Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å kjøpe et trillebårhjul

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 46627
25.11.14 09:36

Jeg har en liten hagetrillbår til å trille løv og andre lette ting i, i tillegg til en monstertrillebår til å trille tunge ting i.

Men når jeg fylte luft i hjulet, kom jeg til å bruke kompressoren og kjørte for mye luft slik at dekket eksplodere! Shit happens når man ikke har briller på.

Kjøpe nytt trillebårhjul? Tjaaa....

En slik lett- trillebår koster under 170 kroner, mens et hjul koster nesten 300 kroner.

Verden er syk.

Mitt dilemma ble da om jeg skulle velge å kaste trillebåra mi og kjøpe en ny, eller betale litt mer og kun ta med et hjul hjem fra butikken.

Hva ville du gjort?

Pernillel
PernillelInnlegg: 4024
25.11.14 17:54

Jeg ville kjøpt en ny trillebår, hvilket var nøyaktig det jeg gjorde da hjulet pungterte på min gamle, fine, lille hagetrillebår. Eller det vil si, jeg kjøpte først lappesaker for å prøve å lappe det. Det fungerte veldig dårlig. Så kjøpte jeg et nytt hjul (til nesten det dobbelte av hva en ny trillebår kostet) fordi jeg liksom skulle være så miljøbevisst og greier, men hjulet passet ikke, så da endte jeg til slutt altså opp med en ny trillebår.

fargerik
26.11.14 14:06
Pernillel: Jeg ville kjøpt en ny trillebår, hvilket var nøyaktig det jeg gjorde da hjulet pungterte på min gamle, fine, lille hagetrillebår. Eller det vil si, jeg kjøpte først lappesaker for å prøve å lappe det. Det fungerte veldig dårlig. Så kjøpte jeg et nytt hjul (til nesten det dobbelte av hva en ny trillebår kostet) fordi jeg liksom skulle være så miljøbevisst og greier, men hjulet passet ikke, så da endte jeg til slutt altså opp med en ny trillebår.

Hva gjør du den dagen du trenger et nytt hjul til bilen din, da?

Drar til butikken og ber om "ett hjul til bil, takk"?

Og kommer hjem med feil hjul, og blir så sur at du likegodt kjøper ny bil siden hjulet ikke passet?

Jeg kjøpte ihvertfall et hjul likt det jeg hadde, selv om det kostet mer. Det er liksom forjævlig å kaste en fullt brukbar trillebår, god som ny, ikke en gang en rustflekk på den for å spare penger.

Det blir mye søppel ut av det dersom alle kaster trillbåra hver gang hjulet ptnukerer. For så vidt en grei protestaksjon for å klage over sykheten, men jeg klager heller litt her, jeg.

(Innlegget ble redigert 26.11.14 14:07)

Pernillel
26.11.14 15:23
fargerik: Hva gjør du den dagen du trenger et nytt hjul til bilen din, da? Drar til butikken og ber om "ett hjul til bil, takk"?

Da drar jeg antakeligvis til en butikk som selger hjul og ber de om å bytte det mens jeg venter. Passer det ikke så får de bytte til et som passer.

fargerik
26.11.14 18:18
Pernillel: Da drar jeg antakeligvis til en butikk som selger hjul og ber de om å bytte det mens jeg venter. Passer det ikke så får de bytte til et som passer.

Et hjul som passer er jo et must. Mitt passet, da. Og jeg slapp i grunnen alt styret med å frakte hjem en ny trillebår og å finne fram vinkelsliperen og kappe opp den gamle trillebåra slik at den kunne puttes i søppeldunken i biter.

Jeg kunne selvfølgelig tatt den gamle trillebåra i bilen og levert den som metallavfall, men det er tre mil å kjøre til nærmeste mottak og like langt å kjøre hjem igjen. Seks mil blir ganske mye kjøring for å spare 130 kroner. Og ikke syns jeg det er noe vits i å ha slikt stående her, og heller ikke syns jeg det er pent å kaste den oppe i skauen eller noe lignende.

Trillebårhjulet puttet jeg i ryggsekken og tok med hjem når jeg syklet forbi butikken uansett.

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe en trillebår i butikken og betale den, og skru av hjulet utenfor butikken og la resten stå igjen, men syns i grunnen det ville være litt barnslig.

Men det er altså fullt tillatt å komme i skade for å "glemme" en vare man har kjøpt i butikken...eller "glemme" å få med seg alt.....

Hva gjorde du med den trillebåra di som du fikk til overs? Den gamle som manglet hjul?

(Innlegget ble redigert 26.11.14 18:24)

fargerik
26.11.14 18:28

Har forøvrig flere eksempler på det samme.

Det er billigere å kaste en batteridrill og kjøpe ny drill med nytt batteri (eller to) enn å kjøpe et batteri selv om både batteridrill og batteri er hyllevare.. (Bosch)

Det er billigere å kjøpe en ny varmepistol enn å kjøpe en ny bryter når bryteren ryker, selv om bryteren er hyllevare. (Black&Decker)

(Innlegget ble redigert 26.11.14 18:30)

Pernillel
26.11.14 21:19
fargerik: Et hjul som passer er jo et must. Mitt passet, da. Og jeg slapp i grunnen alt styret med å frakte hjem en ny trillebår og å finne fram vinkelsliperen og kappe opp den gamle trillebåra slik at den kunne puttes i søppeldunken i biter. Jeg kunne selvfølgelig tatt den gamle trillebåra i bilen og levert den som metallavfall, men det er tre mil å kjøre til nærmeste mottak og like langt å kjøre hjem igjen. Seks mil blir ganske mye kjøring for å spare 130 kroner. Og ikke syns jeg det er noe vits i å ha slikt stående her, og heller ikke syns jeg det er pent å kaste den oppe i skauen eller noe lignende.

Ja, jeg ser hva du mener og er egentlig helt enig. Nå var dette en veldig gammel trillebår som jeg ikke fant noe reservedeler til annet enn dette hjulet på Clas Ohlson som altså ikke passet.

Den står halvveis demontert i garasjen. Jeg pleier som regel ikke å kaste slike ting og det er utrolig hva man kan få brukt for senere. Mulig jeg bruker den til blomsterpotte hvis jeg ikke finner på noe annet smart. :)

Pernillel
26.11.14 21:19
fargerik: Har forøvrig flere eksempler på det samme. Det er billigere å kaste en batteridrill og kjøpe ny drill med nytt batteri (eller to) enn å kjøpe et batteri selv om både batteridrill og batteri er hyllevare.. (Bosch) Det er billigere å kjøpe en ny varmepistol enn å kjøpe en ny bryter når bryteren ryker, selv om bryteren er hyllevare. (Black&Decker)

Ja! Jeg kjøpte en sånn batteridrevet grensag for et par år siden. Batteriet holdt i litt over ett år, men da jeg skulle kjøpe nytt kostet det søren meg omtrent det samme som hva jeg betalte for hele saga (jeg kjøpte nytt batteri siden saga var helt fin og nesten ikke brukt).

sanila
sanilaInnlegg: 34058
26.11.14 23:21

Svar fargerike.

Der er noe barnslighet der er veldig OK. Denne ville ha vært en hel fin protest aksjon. 

Der spilles alt for mye på den slags. 

Jeg knuste eksempelvis en hylde i et kjøleskap. Det koste ikke mere en kjøleskapet , men ikke så langt i fra. Fant en glassmester da i dette tilfelle.

fargerik
27.11.14 09:00
Pernillel: Den står halvveis demontert i garasjen. Jeg pleier som regel ikke å kaste slike ting og det er utrolig hva man kan få brukt for senere. Mulig jeg bruker den til blomsterpotte hvis jeg ikke finner på noe annet smart. :)

hehehehehehe......kjekt å ha....kjekt å ha!

Jeg kjøpte en gang en fryser, av typen med skuffer...og etter alt for kort tid røk en skuff.

Jeg klaget og kranglet, og fikk til slutt medhold, og butikken lovte å sende en skuff til meg. Etter en tid kom en kjempepakke på døra, og der fikk jeg en pakke med seks skuffer til fryser. Så nå har jeg fem skuffer på lager. Kjekt å ha, kanskje?

Kanskje jeg skal kaste dem? Jeg er litt usikker, for dersom jeg knuser dem og kaster dem i søpla, ryker sikkert en ny skuff i morgen. Og nå tror jeg ikke det er noe garantitid igjen.....

(Innlegget ble redigert 27.11.14 09:08)

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
27.11.14 22:09
fargerik: Hva ville du gjort?

Kommer ann på kvaliteten til den med ødelagt hjul.

fargerik
28.11.14 09:29
Premonition: Kommer ann på kvaliteten til den med ødelagt hjul.

Som sagt, en lett, billig trillebår til å trille løv og andre lette ting.

Tror jeg kjøpte min hos Plantasjen for 250 kroner, med luftgummihjul.

Jula har tilsvarende lett- trillebår med luftgummihjul nå for 170 kroner.

Men det ble altså et ptnukeringsfritt dekk fra Clas, og det kostet 170 kroner.

Det er selve luftgummihjulet som blir dyrere dersom det ikke sitter skrudd fast på en trillebår. Kjøper men det uten trillebår, blir det nesten trehundre schpenn.

(Innlegget ble redigert 28.11.14 09:32)

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
28.11.14 13:56

Dette er den mest spennende tråden på hus hage og oppussing for tiden. Den overgår silikon i dusjen og betongherding....

i popularitet. ;)

fargerik
28.11.14 16:41
bjoro: Dette er den mest spennende tråden på hus hage og oppussing for tiden.

Om det er så spennende....dog vel neppe. Men det er jo greit å nevne ting som er litt rare, da.

De som søker mer spenning kan sette TV på NRK P2 og bunkre øl så det holder til utover søndag, for nå synger de alle salmene i salmeboka fra perm til perm. Min mor mente at det er nesten tusen sanger.....hva de vet!

Hvorfor vet jeg det? Jeg kommer fra gamlegjemmet, og der står storskjermen på med et foreløpig entusiastisk plenum av begeistrede mødre og tanter, og salmene runger.

Men dette med hva som lønner seg å gjøre er i grunnen interessant. Det er dyrt å kjøpe billig, sies det, enig i det.

Men det er altså også dyrt å være miljøvennlig. Det er jeg uenig i.

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
28.11.14 18:11
fargerik: Men dette med hva som lønner seg å gjøre er i grunnen interessant. Det er dyrt å kjøpe billig, sies det, enig i det. Men det er altså også dyrt å være miljøvennlig. Det er jeg uenig i.

Jeg har noen opplevelser med bla vaskemaskin. Ulønnsom å reparere sier de.........og så klarer jeg å få tak i børster for 10 kroner.

jaja, jeg skrev mye........men det meste er spist opp av internettet på vei til tråden. Kanskje det er min EDB maskin som tuller litt.

(Innlegget ble redigert 28.11.14 18:17)

Link-86
Link-86Innlegg: 9085
28.11.14 22:20

Hahaha! Dette dillemaet hadde jeg isommer faktisk. Jeg kom til at det var 9 kroner forskjell på hva jeg betalte for trillebåren og en helt ny trillebår. Jeg kjøpte ny, miljøsvin som jeg er. Men jeg har blitt litt av en kløpper på å fikse ting selv etterhvert med billige reservedeler fra ebay. Bare synd slikt ofte er skrekklig dyrt i Norge og post fra utlandet tar litt for lang tid ofte når nøden er der. 

Premonition
29.11.14 09:01
fargerik: Som sagt, en lett, billig trillebår til å trille løv og andre lette ting.
Tror jeg kjøpte min hos Plantasjen for 250 kroner, med luftgummihjul.
Jula har tilsvarende lett- trillebår med luftgummihjul nå for 170 kroner.
Men det ble altså et ptnukeringsfritt dekk fra Clas, og det kostet 170 kroner.
Det er selve luftgummihjulet som blir dyrere dersom det ikke sitter skrudd fast på en trillebår. Kjøper men det uten trillebår, blir det nesten trehundre schpenn.

Da er du ihvertfal kvitt problemet med å få levert trillebåren uten hjul til avfallsmottaket

På sett og vis er det nok smartere å kjøpe bare en nytt hjul, fremfor å kjøpe en ny trillebår. Men ser man det på en annen måte, kunne jo den gamle trillebåren vært kjekk å ha til senere når den nyere ble skeiv e.l.

Et dilemma ;)

Jeg antar at den andre trillebåren du har til tyngre ting er av en betre kvalitet, og ikke slik som jula eller andre mer eller mindre jallakvalitet.

En ting er at det er billig, koster man på litt mer så trenger man ikke kjøpe trillebår senere. Det får man neppe med trillebår til noen hundrelapper.

fargerik
29.11.14 10:12
Premonition: Jeg antar at den andre trillebåren du har til tyngre ting er av en betre kvalitet, og ikke slik som jula eller andre mer eller mindre jallakvalitet.

(Innlegget ble redigert 29.11.14 10:14)

sanila
29.11.14 10:21

Stilig i mangel av bedre kunne den også brukes i stedet for trillebag. Ved større innkjøp.

fargerik
29.11.14 10:24
sanila: Stilig i mangel av bedre kunne den også brukes i stedet for trillebag. Ved større innkjøp.

Jeg kaller den for min rullator, jeg. Kjøpte den for snart et par år siden når kneet begynte å gi opp for alvor.

Supert hjelpemiddel, men det går ganska saaaaakte. Å kjøre til butikken tar nok for lang tid. Til det har vi biler og sykler.

(Innlegget ble redigert 29.11.14 10:27)

sanila
29.11.14 10:26

Ah den har kun et gear:-) jeg kunne ellers se for mig rulleskjøter og trillebør.

fargerik
29.11.14 10:29
sanila: Ah den har kun et gear:-) jeg kunne ellers se for mig rulleskjøter og trillebør.

Rullatorfart. En hundreåring kan lett henge med. Men den går i samme fart uansett om den er tom eller fullastet, enten det er oppoverbakke eller nedoverbakke.

Men det er nok ikke noe folk flest trenger, da. Men for gamlinger med slitte knær er den bare gull verd.

Her i tråden gjelder hjertesukket det j**** trillebårhjulet.

(Innlegget ble redigert 29.11.14 10:32)

Premonition
29.11.14 10:31
fargerik: Ja, den er mye mer robust, og nesten for overkill å bruke når jeg raker løv i hagen.

Veldig fin, sett på et snøskjær så kan du brøyte med den også :)

fargerik
29.11.14 10:34
Premonition: Veldig fin, sett på et snøskjær så kan du brøyte med den også :)

Neei! En av mine store gleder i livet er å gå ut i snøværet, ta snøskuffa og kose meg med å skuffe snø og lage pene brøytekanter.

Når det ser ut som eventyrland, tar jeg bilde og sender til familien i Thailand :-))

(Innlegget ble redigert 29.11.14 10:35)

sanila
29.11.14 10:35

Ah ble det for mye uten for tema. Vi får være seriøse da.

fargerik
29.11.14 10:38
sanila: Ah ble det for mye uten for tema. Vi får være seriøse da.

Må ikke det. Jeg syns tråden har utviklet seg til en trivselstråd, og det trengs i det polariserte og til tider noe irritable VGD.

Med nytraktet kaffe i koppen blir jeg mild, øm og kan like å skrive om de enkle ting.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg