Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor holde så mye vann, varmt?

NYTT TEMA
fedda1
fedda1Innlegg: 5607
23.09.16 09:32

Aftenposten har en artikkel her om at folk bør ikke ha sine varmtvannstanker i kjelleren og begrunner dette med man ikke bør la all denne varmen som varmtvannstanken avgir, gå til spille i rom en likevel ikke varmer opp. Og det er jeg jo enig i.

Men, for det første så er det vel, om en ikke varmer opp varmtvannet ved hjelp av solfanger og lignende, ganske teit å bruke mye energi på å holde hundre til flere hundre liter varmt - hele året igjennom. For vi kan ha en bitteliten varmtvannstank, med en strømledning på 9 Kw til, som varmer opp vannet etterhvert som vannet brukes. Men jeg hadde ikke nok strøm tilgjengelig til en så stor strømtilførsel til ett uttak, så jeg har varmtvannstanken i kjelleren og - nytter den varmen tanken avgir. Men for de som bygger nytt eller som får innlagt nytt el-anlegg, kan det altså være en idé - å lage bittesmå vanntanker med stor strømtilførsel til, og som varmer vannet opp etterhvert som en bruker det.

Men om en får vannet varmet opp med solfangere på taket, så kan jo energien og varmen fra dette, nyttes til å varme opp et rom og om tanken står i kjelleren, kan man også lede varmen til ønsket sted - med avsug og kanaler.

Vattnissen
VattnissenInnlegg: 3120
05.10.16 02:10

Du er ikke den første som har tenkt den tanken

fargerik
fargerikInnlegg: 45114
05.10.16 05:38
Vattnissen: Du er ikke den første som har tenkt den tanken

Jeg skiftet til slike for flere år siden, det passet slik siden vi hadde noe oppussing her uansett. Èn stor (17kw trefas) til badet og en mindre (4,5 kw enfas) til kjøkkenet.

Funker bra, dette.

Det er dog en del ting man må vite før man skifter fra vanlig bereder til slike.

(Innlegget ble redigert 05.10.16 05:41)

rkrk
rkrkInnlegg: 34
11.09.17 12:36

Det er helt riktig at det er teit å holde store varmtvanns tanker med vann oppvarmet gjennom hele døgnet. Spesielt når vi vet at brukertidene for varmt tappevann i snitt kun er: 10 sek pr håndvask, 30 sek pr kjøkken vask, og 4 min pr dusj. Derfor er det veldig smart og besparende og benytt direkte vannvarmere som kun varmer det vannet du bruker, der og da, med riktig temp, og riktig vannmengde.
For ordenskyld nevner jeg at jeg har arbeidet med denne effektive og moderne løsningen i over 20 år og kan leses mer om hos coax.no 

rkrk
rkrkInnlegg: 34
14.09.17 11:04

Til fargerik. Anbefaler at du velger en modell av direkte varmer med mer watt for kjøkkenarmaturen! 

fargerik
fargerikInnlegg: 45114
14.09.17 13:03
rkrk: Til fargerik. Anbefaler at du velger en modell av direkte varmer med mer watt for kjøkkenarmaturen!

Jeg bygger om her.

Den store er koblet ut, den lille er flyttet fra kjøkken til kun dusj foreløpig. Liiiiitt liten, men med liten vannmengde og sparedusjhode funker det sånn noenlunde.

I byggetiden lever vi med kun kaldtvann på servant og kjøkken.

Vurderer etterhvert en litt større til dusj, men det ligger et stykke frem i tid.

Akkurat nå er det meste provisorisk, vi bor i en byggeplass :-) Ting tar tid når man skal gjøre nesten alt selv...

(Innlegget ble redigert 14.09.17 13:13)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg