Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Varmefolie

NYTT TEMA
Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4165
18.10.16 12:29

Skal renover/pusse opp, og har i den forbindelse tenkte på muligheten for å legge varmefolie under gulvet i stue og gang - totalt ca 50 kvadrat.

Selve huset er gammelt, men det er lagt ny parkett der tidlig på 2000-tall. Er i første etasje, med kun en uoppvarmet kjeller under. Usikker på hvordan det er isolert nå mellom parkett og kjellertak/stuegulv.

Jeg antar jo at det helt sikkert lar seg gjøre å legge varmefolie under ny parkett, men er det noen som har erfaring med dette og vet om det evnt er å anbefale? Eller om det er andre løsninger jeg vil være bedre tjent med? Som sagt er huset ganske gammelt (tidlig 1900-tall) så det på ingen måte et potte tett nybygg. Per nå varmer vi opp med panelovner, noen som trekker ganske mye strøm i vintermånedene da gulvet er kaldt stort sett fra september til mai.

Noen som vet omtrent hvor mye strøm slik folie trekker? Vil det prismessig være like greit å isolere bedre, og så fortsette å varme opp med ovner? Om jeg legger folie er tanken at det blir primærvarmekilden, med en vedovn til å spe på med de kaldeste dagene.

petterG
petterGInnlegg: 9319
18.10.16 13:19

Jeg har varmefolie(Elflex) under parkett og synes det er en suveren form for oppvarming som drar forholdsvis lite strøm. Du får en fin lunk i gulvet uten at det kjennes for varmt. Du vil aldri fryse på beina, og kan dermed senke romtemperaturen flere grader. Har hatt det i 10 år nå, og kan absolutt anbefales!

Her er folien lagt mellom to lag 5 mm gips, som skal være for å sperre for varme nedover og fordele bedre oppover. Om dette er nødvendig vet jeg ikke, men det ble anbefalt av leverandør. Parkett er lagt rett på gipsen, med vanlig trinndemper mellom.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg