Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Borre i betongvegg - fare for strøm/vannledning?

NYTT TEMA
Sagstein
SagsteinInnlegg: 20
26.10.16 23:02

Jeg har nettopp flyttet inn i ny blokk, ferdigstilt nå i 2016.

Der har jeg tenkt å feste TVen i veggen, og må dermed borre 4 hull i betongveggen.
Er det fare for å treffe strøm- eller vannledninger? Eventuelt også armering?
Hvis ja, er det noe jeg kan gjøre for å unngå disse?

Speciale
SpecialeInnlegg: 4648
27.10.16 10:23
Sagstein: Jeg har nettopp flyttet inn i ny blokk, ferdigstilt nå i 2016. Der har jeg tenkt å feste TVen i veggen, og må dermed borre 4 hull i betongveggen.

Kontakt styret i borettslaget, så får du nok vite hva du kan eller ikke kan!

Niklasabj
NiklasabjInnlegg: 2042
27.10.16 13:38

Gjør som anbefalt over. Gjerne få ting skriftlig på sms/mail. Så har du iallfall skriftlig bevis på at det var avtalt i tilfelle noe skulle skje.

fargerik
fargerikInnlegg: 41508
28.10.16 03:08
Sagstein: Jeg har nettopp flyttet inn i ny blokk, ferdigstilt nå i 2016. Der har jeg tenkt å feste TVen i veggen, og må dermed borre 4 hull i betongveggen.

Er det en ny blokk, så kan du jo også kontakte utbyggeren, som 100% sikkert har tegninger over alt av rør og elektrisk som er i veggene. Treffer du armering, må du bare flytte braketten et par cm. og prøve igjen.

Det kan også godt tenkes at både rørlegger og elektriker er i bygget fremdeles, det er ganske vanlig at disse har en del jobb å gjøre i flere måneder etter at bygget blir tatt i bruk. Kanskje de gjemmer seg i et eller annet teknisk rom.

(Innlegget ble redigert 28.10.16 03:15)

Ebbat
EbbatInnlegg: 483
29.10.16 10:05

Armering er normalt noe en kan treffe, men ikke farlig, rør til elektrisk opplegg mindre sannsynlig høyt oppe på veggen i en moderne blokk, vannrør er veldig lite sannsynlig (Hvorfor skal et vannrør befinne seg oppe på veggen i et rom man skal ha TV?)

Tidligere forgrenet man elektrisk anlegg fra takbokser og ned til f.eks en stikkontakt på veggen, da var sannsynligheten større for å treffe slike rør. Idag er det ikke vanlig/lov å bruke takbokser/lampepunkter som forgreningspunkt, derfor er det heller ikke vanlig at rør går på kryss og tvers inne i vegger.

Bare borr du gamle Børre.

petterG
petterGInnlegg: 9179
29.10.16 11:25

I 2016 - elektrikerrør og/eller vannrør innstøpt i betong? Tvilsomt...

fargerik
30.10.16 02:27
petterG: I 2016 - elektrikerrør og/eller vannrør innstøpt i betong? Tvilsomt...

Jo, det kan da være et våtrom på den andre siden av veggen, og da kan det være innstøpte rør.

Men de er jo rør-i-rør, så borer man i et vannrør er det jo bare å trekke ut det skadde røret og døtte inn et nytt.

runenoreg
runenoregInnlegg: 13018
30.10.16 11:31

Det eneste du kan finne som er støpt i betongvegg nå er elkabler. Dersom det ikke er en strømboks rett under der du vil borre, er du safe.

runenoreg
runenoregInnlegg: 13018
30.10.16 11:32
fargerik: Jo, det kan da være et våtrom på den andre siden av veggen, og da kan det være innstøpte rør.

Ikke i ny blokk. Vannrørene vil ligge i utforingen fra veggen.

petterG
petterGInnlegg: 9179
30.10.16 12:21
fargerik: Jo, det kan da være et våtrom på den andre siden av veggen, og da kan det være innstøpte rør.

Jeg tenkte at siden dette er en ny blokk, så er det mest sannsynlig betongelementer og ikke plasstøpt. Er det elementer så ligger vel vanligvis alle rør i utforinger?

fargerik
01.11.16 05:30
petterG: Jeg tenkte at siden dette er en ny blokk, så er det mest sannsynlig betongelementer og ikke plasstøpt. Er det elementer så ligger vel vanligvis alle rør i utforinger?

Det er vel ikke noen fasit som sier dette, derfor syns jeg TS er smart som spør.

Det kunne i grunnen være artig om TS kom med oppdatering :-)

Det meste blir vel lagt i himlingene og utforede vegger så sant det er mulig.

Men det er jo noe som kalles tingenes iboende faenskap, da. Dersom man regner det som helt sikkert at ingenting er innstøpt i en vegg, er det ofte det likevel. Akkurat der man borer et hull.

(Innlegget ble redigert 01.11.16 05:34)

Sagstein
SagsteinInnlegg: 20
02.11.16 19:50

Det er et helt nytt bygg, så jeg har sendt e-post til utbygger om bedt om tegninger på hvor rør og ledninger går. Så da kan jeg komme med fasiten når jeg mottar svar :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg