Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

INNBRUDSTYVERI..???

NYTT TEMA
callofduty
callofdutyInnlegg: 6948
20.12.14 20:11

God kveld, folkens! Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, så valgte til slutt å gjøre det her. Har seg sånn at mine foreldre (som ikke akkurat er unge heller) har opplevd noe virkelig skummelt. I løpet av de siste ukene, er det noen som ringer på dørklokka deres (bor i rekkehus) ganske sent på natta, for så å fordufte. Første gangen trodde man det var snakk om "bølleringing" av kidz, men i etter flere samtaler med naboer, har det vist seg at det kan være snakk om østeuropeiske innbruddstyver som planlegger et nytt bytte. Den store feilen min var gjorde, var å løpe ut hver gang for å se til dem/den personen, men uten å se noenting. I etterkant har vi tenkt at planen deres var å se om vi reagerer (F.eks hvis ikke noen kommer ut, er det ingen hjemme --> da kan man bryte seg inn). Sist skjedde det nå for et par dager sida. Da min far var på vei ut til jobb på morgenen, så han spor, som startet fra utgangspartiet (ved gjerdene. er ingen dør) helt frem til kjøkkenvinduet. Sannsynligvis skal den personen ha gått helt frem dit for å se om noen var hjemme. Da ringte han broren min (som har jobbet som vekter i mange år) som dukket opp øyeblikkelig. Han mente at denne personen visste hva han gjorde, altså han nølte ikke eller surra, han gikk rett inn, så inn i vinduet og stakk. Nå er så klart begge foreldrene mine rystet av dette, og min mor tør heller ikke være igjen alene i huset alene. Så, jeg vet ikke helt hva vi bør gjøre. Innstallere overvåkningskameraer? "Problemet" er også at naboene er gamle mennesker, som overhodet ikke kommer til å merke noe innbrudd. Så ingen vits i å legge noe tillit i dem. Og politiet kommer uansett ikke til å gjøre noenting, da vi heller ikke har noen ordentlig bevis. 

Derfor hadde jeg kanskje håpet på å få noen tips eller råd fra folk her inne, som har peiling på dette eller som kanskje har opplevd sånt før? Hadde vært til stor hjelp. De bor forresten i Oslo. Takk :)

solimor
solimorInnlegg: 2769
21.12.14 00:09

er vel bare å instalere alarm fra ett av disse firman skulle være en rimlig penge for å følle seg trygg i sitt egent hjem

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
21.12.14 00:17

Plasser ut noen bjørnesakser under vinduene.

Speciale
SpecialeInnlegg: 5117
21.12.14 00:48
solimor: er vel bare å instalere alarm fra ett av disse firman skulle være en rimlig penge for å følle seg trygg i sitt egent hjem

Det hjelper svært lite. Her på bygda jeg bor, så var det for noen år siden innbrudd hos en tidligere nabo, og selvsagt hadde de alarm. Joda, fra alarmen gikk til vekteren sto på døra, så hadde det tatt nesten 45 minutter. Kameraet i entreen viste at tyvene hadde vært ute av huset etter 12 minutter, og da var våpen, smykker, sølvtøy og all elektronikk(tv, data, etc.) borte. 

Alarm er sikkert fint om en bor i en by, men dog, selv da viser det seg ganske enkelt at de ikke er spesielt mye raskere.

http://www.tv2.no/a/5978794

Den eneste fordelen jeg ser med moderne alarmsystemer om en bor litt utenfor byene er at de også har brannsikring samt at man kan få noe avslag på forsikringen. For innbrudd, så betyr de lite, selv om bransjen hevder at innbruddsfaren går drastisk ned med alarm.

Speciale
SpecialeInnlegg: 5117
21.12.14 00:49
Premonition: Plasser ut noen bjørnesakser under vinduene.

Det hadde vært noe :) Sjeldent god ide fra deg :P

fargerik
fargerikInnlegg: 46602
21.12.14 10:06
callofduty: Derfor hadde jeg kanskje håpet på å få noen tips eller råd fra folk her inne, som har peiling på dette eller som kanskje har opplevd sånt før? Hadde vært til stor hjelp. De bor forresten i Oslo. Takk :)

De kan montere et par utelamper med bevegelsessensor på utsiden der folk sniker rundt.

De fleste stikker fort av når de plutselig står i flombelysning.

Jeg har en slik lampe foran huset selv, men det er først og fremst på grunn av at det er dønn mørkt her oppe i bushen. Det er kjekt å ha et godt lys som slår seg på når man kommer og går og som ellers ikke bruker strøm.

Lyser godt opp, disse. Her tusler en del elg og rådyr, så lampa lyser rett som det er om nattan :-)

Min lampe har en 300W halogenpære, men det er enda sterkere lamper å få.

(Innlegget ble redigert 21.12.14 10:11)

Premonition
21.12.14 11:51
fargerik: De kan montere et par utelamper med bevegelsessensor på utsiden der folk sniker rundt.

Hva med kvaliteten?

Til utbebruk ville jeg kanskje satset på betre kvalitet.

Denne er laget for Nordiske forhold, og MÅ ikke samenlignes med Billige produkter. Denne har blant annet Gummi ledninger og Gummi pakkninger. til samenligning til mange som har plast ledninger og pakninger. i våre forhold her så må produktet tåle både lave temperaturer og raske svingninger. Plastledninger og pakninger har en tendens til å sprekke om det blir for kaldt, eller for "harde" forhold.

http://www.ledonline.no/led-utebelysning/led-flombelysning/high-power-30w-led-flomlys-lampe-ac-85-265v-luminous-flux-2400-2700lm4000k.html

fargerik
21.12.14 12:19
Premonition: Hva med kvaliteten? Til utbebruk ville jeg kanskje satset på betre kvalitet.

Jeg kjøpte en slik på Biltema for seks år siden. Tror den kostet enten 99,- eller 199,- men husker ikke det nå.....

Tro meg, den virker, og utrolig men sant:

Jeg har ikke en gang skiftet halogenpære i løpet av de seks årene.

Så det er nok ingen grunn til å engste seg.

På toppen av alt står den i mønet på sydveggen hvor slagregnet står hardest på og solsteken er mest nådeløs om sommeren.

Men jeg er enig i at man må opp i lumen når det er snakk om LED. Du ser selv hvor mye lumen man må opp i for å få en LED som tilsvarer 300W halogen.

Men det koster flesk sammenlignet med en gammeldags halogen, da.

Grei levetid på min billiglampe, spør du meg. Men selvfølgelig finnes det mye dyrere å få kjøpt som også lyser i årevis.

(Innlegget ble redigert 21.12.14 12:24)

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
21.12.14 12:25
Premonition: Plasser ut noen bjørnesakser under vinduene.

For å ha ryggen fri, må du da skrive advalsel om det.

Jeg var plaget med innbrudd i bilen. Tre ganger i forholdsvis rask rekkefølge. Fjerde forsøk stoppet dem. Jeg forhørte meg med politiet om hva jeg hadde lov til. Alle mine forslag var selvfølgelig forbudt eller i gråsone.

Men jeg fikk en mumling til svar da jeg spute om jeg kunne plassere barberblad i dørhåndtakene. Jeg gjorde det. Og bbortsett fra å måtte vaske vekk blod fra bildør, så slapp jeg mer arbeid.

Tre ganger ødelagte dørlåser holdt :)

Vekslepenger i koppen mellom setene er det også slutt på. Såpass lærte jeg.

_Dial_Square_
_Dial_Square_Innlegg: 21193
21.12.14 12:31

Monter et lys med bevegelsesensor, de koster ikke all verden. Samtidig ta å sett opp et slikt et om du har et vindu ut mot inngangspartiet. Da har du sikret deg beviser. Men husk at dette kameraet trenger lys, du kan bare se rundt etter andre kamera som er enda bedre, men som da koster litt mer.

(Innlegget ble redigert 21.12.14 12:38)

fargerik
21.12.14 12:31
bjoro: barberblad i dørhåndtakene.

jeeezes kraist!

Smart, og passe ondt :-)

Har hørt det samme er brukt oppå listverket over dørene i militærkaserner...

(Innlegget ble redigert 21.12.14 12:33)

_Dial_Square_
21.12.14 12:39
fargerik: jeeezes kraist! Smart, og passe ondt :-)

Litt dumt om noen barn skulle ta på håndtakene ? Eller du selv glemmer at du har montert de der når du haster av gårde på vei til jobben :)

fargerik
21.12.14 12:53
_Dial_Square_: Eller du selv glemmer at du har montert de der når du haster av gårde på vei til jobben

Jeg tror han sykler på jobb. Men det er disse hytteturene, da...

(Innlegget ble redigert 21.12.14 12:54)

callofduty
callofdutyInnlegg: 6948
21.12.14 13:46

Takk for mange tips og forslag! Alarm har dem, men de bor så langt unna sentrum, at jeg er rimelig sikker på at de tyvene har fordufta for lengst før vekterne er på stedet. Ifølge broren min er dem også blitt enda bedre og profesjonelle, og bruker maks 2-3 minutter, før dem er ute av huset igjen.

_Dial_Square_
21.12.14 14:15
callofduty: Takk for mange tips og forslag! Alarm har dem, men de bor så langt unna sentrum, at jeg er rimelig sikker på at de tyvene har fordufta for lengst før vekterne er på stedet. Ifølge broren min er dem også blitt enda bedre og profesjonelle, og bruker maks 2-3 minutter, før dem er ute av huset igjen.

Bruk overvåkning, avtal med noen naboer at de kan vise seg om de prøver seg. Du kan med slike ip overvåkingskamera sitte på hytten, jobb og følge med hva som skjer på utsiden.

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
21.12.14 14:51
fargerik: Smart, og passe ondt :-)

Ondt?

Jeg syntes det var godt når jeg så blodsporene :) men det var ondt ja.

Men tre dør-reparasjoner som selvfølgelig kostet litt mindre enn egenandel....da blir jeg ond. 

Men, jeg kunne blitt erstatningspliktig

SUV
SUVInnlegg: 3425
21.12.14 14:53
callofduty: Derfor hadde jeg kanskje håpet på å få noen tips eller råd fra folk her inne

I jula sendes ofte "Alene hjemme" filmene som viser en del eksempler på hva man kan gjøre for å gi inntrykk av at det er (mange og voksne) folk hjemme. der får man også en del tips til tiltak som straffer dem som likevel å prøver å ta seg inn i huset.

Overvåkningskamera stopper kasnkje ikke innbruddet, men gjør det lettere å oppklare. Men hvis det er  synlige kamera (eller noe som ser ut som kamera) så kan det hende det ikke frister å bryte seg inn foran kamera. Gjerne to stk som er plassert slik at de dekker hverandre, altså sånn at man ikke kan snike seg usett innpå og dekke til eller fjerne det.

Premonition
21.12.14 14:54
fargerik: Men jeg er enig i at man må opp i lumen når det er snakk om LED. Du ser selv hvor mye lumen man må opp i for å få en LED som tilsvarer 300W halogen.

Jeg har en 50w med rundt 3000 lumens, men den er ikke i like bra som en 300w halogen. Men lyser greit nok som arbeidslampe

Bør vel opp i 4000-4500lm for å nærme seg 300w hallogen.

Som vanlig utelampe tror jeg at jeg ikke ville gått så mye under 30w og rundt 2500 lm, eventuelt en 20w og 1500 lm.

under dette blir for dårlig.

(Innlegget ble redigert 21.12.14 15:03)

fargerik
21.12.14 15:30
callofduty: Takk for mange tips og forslag! Alarm har dem, men de bor så langt unna sentrum, at jeg er rimelig sikker på at de tyvene har fordufta for lengst før vekterne er på stedet. Ifølge broren min er dem også blitt enda bedre og profesjonelle, og bruker maks 2-3 minutter, før dem er ute av huset igjen.

Det finnes også en drøss med forskjellige "Dog Barking Alarm"- varianter.

De fleste skygger jo også banen dersom det er en sinna hund inne i huset.

Eksempel

(Innlegget ble redigert 21.12.14 15:31)

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2847
21.12.14 19:18
fargerik: De kan montere et par utelamper med bevegelsessensor på utsiden der folk sniker rundt.
De fleste stikker fort av når de plutselig står i flombelysning.

En annen variant er å få koblet en slik bevegelsessensor slik at den slår på lyset innendørs (i stedet for utendørs flombelysning), og la det stå på i 15 minutter.

Vet om en som har en slik kobling på hytta. (Mulig at den også slår på radio)

Et annet godt forslag du hadde var såkalt hundebjeffealarm.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg