Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny luft-luft varmepumpe

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 45105
31.12.16 07:25

Det er på tide med noe nytt, den gamle varmepumpa døde (heldigvis) nå nylig og skal erstattes.

Jeg har såvidt begynt å lese meg opp, og har kastet blikket på Kirgamine HARA 6 fra Mitsubishi. Den har en del kjekke funksjoner som frister!

Den er sikkert fabelaktig bra, men det er sikkert mange andre som også er fabelaktig bra.

Så...er det noen her som har erfaringer...kanskje noen som har denne...eller er det kanskje noen som har erfaringer på godt og vondt og kanskje noen kan tipse meg om andre merker som er mulige alternativer?

Kommer til å ta avgjørelse rimelig fort, sikkert allerede neste uke.

Anybody?

(Innlegget ble redigert 31.12.16 07:27)

Nabo
NaboInnlegg: 11290
02.01.17 19:55
fargerik: Anybody?

https://www.miba.no/butikk/toppmodellen/kirigamine-hara-66/

Er det denne?

Den ser jo veldig grei ut med tanke på dataene som er oppgitt, ett minus som jeg kan se, er at den har bevegelsesensor, så den vil senke temperaturen hvis den ikke registrerer bevegelse i rommet.

Det ser ut til å være en kraftig pumpe, siden den krever en 16A kurs for tilførsel av strøm.

fargerik
03.01.17 01:36
Nabo: Er det denne? Den ser jo veldig grei ut med tanke på dataene som er oppgitt, ett minus som jeg kan se, er at den har bevegelsesensor, så den vil senke temperaturen hvis den ikke registrerer bevegelse i rommet. Det ser ut til å være en kraftig pumpe, siden den krever en 16A kurs for tilførsel av strøm.

Ja, det er den. Men det er jo mange andre å velge mellom, kan godt tenkes den er kraftigere enn det jeg trenger.

Har invitert fire firmaer til å komme og ta en befaring og gi en pris, og fått respons fra to av dem (de som ønsker å tjene penger?)... første kommer i morgen, neste i overimorgen, det blir jo artig å høre om de har andre forslag.

(Innlegget ble redigert 03.01.17 01:39)

Nabo
03.01.17 01:59
fargerik: Ja, det er den. Men det er mange andre å velge mellom, kan godt tenkes den er kraftigere enn det jeg trenger.
Har invitert fire firmaer til å komme og ta en befaring og gi en pris, og fått respons fra to av dem (de som ønsker å tjene penger?)... første kommer i morgen, neste i overimorgen, det blir jo artig å høre om de har andre forslag.

Ja befaring og pris betyr selvfølgelig mye når en gjør en slik investering. Hvor kraftig du trenger avhenger jo en del av hvor mange kubikkmeter du regner med å varme opp, samt hvor godt isolert det er, der du skal bruke den.

Var også imponert over det svært lave støynivået som var oppgitt.

Har for øvrig 2 store pumper selv som krever 16A, 1 Panasonic som er 10år gammel nå, og en Fujitsu som jeg tror er fra '13 eller '14. gode pumper begge to, men ikke i nærheten av et så lavt støynivå som den Mitsubishien kunne fremvise.

Går du ned et nummer i størrelse, så går normalt COP verdien opp litt. Lykke til, og gi en tilbakemelding når du har bestemt deg.

PS. finner ikke tråden igjen, men gå for induksjon på kjøkkenet.

Du slipper å ha en gassflaske i huset, og den er langt enklere å rengjøre med sine glatte rene flater, uten brytere som er i veien. Selv om en synes strømmen er dyr i Norge, så vil en bruke dobbelt så mye penger på gasskjøp/bytter. I tillegg så kan du plassere koketoppen et sted og bakerovnen et annet, bare noen vennlige tips om den saken.

fargerik
03.01.17 14:12

http://acsenteret.no/images/pdfprodukt/produktark/fujitsu/fujitsu-lmca.pdf

var det dagens ekspert mente passer her. Han mente at Mitsubishi er noe etter i innovasjon, modellen jeg snakket om er den samme nå som for fem år siden.

Vi får se, da, hva neste tilbyder sier. I morgen.

(Innlegget ble redigert 03.01.17 14:17)

Torotto
TorottoInnlegg: 11644
04.01.17 00:11
fargerik: Vi får se, da, hva neste tilbyder sier. I morgen.

Du har jo disse i Fredikstad! Er det ikke der du bor?

De er godkjente og har mange løsninger.

fargerik
04.01.17 03:43
Torotto: Du har jo disse i Fredikstad! Er det ikke der du bor? De er godkjente og har mange løsninger.

Joda, de er sikkert også i stand til å selge og montere en varmepumpe, det er ikke verdens mest kompliserte sak.

Jeg brukte Tjenestetorget, jeg, og fant fire tilbydere som jeg inviterte til å komme på befaring og gi pris.

Den jeg har nå monterte jeg selv, men nå gidder jeg ikke, jeg vil bare bruke opp noen av pengene mine og se på at andre jobber ;-)

Nummer to kommer i formiddag.

fargerik
04.01.17 11:12

Oppdatering:

Jeg har kjøpt Kirgamine HARA 6.6 i dag, montøren kommer til uka.

Gratulerer til meg og kona:-)

(Innlegget ble redigert 04.01.17 11:16)

fargerik
05.01.17 10:15

Oppdatering 2:

Ble oppringt i går kveld. En avtale om montering i dag klokka 08.00 hadde blitt kansellert på grunn av at kunden hadde havna på sykehus...om jeg var interessert i å få montert varmepumpa i dag klokka 08.00?

"Ja, klart det" sa jeg...og nå er snart herligheten klar til bruk.

Montøren er ferdig inne, og nesten også ute, og skal starte med å vacumere og slippe på gass nå straks.

Dette var jaggu bra levert av Norsk Klimasenter.

Befaring Onsdag, levert torsdag ( ! )

Og montøren er også verdens triveligste kar.

Mye tyder på at det ligger an til å anbefale et firma her, gitt!

Pjot
PjotInnlegg: 476
05.01.17 20:12

Er det ikke vanskelig å vakumere i 10 blå ute ?

De har kanskje en tabell for å justere etter utetempen ?

Nabo
05.01.17 23:10
fargerik: Oppdatering 2:
Ble oppringt i går kveld. En avtale om montering i dag klokka 08.00 hadde blitt kansellert på grunn av at kunden hadde havna på sykehus...om jeg var interessert i å få montert varmepumpa i dag klokka 08.00?
"Ja, klart det" sa jeg...og nå er snart herligheten klar til bruk.
Montøren er ferdig inne, og nesten også ute, og skal starte med å vacumere og slippe på gass nå straks.
Dette var jaggu bra levert av Norsk Klimasenter.
Befaring Onsdag, levert torsdag ( ! )
Og montøren er også verdens triveligste kar.
Mye tyder på at det ligger an til å anbefale et firma her, gitt!

Gratulerer med kjøpet, så håper vi at det var et godt kjøp som du blir fornøyd med fremover.

Det var Mitsubishien som var min favoritt også av de som du la ut for syning, så jeg er nesten like spent som du er når det gjelder hvor fornøyd du blir i etterkant.

Som du sikkert vet av erfaring, så er det når temperaturen ligger på +/- 5grader og regn/sludd de sliter mest med avriming/avising. Det er da de virkelig de blir satt på prøve. Igjen - Gratulerer.

fargerik
06.01.17 05:11
Pjot: Er det ikke vanskelig å vakumere i 10 blå ute ? De har kanskje en tabell for å justere etter utetempen ?

Det virket ikke sånn. hang ikke over ryggen på montøren hele tiden, så jeg vet faktisk ikke noe om det. Hvorfor skulle dette være vanskelig i kulda?

fargerik
06.01.17 05:15
Nabo: Gratulerer med kjøpet, så håper vi at det var et godt kjøp som du blir fornøyd med fremover. Det var Mitsubishien som var min favoritt også av de som du la ut for syning, så jeg er nesten like spent som du er når det gjelder hvor fornøyd du blir i etterkant. Som du sikkert vet av erfaring, så er det når temperaturen ligger på +/- 5grader og regn/sludd de sliter mest med avriming/avising. Det er da de virkelig de blir satt på prøve. Igjen - Gratulerer.

Jeg merker at denne nye fordeler varmen bedre, men det hadde jeg igrunnen forventet, da.

Nå har jeg bare satt herligheten på 22 grader og auto, og det er 22 grader i huset. Greit dersom den bare kan stå innstilt sånn og få jobbe i fred. Vi får se. Den skal kunne senke temperaturen med et par grader når vi forlater huset, men jeg har ikke aktivisert noe fiksfaks foreløpig.

Det har vært ti- tolv blå her i et par dager, og nå skal mildvær og sludd og regn komme :-)

Litt morsomt at leverandør nummer tre ringte i går, da, fire dager etter at jeg la meg ut på tjenestetorget, og ville selge varmepumpe. Han ble litt paff når jeg fortalte at han var litt for sent ute og at varmepumpa er ferdig montert.

Ska du væra med her, må du nok være litt mer på hugget...som jeg sa :-)))

(Innlegget ble redigert 06.01.17 05:20)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg