Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Disse nøklene!!

NYTT TEMA
susilu
susiluInnlegg: 37045
18.11.14 22:41

Nå har jeg ommøblert litt her og tømt bl a en skjenk...så er den flyttet ned i første...og nå er nøkkelen søkk borte!  Jeg kan ikke ta med meg skuffen til noe sted for å få laget en nøkkel, for den er låst...og dørene sitter fast i noen gammeldagse hengsler.

Hvis det hadde vært døren til huset, måtte jeg hatt en låsesmed.  Men hvordan fikser man en skapnøkkel såpass rimelig at det ikke er billigere å bytte spisestue?

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6171
19.11.14 03:01
susilu: Men hvordan fikser man en skapnøkkel såpass rimelig at det ikke er billigere å bytte spisestue?

Det enkleste er kanskje å snakke med en snill låsesmed som har et stort knippe av slike "møbelnøkler", for deretter prøve de ut 1 etter 1.

Det er vel ganske begrenset hvor avanserte slike skapnøkler er. Så sjansen for å finne en nøkkel som passer er nok stor.

(Innlegget ble redigert 19.11.14 03:02)

Dyrstad
DyrstadInnlegg: 1981
19.11.14 04:04

Stikk en liten saks inn og vri om.

Link-86
Link-86Innlegg: 9155
19.11.14 06:15

Klarte å pirke opp et gammelt skap med en bøyd binders en gang. Var overaskende enkelt. Men ..uten å ha sett skapet, kan man få skuffen løs på en eller annen måte slik at man kan ta kjøkkenvegen inn? 

susilu
19.11.14 11:02
Link-86: Men ..uten å ha sett skapet, kan man få skuffen løs på en eller annen måte slik at man kan ta kjøkkenvegen inn?

Nei, det er helt tett rundt :-)  Men jeg har vel håp om å bryte den pent opp i verste fall, da...eller se om noen handy personer jeg kjenner har møbelnøkler..

DraxxuS
DraxxuSInnlegg: 874
19.11.14 23:49

Ville nok ha prøvd å dirke den opp ja. De fleste slike låser på skuffer er simple, med litt tålmodighet og konsentrasjon går det nok bra. Alternativt kan man kanskje ta ut en skuff under og skjære ut en del av undersiden og skru ut hele låsen?

susilu
20.11.14 11:40
DraxxuS: Alternativt kan man kanskje ta ut en skuff under og skjære ut en del av undersiden og skru ut hele låsen?

Det er ikke noen skuff under,  det er ikke engang sånn at jeg kan ta på skuffebunnen i skapet under, skuffen er bygget inn... Jeg må få nok prøve å dirke, da..  :-)

Gudfaren
GudfarenInnlegg: 42780
20.11.14 21:56

Du gjør det litt vanskelig for oss. 
Hva med bilde av låsen? Jeg hadde en kiste med en lås uten nøkkel. 
fikk tips om hvordan låsen fungerte, og laget en nøkkel. Det løste mitt problem.
En annen gang fikk jeg låne et stort nøkkelknippe, som nevnt over meg, (hos Jernia) og fikk løst problemet. 

_Dial_Square_
_Dial_Square_Innlegg: 21192
21.11.14 18:47
susilu: Det er ikke noen skuff under,  det er ikke engang sånn at jeg kan ta på skuffebunnen i skapet under, skuffen er bygget inn... Jeg må få nok prøve å dirke, da..  :-)

Slike låser er veldig enkle ! Du klarer det kanskje med en nøkkel som ligner faktisk. Om ikke bruk en streng som er litt kraftig,bøy den til og prøv å vri låsen om.

susilu
21.11.14 20:47
Gudfaren: låne et stort nøkkelknippe, som nevnt over meg, (hos Jernia) og fikk løst problemet.

Prøver der først, jeg ,tror jeg...

SUV
SUVInnlegg: 3505
30.11.14 14:42
susilu: Prøver der først, jeg ,tror jeg...

Du kan jo også prøve med det du har selv  av nøkler til andre ting, kanskje noe tilfeldigvis passer. Jeg har selv låst opp en gammel bil med husnøkkel (huggerbil som manglet nøkkel). Og jeg har låst opp en hjullaster 8 tonn tung maskin med skuffe frempå) med en hengelåsnøkkel (hadde låst meg inn med vanlig nøkkel, startet opp og gått ut, og når jeg skulle inn igjen så var døra låst, så jeg måtte finne en annen metode for å komme meg inn).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg