Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bytte el-kolbe i bereder

NYTT TEMA
Oslojuhuuu
OslojuhuuuInnlegg: 141
29.08.12 10:28

Noen som vet om det går ann å bruke en Oso kolbe i en Høiaxbereder?

Har problemer med å finne en 1500w Høiax-kolbe, men Oso 2000w finnes det mange av :-)

fargerik
fargerikInnlegg: 24059
29.08.12 15:53

Du kan bestille kolbe til Høiax...fra Høiax eller de som leverer dem. Grossistene boykotter Høiax, på grunn av at Høiax utfordrer dem og leverer beredere utenom grossistleddet.

En kolbe er ikke "en kolbe" så du må lese inni koblingsboksen hva berederen heter, og så få riktig kolbe.

Men for all del, dersom du tar ut den du har, og ser at den du vil montere ser lik ut, så passer den antagelig.

Noen har hylsekolbe, altså kolbe som ligger i en lomme og ikke er i kontakt med vannet, og noen har direkte kolbe, hvor kolben er i direkte kontakt med vannet.

(Innlegget ble redigert 29.08.12 15:55)

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
29.08.12 23:30
fargerik: Du kan bestille kolbe til Høiax...fra Høiax eller de som leverer dem. Grossistene boykotter Høiax, på grunn av at Høiax utfordrer dem og leverer beredere utenom grossistleddet.
En kolbe er ikke "en kolbe" så du må lese inni koblingsboksen hva berederen heter, og så få riktig kolbe.
Men for all del, dersom du tar ut den du har, og ser at den du vil montere ser lik ut, så passer den antagelig.
Noen har hylsekolbe, altså kolbe som ligger i en lomme og ikke er i kontakt med vannet, og noen har direkte kolbe, hvor kolben er i direkte kontakt med vannet.

Stemmer bra dette her.

Høiax liker grossistene dårlig.Du får vel nesten bare Ozo beredere gjennom rørlegger.Hender de fører CTC også, men så vidt jeg har forstått er det enkelte utvalgte rørleggerfirmaer som har fått æren av det.

Men kontakt produsenten.Mulig fargerik har rett i at du kan benytte en kolbe fra en annen produsent, men hør i det minste med produsent først.Går det galt, får du antagelig avstumpet forsikringsutbetaling.

Jeg tenker bare:Vær helt sikker på at det du gjør er riktig.

Oslojuhuuu
30.08.12 08:09

Sendte en mail til Høiax i går men ser ikke ut som om de gidder å svare...

I tillegg er nettsiden dere utrolig dårlig. På Oso sine er det veldig enkelt å finne frem til denne kolben og artikkelnummer selv.

fargerik
30.08.12 11:36
Oslojuhuuu: Sendte en mail til Høiax i går men ser ikke ut som om de gidder å svare

De selger uansett ikke til privatpersoner fra sitt fabrikkutsalg, kun til bedrifter. Ta heller kontakt med en av de som var listet opp i linken jeg la inn, og bestill der.

Husk å ha nøyaktig typebetegnelse på berederen. Det er et lite skilt med typebetegnelse enten utenpå eller inni koblingsboksen.

1500 watt, altså? Da har du antagelig en 120 l eller 140 l benkbereder ellers er den gammel.

Og til gamle beredere kan nok moderne kolber fra OSO bli feil.

Høiax har nok sitt største marked rundt i Østfold, siden grossistene ikke vil selge dem, men faktisk er det norske markedet bare en liten del av det de produserer. De produserer alt remmer og tøy tåler her i Fredrikstad, og mesteparten går faktisk til eksport til EU.

(Innlegget ble redigert 30.08.12 11:41)

Oslojuhuuu
30.08.12 12:58

Neida, oso kolbe går helt fin det ifølge Høiax

Oslojuhuuu
31.08.12 19:05

Men de ga meg tydeligvis feil info. Den gamle kolben har 3 tilboblingspunkter, 1.2. og L men den jeg har bestillt og fått i dag har bare 2....

fargerik
01.09.12 07:40
Oslojuhuuu: Men de ga meg tydeligvis feil info. Den gamle kolben har 3 tilboblingspunkter, 1.2. og L men den jeg har bestillt og fått i dag har bare 2

Da skal du koble sammen 1 og 2. Men da skal du ikke ha bryter!

Men nå syns jeg du skal skrubbe litt og tenke over om du har kompetanse.

Har du bryter til berederen? Er det bryter for ulike elementer? ER DET en benkbereder? Er kursen stor nok dersom du har kjøpt en 2000W kolbe? Er dette gamle greier?

Hva med å røpe typebetegnelse på berederen til forum, og kanskje vise et bilde?

(Innlegget ble redigert 01.09.12 07:46)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 4325
01.09.12 17:53
fargerik: Men nå syns jeg du skal skrubbe litt og tenke over om du har kompetanse.

Støttes!

Kombinasjonen elektrisitet og vatn er ikkje noko eg ville har tulla med.

fargerik
01.09.12 23:26
InnocentBystander: Støttes!
Kombinasjonen elektrisitet og vatn er ikkje noko eg ville har tulla med.

Vi må vel bare konkludere med at noen politikere må ta sin hatt og gå.

petterG
petterGInnlegg: 8072
01.09.12 23:31
fargerik: Vi må vel bare konkludere med at noen politikere må ta sin hatt og gå.

Og aller helst Jens og de rød/grønne(basert på statistiske data fra VGD).

fargerik
02.09.12 10:14
Oslojuhuuu: Den gamle kolben har 3 tilboblingspunkter, 1.2. og L men den jeg har bestillt og fått i dag har bare 2

Jeg skal prøve å forklare litt mer om dette. I "gamle dager" var det vanlig med mindre sikringer i husene, derfor kunne en bereder med f. eks. 2000W kolbe få sikringen til å gå. Derfor var det kolber med såkalt ulike elementer.

I stedet for ètt element på 2000W som du har kjøpt, er de kolbene delt opp i to. Et element på 1333W og et på 667W. Da kan du montere bryter, og skru ned berederen dersom andre apparater er koblet til samme kurs.

på 1 brukes bare 667W, på 2 brukes det andre, på 1333W, og på 3 kobles begge elementene inn, og du bruker 2000W.

Nå brukes ikke bryter på beredere lengre, de leveres med ledning og støpsel, derfor er de ulike elementene på slike kolber koblet sammen på fabrikken. Altså en brokobling mellom 1 og 2, slik at begge de to elementene er parallellkoblet.

Og da SKAL DU IKKE ha bryter, men må bytte ut bryteren med en stikkontakt. Og da må du være sikker på at du har en kurs som tåler det.

Dersom du har bryter, anbefales det å alltid ha beredern på 3, slik at begge de to elementene belastes likt. Det forlenger levetiden.

(Innlegget ble redigert 02.09.12 10:28)

fargerik
02.09.12 10:30

Noen tror at de sparer strøm ved å skru ned berederen, men det er ikke riktig. Det tar bare lengre tid å varme opp vannet. I min barndom hadde vi noe som het "overforbruk", man abbonerte på et visst forbruk, og betalte mer dersom forbruket var høyt. Det satt en måler på veggen som begynte å summe når pila gikk over det vi abbonerte på, og da måtte vi løpe rundt i huset og slå av ting, og f. eks. skru ned berederen for å dempe forbruket ned til normalforbruk.

Ganske latterlig. Måtte huske å skru av berederen når vi startet komfyren eller vaskemaskinen eller satte på mye lys. Slik er det ikke lengre, heldigvis.

i riktig gamle dager hadde husene en såkalt "vippe" som begynte å slå atrømmen av og på dersom man brukte for mye strøm.

(Innlegget ble redigert 02.09.12 10:40)

InnocentBystander
02.09.12 15:54
fargerik: Ganske latterlig. Måtte huske å skru av berederen når vi startet komfyren eller vaskemaskinen eller satte på mye lys. Slik er det ikke lengre, heldigvis.

Sannsynliogvis var dette på grunn av at distribusjonenettet hadde begrensningar. I så måte var det ein måte å kunna levera strøm til så mange som mogeleg med det eksisterande nettet. Ein må her ta med at elnettet mange plassar kun blei dimensjonert for belysning (då er vi LANGT tilbake).

Eg kan hugsa at besteforeldrene mine hadde "vippe" i min tidlige barndom. Det blei travelt når strømmen slo seg av og på...

Skaumannen
02.09.12 23:26
fargerik: Noen tror at de sparer strøm ved å skru ned berederen, men det er ikke riktig. Det tar bare lengre tid å varme opp vannet. I min barndom hadde vi noe som het "overforbruk", man abbonerte på et visst forbruk, og betalte mer dersom forbruket var høyt. Det satt en måler på veggen som begynte å summe når pila gikk over det vi abbonerte på, og da måtte vi løpe rundt i huset og slå av ting, og f. eks. skru ned berederen for å dempe forbruket ned til normalforbruk.
Ganske latterlig. Måtte huske å skru av berederen når vi startet komfyren eller vaskemaskinen eller satte på mye lys. Slik er det ikke lengre, heldigvis.
i riktig gamle dager hadde husene en såkalt "vippe" som begynte å slå atrømmen av og på dersom man brukte for mye strøm.

Den diskusjonen om temp. i beredere er alltid like morsom.Bla har VG gått ut i papirutgaven for et par år siden og anbefalt å skru berederen ned til 50 grader, for å spare strøm.

Men det gjør du jo ikke.Du bruker bare opp varmtvannet raskere.Ergo må det varmes opp på nytt hele tiden.

Dessuten, legionella.Liker seg jo i temp under 60 grader.Ingen stor deal tror jeg, men det er relativt teit å anbefale folk å skru ned berederen.

La den stå på fabrikkinnstilling, 75 grader.Det er slik for en grunn.

(Innlegget ble redigert 02.09.12 23:27)

petterG
03.09.12 00:05
Skaumannen: La den stå på fabrikkinnstilling, 75 grader.

75 er unødvendig høyt, den kan trygt settes til 65, så sparer man litt strøm også!

fargerik
03.09.12 05:54
Skaumannen: Dessuten, legionella.Liker seg jo i temp under 60 grader.Ingen stor deal tror jeg, men det er relativt teit å anbefale folk å skru ned berederen.

Temperaturen må ikke skrus ned, det stemmer. Og det gjør man jo heller ikke dersom man har bryter, termostaten sørger for temperaturen uansett om bryteren står på 1, 2 eller 3.

Det tar som sagt bare lengre tid å varme opp vannet dersom man skrur ned med bryteren. Man bruker faktisk mindre strøm totalt dersom man har beredern på fullt og varmer vannet fort opp. Det er de siste gradene som krever mest energi, på grunn av vannets spesifikke varmekapasitet, derfor koster det mye å toppe temperaturen til 75 grader.

Dersom man har tenåringer i huset, må vannet være varmt, man får jo totalt mer dusjtid med 200 l 75 graders vann enn med 200 l 65 graders vann.

Om det spiller særlig rolle, er kanskje tvilsomt. Tenåringene er uansett ikke ferdig i dusjen før vannet blir kaldt :-)

(Innlegget ble redigert 03.09.12 06:01)

Skaumannen
03.09.12 07:48
petterG: 75 er unødvendig høyt, den kan trygt settes til 65, så sparer man litt strøm også!

Du gjør ikke det.Når berederen har oppnådd 75 grader, så kreves det ikke så mye strøm for å opprettholde den temp, og du får også en større reserve med varmtvann.

Når du tapper til en dusj fks, blander du inn kaldt vann også, og jo varmere vann i bereder, dersto mindre mengde trenger du, og slik varer tanken lenger.

Tenkt etter, hadde du 39 grader i tanken trengte du ikke blande kaldtvann inn i varmtvannet i dusjen, men tanken ville bli tømt på rekordtid.

Og her er cluet:Jo oftere du må la tanken begynne å varme opp fra lave temp, jo mer strøm bruker du jo?

Disse moderne berederne holder utrolig godt på varmen.Har en ozo super S fra 2009.Denne greide jeg å neppe ut kontakten til en gang, og det gikk et døgn før jeg tilfeldigvis så det.Vannet var fortsatt glovarmt.

Se også svaret til "fargerik"

(Innlegget ble redigert 03.09.12 07:51)

fargerik
03.09.12 09:07
Skaumannen: Du gjør ikke det.Når berederen har oppnådd 75 grader, så kreves det ikke så mye strøm for å opprettholde den temp, og du får også en større reserve med varmtvann.

De siste gradene krever mer energi. Du kan gjøre et eksperiment:

Sett en kjele med kaldt vann på kokeplata, med et termometer i. Du vil se at temperaturen stiger raskt til å begynne med, men at temperaturen stiger saktere og saktere etter som vannet blir varmere, Produsentene kunne stilt temperaturen på 85 grader, like lett som 75, men de gjør ikke det, på grunn av at det kreves uforholdsmessig mye energi å varme opp de siste gradene.

I kjelen vil du se at temperaturen stiger saktere og saktere, og at termometeret aldri når 100 grader. Fordampingen kjøler ned vannet til 99 grader eller mindre så lenge det er vann og ikke damp i kjelen.

Tar du kjelen av plata, vil vannet raskt synke ned noen grader, men deretter vil temperaturen synke saktere og saktere etter hvert som temperaturen blir lavere.

(Innlegget ble redigert 03.09.12 09:09)

passat06
passat06Innlegg: 539
03.09.12 09:48
fargerik: Ganske latterlig. Måtte huske å skru av berederen når vi startet komfyren eller vaskemaskinen eller satte på mye lys. Slik er det ikke lengre, heldigvis.

At dette var så latterlig er jeg ikke helt enig i. En slik tariff har mye for seg mht å begrense makseffekten i nettet og jevne ut forbruket over døgnet (= bedre nettutnyttelse).

Vi er på vei mot lignende løsninger, men nå automatiserte/fjernstyrte gjennom de nye strømmålerne som blir innført (toveiskommunikasjon).

fargerik
03.09.12 10:01
passat06: At dette var så latterlig er jeg ikke helt enig i. En slik tariff har mye for seg mht å begrense makseffekten i nettet og jevne ut forbruket over døgnet (= bedre nettutnyttelse).
Vi er på vei mot lignende løsninger, men nå automatiserte/fjernstyrte gjennom de nye strømmålerne som blir innført (toveiskommunikasjon).

Ja, men årsaken til dette, er nok samme som at mange ønsker rushtidsavgift. Vi skal alle våkne til samme tid, og alle skal sette på kaffe til samme tid, dusje, og bruke strøm. Kraftprodusentene sitter på nåler, og starter turbinene for å pøse inn kraft til millioner av dusjer og morgenkaffe, vaskemaskiner og annet etter klokka, og når dette er ferdig sitter alle i kø på veiene, eller i overfylte pendlertog.

Gode nordmenn jobber fra 0700 til 1600, vettu;-)

Samfunnet må løses opp litt. Hvorfor ikke heller ta konsekvensen av utviklingen, den tilsier at vi må slutte å være kveg som lar oss styre av klokka. Da ville strømforbruket også jevne seg ut.

petterG
03.09.12 10:18

Jeg henger meg på fargerik, og tenker at det koster forholdsvis mye å oppnå(og holde på) de siste gradene, og jo lengre fra romtemperaturen man kommer jo mere energi koster det. 

Hvis man ser vekk fra problemet med legionella, ville det vel være logisk å tro at den fornuftige temperaturen i tanken var den samme som maxtemperaturen man bruker på ublandet varmtvann? 

(Innlegget ble redigert 03.09.12 10:18)

fargerik
03.09.12 10:35
petterG: Hvis man ser vekk fra problemet med legionella, ville det vel være logisk å tro at den fornuftige temperaturen i tanken var den samme som maxtemperaturen man bruker på ublandet varmtvann?

Bortsett fra at man ville ha fryktelig lite varmtvann til rådighet, da.

Da måtte nok berederen vært mye større.

Jeg kasta berederen for et par år siden, og har i stedet installert en momentanbereder. Den bruker ikke strøm i det hele tatt før noen åpner en kran, men da bruker den til gjengjeld 17 KW så lenge man lar krana renne. Det er flere som leverer sånt, og man får også gassdrevne varianter.

Ganske fornøyd så langt, det tar aldri slutt på varmtvannet, og den leverer 70 graders vanntemperatur.

Strømforbruket er noenlunde det samme, men reklamen lover at det skulle bli lavere. Men det ble frigjort plass, da. Den er ikke større enn en skoeske.

Smart løsning for folk med liten leilighet.

(Innlegget ble redigert 03.09.12 10:46)

InnocentBystander
03.09.12 12:10
fargerik: Det er de siste gradene som krever mest energi, på grunn av vannets spesifikke varmekapasitet,

Det er faktisk feil. Det krev same energi å auka temperaturen i vatn ein grad uansett utgangstemperatur, så lenge det ikkje er snakk om faseendring.

Spesifikk varmekapasitet for vatn i flytande tilstand er 4,18 J/(gram/°C)

InnocentBystander
03.09.12 12:14
fargerik: De siste gradene krever mer energi. Du kan gjøre et eksperiment: Sett en kjele med kaldt vann på kokeplata, med et termometer i. Du vil se at temperaturen stiger raskt til å begynne med, men at temperaturen stiger saktere og saktere etter som vannet blir varmere, Produsentene kunne stilt temperaturen på 85 grader, like lett som 75, men de gjør ikke det, på grunn av at det kreves uforholdsmessig mye energi å varme opp de siste gradene. I kjelen vil du se at temperaturen stiger saktere og saktere, og at termometeret aldri når 100 grader. Fordampingen kjøler ned vannet til 99 grader eller mindre så lenge det er vann og ikke damp i kjelen. Tar du kjelen av plata, vil vannet raskt synke ned noen grader, men deretter vil temperaturen synke saktere og saktere etter hvert som temperaturen blir lavere.

I eit lukka system vil temperaturendringa vera konstant heile tida. Endringane du viser til er basert på to ting:
- Dess varmare vatnet er, dess meire vatn vil dampa av. Omdannelse til damp krev stor energi.

- Når temperaturen går nedover vil temperaturforskjellen til omgivelsane bli redusert. Det medfører mindre varmetap.

I ein varmtvannsberedar er det svært liten avdamping og svært lite varmetap. Då vil temperaturauken bli tilnerma konstant over tid.

Skaumannen
03.09.12 12:31
fargerik: Jeg kasta berederen for et par år siden, og har i stedet installert en momentanbereder.

Nesten som en varmeveksler.Spm er:

Bruker den mer strøm en bereder eller ikke?

Skaumannen
03.09.12 12:32
InnocentBystander: Det er faktisk feil. Det krev same energi å auka temperaturen i vatn ein grad uansett utgangstemperatur, så lenge det ikkje er snakk om faseendring.
Spesifikk varmekapasitet for vatn i flytande tilstand er 4,18 J/(gram/°C)

Takk, det var det jeg mente jeg hadde hørt om også.

Tør jeg spørre hvordan du vet dette?Er du ingeniør eller noe sånt?

InnocentBystander
03.09.12 12:59
Skaumannen: Er du ingeniør eller noe sånt?

Korrekt gjetta. Det heng litt igjen av eit fordums studie innafor kjemi...

Skaumannen
03.09.12 15:21
InnocentBystander: Korrekt gjetta. Det heng litt igjen av eit fordums studie innafor kjemi...

Det var det jeg antok.Lukter ingeniør på langt hold:)

fargerik
03.09.12 15:48
InnocentBystander: I eit lukka system vil temperaturendringa vera konstant heile tida. Endringane du viser til er basert på to ting:
- Dess varmare vatnet er, dess meire vatn vil dampa av. Omdannelse til damp krev stor energi.
- Når temperaturen går nedover vil temperaturforskjellen til omgivelsane bli redusert. Det medfører mindre varmetap.
I ein varmtvannsberedar er det svært liten avdamping og svært lite varmetap. Då vil temperaturauken bli tilnerma konstant over tid.

Du har jo helt rett. Her har jeg trodd feil i mange år. Det er altså omgivelsenes opptak av varme som er grunnen, ikke temperaturen på vannet.

Men som det er nevnt lengre opp i tråden, moderne beredere er jo veldig godt isolert.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg