Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Analog timer

NYTT TEMA
ulrik43
ulrik43Innlegg: 5
20.12.14 23:43

Hvordan stille inn en analog timer?

Jeg har kjøpt en analog timer på Clas Ohlson og skal stille den inn til å sette på strøm klokken 06:30 hver dag. Den har et hjul man kan vri rundt i en retning. Den er nummerert fra 1-24. Ekspeditøren på Clas Ohlson sa det var lett og det fulgte ingen bruksanvisning med, så alt skulle være super-simpelt. Men neida! Jeg får altså ikke til å stille inn denne greia. Hvordan fungerer denne?

Her er en liknende enhet

(Innlegget ble redigert 20.12.14 23:44)

Glee
GleeInnlegg: 5226
21.12.14 00:19

Det er noen små knapper bak hjulet, som regel en pr. 15 eller 30 minutter. Disse skal trykkes inn / ned for de tidene strømmen skal være på.

Vri hjulet slik at klokken er rett og plugg så i.

I tillegg er det ofte en ekstra bryter, som regel med tre stiller, hhv. timer, alltid på eller alltid av.

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
21.12.14 00:25

Du stiller den inn til det tidspunket den skal gi strøm, stiller du den på eks 5 så går det 5 timer til den gir strøm.

Du stiller inn det tidspunket du vil ha ved den sorte trekanten.

fargerik
fargerikInnlegg: 46527
21.12.14 09:46
Premonition: Du stiller den inn til det tidspunket den skal gi strøm, stiller du den på eks 5 så går det 5 timer til den gir strøm. Du stiller inn det tidspunket du vil ha ved den sorte trekanten.

Nei. Hjulet bruker 24 timer på å gå rundt en gang. Man trykker ned de små flikene utenfor tallskiva på de tidene hvor strømmen skal være på først, og stiller deretter hjulet slik at den svarte trekanten viser riktig tid.

Ombestemmer man seg, kan man vippe opp flikene og trykke ned andre i stedet. Hvor mange fliker som helst kan være trykket ned.

Uret slår alltid på strømmen når en flik er nede, og av igjen når fliken er oppe.

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
21.12.14 10:06
fargerik: Nei. Hjulet bruker 24 timer på å gå rundt en gang. Man trykker ned de små flikene utenfor tallskiva på de tidene hvor strømmen skal være på først, og stiller deretter hjulet slik at den svarte trekanten viser riktig tid.

Stemmer vel det, dog lenge siden jeg har brukt en slik.

ulrik43
22.12.14 16:26

Men på denne typen jeg har kjøpt er det ingen mulighet for å trykke ned noe. Det er kun hjulet som man kan vri rundt i en retning. Virker nesten som en opptrekker siden hjulet også beveger seg ett tall for hver time, i stigende rekkefølge.

Jeg har prøvd to ting:

1) Sette hjulet slik at den svarte trekanten peker på 2, og så se 2 timer senere om lyset kom på

2) Sette hjulet slik at den svarte trekanten peker på 23 og så se klokken 23:00 om lyset kom på.

Ingen av delene fungerte, tidsuret stod på i over ett døgn uten resultat. 

fargerik
ulrik43
25.12.14 00:10

Men på denne modellen er det ingen mulighet for å trykke ned noe som helst. Det er kun mulig å vri hjulet rundt i en retning. Jeg har søkt mye for å finne ut hvordan denne dingsen fungerer, men finner bare tips til de man trykker ned på. Tips til den typen jeg har tas i mot med en stor takk!

fargerik
25.12.14 07:27
ulrik43: Tips til den typen jeg har tas i mot med en stor takk!

Føljetongen om timeren forsetter......hva med å ta den med til Clas Ohlson og spørre der?

ulrik43
05.01.15 16:40

Beklager men fant nå ut at den hadde slike flikker man kan trykke ned. Det er en ting jeg ikke forstår, når f.eks fargerik skriver at man stiller hjulet slik at trekanten viser riktig tid. Da lurer jeg på: er "riktig tid" det klokka er nå eller hva mener han med riktig tid?

fargerik
05.01.15 18:46
ulrik43: Da lurer jeg på: er "riktig tid" det klokka er nå eller hva mener han med riktig tid?

"Riktig Tid" betyr det samme som "Det Klokka Er Akkurat Nå"

Dersom klokka er for eksempel 18. 00 når du skal plugge inn timeren, stiller du hjulet slik at den svarte trekanten er på det punktet som er merket med 18. 00.

Er klokka fire om morgenen når du skal plugge inn tidsuret, skal du skru på hjulet til det viser 04.00 før du plugger inn tidsuret i kontakta.

Når du setter timeren inn i kontakta, får en liten motor inne i tidsuret strøm slik at den begynner å gå rundt. Hver gang en flikk som er nede kommer til et spesielt sted, slår tidsuret på strøm. Skal strømmen være på i f. eks. to timer, må du trykke ned alle flikene som er innenfor to timer, og da vil tidsuret slå av strømmen igjen når den kommer til den første fliken som ikke er trykket ned.

Hjulet på tidsuret er delt inn i 24 klokketimer, og bruker dermed 24 timer på å gå en gang rundt. Når hjulet er kommet helt rundt, har det gått et døgn, og da vil strømmen bli slått på igjen akkurat på samme måte. OSV OSV.

Lykke til!

Flott å høre at du fant ut av disse flikkene som kan trykkes ned. Husk at de kan vippes opp igjen dersom du vil forandre innstillingene, slik at du alltid kan velge hvem som skal være nede og oppe. Du kan trykke dem ned og vippe dem opp igjen så mange gange du ønsker, derfor kan du selv forandre tiden med eller uten strøm så mye du vil, og så ofte du vil.

Det er også noen tidsur som kalles ukesur, og de bruker en hel uke på å gå rundt en hel runde. Har du kjøpt et slikt, får du komme tilbake og be om råd, for da blir det en annen måte å stille inn tidsuret på. Da må du nemlig stille inn riktig dag på hjulet i tillegg til at du må stille inn riktig tid.

(Innlegget ble redigert 05.01.15 18:56)

fargerik
05.01.15 19:07

For deg betyr det altså at du skal trykke ned flikken som er midt mellom 6 og 7, og alle de flikkene som kommer etter den helt fram til det klokkeslettet du vil at strømmen skal slås av igjen.

Skal strømmen være på i f. eks. to timer, må du trykke ned 8 fliker.

Skal strømmen være på i tre timer, må du trykke ned 12 fliker.

Skal strømmen være på i fire timer, må du trykke ned 16 fliker.

Hver flik er nemlig det samme som femten minutter.

Trykker du ned kun èn flik, vil strømmen slå seg av igjen etter 15 minutter, og så vil strømmen slå seg på igjen i 15 minutter igjen til samme tid neste dag.

(Innlegget ble redigert 05.01.15 19:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg