Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jordledning, hvor gjøre av den?

NYTT TEMA
iChris
iChrisInnlegg: 1271
14.12.14 23:00

Har en lysekrone jeg enkelt klarte å henge opp i forrige leilighet. Da kom det 2 ledninger ut av taket som jeg enkelt koblet til en sukkerbit, i andre enden av sukkerbiten puttet jeg de to ledningene til lysekronen.

"Utfordringen" nå er at lysekronen skal festes i en ledning som ser slik ut. Andre enden av denne ledningen ser slik ut, og den skal da selvsagt inn i en slik.

Jeg har forstått at denne "problematiske" gulgrønne ledningen er jordledning. Men hvor gjør jeg av denne jordledningen? På taklampen som hang i nye leiligheten tidligere ser jeg jo hvor denne jordledningen var festet, men min lysekrone har altså bare disse 2 tidligere viste ledningene og ikke noe "mottak" for jordledning.

Kan jeg skaffe meg en ny kabel der det bare er disse 2 vanlige lederne slik jeg hadde i forrige leilighet, eller lønner det seg å ha jordledning?

(Innlegget ble redigert 14.12.14 23:03)

JudasT
JudasTInnlegg: 5258
15.12.14 08:52

La være å koble til den gulgrønne ledningen, la den bare ende i lufta.

iChris
15.12.14 09:14

Ja, det kunne jeg jo lagt til:

Jeg forsøkte dette, da brant ledningene fra lysekronen opp og sikringen gikk. Jeg trodde dette skjedde fordi jordledningen hang.. Men da skjedde dette kanskje av andre grunner?

Hva var i så fall grunnen?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4535
15.12.14 09:41
iChris: Hva var i så fall grunnen?

Det kan være at jordledningen har kommet borti en av de andre lederne ?

Du må passe på at dette ikke skjer.

fargerik
fargerikInnlegg: 46573
15.12.14 09:50
xpoolman: Det kan være at jordledningen har kommet borti en av de andre lederne

Eller kanskje de to lederne har kommet borti hverandre. Det første bildet så ikke bra ut. Ser ut til at det er fjernet litt for mye isolasjon. Det er viktig at ikke noe av den bare, avisolerte lederen stikker på utsiden av sukkerbiten.

Jordledningen trengs vel ikke på en lysekrone, dersom den ikke henger i et våtrom, da. Jeg ville dog isolert den med litt nittotape, ikke bare la den være bar.

(Innlegget ble redigert 15.12.14 09:52)

JudasT
15.12.14 10:36
iChris: Hva var i så fall grunnen?

Kortslutning i lampa, forbindelse  mellom den brune og den blå tråden. Pass på at ikke en av de bitte tynne kobbertrådene kommer på avveie. Det skal "ingenting" til før det smeller. Så du ikke et lite område som var smelta eller misfarga? Der var kortslutnigen!

fargerik
15.12.14 10:53
JudasT: Kortslutning i lampa, forbindelse mellom den brune og den blå tråden. Pass på at ikke en av de bitte tynne kobbertrådene kommer på avveie. Det skal "ingenting" til før det smeller.

En liten tynn tråd er nok, ja. Jeg anbefaler å tvinne de avisolerte lederne før de stikkes inn i sukkerbiten slik at ingen av de tynne trådene havner utenfor. På nye utstyr som er beregnet på å kobles med sukkerbit er jo ofte endene loddet for at ikkenoe skal stikke på utsiden.

Og altså klippe dem så korte at ikke noe av det bare metallet er synlig utenfor sukkerbiten.

(Innlegget ble redigert 15.12.14 10:56)

JudasT
15.12.14 11:40
fargerik: eg anbefaler å tvinne de avisolerte lederne før de stikkes inn i sukkerbiten slik at ingen av de tynne trådene havner utenfor. På nye utstyr som er beregnet på å kobles med sukkerbit er jo ofte endene loddet

Jeg pleier om mulig å lodde endene - da sparer jeg noen kraftsalver når de skal skrues fast. Men ikke alle har loddebolt, neppe ts iallfall.

fargerik
15.12.14 11:46
JudasT: Men ikke alle har loddebolt,

hmmm...montro hvordan man hadde klart seg gjennom livet uten en loddebolt?

iChris
15.12.14 12:40

Her var det mange gode svar!  Jeg så definitivt et lite område på sukkerbiten som var misfarget ja, kull svart kan man vel heller kalle det.

Da tror jeg at jeg er klar for et nytt forsøk når jeg kommer hjem fra jobb. Har lysekronens ledning tatt varig skade av kortslutningen forresten? Eller er det bare å prøve på nytt?

JudasT
15.12.14 13:23
iChris: Eller er det bare å prøve på nytt?

Ledningen er like god. Prøv på nytt, du! Men vær nøyaktig!

fargerik
15.12.14 15:00
iChris: Da tror jeg at jeg er klar for et nytt forsøk når jeg kommer hjem fra jobb.

Kanskje et dumt spørsmål, men:

du lar vel ikke hele lysekrona henge i ledningen? Det er kanskje greit for en lett, liten lampe som f. eks. en rislampe, men dersom den er tung, må lysekrona henge i en egen tråd, en sterk hyssing eller noe annet som er til det formålet sånn at ikke sukkerbiten bærer hele vekta av lysekrona.

(Innlegget ble redigert 15.12.14 15:05)

iChris
17.12.14 14:20
fargerik: Kanskje et dumt spørsmål, men: du lar vel ikke hele lysekrona henge i ledningen? Det er kanskje greit for en lett, liten lampe som f. eks. en rislampe, men dersom den er tung, må lysekrona henge i en egen tråd, en sterk hyssing eller noe annet som er til det formålet sånn at ikke sukkerbiten bærer hele vekta av lysekrona.

Først kan jeg nå meddele at alt har ordnet seg, jordledningen er nå teipet og bortgjemt og lysekronen fungerer like flott som før.

Jeg kan også trygt berolige deg med at lysekronen ikke blir bært av strømledningen og en liten sukkerbit. Det er en ganske tung og heftig krystall lysekrone, så den har egen kjettinglenke som henger trygt fast i en krok i taket :)

Takk for all hjelp!

(Innlegget ble redigert 17.12.14 14:22)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg