Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

kontroll av el-anlegg.......??

NYTT TEMA
stellazzio1980
stellazzio1980Innlegg: 715
25.11.11 18:46

hadde kontroll hjemme og fikk nettopp rapporten..........

1     Sikringsskap: Anlegget ga ikke beskyttelse mot elektrisk støt ved feil., jf FEL paragraf 21

Det kunne ikke påvises jordforbindelse eller merke for kl. 2 på sikringsskapet.

Hva vil dette si???? Det er forøvrig deksler over automatsikringene og montert jordfeilbryter. Mao ingen mulighet for berøring av spenningssatte deler.

Så manglet kursfortegnelse m/fordelingssystem og spenning.

Denne er grei. det kan jeg fikse fort. Bare litt utregning som mangler Ik maks og min osv.................

Ashtead
AshteadInnlegg: 6971
25.11.11 18:54
stellazzio1980: Det kunne ikke påvises jordforbindelse eller merke for kl. 2 på sikringsskapet.

Skapet, som er en metall-boks, skal ha forbindelse til jord. Alternativt kan det være «klasse 2», dobbeltisolert som ikke skal jordes.

Og det skapet ditt var ingen av delene: blir det en overledning fra en faseleder til skapet vil hele skapet stå under spenning og være berøringsfarlig. Jeg hadde fått det der fikset....

Ashtead

stellazzio1980
26.11.11 00:26

nå har jeg ikke sett, men i toppen av skapet er jordingsskinna. Trodde denne hadde direkte kontakt med skapet jeg, men hvis ikke så må jeg bare koble en 35mm2 jordledning fra skapgods til pe-skinna da......?

Slopy87
Slopy87Innlegg: 703
30.11.11 19:59

Trenger ikke 35mm2 :p 4 hvis mekanisk beskyttet, 6 hvis ikke :)

stellazzio1980
30.11.11 21:55

holder det og feks bore et hull i skapet og gjenge opp for og feste jordingen??

med forbehold om at spon ikke treffer spenningssatte deler.......

kan godt vær at det er et jordingspunkt også....har ikke sjekket enda.

Torotto
TorottoInnlegg: 5109
01.12.11 00:04
stellazzio1980: holder det og feks bore et hull i skapet og gjenge opp for og feste jordingen?? med forbehold om at spon ikke treffer spenningssatte deler.

Normalt er det i  stålskap montert ferdig   Jordingskinne som er sveiset /skrudd fast til skapet.

Men i trådstarten er egentlig opplysningen tvetydig.

1) Stålskap hvor samlejordskinne ikke er jordet?

2) Klasse 2 skap som ikke er behøriget merket.

Sitat:    Det kunne ikke påvises jordforbindelse eller merke for kl. 2 på sikringsskapet.

(Innlegget ble redigert 01.12.11 00:04)

stellazzio1980
02.12.11 00:24

pe-skinna som alle jording går inn på er isolert fra metalskapet........så jeg ser greia nå.

men............

hvordan går man frem for og jordet dette skapet? holder det og bore hull\gjenge opp og skrape bort lakk slik at jording får kontakt med skap, og deretter koble den til isolert PE-skinne?

Torotto
02.12.11 14:55
stellazzio1980: pe-skinna som alle jording går inn på er isolert fra metalskapet........så jeg ser greia nå.

Tror du skal ta kontakt med installatør før du enderer egenskapene til skapet.

CE merking krever at produktet ikke blir modifisert.

Igjen spørsmål om dette  skapet er dobbeltisolering   IP2XC og kun mangler merking?

stellazzio1980
03.12.11 17:21

etter min viten er det et gammelt skap som en elektriker venn skaffet og monterte. han fikk snekkret noe for dette.

nytt sp. da.....hvordan dokumenteres slike endringer inn til feks Lyse av en godkjent installatør?

Torotto
03.12.11 19:38

Det skjer via en samsvarserklæring. 

Elektrikeren skal etter alle jobber skrive ut en samsvarserklæring der det er beskrevet hva som er gjort, etter hvilken norm det er gjort. Der skal det også være sjekklister som omhandler planlegging og utførelse, samt sluttkontroll.  Alt dette utgjør dokumentasjonen og er kundens garanti for at installasjonsarbeidet er utført etter boka. Med denne tar altså firmaet ansvaret for det som er gjort.

Det vil si at du som eier, overlater ansvaret til installatør.

stellazzio1980
04.12.11 19:00

krever ingen bildedokumentasjon på dette da........

et annen sp.?   hvilke krav stilles til kursfortegnelse?

er det nok og få fordelingssytemet skrevet ned, sikringsstørrelser og kvadrat i veggene??

hvis man søker på nett så er noen maler med Ikmaks og min, men dette er vel uannsett karaktrestikken til sikringer som blir brukt som evnt bare skrives i skjemaet?

har vel og lest noe om lengde på ledere også. hvordan går de evnt ut i fra og måler dette? bare sånn ca mål da?

baltus007
baltus007Innlegg: 1
05.12.11 21:13

Hvorfor i all verden skal du tukle med dette? Dette må du overlate til fagfolk,Du viser jo at du ikke har peiling, og dessuten har du ikke lov å tukle med el anlegget.Har du fått rapport fra el tilsyn skal papiret stemples av autorisert installatør og sendes tilbake til eltilsynet etter utført  arbeid av godkjente fagfolk.

(Innlegget ble redigert 05.12.11 21:20)

stellazzio1980
06.12.11 00:49

tukle med hva da???

du har tydligvis ikke peiling. her er det snakk om et sikringsskap som ikke forteller om det er dobbelt isolert eller ei, derav kreves det at enten må det dokumenteres, ellers må selve skapet jordes til PE-skinna.

spørsmålet er hvordan dette løses. skytes det bolt i skapet som jording festes til, eller hva.....????

og hva jeg har lov å gjøre i el anlegg hjemme vet du ingenting om. har jeg fagbrev innen elektrofag kan jeg utbedre ganske så mye hjemme og godkjenne det selv.

ikke alle jobber innen elektrofag er husinstallasjon.........

petterG
petterGInnlegg: 8067
06.12.11 07:21
stellazzio1980: og hva jeg har lov å gjøre i el anlegg hjemme vet du ingenting om. har jeg fagbrev innen elektrofag kan jeg utbedre ganske så mye hjemme og godkjenne det selv.

Ja kan du virkelig det som privatperson uten at et godkjent firma står bak?

Haense
HaenseInnlegg: 6508
06.12.11 15:28

Det skal være klargjort med enten firma som står ansvarlig på papirene, eller så kan det såvidt jeg har fått med meg tillates fra Det Lokale Eltilsyn hvis du har annen relevant elektroutdannelse. Uansett skal det ligge relevante papirer med korrekte opplysninger iht 5 sikre (samsvarserklæring, elkontroll, oppdatert kursfortegnelse, teknisk dokumentasjon/utstyrsdokumentasjon og risikovurdering) uansett hva man gjør. Også om man har lov til å gjøre det selv.

Torotto
17.12.11 23:19
stellazzio1980: du har tydligvis ikke peiling. her er det snakk om et sikringsskap som ikke forteller om det er dobbelt isolert eller ei, derav kreves det at enten må det dokumenteres, ellers må selve skapet jordes til PE-skinna. spørsmålet er hvordan dette løses. skytes det bolt i skapet som jording festes til, eller hva.....???? og hva jeg har lov å gjøre i el anlegg hjemme vet du ingenting om. har jeg fagbrev innen elektrofag kan jeg utbedre ganske så mye hjemme og godkjenne det selv. ikke alle jobber innen elektrofag er husinstallasjon.......

Hvis dette er CE merket og dobbeltisolert, så skal det ikke modifiseres, etter min opplsyninger.

Du sier høyre opp at PE skinne er isolert fra skap, da må det jo være en årsak til det. DVS. bygget opp med ett dobbeltisolert ytterskap.  Dette bør du kunne få dokumentert via  skaptype og fabrikat. 

Hvem Elfolk som kan utføre arbeider i egen bolig, er knyttet opp mot hvilken utdannelse/tilleggsutdanning du har.

Til § 13, Kvalifikasjoner til den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon avelektriske anlegg

Generelt

Bestemmelsene i forskriftens § 13 pkt. 1 beskriver sammen med denne veiledning kvalifikasjonskrav til den som skal arbeide selvstendig med utførelse avelektriske anlegg.

Formell fagkompetanse

Minstekravet til kompetanse er formell fagutdanning med nødvendig elsikkerhetskompetanse. Dette innebærer at personer med fagbrev i fag som inneholder en sluttkompetanse med hensyn til elsikkerhet som samsvarer med de aktuelle arbeidsoppgavene, anses å tilfredsstille forskriftens minstekrav til kvalifikasjoner. Formell fagutdanning forutsettes å gi den nødvendige grunnkompetanse som har betydning for elsikkerheten i elektriske anlegg, dvs. kombinasjonen læringkompetanse, fagkompetanse, sosialkompetanse og metodekompetanse.

Kompetanse innen andre elektrofag

Elsikkerhetskompetansen i de forskjellige elektrofagene er i ulik grad dekkende for flere typer elektriske anlegg. En elektrofagarbeider som har utdanning i et fag vil kunne utføre selvstendig arbeid på elektriske anlegg innenfor beslektede fagområder dersom vedkommende kan dokumentere relevant tilleggskompetanse. Eksempler på slike beslektede fag kan være elektriker, automatiker og heismontør.

Behovet for tilleggskompetanse er avhengig av kompetansens relevans og omfang. Eksempelvis vil en elektriker kunne anses som kvalifisert til selvstendig å kunne utføre vanlig arbeide på elektriske anlegg på heis når vedkommende har ervervet seg minst tre måneders relevant tilleggskompetanse fra arbeid på heis.

(Innlegget ble redigert 17.12.11 23:20)

Torotto
17.12.11 23:45
stellazzio1980: hvilke krav stilles til kursfortegnelse? er det nok og få fordelingssytemet skrevet ned, sikringsstørrelser og kvadrat i veggene??

Mener det er følgende:

1) Kurs nummer  - Hvor den går -  Sikringsstørrelse - tversnitt x antall

Innholdsfortegnelse og  nummering av Jordfeilbryter og annet utsyr

Dvs at alt utstyr har merke(nummering)  og dette skal føres opp på liste i skap.

stellazzio1980
24.12.11 14:20

nå har jeg begynt i nytt firma som har kjøpt opp et kvalifisert firma. dvs de driver på med hus og industrielektro.

jeg selv er automatikker og jobber ikke med den type elektro til vanlig. defor usikkerheten.

kursfortegnelsen tror jeg ikke er noe problem sålenge de ikke krever hvor lange strekkene er. Har sett at dette er skrevet på noen kursfortegnelser.

sikringsskapet er etter min viten et gammelt skap som husbygger fikk av elektrikkeren som gjorde det elektriske.

dvs jeg trot ikke det er dobbeltisolert. derfor spørsmål om det holder og bore\gjenge et hull i skapet for og tilknytte jording til dette......?

har forøvrig FSE kurs. med min utdannelse ville jeg tro at det holdt slik at jeg kan gjøre ting hjemme selv.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg