Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Effektiv bekjempelse av løvetann

NYTT TEMA
Abernaber
AbernaberInnlegg: 11580
09.06.12 15:56

Finnes dette? Har prøvd luking, men med et måls tomt, tar dette voldsomt med tid. Alt av triks og hjelp er velkommen.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7027
09.06.12 17:16
Abernaber: Finnes dette? Har prøvd luking, men med et måls tomt, tar dette voldsomt med tid. Alt av triks og hjelp er velkommen.

trikset ervel egentlig bare å gi opp å fjerne løvetannen med mindre du øsnker å bruke all din tid til å luke bort løvetannen.

Hvis du synes det ser stygt ut med gule blomster som kommer opp så får du helelr klippe gresset litt oftere så er de vekk noen dager.

Foreldrenen mine har som alle andre løvetann på plenen og der drev vi på med luking av løvetann med sånn som man stikker nedi jorda så man får opp rota også og det ble tatt opp store mengder løvtan til stadighet, men det kom jo hele tiden nye sådet ble som du sier ekstremt mye tid som gikk med til liten nytte da de kommer igjen straks.

Selv har jeg noen løvetann jeg også, men gjør ikkeannet enn at jeg klipper plenen og da forsvinner de jo, hvertfall det som er lett synlig forsvinner da og da er jo hensikten oppnådd. Og none dager senre så kommer de igjen, men det får bare være. Jeg klippet plenen for tre dager siden og det er enda ikke dukket opp en løvetann, men de kommer opp igjen etterhvert.

Hvis man absolutt skal ha en plen fri for synlige løvetann så er nok det mest effektive å gå over med klipperen når det begynner å komme noen, mye bedre det enn å krabbe rundt og luke de bort en etter en og at det kommer oppstadig nye.

fargerik
fargerikInnlegg: 24537
09.06.12 17:31
Abernaber: Finnes dette? Har prøvd luking, men med et måls tomt, tar dette voldsomt med tid. Alt av triks og hjelp er velkommen.

Les denne utfyllende artikkelen fra Store Norske Leksikon.

Her har du svaret.

Glee
GleeInnlegg: 5070
10.06.12 00:17

Eddik fungerer godt som ugressmiddel. Dreper alt ganske så hurtig.

Bruk 35%, og bland en del eddik og 2 deler vann.

For å "punktsprøyte" eddikk så bruk et paslig langt rør med en svamp som tetter den ene enden. Fyll opp med edikkblanding, og trykk svampen midt i rota på alle løvetannen du ser.

I løpet av noen dager har du fult av brune flekker der det har vokst løvetann. 

ulefos
ulefosInnlegg: 80733
10.06.12 09:09
Glee: Eddik fungerer godt som ugressmiddel.

dette høres ut som en god ide, det skal prøves

kanskje like greit å sette svampen i tuten på en flaske, så kan man sette på korken når man er ferdig med dagens ugressbekjempelse 

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
10.06.12 10:11

Saltsyre.Svært så effektivt, en noe overkill.

Men det virker.Hell på, og løvetannen dør, veldig fort.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36072
12.06.12 21:03

Penere med løvetann enn med brune flekker på plenen?
Selv så plukker jeg det verste og resten går i gressklippinga.
Nå er heldigvis den verste løvetannsesongen over.

Grønne nye løvetannblder er også sunt grønttilskudd:)

ulefos
ulefosInnlegg: 80733
12.06.12 23:38

de brune flekkene er kortvarige, når løvetannen dør så tar gresset tilbake plassen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg