Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips til komfyr

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 29265
30.12.14 23:46

Klarer ikke helt følge med på alt nytt som kommer. Synd og kjøpe "gammel teknologi".

Men vi har en eldre komfyr som skal skiftes ut etter nyttår. Noen tips til hva man skal se etter?

Siden det er noe som kjøpes hvert 10 år så er ikke pris superviktig. Opptil 10.000 kr. er OK.

Jeg har forøvrig vurdert og kjøpe komfyrvakt, men de er jo svindyre. Finnes det noen komfyrer med denne fuksjonen innebygd?

(Innlegget ble redigert 30.12.14 23:46)

Link-86
Link-86Innlegg: 9085
31.12.14 15:04
VivaLV: Jeg har forøvrig vurdert og kjøpe komfyrvakt, men de er jo svindyre. Finnes det noen komfyrer med denne fuksjonen innebygd?

Har sett til rundt 1000 kr uten strømstanser.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21054
04.01.15 21:08

fristående eller innbygd?

Jeg kommer til å investere i en innbygd plassert i arbeidshøyde med separat platetopp et annet sted når jeg bare får mulighet til det.

Selv er jeg vant med komfyr med pyrolyse (renseprogram) og innebygget mikro. og sånne snasne ting som teleskopskinner og dør som kan skyves inn under ovnen er ting jeg synes kan være praktisk (jeg har dårlig rygg og vil ha god tilgjengelighet og ergonomi).

Les gjerne litt om de forskjellige funksjonene hos forskjellige fabrikat, og tenk etter hva du har for ønsker og behov.

Neff

Miele

Electrolux

Etc-etc

VivaLV
04.01.15 21:13
TøttTøtt: fristående eller innbygd? Jeg kommer til å investere i en innbygd plassert i arbeidshøyde med separat platetopp et annet sted når jeg bare får mulighet til det. Selv er jeg vant med komfyr med pyrolyse (renseprogram) og innebygget mikro. og sånne snasne ting som teleskopskinner og dør som kan skyves inn under ovnen er ting jeg synes kan være praktisk (jeg har dårlig rygg og vil ha god tilgjengelighet og ergonomi).

Takker for tips. Den er frittstående.

Fikk noen gode tips her. Pyrolyse viste jeg om. Dør som kan skyves inn under ovnen leste jeg om for noen dager siden.

Mikro var jeg ikke klar over engang, så det var ett bra tips. Dog litt usikker på hvor ofte den vil bli brukt. Ofte gjør vi jo ting samtidig, så kan være greit med frittstående mikro. Den mikroen jeg har er forøvrig fra jeg flyttet til Oslo som nyutdannet i 1994.

TøttTøtt
04.01.15 21:26

Fattern kjøpte vår første ovn med innebyggd mikro + pyrolyse i 1993.. og den mikron blei brukt mye, helt fram til ovnen knela 15 år seinere. Ovnen var ikke heller lite brukt, bare så det er sagt.

Jeg klarer meg stort sett uten mikro samtidig som ovnen, når jeg har hatt begge delene har jeg som oftest brukt mikron uten å bruke ovnen eller motsatt. Det er også kjekt å ikke behøve bruke plass på begge delene. Og så får man mulighet for å kombinere mikro og ovnsfunskjon, så bakepotetene blir ferdige på 20 minutter uten at de er tørrkokte i den ene enden og halvrå i den andre. Bensinstasjoner bruker ofte mikro/ovnkombinasjon for å frese opp feks pommes frites og annet som skal gå fra frossen til stekt på kortest mulig tid. Fungerer bra på en del saker, mindre bra på andre (feks kjøtt).

VivaLV
04.01.15 21:56
TøttTøtt: Fattern kjøpte vår første ovn med innebyggd mikro + pyrolyse i 1993.. og den mikron blei brukt mye, helt fram til ovnen knela 15 år seinere. Ovnen var ikke heller lite brukt, bare så det er sagt. Jeg klarer meg stort sett uten mikro samtidig som ovnen, når jeg har hatt begge delene har jeg som oftest brukt mikron uten å bruke ovnen eller motsatt. Det er også kjekt å ikke behøve bruke plass på begge delene. Og så får man mulighet for å kombinere mikro og ovnsfunskjon, så bakepotetene blir ferdige på 20 minutter uten at de er tørrkokte i den ene enden og halvrå i den andre. Bensinstasjoner bruker ofte mikro/ovnkombinasjon for å frese opp feks pommes frites og annet som skal gå fra frossen til stekt på kortest mulig tid. Fungerer bra på en del saker, mindre bra på andre (feks kjøtt).

Ja, vi har kronisk plassmangel, så og bytte ut min mikro fra 1994 (som jo ikke er liten) hadde sikkert vært OK. Ikke så ofte den blir brukt heller. Popcorn og tinefunksjonen er vel det vi bruker mest.

Men ser ut som det er flest innebygde som har mikro. Stemmer det?

TøttTøtt
04.01.15 22:30
VivaLV: Men ser ut som det er flest innebygde som har mikro. Stemmer det?

Det har nok blitt mer eller mindre standard.

VivaLV
04.01.15 23:25
TøttTøtt: Det har nok blitt mer eller mindre standard.

Da får vi klare oss uten mikroen. Dvs. litt usikker på hvordan man bygger inn en komfyr. Kan man plassere den på sokkel?

Vi installerte Ikea-kjøkken for 10-11 år siden slik at det får nok holde en liten stund til.

TøttTøtt
04.01.15 23:27
VivaLV: Da får vi klare oss uten mikroen. Dvs. litt usikker på hvordan man bygger inn en komfyr. Kan man plassere den på sokkel?

Du bør kanskje spørre litt rundt? Jeg tror du må ha et skap for å få det til. Alternativet er jo å kjøpe en frittstående komfyr, det kan hende at det finnes frittstående med mikro, det finnes ialle fall frittstående med pyrolyse og induksjon.

knutset
knutsetInnlegg: 4874
05.01.15 02:36
VivaLV: Klarer ikke helt følge med på alt nytt som kommer. Synd og kjøpe "gammel teknologi"

Det viktigste er at det er induksjon, mulig du må skifte ut en del gryter. Uansett vil du ikke trege på induksjon da dette er det mest energieffektive måten å koke på vanlig måte. Når en koker opp og skrur ned varmen virker det like fort som en gasskomfyr. Dvs aldri trekke vekk gryten for å unngå at det koker over.

Er litt usikker, men mener at det er en sikkerhetsopplegg hvis gryten blir for varm at induksjon-platen slår seg av.  

VivaLV
05.01.15 08:04
knutset: Det viktigste er at det er induksjon, mulig du må skifte ut en del gryter.

Det er jeg klar over. Nye gryter er allerede hamstret. Var 2-for-2 Jamie Oliver tilbud før jul.

Skap er det neppe plass til. Det er akkurat på millimetere så da går vi nok for vanlig.

TøttTøtt
06.01.15 11:06
VivaLV: Skap er det neppe plass til. Det er akkurat på millimetere så da går vi nok for vanlig.

Om det er 60 cm, går det. Ovnen er bygget for å gå inn i et 60cm skap. Problemet er at IKEA har bytta ut FAKTUM kjøkkenskap med METOD, og de går ikke overens, så du må kontakte ikea for komletteringsbestilling (mulig fram til august 2016).

IKEA har forresten helt greie gryteserier for induksjon, IKEA 365 for eksempel. Favorit er også gode, men jeg liker ikke kanten på de grytene, de er ikke like enkle å helle med.

VivaLV
01.02.15 18:06

De fleste sier jo bare at komfyren er 60 cm. Men er den 60,0 eller er den f.eks. 59,5. Åpningen er 59,6-59,7 så vil helst ikke dra med meg en komfyr hjem for og finne at den er 3mm for stor.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg