Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Silikonere dusjnisjen på nytt

NYTT TEMA
gourmande
gourmandeInnlegg: 12549
25.11.14 17:24

Badet er 10 år gammelt, så idag hadde jegutstyrt meg med et repair kit fra Clas Ohlson med 2 spesialkniver for å fjerne gammel silikon, samt en vinkelgummi til å dra ut ny silikon, silikontube + sprøyte og white spirit. 

Men jeg er ikke sterk nok i klypa til å klemme ut silikonen og samtidig styre sprøyta inn mellom vegg og gulv, og lage en jevn og pen strek!

Tenkte det kanskje gikk an å ha silikonen over i en mer håndterlig og mykere sprøyte, men poenget med den dingsen man skal klemme ut silikonen med, er vel at det trengs ordentlig trykk og det får man vel ikke av en vanlig spruteflaske.

Startet med et mindre synlig parti, men selv med utstryking med Zalo på fingeren ble det ujevnt og ikke pent å se på. 

Noen som har forslag? Det ser selvfølgelig veldig lett ut på Youtube :-)

(Innlegget ble redigert 25.11.14 17:25)

fisto
fistoInnlegg: 28816
25.11.14 17:31
gourmande: Badet er 10 år gammelt, så idag hadde jegutstyrt meg med et repair kit fra Clas Ohlson med 2 spesialkniver for å fjerne gammel silikon, samt en vinkelgummi til å dra ut ny silikon, silikontube + sprøyte og white spirit.

Jeg har det samme problemet. Skal følge med her om det kommer gode råd.

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
25.11.14 17:42

Dersom du skal lage perfekte fuger, og ikke er proff, så bruk maskeringstape. Klem ut en tråd av silikon i mellom tapestripene, og jevn det ut med fingeren (fuktet med salovann). Da bruker det bli greit. 

Pistolen du har kjøpt høres billig ut, hvis den er tung. Det finnes pistoler med utveksling slik at det ikke er tungt å klemme massen ut.

White spirit? Hva vil du med den? Det har du kanskje allerede  funnet ut at ikke vasker vekk silikon...?

Hadde du spurt dagen før du handlet, så hadde jeg rådet deg til å bruke noe annet enn silikon. Tec-7 har bedre egenskaper, og en slipper å skifte fuger pga sopp osv.

Lykke til ;)

(Innlegget ble redigert 25.11.14 17:43)

gourmande
25.11.14 17:54
bjoro: Hadde du spurt dagen før du handlet, så hadde jeg rådet deg til å bruke noe annet enn silikon. Tec-7 har bedre egenskaper, og en slipper å skifte fuger pga sopp osv. Lykke til ;)

Takk, Bjoro!

Jo, jeg så på Youtube at når man hadde fjernet gammel silikon skulle man rengjøre flisene der silikonen hadde sittet med White Spirit og la det tørke godt, før man hadde på ny silikon.

Den kostnaden var ikke stor, så kom gjerne med et annet råd :-)

Tec-7 sier du? 

PS: Jeg skal altså tette med silikon der dusjveggene & de flislagte veggene møter gulvet, om jeg har ordlagt meg feil.

(Innlegget ble redigert 25.11.14 17:57)

bjoro
25.11.14 18:08

Ikke vask med white spiriten. Bruk heller salmiakkvann. White spiriten tilfører fett, og ødelegger heft. Mens salmiakken fjerner fett. Men vask godt med vann etterpå.  Dersom du bruker white spirit først, så risikerer du at det løsner fort. 

Eller vask med kraftvask, rødsprit eller interiørrens.

Jeg ville dratt en tape-stripe på veggen, og en på dusjveggen. Og så lagt en stripe med silikon, eller Tec-7 i mellom. Dratt det ut med fingeren for å få det jevnt. Ett drag fra topp til bunn.

Sjekk fugene mellom gulv og flisvegger også. For der er det mer kritisk om det er utett. 

(Innlegget ble redigert 25.11.14 18:10)

fisto
25.11.14 18:31
bjoro: Sjekk fugene mellom gulv og flisvegger også. For der er det mer kritisk om det er utett.

Det er der mitt problem ligger. Har utsatt å gjøre noe med det, dessverre. Maskeringstape der også, går jeg ut fra?

fisto
25.11.14 18:32
gourmande: fjernet gammel silikon

Gikk det greit?

gourmande
25.11.14 18:49
bjoro: Sjekk fugene mellom gulv og flisvegger også. For der er det mer kritisk om det er utett.

Takk for fint råd!

Ja, jeg tenkte også det samme når jeg så White Spirit-flaska. Det vet vi jo er fett.

Skal også sjekke fugene mellom gulv- og veggfliser. Har bad med smøremembran og hele hopprennet, men vil ikke risikere vanninntrenging ned til membranen, for fliser er jo porøse og intet varer evig. I tillegg ser fugene ganske ekle ut, slik det er nå.

bjoro
25.11.14 18:50

Ja, bruk tape der også.

Og vaske først. Aceton glemte jeg å si. Det er det beste.

gourmande
25.11.14 18:52
fisto: Gikk det greit?

Ja, det gikk fint. Man er jo redd for å mislykkes, og det er jo derfor man aldri kommer igang.

Man kan sikkert bruke en vanlig Stanley, hvis man er forsiktig, men jeg valgte dette settet 

Fjerne silikonfuger

fisto
25.11.14 19:06
gourmande: Man kan sikkert bruke en vanlig Stanley, hvis man er forsiktig, men jeg valgte dette settet  Fjerne silikonfuger

Takk for fine tips fra dere begge. Nå tror jeg at jeg kan fikse dette selv.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13561
26.11.14 10:53
bjoro: Ikke vask med white spiriten. Bruk heller salmiakkvann. White spiriten tilfører fett, og ødelegger heft. Mens salmiakken fjerner fett. Men vask godt med vann etterpå.  Dersom du bruker white spirit først, så risikerer du at det løsner fort.  Eller vask med kraftvask, rødsprit eller interiørrens

Jeg ville styrt unna rødsprit, siden den også legger igjen noe av det som er tilsatt spriten.  Det finnes silikonfjerner, som er ca like flyktig som Aceton.  Den fjerner rester, men renser også - og fordamper lett vekk.  Silikonfjerner ødelegger ikke overflater/skader plast.

White spirit er kun egnet som malingsrengjører o.l.  Personlig styrer jeg unna den, og bruker heller lampeolje til tynning og vask av koster.

(Innlegget ble redigert 26.11.14 10:54)

Dark-Horse
Dark-HorseInnlegg: 1015
10.12.14 12:12
fisto: Jeg har det samme problemet. Skal følge med her om det kommer gode råd.

Hvorfor driver dere å fjerner silikonfuger? Er de blitt stygge?

fargerik
fargerikInnlegg: 45066
10.12.14 12:46
Dark-Horse: Hvorfor driver dere å fjerner silikonfuger? Er de blitt stygge?

Silikon blir stygt etter en tid. Jeg syns særlig transparent og hvit silikon har en tendens til å gulne. Lys grå er fint.

Har også sett tusen og ett gamle bad hvor silikonfugene har sluppet, og det er nok ofte på grunn av for dårlig vasking før de la fugene. Jeg har selv tro på å vaske godt med rødsprit, selv om andre foretrekker annet. White Sprit er ikke brukelig. Aldri bruke det.

Men i gamle trehus er det også ofte en del bevegelse etter årstidene som kan få fugene til å slippe.

På flislagte gulv limer jeg ofte klosettet fast i flisgulvet i stedet for å bore hull og skru, og til det er silikon bra. Jeg har god erfaring med å vaske godt med rødsprit først. Det løsner aldri. Men som sagt over her er det litt smak og behag. Mange rørleggere bruker Tec7 i stedet for silikon.

Det trengs mye trening for å klare å silikonere pent.

(Innlegget ble redigert 10.12.14 12:53)

fisto
10.12.14 18:14
Dark-Horse: Hvorfor driver dere å fjerner silikonfuger? Er de blitt stygge?

For min del har jeg lysegrå silikonfuger på badet. De er like fine etter 12-13 år alle steder, bortsett fra inne i dusjnisjen langs gulvet. Der er det sprukket opp en del.
Så jeg gjør det av nødvendighet, men jeg er usikker på om jeg greier å få silikoneringen pen. 

Mulig jeg kommer til å bruke Tec7. 

(Innlegget ble redigert 10.12.14 18:15)

fargerik
10.12.14 18:38
fisto: For min del har jeg lysegrå silikonfuger på badet. De er like fine etter 12-13 år alle steder, bortsett fra inne i dusjnisjen langs gulvet. Der er det sprukket opp en del.
Så jeg gjør det av nødvendighet, men jeg er usikker på om jeg greier å få silikoneringen pen.

Det er vanskelig å få det pent, og du har i grunnen ikke mer enn én sjanse til å få det til.

Dersom du insisterer på å gjøre det selv, kan du jo kjøpe et par patroner med silikon eller tec7 og trene litt på noen plankebiter eller platebiter før du setter i gang med alvoret.

Det er viktig å dyppe fingeren i zalovann hele tiden mens du driver og stryker det ut, og du må helst ikke stryke mange ganger over samme sted.

Det er som andre har nevnt her fullt mulig å maskere, men da må maskeringstapen dras av fortløpende, før silikonen rekker å begynne å hinne seg. Og så må du stryke over med den letteste harelabb og zalovann etter at maskeringstapen er fjernet for å jevne det ut.

Det er jo masse videoer om dette, bare se til øyet blir stort og vått.

(Innlegget ble redigert 10.12.14 18:46)

fisto
10.12.14 18:46
fargerik: Det er vanskelig å få det pent

Det vet jeg, og det er derfor jeg nå etter hvert vil få tak i en som kan det.
Tror du det er rørleggere eller flisleggere som er best trent?

fisto
10.12.14 18:51
fargerik: Det er jo masse videoer om dette, bare se til øyet blir stort og vått.

Jo, takk :-)

Men lell, da. Jeg silikonerte vinduene på vedboden etter at det gamle sprø kittet falt ut. 
Der behøvde jeg ikke være fullt så nøye, men tiden jeg brukte sto ikke i forhold resultatet. Vel, det ble i alle fall tett.

fargerik
10.12.14 18:53
fisto: Det vet jeg, og det er derfor jeg nå etter hvert vil få tak i en som kan det.
Tror du det er rørleggere eller flisleggere som er best trent?

Det er umulig å si. Det er mye fuging blant både rørleggere og fliseleggere, og noen er flinkere enn andre.

Det er jo prikken over I- en å fuge pent, så det går vel mye på ære og samvittighet, og om man er stresset eller har en vidunderlig dag. Det hjelper nok mye å servere litt god kaffe, roe ned og lage en harmonisk arbeidssituasjon for kunstneren.

fisto
10.12.14 18:58
fargerik: Det hjelper nok mye å servere litt god kaffe, roe ned og lage en harmonisk arbeidssituasjon for kunstneren.

Akkurat det er jeg god til. 

:D Skal sondere terrenget etter jul, tenker jeg.
Takk for tips.

fargerik
10.12.14 19:22
fisto: Akkurat det er jeg god til.

OK. Jeg tar jobben ;-)

bjoro
10.12.14 22:01
fargerik: OK. Jeg tar jobben ;-)

høh...

det er malere som lager finest fug

fargerik
11.12.14 09:57
bjoro: høh... det er malere som lager finest fug

Det trengs to mann for å silokonere en dusjnisse. You are In.

Dark-Horse
11.12.14 13:17
fisto: Der er det sprukket opp en del.Så jeg gjør det av nødvendighet, men jeg er usikker på om jeg greier å få silikoneringen pen.

Håper du er klar over at silion fugene ikke skal tette, det skal membranen sørge for. De elastiske fugene er der kun for å ta opp bevegelser.

fisto
11.12.14 21:57
Dark-Horse: Håper du er klar over at silion fugene ikke skal tette, det skal membranen sørge for. De elastiske fugene er der kun for å ta opp bevegelser.

:-)

Ja, det er det jeg har håpet på, at membranen fungerer.
Mener du da at silikonsprekkene egentlig er ufarlige?

fisto
11.12.14 21:58
fargerik: Det trengs to mann for å silokonere en dusjnisse. You are In.

Da venter jeg at fruene blir med og holder meg med selskap mens dusjnissene jobber:-)

fargerik
12.12.14 04:46
fisto: Da venter jeg at fruene blir med og holder meg med selskap mens dusjnissene jobber:-)

hehehe... Dette klarer du nok selv, skal se. Den kjipeste jobben er ofte å få vekk det som er der fra før.

Om du ikke makter å pirke i evigheter og det sitter igjen noen rester, gjør jo ikke det noe. Du kan jo lage den nye fuga litt bredere slik at den dekker over det gamle.

Husk bare å vaske godt, for å få vekk alt fett og såperester. Kan ikke gjentas for ofte!

(Innlegget ble redigert 12.12.14 04:50)

Dark-Horse
15.12.14 13:08
fisto: Mener du da at silikonsprekkene egentlig er ufarlige?

Ja, det er et rent estetisk problem.

fisto
16.12.14 12:38
Dark-Horse: Ja, det er et rent estetisk problem.

Ok. Takk for innspill.

fargerik
16.12.14 13:01
Dark-Horse: Ja, det er et rent estetisk problem.

Du har jo i grunnen helt rett. Jeg har sett resultatet av at amatører bruker flisfug i hjørner og mellom vegg/gulv i stedet for fugemasse.

De fugene vil jo sprekke og bli utette når bygget beveger seg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg