Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nabo som røyker

NYTT TEMA
Fruktdrops
FruktdropsInnlegg: 3
27.09.15 21:57

Sliter fælt med at naboen røyker på balkongen ved siden av som en DAMP hele døgnet. Jeg må pent respektere at h*n røyker på egen balkong, men er det noen som har kommet til enighet? Det er snakk om 3-4 røyk i timen, og jeg kan rett og slett ikke lufte ut. HELE leiligheten min stinker røyk. Hadde hjulpet hvis hun kunne tatt annenhver røyk ett annet sted en terassen, det svir virkelig i øynene... 

fargerik
fargerikInnlegg: 40153
28.09.15 08:44
Fruktdrops: Sliter fælt med at naboen røyker på balkongen ved siden av som en DAMP hele døgnet. Jeg må pent respektere at h*n røyker på egen balkong, men er det noen som har kommet til enighet? Det er snakk om 3-4 røyk i timen, og jeg kan rett og slett ikke lufte ut. HELE leiligheten min stinker røyk. Hadde hjulpet hvis hun kunne tatt annenhver røyk ett annet sted en terassen, det svir virkelig i øynene...

Kanskje det er undertrykk inne i leiligheten din. Har du ventilasjon som suger f. eks. i bad og kjøkken, kan det bli undertrykk, og da vil luft utenfra komme inn der hvor den har mulighet for det.

F. eks gjennom vinduene der naboen røyker på utsiden.

Er det en leilighet med balansert ventilsjon, kan dette justeres slik at leiligheten får overtrykk. 

Det gjør du ved å strupe ned på avtrekk og åpne for mer tilluft. Da vil luften blåse ut gjennom vinduene i stedet for å trekke inn gjennom vinduene.

(Innlegget ble redigert 28.09.15 08:46)

knutset
knutsetInnlegg: 4874
29.09.15 02:24
Fruktdrops: Sliter fælt med at naboen røyker på balkongen ved siden

Er det alltid stillestående luft der du bor? hos meg varierer det stadig, også hvilken rettnig det trekker fra. Og som fagerik skriver så må det være noe med ventilasjon som gjør at luften suges inn i din leilighet noe som igjen fører til at din leilighet betraktes som et røkerom.  Hva om naboen fant på å grille, da ville nok røkvarsleren begynt å pipe inne hos deg.

Uansett ville jeg tatt en hyggelig prat med naboen og snakket om dette, normalt ser en røker hvilken vei røken tar.  

Fruktdrops
FruktdropsInnlegg: 3
29.09.15 11:53

Er relativt nytt bygg. Snakket med naboen, viste seg at det ikke var de. Så da mistenker jeg gjerne at det kommer gjennom ventilasjonen...

knutset
30.09.15 12:13
Fruktdrops: Er relativt nytt bygg. Snakket med naboen, viste seg at det ikke var de. Så da mistenker jeg gjerne at det kommer gjennom ventilasjonen...

Da foreslår jeg at du allierer deg med en annen eller flere ikkerøkere som er følsomme for røyk. Den eller de vil da bekrefte at inneluften ikke er slik den skal være.

Du har da en god sak å gå videre med da dette ikke er iht hvordan inneluften skal være. Lykke til, håper du finner en løsning på dette. 

fargerik
30.09.15 12:26
knutset: Da foreslår jeg at du allierer deg med en annen eller flere ikkerøkere som er følsomme for røyk. Den eller de vil da bekrefte at inneluften ikke er slik den skal være. Du har da en god sak å gå videre med da dette ikke er iht hvordan inneluften skal være. Lykke til, håper du finner en løsning på dette.

Er det et nytt bygg med noenlunde moderne, balansert ventilasjonsanlegg, bør det jo være mulighet for å få sjekket anlegget.

Det er jo et luftinntak et sted, ofte oppe på taket, og det kan være noe forurensing der luften suges inn i bygget. Kanskje noen har laget en røykeplass på taket? Det er ikke uvanlig, og dersom de røyker der lufta suges inn blir det jo helt feil.

Eller kanskje naboen fyrer med ved? Dersom røyken fra en vedovn siver inn i luftinntaket stinker det jo fælt!

Det kan også hende det er en roterende varmeveksler i anlegget, og de har en tendens til å slippe litt av den brukte lufta fra avtrekkene tilbake i den friske til- lufta.

Da kan faktisk røyk fra folk som røyker inne i sin egen leilighet komme ut i alle de andre leilighetene.

(Innlegget ble redigert 30.09.15 12:33)

mindprint
mindprintInnlegg: 1496
08.10.15 13:59
Fruktdrops: Så da mistenker jeg gjerne at det kommer gjennom ventilasjonen...

Det høres veldig rart ut om luft/lukt skal suges ut av en leilighet og inn en annen. Enten så suges luft ut fra begge, eller så er det vel slik at frisk luft kommer inn i begge leilighetene?

Hør med andre naboer om de er plaget av det samme, og tilkall så styret i sameie/borettslaget. Her må det være feilkobling et eller annet sted, for det er ikke normalt at lukt skal spre seg på denne måten.

Hvis det kommer fra en annen leilighet, så virker det også rart om lukten kommer tre-fire ganger i timen. Det lukter røyk fra en røykerleilighet hele tiden, ikke bare når noen røyker. Da må det i så fall være ventilasjonsanlegget som slår seg på feil tre-fire ganger i timen.

Stikk hodet opp i ventilasjonskanalene så merker du vel fort om den er synderen?

(Innlegget ble redigert 08.10.15 14:01)

fargerik
08.10.15 17:45
mindprint: Det høres veldig rart ut om luft/lukt skal suges ut av en leilighet og inn en annen. Enten så suges luft ut fra begge, eller så er det vel slik at frisk luft kommer inn i begge leilighetene?

Nei, det er ikke så enkelt.

Jeg har nevnt den roterende varmeveksleren, som har dette lekkasjeproblemet. Som en hyppig årsak til slike problemer som faktisk mange har.

Selv om slike kan overføre både røyklukt og annen luftforurensing mellom leiligheter blir de ofte brukt på grunn av at de er billige og har høy virkningsgrad.

Det er å forlange alt for mye at folk flest skal vite noe om slike ting, for å forstå hvordan ting virker må man enten være fagperson eller lese seg opp.

Du kan lese litt her dersom du vil sette deg inn i problemet.

Det meste er sannsynligvis gresk, men skroll ned til side 29 og få en liten oppsummering dersom du er interessert. Jeg syns det er interessant, for jeg har drevet med ventilasjon i over ti år.

TS bør gjøre som jeg har sagt, og finne ut om ventilasjonsanlegget har roterende varmeveksler, og sjekke om noen har røykeplass foran inntaket av friskluft.

(Innlegget ble redigert 08.10.15 17:56)

sl500
sl500Innlegg: 10082
04.11.15 19:30
fargerik: og sjekke om noen har røykeplass foran inntaket av friskluft.

Slik er det der jeg jobber.
En eller flere suliker røyker utenfor friskluft inntaket og forpester en hel byggning.
Et av firmaene i byggningen arrangerer kurs fra tid til annen og da passer det jo fint å sitte på en boks under luftinntaket når det skal røykes.
Hadde vært bedre om de hadde klumpet seg sammen foran hovedinngangen som er normalt men derifra er de jo jaget med skilter .
Når de da ser etter et passende sted å ta seg en blås finner de et stor flott kasse å huke ræva ned på og over den er luftinntaket.

(Innlegget ble redigert 04.11.15 19:39)

knutset
05.11.15 06:15
sl500: En eller flere suliker røyker utenfor friskluft inntaket og forpester en hel byggning.

Du henviser til at det er skiltet ikke røk foran inngangen, du bør da stå i bresjen for at det skiltes foran friskluft inntaket også da siden dette forpester hele bygningen. Det nytter ikke å klage uten at du ytrer deg til rette vedkommende.   

fargerik
05.11.15 08:23
sl500: Slik er det der jeg jobber.
En eller flere suliker røyker utenfor friskluft inntaket og forpester en hel byggning.
Et av firmaene i byggningen arrangerer kurs fra tid til annen og da passer det jo fint å sitte på en boks under luftinntaket når det skal røykes.
Hadde vært bedre om de hadde klumpet seg sammen foran hovedinngangen som er normalt men derifra er de jo jaget med skilter .
Når de da ser etter et passende sted å ta seg en blås finner de et stor flott kasse å huke ræva ned på og over den er luftinntaket.

Enig med knutset, det bør selvfølgelig skiltes der også, og jeg har sett at det i tillegg ofte settes opp nettiggjerde for å lage en ikke-tilgjengelig sone rundt inntaket.

I tillegg til det, syns jeg det bør lages et røykeskur hvor folk kan få tatt seg en røyk mellom øktene, det finnes som regel et usjenert sted hvor det er mulig å fikse en plass med tak over.

Det nøttær ente med bare pisk, gulrot er enda bedre.

Et trivelig røyke-le-skur hvor man er litt skjermet fra regn, kuling og snøfokk er en fin gest til oss fordervede røykere:-)

(Innlegget ble redigert 05.11.15 08:26)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg