Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eik heltreplate ute?

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 7403
07.10.16 11:45

Noen som vet om det er ok å bruke en eik heltreplate (4mm) som bordplate ute (hele året)?

Platen er 100cm x 50cm.

Den vil ikke bli skrudd fast til understellet.

fargerik
fargerikInnlegg: 47140
07.10.16 11:59
annmag: Noen som vet om det er ok å bruke en eik heltreplate (4mm) som bordplate ute (hele året)? Platen er 100cm x 50cm. Den vil ikke bli skrudd fast til understellet.

4 mm???

Snakker du om bladfinèr?

Beste bordplate ute jeg har brukt, er vannfast kryssfinèr av den brune typen de bruker til forskaling. De kan ligge ute i alt slags vær og vare i år etter år.

annmag
07.10.16 12:19
fargerik: 4 mm??? Snakker du om bladfinèr? Beste bordplate ute jeg har brukt, er vannfast kryssfinèr av den brune typen de bruker til forskaling. De kan ligge ute i alt slags vær og vare i år etter år.

Heltre er ikke finèr da Fargerik....hehe ;o)

Jeg snakker om sånn plate som man har på toppen av kjøkkenbenken (i eik heltre 4mm).

Jeg kjenner til de forskalingsplatene du nevner, men det hjelper ikke meg nå....for jeg har noen rester igjen fra kjøkkenet, som jeg gjerne skulle brukt til noe. :o)

Så....tåler 4 mm heltreplate i eik å stå ute hele året? :o)

annmag
07.10.16 13:17
fargerik: 4 mm???

*kremt*......mente 40 mm. :o)

fargerik
07.10.16 16:27
annmag: Heltre er ikke finèr da Fargerik....hehe ;o) Jeg snakker om sånn plate som man har på toppen av kjøkkenbenken (i eik heltre 4mm). Jeg kjenner til de forskalingsplatene du nevner, men det hjelper ikke meg nå....for jeg har noen rester igjen fra kjøkkenet, som jeg gjerne skulle brukt til noe. :o) Så....tåler 4 mm heltreplate i eik å stå ute hele året? :o)

Den plata di er heller ikke heltre, det er sikkert limtre.

Det som skjer, er at den vil gå opp i liminga dersom den ligger ute i allslags vær.

Kanskje den holder lengre dersom du gir noen strøk med en sterk lakk?

Kanskje båtlakk?

(Innlegget ble redigert 07.10.16 16:27)

annmag
07.10.16 16:33
fargerik: Den plata di er heller ikke heltre, det er sikkert limtre.

Var voldsomt så tjukk i hue det er mulig å være da *roll*

Du har helt rett...det er limtre. :D :D

Takk for svar....da lar jeg den stå i kjeller'n.

Må finne noe annet å bruke da.....som er 80cm x 40cm.

fargerik
07.10.16 17:03
annmag: Takk for svar....da lar jeg den stå i kjeller'n. Må finne noe annet å bruke da.....som er 80cm x 40cm.

Nei, nei!

Kjøp en boks med lakk, gi plata noen strøk, og pass på å lakkere endeveden godt med flere strøk, så har du en pen bordplate som tåler litt regn.

Du kan jo ta den inn om vinreren!

Og så kan du heller kaste den om tre år når den er blitt stygg.

(Innlegget ble redigert 07.10.16 17:11)

annmag
07.10.16 17:15
fargerik: Du kan jo ta den inn om vinreren!

Nei...for det er om vinteren jeg har brukt for å ha den ute. :D

Skulle vært "reservekjøleskap" som jeg kan sette matvarer/drikke på.

fargerik
07.10.16 18:56
annmag: Nei...for det er om vinteren jeg har brukt for å ha den ute. :D Skulle vært "reservekjøleskap" som jeg kan sette matvarer/drikke på.

Hva har du å tape?

Du har en plate til overs, bruk den i stedet for å stable den bort i kjelleren.

Vi samler for mye skrot. Om et år, snubler du i den J**** plata og forbanner deg selv over alt unødvendig dritt du fyller opp kjelleren med.

(Innlegget ble redigert 07.10.16 18:59)

annmag
07.10.16 19:26
fargerik: Hva har du å tape? Du har en plate til overs, bruk den i stedet for å stable den bort i kjelleren. Vi samler for mye skrot. Om et år, snubler du i den J**** plata og forbanner deg selv over alt unødvendig dritt du fyller opp kjelleren med.

Hehe....jeg gidder ikke å bruke tid på å pusse og lakke hvis det ikke blir noe som holder.  Da finner jeg heller noe annet å bruke den til. :o)

Jeg samler ikke skrot.....her forsvinner skrotet fort.

annmag
07.10.16 20:03

Jeg har tydeligvis skrudd av hodet i dag.

Jeg kan jo bare lage en form for "plate" av trykkimpregnert materiale.

sentry4
sentry4Innlegg: 4007
12.10.16 12:10

Jeg skylle til å si at det som avgjør er vel om limet er vannfast eller ikke. En benkeplate beregnet for kjøkken er sannsynligvis laget slik at den tåler litt vann, så jeg ville tatt sjansen.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14246
12.10.16 15:33

Kompositt plate er best.  Alt av ubehandlet treverk skal ikke bli værende ute.  Om det ikke råtner, så vrir det seg.

annmag
12.10.16 19:38
sentry4: å jeg ville tatt sjansen.

Ja, dere har i grunnen rett begge to.

Får se om jeg har noe trykkimpregnerte materialer å bruke, hvis ikke bruker jeg limtreplata.

RobboR
RobboRInnlegg: 6
23.03.17 08:20

Enig, benkeplater skal jo tåle vann. Jeg byttet benkeplate i fjor også, og fornyet kjøkkenet mitt helt. Jeg kjøpte en som også du kan skjøre brød på uten merker. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg