Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pris på bytting av benkebatteri på kjøkkenet.

NYTT TEMA
heartbrokenforreal
heartbrokenforrealInnlegg: 1199
11.10.16 11:32

Hei!

Jeg vet det er lurt å hente flere prisanslag, men jeg lurer samtidig på om det egentlig har noe for seg i dette tilfellet. Samtidig tar det timer før en registrering blir publisert på Mitt Anbud og jeg er på jobb og skulle gjerne slippe å ringe en haug med rørleggere om det er unødvendig.

Anslag for bytting av benkebatteri:  4740 iknkludert mva alt inkludert.

Dersom jeg forstår riktig så kan det se ut til at et benkebatteri kan ligge på rundt 3000 spenn om jeg skulle kjøpe en frittstående, MEN så er det kanskje ikke alle rørleggere som monterer alt man eventuelt kjøper selv? Uansett... jeg opplever det haster litt så spørsmålet mitt er også : er det helt håreisende å godta et tilbud på 4740 iknkludert mva alt inkludert for skiftlig av et slikt batteri?

Sekundært: er kjøkkenbatteri er det samme sm benkebatteri..... ?

(Innlegget ble redigert 11.10.16 11:36)

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 189
11.10.16 11:53

3000 for et blandebatteri til kjøkken hørtes mye ut, men nå finnes det jo mange forskjellige utgaver av disse.

Her finner du en til under 1000-lappen.

Guider til hvordan du skifter denne selv:

Forslag 1

Forslag 2

heartbrokenforreal
heartbrokenforrealInnlegg: 1199
11.10.16 12:04
Bergsprekken: 3000 for et blandebatteri til kjøkken hørtes mye ut, men nå finnes det jo mange forskjellige utgaver av disse.
Her finner du en til under 1000-lappen.
Guider til hvordan du skifter denne selv:
Forslag 1
Forslag 2

Hei!

Takk for rakst svar og tips, de skal jeg se på- men vet ikke helt om jeg tør å bytte selv :-/

Uansett: Nå fikk jeg informasjon fra en rørlegger om at jeg ikke trenger å bytte batteri med én gang, at det bare var å "skru til noe" og så "følge med" og dersom det skjer noe mer så bør jeg bytte kran med avstening til oppvaskmaskinen sa han ( det er kanskje enda dyrere)?

Det viktigste for meg uansett var å vite at det ikke er vann fra berederen under kjøkkenskapet som lakk gjennom krana.. ( ja jeg har virkelig ikke peiling på noen ting , men slikt er man redd for når man ikke er rørleggerutdannet :-D.

Benkeplaten min er uansett billig og fæl så litt vann fra eller til på den får heller være... inntill jeg bytter berederen....

(Innlegget ble redigert 11.10.16 12:04)

Bergsprekken
11.10.16 14:14
heartbrokenforreal: så bør jeg bytte kran med avstening til oppvaskmaskinen sa han ( det er kanskje enda dyrere)?

Igjen - spørs hvilken kran du ønsker deg. Her finner du i vertfall en med avstenging til oppvaskmaskin til 1149,- (og nei jeg jobber ikke på Obs bygg eller i Coop systemet :-) )

Synes det hørtes litt rart at det bare var å skru til noe - hvis det da ikke lekker på "trykk" siden av krana. (i koblingene under benk).

Hvis det lekker "over" benk under tapping + siver ut litt mer vann etter at du har steng kranen, så er det nok kun pakningene som må skiftes. Har selv kun skiftet på Oras batterier og det er ganske enkelt. (koster en 50-60kr)

Video om hvordan man gjør dette finner du her. 

Edit: i Oras sitt pakningsett så følger det med instruksjoner for hvordan man skifter.

(Innlegget ble redigert 11.10.16 14:18)

petterG
petterGInnlegg: 9099
11.10.16 14:36
heartbrokenforreal: Takk for rakst svar og tips, de skal jeg se på- men vet ikke helt om jeg tør å bytte selv :-/

Fornuftig! Snart kommer Fargerik(VGD's superrørlegger) og forteller det hvorfor du ikke skal kjøpe det billigste, og helst ikke bytte det selv! 

Bergsprekken
11.10.16 14:49
petterG: hvorfor du ikke skal kjøpe det billigste, og helst ikke bytte det selv!

Oras sine batterier har lang holdbarhet/god kvalitet - hva angår det å bytte selv, så bør man selvfølgelig ikke gi seg ut på noe slikt hvis man ikke aner hva ei rør-tang og skiftnøkkel er - eller f.eks synes det og bytte til vinterhjul på bilen eller lappe et sykkelhjul framstår som vanskelig.

fargerik
fargerikInnlegg: 39256
11.10.16 16:27
petterG: Fornuftig! Snart kommer Fargerik(VGD's superrørlegger) og forteller det hvorfor du ikke skal kjøpe det billigste, og helst ikke bytte det selv!

Jepp!

Ikke gjør det selv.

Jaauda
JaaudaInnlegg: 19422
11.10.16 19:37
fargerik: Jepp! Ikke gjør det selv.

Jeg gjorde det selv for noen år siden. Det gikk bra, men var vanskeligere og mer tidkrevende enn jeg satte pris på.

Flyttet derifra ikke så lenge etter så jeg vet ikke hvor lenge det gikk bra.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 12790
12.10.16 15:30

1. La fagfolk fikse alt med vann, avløp og strøm.  Selv har jeg 45 år som huseier og fikser det meste selv - unntatt vann og strøm.

2.  Sjekk markedet.  Det er mange bra og rimelige produkter der.

3. Skaff deg kunnskap om ting, selv om du ikke skal utføre arbeidet.  Da vet du feks om ting skal justeres eller bør skiftes.

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 3219
12.10.16 20:00

Det å skifte et batteri på kjøkkenet er ikke noen heksekunst for de som kan det, men det blir bråk om du får lekkasje etter en slik montering. Da vil ikke forsikringen være nådig :) og det kan bli veldig dyrt. Men gjør du jobben skikkelig, og sjekker at det ikke er lekkasjer jevnlig i tiden etter at du gjorde dette, ja så er det ingen som nekter deg.

Jeg fikk lekkasje på mitt kjøkken, måtte rive store deler av det. Monterte nytt og en autorisert rørlegger skulle montere et nytt, han fnyste over IKEA produktene på dette området. Ja ja tenkte jeg, får lytte til fagmannen da, og han monterte et Oras batteri.

Oppdaget etter 2 dager at det var lekkasje ! Ble rykende forbanna at bunnplaten i skapet allerede var ødelagt. Så kom rørleggeren på rappen, det skal han ha og skiftet til et nytt. Det lakk det også etter noen timer! På 3 forsøket og etter 3 produkter satt det :))

At det er mulig ?

pusur44017
pusur44017Innlegg: 557
13.10.16 11:53
Mr.Daddycool: Jeg fikk lekkasje på mitt kjøkken, måtte rive store deler av det. Monterte nytt og en autorisert rørlegger skulle montere et nytt, han fnyste over IKEA produktene på dette området. Ja ja tenkte jeg, får lytte til fagmannen da, og han monterte et Oras batteri. Oppdaget etter 2 dager at det var lekkasje ! Ble rykende forbanna at bunnplaten i skapet allerede var ødelagt. Så kom rørleggeren på rappen, det skal han ha og skiftet til et nytt. Det lakk det også etter noen timer! På 3 forsøket og etter 3 produkter satt det :)) At det er mulig ?

vel rørleggeren din har også helt rett, selv om du fikk oras med lekkasje.

Jeg har et ikea batteri (og vask, avløp) installert av autorisert rørlegger som:

1. Lekker (OFTE!)

2. Med gjevne mellomrom kommer hele batteriet løst fra hullet i vasken og må teites med et spesialverktøy. (Hvor var den "lure plassen" jeg la det på?)

3. Når det først skal teites så henger det hele sammen med en metallplate på andre enden av vasken, og grunnen til at det er løst et at den er bøyd (!) ganske kraftig.

4. Avløpet lekker også, sånn for å ha dekket alle deler. Vasken vår er i porselen og derfor skal det et spesielt avløpsett som er ekstra tykkt, men det klarte jo ikke Ikea sende oss, og heller ikke det spesialverktøyet som tidligere nevnt. Hadde en 3-4 avløpsett som ikke kunne brukes til slutt.

Fikk slipt hele kjøkkengulvet før dette kjøkkenet ble satt inn så det var da ekstra kjipt når hele gulvet og deler av veggene med tilhørende isolasjon må byttes ut. Heldigvis ble det en forsikringsak, og fikk faktisk dekket egenandelen av Ikea. Flere som har opplevd lignende?

-pusur 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg