Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bytte ut gammel panelovn med ny - besparelse?

NYTT TEMA
piezo
piezoInnlegg: 5082
18.11.16 15:48

Vi vurderer å bytte ut noen av våre nokså gamle panelovner med nye og moderne utgaver. Nå har de gamle termostat, så da lurer jeg på om det i det hele tatt er noe å spare? Bør man gå for en natt-/dagsenk for å få noe utbytte overhodet? 

petterG
petterGInnlegg: 9157
18.11.16 18:04
piezo: Bør man gå for en natt-/dagsenk for å få noe utbytte overhodet?

Etter mange år med gulvvarme og nattsenking kuttet jeg ut hele greia. Temperaturen ble senket med fem grader, og mesteparten av kvelden gikk før komforttemperatur var nådd. Jeg kuttet ut hele greia, men kan ikke se at strømformbruket har økt nevneverdig. 

Panelovner blir akkurat samme greia...

(Innlegget ble redigert 18.11.16 18:05)

piezo
18.11.16 19:20

Så det man eventuelt sparer noe på er en nyere konstruksjon, og muligens en litt jevnere og mer effektiv termostat? Høres ikke ut som om det blir mange kroner i året spart av det... 

Å bytte ut varmepumpa er kanskje mer lønnsomt. Den er 10-15 år gammel, og kan neppe måle seg med de nyeste på varmeutbytte per kWh. 

petterG
18.11.16 22:57

En panelovn er en panelovn, du sparer ikke strøm på nyere ovn. Det er selvsagt mulig at termostaten er mere nøyaktig på en ny ovn, slik at temperaturen holdes jevnere. 

Men all strømmen som brukes blir til varme - gammel som ny!

fargerik
fargerikInnlegg: 40778
20.11.16 04:58
piezo: Vi vurderer å bytte ut noen av våre nokså gamle panelovner med nye og moderne utgaver. Nå har de gamle termostat, så da lurer jeg på om det i det hele tatt er noe å spare? Bør man gå for en natt-/dagsenk for å få noe utbytte overhodet?

Jeg skiftet et par slike forrige vinter, mest for å få noe som var litt penere å se på.

Og det er jo en grunn?

Termostat er vel termostat, og som andre sier får du den varmen ut av den strømmen du putter inn uansett om ovnen er gammel eller ny.

Ser heller ikke poenget med nattsenking, for ovnen vil vel bare ta igjen det innsparte når den fyrer opp for fullt for å heve temperaturen igjen? Men det er vel en never-ending debatt...jeg har gitt ovner og varmepumpe beskjed om at det skal være 20 grader inne hele tiden, så ordner de dette.

På soverommene er det jo noe annet, der vil de forskjellige familiemedlemmene ha litt forskjellig.

De nye ovnene har lavere overflatetemperatur, da. Det er jo positivt, småbarn har mindre risk for å brenne seg.

(Innlegget ble redigert 20.11.16 05:03)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4196
22.02.17 20:46
petterG: En panelovn er en panelovn, du sparer ikke strøm på nyere ovn. Det er selvsagt mulig at termostaten er mere nøyaktig på en ny ovn, slik at temperaturen holdes jevnere.
Men all strømmen som brukes blir til varme - gammel som ny!

Tja. rart det der.

i min gamle leilighet, så bytta jeg alle 3 panelovnene, fra gammel brun greie med termostat, til ny fine hvite flotte ovner med samarbeids termostater nattsenking og greier.

+ ett fint panel med styring av "alle" rom (2,5 i midt tilfelle, stue med delvis åpning kjøkken og soverom)

jeg fikk jevnere varme merket det spesielt ved væromslag. fortsatt min favoritt 20,5 grader.

og strøm regningen for 2 måneder gikk fra 1 500,- og ned til 1 100,-

altså sparte 400,- (200,- pr måned eller 24 000,- pr år)

Så vel, jeg føler att dette er litt.

petterG
22.02.17 22:32
Bill_Babba: altså sparte 400,- (200,- pr måned eller 24 000,- pr år)

Det var vel litt mange nuller i svaret ditt der...?

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 4196
23.02.17 17:40
petterG: Det var vel litt mange nuller i svaret ditt der...?

haha, ikke alltid så enkelt :D

Men alle ser at det skulle stå 2 400,- :D

24 000,- så hadde jeg følt att det var mye, ikke bare litt :)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6556
24.02.17 14:17
fargerik: Ser heller ikke poenget med nattsenking, for ovnen vil vel bare ta igjen det innsparte når den fyrer opp for fullt for å heve temperaturen igjen?

I teorien vil nattsenking spara strøm.

Energien for å varma opp er lik spart energi ved å la temperaturen gå ned.

Innsparingen er på grunn av at varmetapet ut av huset er lavare når innetemperaturen er lavare (mindre temperaturdifferanse).

Spørsmålet er om det reduserte varmetapet i perioden med lavare temperatur er så stort at det har noen hensikt å bry seg. Hos oss bryr vi oss iallefall ikkje.

Torotto
TorottoInnlegg: 10411
24.02.17 21:43
InnocentBystander: I teorien vil nattsenking spara strøm. Energien for å varma opp er lik spart energi ved å la temperaturen gå ned. Innsparingen er på grunn av at varmetapet ut av huset er lavare når innetemperaturen er lavare (mindre temperaturdifferanse). Spørsmålet er om det reduserte varmetapet i perioden med lavare temperatur er så stort at det har noen hensikt å bry seg. Hos oss bryr vi oss iallefall ikkje.

Feil  tråddeltaker.

(Innlegget ble redigert 24.02.17 21:45)

Torotto
TorottoInnlegg: 10411
24.02.17 21:45
piezo: Vi vurderer å bytte ut noen av våre nokså gamle panelovner med nye og moderne utgaver. Nå har de gamle termostat, så da lurer jeg på om det i det hele tatt er noe å spare? Bør man gå for en natt-/dagsenk for å få noe utbytte overhodet?

Hvis ovnene er grei rent estetisk så er det ingen grunn til å skifte ut. 

Men hvis du skal skifte så ville jeg gå for de med nattsenking.  

Det er ihvertfall min erfaring, ettersom de da ikke slår seg på før temperaturen er nede i 15 grader. 

Med sydvendte vinduer i stue, så vil ihvertfall på soldager, tempen ligge langt over når stua blir brukt på nytt.  Vår og høst kan temeratur ute skille over 20 grader. mellom natt og dag. 

piezo
25.02.17 08:58

Nå fikk jo denne problemstillingen en liten vri for noen uker siden, da jeg våknet av at utedelen til varmepumpa sa takk for seg midt på natten. Nå var den 10-12 år gammel, så det var forsåvidt forventet. 

Erstatteren ble en Daikin-pumpe som så langt har vist seg å eliminere behovet for panelover i nesten hele huset fordi den er enormt mye mer effektiv enn den gamle. 

Jeg tipper at ny VP gir en større besparelse enn 3 nye panelovner, og etter at fakturaen for pumpa er betalt så er jeg så raka blakk at nye panelovner uansett må vente :-) 

fargerik
fargerikInnlegg: 40778
25.02.17 10:55
piezo: Nå fikk jo denne problemstillingen en liten vri for noen uker siden, da jeg våknet av at utedelen til varmepumpa sa takk for seg midt på natten. Nå var den 10-12 år gammel, så det var forsåvidt forventet. Erstatteren ble en Daikin-pumpe som så langt har vist seg å eliminere behovet for panelover i nesten hele huset fordi den er enormt mye mer effektiv enn den gamle. Jeg tipper at ny VP gir en større besparelse enn 3 nye panelovner, og etter at fakturaen for pumpa er betalt så er jeg så raka blakk at nye panelovner uansett må vente :-)

Jøss, det samme skjedde her. Jeg måtte også investere i ny varmepumpe, i januar.

Samme her, det var ganske heftig forskjell mellom den gamle og den nye og den nye dirigerer varmen til der det trengs.. De nye, nærmest uansett modell, er jo mer effektive også, så vi sparer mer.

Den gamle var heller ikke "nordisk modell" og virket dårlig når det ble kaldt.

Jeg valgte Mitsubishi.

Gratulerer til oss!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg