på badet og servant og kran men er det noe jeg kan gjøre selv eller må en godkjent rørlegger gjøre det

Få en rørlegger til å demontere det gamle, eller i hvert fall til å koble fra vann og avløp, og plugge vannrøra slik at du kan sette på vann i resten av leiligheten mens du jobber. Er det ikke stengeventiler på VV og KV til servantkrana, er dette tiden for å få det montert. Da slipper du å stemge vannet i leiligheten neste gang du skal bytte servantbatteri.

Deretter kan du sikkert klare å skru sammen en baderomsinnredning, selv om de ofte kommer flatpakket, med masse skruer, og ofte med dårlig monteringsanvisning.

Du vil sikkert også klare å skru dette opp på veggen. Høyden fra gulv til topp servant er normalt ca. 84- 85 cm. Men det varierer etter smak og behag. Skru fast en tynn, pen lekt på veggen først, med topp lik underkant på innredning, så er det lett å montere skapet oppå, og du får det lett i vater.

Men virker det komplisert (hender ofte at det er komplisert) bør du la en erfaren rørlegger ta jobben. Tilkobling av vann og avløp er det uansett lurt å overlate til rørleggeren dersom du ikke har gjort det før. Særlig hvis det er gamle rør.

(Innlegget ble redigert 11.06.11 10:41)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg