Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Støy fra cisterne. Dure lyd

NYTT TEMA
MunkNor
MunkNorInnlegg: 7
28.10.13 12:21

Byttet pakking i cisternen på grunn av at det morken og det rant vann i gjennom. Etter at den ble skiftet har cisterne begynt å dure mot slutten av fylling av vannet. Den dure helt du kanskje får stoppet den ved trykke på knappen noen gang.

Finner ikke ut hvorfor den lyden kommer. Hva må gjøres for at lyden skal bli borte? 

fargerik
fargerikInnlegg: 48664
29.10.13 02:53
MunkNor: Byttet pakking i cisternen på grunn av at det morken og det rant vann i gjennom. Etter at den ble skiftet har cisterne begynt å dure mot slutten av fylling av vannet. Den dure helt du kanskje får stoppet den ved trykke på knappen noen gang. Finner ikke ut hvorfor den lyden kommer. Hva må gjøres for at lyden skal bli borte?

Hva slags klossett har du, da, og hvor gammelt? Har du bilde av innmaten? Og hvilken pakning skiftet du?

Er det gammelt, kan det være litt slitasje og slark i innløpsventilen. Er det plastdeler kan du kanskje "jukse vekk" lyden hvis du tar ventilen fra hverandre og smører inn alle delene med vannfast armaturfett.

(Innlegget ble redigert 29.10.13 02:57)

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 6278
29.10.13 16:48

Jepp, grinete innløpsventil høres dette ut som(som Fargerik sier).

Den koster ca 750+ MVA hos grossist, hva de tar på den lokale rørleggersjappa er en annen sak....

Men du kunne jo brukt den prisen som et hint på hva den BØR koste..og forsøke deg på en liten rabatt.

Er relativt enkel å bytte, hvis du er normalt "handy".

Du kan sikkert smøre den opp, men det har jeg aldri prøvd.

knutset
knutsetInnlegg: 4874
30.10.13 03:47
MunkNor: Hva må gjøres for at lyden skal bli borte?

Det er også å forsøke å justere nivå, det er en skrue vanlig skrujernspor, lett å finne hvilken skrue du justerer med.   

fargerik
30.10.13 09:59
knutset: Det er også å forsøke å justere nivå, det er en skrue vanlig skrujernspor, lett å finne hvilken skrue du justerer med.

Det er en mulighet, ja. Det ser man dersom man tar av lokket på cisternen og lar den fylle seg helt. Fyller den seg så høyt at vannet renner ut gjennom overløpet, vil ventilen ikke stenge helt, og det vil renne litt ut gjennom overløpet hele tiden. Og da kan det bli lyd.

Det kan noen ganger være så lite som renner at det er vanskelig å se det nede i klosettskåla.

Da er det bare å dra til skruen litt, slik at vannstanden senkes. Nivået inni cisternen kan godt ligge noen cm. under toppen på overløpet.

På moderne dasser er det gjerne en liten vingemutter av plast...men det er altså fryktelig mange forskjellige varianter av innløpsventiler, som kan ha sine egne patenter på denne innstillingen.

(Innlegget ble redigert 30.10.13 10:00)

VivaLV
VivaLVInnlegg: 30373
31.10.13 17:30

I sin tid hadde jeg også noen slike problemer, dvs. mine problemer var klassisk at det rant vann. Jeg bare bøyde armen til flottøren en cm. eller to og så løste det problemet.

Dvs. det er selvsagt å foretrekke å justere via skruen. Begynner man først og bøye på denne armen kan det vel fort hende at det blir feil.

Begynner man med å skifte deler så kan man vel nesten like godt skifte hele toalettet hvis det er gammelt. Er det 20-30 år gammelt er det vel ikke noe å reparere på hvis enkeltdeler koster 750 kr.

fargerik
31.10.13 18:38
VivaLV: Begynner man med å skifte deler så kan man vel nesten like godt skifte hele toalettet hvis det er gammelt. Er det 20-30 år gammelt er det vel ikke noe å reparere på hvis enkeltdeler koster 750 kr.

Det må nesten vurderes i hvert tilfelle. Noen ganger kan det bli ekstrajobb med å gjøre om på både vann og avløp, og slikt kan også plutselig koste mye penger.

Det er smart å rådføre seg med en rørlegger før man løper og kjøper seg ny do på byggvaresjappa eller OBS! eller i en klesbutikk, for å slippe uventede problemer. Det lar seg ofte gjøre å reparere et godt, gammelt klossett for en billig penge.

Det er også ofte pallesalg på jalla, som er så sært at det ikke finnes deler å få når de går i stykker.

Jeg kunne nok laget en lang liste over overraskelser man kan få, men tror det vil bli for mye teknisk babbel til at det har noe for seg.

(Innlegget ble redigert 31.10.13 18:42)

VivaLV
31.10.13 20:38
fargerik: Det er også ofte pallesalg på jalla, som er så sært at det ikke finnes deler å få når de går i stykker.

Men da er jo man tilbake om man rett og slett bare skal ta sjansen på å kjøpe nytt toalett og hvis det skulle gå i stykker så kjøper man bare ett nytt igjen.....

Jeg trudde forøvrig at toalettene var ganske standard, men mulig jeg tar feil der....

Link-86
Link-86Innlegg: 9155
31.10.13 20:56

Bytta dass for morra mi i forrige uke. Landet på denne: 

https://www.megaflis.no//Frittstaaende_toalett/Gustavsberg_saval_klosett_m_skjult_s-laas.html

Billig og muligheter for reservedeler. Er ellers enig som fargerik sier. Jalladasser kan man bare glemme å reparere på. Fant pokker meg ikke fabrikant på dassen jeg måtte bytte nå. Den var under 10 år og en liten lekasje var døden rett og slett. 

fargerik
01.11.13 00:12
VivaLV: Jeg trudde forøvrig at toalettene var ganske standard, men mulig jeg tar feil der....

Ja, de er veldig forskjellige. Det er først og fremst forskjell mellom gammelt og nytt, men de kjente merkene har forbløffende bra utvalg av reservedeler til gamle modeller.

I tillegg er det mange produsenter som har hver sine deler. Det er de delene inne i cisterna som teller, og selvfølgelig tetningsløsning mellom cisterne og potta.

I gamle dager var det gummikitt, men nå er det nye tider, og et hav av forskjellige pakninger og bolter.

Man skulle vel tro at standard fra tretti år siden er den samme som i dag, og at hva som helst uten videre kan settes der den gamle sto, og ja, det kan skje, men det kan også ikke skje at det passer.

Jeg vil ikke være vanskelig, jeg bare prøver å forklare at det rett som det er oppstår overrraskelser dersom man shopper i blinde.

fargerik
01.11.13 00:14
Link-86: Bytta dass for morra mi i forrige uke. Landet på denne: https://www.megaflis.no//Frittstaaende_toalett/Gustavsberg_saval_klosett_m_skjult_s-laas.html Billig og muligheter for reservedeler. Er ellers enig som fargerik sier. Jalladasser kan man bare glemme å reparere på. Fant pokker meg ikke fabrikant på dassen jeg måtte bytte nå. Den var under 10 år og en liten lekasje var døden rett og slett.

Det var da en hyggelig pris, da!!

Det er smart å velge et slikt kjent merke, du er sikker på at de vil ha deler i et par tiår, vettu.

VivaLV
01.11.13 07:21
fargerik: Det var da en hyggelig pris, da!! Det er smart å velge et slikt kjent merke, du er sikker på at de vil ha deler i et par tiår, vettu.

Jeg hadde også tenkt å nevne denne. Var tv-reklame på den i går.

Det var vel det som var poenget mitt at det ser ut til at du får toalett til under tusenlappen som er fra anerkjente produsenter. Virker som det er fast lavpris hos mange kjeder.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35182
21.09.14 20:45
fargerik: de kjente merkene har forbløffende bra utvalg av reservedeler til gamle modeller.

Kan du legge ut link igjen til siden der du fant reservedeler for hvitevarer?

Jeg leter forgjeves etter børster til motoren på AEG Lavamat 539..... 

fargerik
22.09.14 11:17
rosmebraad: Kan du legge ut link igjen til siden der du fant reservedeler for hvitevarer? Jeg leter forgjeves etter børster til motoren på AEG Lavamat 539.....

Husker ikke hva jeg linket til. Det var vel bare et eksempel på kreativ google-bruk...

Hva med å kontakte AEG Norge?

rosmebraad
23.09.14 00:16
fargerik: Husker ikke hva jeg linket til. Det var vel bare et eksempel på kreativ google-bruk... Hva med å kontakte AEG Norge?

Ja, jeg har funnet noe på nett og er i ferd med å få undersøkt hos en elektriker om han kan sette på børster på en annen måte.

Hadde gjerne sett å få det fikset kjapt. 

rosmebraad
23.09.14 14:03
fargerik: Husker ikke hva jeg linket til. Det var vel bare et eksempel på kreativ google-bruk...

Sånn, da var børster byttet hos el. verksted, og det er tilbakemontert. 

Og det funker!

Nå skal jeg sette på vask resten av dagen og følge nøye med..... 

der er litt "sulelyd", men det var der før også. Jeg er litt usikker på strammingen på reimen, men tok det ganske så stramt da det trengs friksjon for å dra tungt, vått lass på sentrifugeringen. 

Håper det holder ut dette her!

(Og i andre tråder, så må jeg kjøpe andre hvitevarer til andre steder etterhvert, men HVA er det som holder kvalitet nå om dagen....)

rosmebraad
23.09.14 16:10
fargerik: Husker ikke hva jeg linket til. Det var vel bare et eksempel på kreativ google-bruk.

Og siden du hadde installert så mange oppvaskmaskiner: Har du noen formening om denne kan stå fritt, altså på enden av kjøkkeninnredningen, med en benkeplate oppå, og bli festet til veggen? Slik at man får møbelfronten på fremme?

Eller må det da til en egen "frittstående" type modell?

fargerik
23.09.14 17:40
rosmebraad: Og siden du hadde installert så mange oppvaskmaskiner: Har du noen formening om denne kan stå fritt, altså på enden av kjøkkeninnredningen, med en benkeplate oppå, og bli festet til veggen? Slik at man får møbelfronten på fremme? Eller må det da til en egen "frittstående" type modell?

Dersom du ikke har feste for maskinen enten i en benkplate som sitter fast eller i en skapside på begge sider, kan du bruke et gulvfeste, og feste den i gulvet i bakkant. Poenget er at maskinen ikke skal kunne vippe framover.

Gulvfestene er egentlig bare braketter som låser fast bakbeina til gulvet. Sjekk med leverandøren hva som finnes til din maskin.

rosmebraad
23.09.14 18:59
fargerik: Gulvfestene er egentlig bare braketter som låser fast bakbeina til gulvet. Sjekk med leverandøren hva som finnes til din maskin.

Bra, mange takk. Får ringe Mielekontoret og høre om de har greie på det.

Og benkeplate på toppen skulle gå å få til på denne også? Slik at den kan brukes som (fortsettelse av) arbeidsbenk?

rosmebraad
10.02.15 10:35
fargerik: Dersom du ikke har feste for maskinen enten i en benkplate som sitter fast eller i en skapside på begge sider, kan du bruke et gulvfeste, og feste den i gulvet i bakkant. Poenget er at maskinen ikke skal kunne vippe framover. Gulvfestene er egentlig bare braketter som låser fast bakbeina til gulvet. Sjekk med leverandøren hva som finnes til din maskin.

Ok, status er at vaskemaskin funker som bare det etter børstebytte.

Og at det er et sabla styr med montering av oppvaskmaskin, men det ser ut som om det går veien, etter en del snekring, mye leting etter deler, samt bestyr frem og tilbake!

Mao. er her IKKE vanlig plass/opplegg for oppvaskmaskin, og tiden og kreftene brukes! 

rosmebraad
31.01.17 20:56
fargerik: feste for maskinen enten i en benkplate

Fasit her ble at jeg installerte ekstra benkeplate, produsert etter mål, og la på patentbånd i vinkel til å holde denne, så nå er det solid, støtt og ser i tillegg ganske bra ut også! 

Og Miele oppvaskmaskin vasker meget rent. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg