Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trappeløsning...

NYTT TEMA
t109
t109Innlegg: 3234
20.10.16 09:41

Vi er i gang med et "evigvarende" oppussingsobjekt, og er nå kommet til kjellertrappa. 

Kjellertrappa er bratt, men var tidligere lite brukt da det kun var boder/vaskerom i kjelleren. Vi skal innrede kjelleren og trappa blir derfor brukt mye mer (har nylig drenert rundt huset så kjelleren er nå klar for innredning:))

Lysåpningen er på 200 x 85 cm, og avstanden mellom gulv i kjeller til gulv i hovedetasje er ca 235cm. Jeg tror det blir vanskelig å få til en god trappeløsning med en høydeforskjell på 235 cm i en lysåpning på kun 200cm (som til nød kan utvides til 215cm). Bredden kan ikke utvides så vinkeltrapp er ikke noe alternativ. Disse målene tilsier en trappestigning på tett innpå 50 grader, og inntrinn kun på ca 20 cm (dersom opptrinnet skal holdes under 20cm). 

Legger man "trappeformelen" til grunn kreves det vel en lysåpning på ca 350cm for å få til en ok trapp. Det har vi ikke plass til der trappa er plassert nå. Da ender trappa opp utenfor kjelleren:) 

Lurer bare på om jeg har rett i at de fysiske lovene (lysåpning 200cm/høydeforskjell 235cm), omtrent umuliggjør å få til en funksjonell trapp, som skal bruks flere ganger om dagen - eller om det finnes noen "smarte løsninger" jeg har oversett/ikke vet om.

Alternativet er å flytte trappa; noe som selvsagt blir mye, mye dyrere, og krever både betongsaging og inngrep i bærende konstruksjoner - men "må man - så må man". 

Jeg er redd vi bare må "bite i det sure eplet", men greit å forhøre seg litt med noen som kanskje har vært i samme/lignende situasjon først...

fargerik
fargerikInnlegg: 43662
20.10.16 12:39

Kan du køle ned en skisse som viser lysåpning og yttervegg?

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
20.10.16 13:05
t109: Jeg er redd vi bare må "bite i det sure eplet", men greit å forhøre seg litt med noen som kanskje har vært i samme/lignende situasjon først...

Du bør nok ha en vinkel på trappa nede i kjelleren. Et par trinn. Men det blir trangt uansett.Men du oppnår  nesten 40 cm på lengden slik du beskriver det.

Inntrinn på 20 er greit å gå i, men det kan godt stikke noen cm inn under neste trinn. 

13 trinn, 18 cm inntrinn og 18 cm opptrinn. vinkel på to trinn nederst. Burde gå. Personer på over to meter må dog bøye hodet nederst i trappa.

(Innlegget ble redigert 20.10.16 13:14)

t109
20.10.16 14:33
fargerik: Kan du køle ned en skisse som viser lysåpning og yttervegg?

Er veldig dårlig på "sånne datagreier", men skal spørre fruen når vi kommer hjem fra jobb. 

Kjellertrappa munner imidlertid ut ca 115 cm fra ytterveggen i kjelleren (i retning mot kjellerveggen). Til venstre for trappemunningen (i mangel av et bedre uttrykk) er døra til vaskerommet plassert. Denne døra kan ikke flyttes da den da vil havne under trappa. Skal døra flyttes helt i bakkant av trappa må varmtvannstanken + endel "rørtjafs" flyttes.

Gamle hus er fulle av utfordringer, men det er jo litt artig å forsøke å klekke ut funksjonelle løsninger også da - selv om jeg må innrømme at jeg er en amatør på det området:)

t109
20.10.16 14:42
bjoro: Du bør nok ha en vinkel på trappa nede i kjelleren. Et par trinn. Men det blir trangt uansett.Men du oppnår  nesten 40 cm på lengden slik du beskriver det. Inntrinn på 20 er greit å gå i, men det kan godt stikke noen cm inn under neste trinn.  13 trinn, 18 cm inntrinn og 18 cm opptrinn. vinkel på to trinn nederst. Burde gå. Personer på over to meter må dog bøye hodet nederst i trappa.

Vi har inntrinn på 20 cm og opptrinn på 19.5 cm på den eksisterende trappa. Jeg syns dette er litt for lite og at trappa blir i bratteste laget.

Mulig vi kunne fått til en vinkel nederst i trappa ved å heve taket i kjelleren og dermed gulvet i gangen i hovedetasjen i et område på ca 40 cm lengde og ca 85 cm bredde. Over denne "kassa" kan vi evt bygge et lite skap. Å ta noe særlig mer enn 40 cm fra bredden i gangen er imidlertid ikke så greit da gangen bør være ca 100 cm bred (den en vel ca 135 cm bred nå).

Problemet er vel da at vi kommer i konflikt med gulvbjelkene, og jobben antagelig blir større (og mer kostbar) enn ved å beholde eksisterende lysåpning. 

Får gjenta meg selv fra over; gamle hus har sine utfordringer:)

fargerik
fargerikInnlegg: 43662
20.10.16 15:40
t109: Kjellertrappa munner imidlertid ut ca 115 cm fra ytterveggen i kjelleren (i retning mot kjellerveggen). Til venstre for trappemunningen (i mangel av et bedre uttrykk) er døra til vaskerommet plassert. Denne døra kan ikke flyttes da den da vil havne under trappa. Skal døra flyttes helt i bakkant av trappa må varmtvannstanken + endel "rørtjafs" flyttes.

Det jeg tenkte, er om kanskje en mulighet, dersom det er noe plass på en av sidene av lysåpningen oppe, å starte fra yttervegg på en av sidene oppe, og gå ned i en trapp som starter med et svingstykke, og som munner ut i kjelleren i retning vekk fra yttervegg.

Da kan du kanskje stjele litt plass ved å la trappa gå litt inn i rommet i kjelleren

(Innlegget ble redigert 20.10.16 15:44)

t109
13.11.16 10:55

Takk til alle som har bidratt. Vi har vel kommet til at hele trappa må flyttes. Lysåpningen, som max kan bli 215 cm er, og blir for liten for å få inn noen funksjonell trapp.

Så nå går diskusjonen på om vi skal "ofte" et av soverommene i hovedetasjen (lite aktuelt), installere trapp i ene delen av stua (heller ikke favorittløsning da stua blir mindre + at det blir veldig åpent ned til kjellerstua - som vi tenkte å ha litt adskilt fra stua slik at ungene kan drive med litt "høylydte" aktiviteter uten å forstyrre oss).

Siste muligheten er å endre inngangspartiet i hovedetasjen, endre gjennomgangen fra hus til garasje, bygge sluse i garasjen (siden eksisterende sluse mellom garasje og hus må "oftes"), slå oss gjennom et par betongvegger i kjelleren osv. Det er nok den mest funksjonelle løsningen - men også den overlegent dyreste. Tenkte å få byggmesteren som jobber med garasjen til å komme med et prisoverslag, men er redd jeg får "bakoversveis" når jeg får prisoverslaget....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg