Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bytting av el-kurs selv. Noen elektrikere her?

NYTT TEMA
Druer
DruerInnlegg: 5
20.11.17 22:34

Hei!

Jeg har en mann som mener han kan fikse det meste i huset selv. Riktignok er han veldig nevenyttig, og han kan nok fikse det meste, men noen ting mener jeg at han burde overlate til profesjonelle.

Vi har nå en diskusjon ang. en sak han nettopp bestemte å ta på seg selv. Vi har i huset vårt en varmepumpe, og denne går på samme kurs som EL-bilen vår. Kursen er ikke stor nok til at vi både kan lade bilen og ha det godt og varmt i huset. Mannen min bestemte seg da, med en elektrikervenn på face-time, for å bytte denne kursen selv. Han fikk veiledning av elektrikervennen sin som så på at han utførte arbeidet, samt ga min mann instrukser underveis. Elektrikervennen sa etter endt kursskifting, at alt var godt gjort og at han hadde gjort det helt likt selv.

Min mann føler seg nå trygg på at alt er i orden. Bilen lader og det er varmt og godt i stuen. Jeg, derimot, er redd for å brenne inne i natt...

Er det noen elektrikere her som kan uttale seg om denne saken?

petterG
petterGInnlegg: 9382
20.11.17 23:49

Spør begge to hvem som skal utstede samsvarserklæringen slik at ny kurs faktisk er godkjent og lovlig...

(Innlegget ble redigert 20.11.17 23:50)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14256
21.11.17 09:52

Dette er en heller tvilsom måte å gjøre det på.  Hadde derimot elektrikeren ettergått og oversett alt fysisk etterpå - kunne han også ha undertegnet erklæringen.  Uten slik ettergang og underskrevet erklæring - er arbeidet ulovlig.

petterG
21.11.17 10:31
TomPadang: Hadde derimot elektrikeren ettergått og oversett alt fysisk etterpå - kunne han også ha undertegnet erklæringen.

Det er vel ikke korrekt? Her er det Nelfo skriver om samsvarserklæringen:

Torotto
TorottoInnlegg: 12099
22.11.17 00:16

Til Druer. Bruker du en 16amp kurs og tar ut 16 amp, fra en vanlig stikkontakt, så er dette ikke lov. 

Da skal du bruke en type 2 kontakt. 

På vanlig stikk så skal den sikres separat med 10A B karakteristikk.

Generelt vil samsvarserklæring handle om hvor gammel anlegget er fra før.  Hvis du har samsvarserklæring fra før, så må det følges opp.

Er anlegget gammelt,  så vil en slik endring under veiledning av fagmann, være ulovlig pr definisjon.Men endringen kan jo ha vært fra før reglen kom og da vil bare kvaliteten på jobb, bli avgjørende ved en brann. 

(Innlegget ble redigert 22.11.17 00:17)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62638
22.11.17 00:23
Torotto: På vanlig stikk så skal den sikres separat med 10A B karakteristikk.

Nådda. 

Alminnelige Shucostikk er såvisst godkjent for 16A. 

Men det anbefales ikke å trekke full last over tid, det er riktig. 

Og til druen: Den elektrikervennen er egentlig ikke mye til venn om han forlater anlegget uten å sørge for at dokumentasjonen er korrekt og i henhold til lover og regler. 
Fyrer det av og årsaken kan spores til en endring som ikke er meldt, kan det bli kostbart for din nevenyttige mann og deg. 
KAN.

fargerik
fargerikInnlegg: 47213
22.11.17 02:54
petterG: Det er vel ikke korrekt? Her er det Nelfo skriver om samsvarserklæringen:

Når ber man om å få dette, da? Elektriker, altså et firma, har gjort jobben her med å fikse strøm i nybygget, og det er inkludert nytt sikringsskap og kurser til kjøkken, uthus og noe nytt i eksisterende.

Men det skal gjøres mer neste år, så jobben er ikke ferdig selv om det er satt strøm på nybygget.

Skal jeg be om samsvarserklæring på det som er gjort til nå, eller venter man til alt er helt ferdig når byggeperioden er såpass lang?

petterG
22.11.17 08:43
fargerik: Skal jeg be om samsvarserklæring på det som er gjort til nå, eller venter man til alt er helt ferdig når byggeperioden er såpass lang?

De gangene jeg har hatt elektriker i hus har samsvarserklæringen kommet sammen med faktura. Jeg tipper man venter til jobben er avsluttet.

Torotto
22.11.17 10:26

Til fargerike. 

Når det går lang tid mellom ulike deler av arbeidet, så skal det lages samsvarserklæring, etterhvert som anlegget settes i drift.

Skulle det skje en brann, så er det deg som huseier, som vil stå ansvarlig for dokumentasjon.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060/KAPITTEL_4#%C2%A712

http://www.elsikkerhetsportalen.no/bedrift/verdt-%C3%A5-vite/samsvarserkl%C3%A6ring-og-dokumentasjon/Samsvarserkl%C3%A6ring%20og%20dokumentasjon

fargerik
22.11.17 14:18
Torotto: Når det går lang tid mellom ulike deler av arbeidet, så skal det lages samsvarserklæring, etterhvert som anlegget settes i drift. Skulle det skje en brann, så er det deg som huseier, som vil stå ansvarlig for dokumentasjon.

Det er akkurat dette jeg også har hatt i tankene.

Jeg kommer til å ta dette med saksbehandleren. Kjekt å ha ting 100% på stell, og kanskje jeg også sender over en kopi til forsikringsselskapet.

Torotto
22.11.17 14:40
fargerik: Kjekt å ha ting 100% på stell, og kanskje jeg også sender over en kopi til forsikringsselskapet.

Ja det er det. Ettersom anlegget er satt i drift, så skal jo samsvarserklæing være på plass.  Det som kommer etter, vil da bli endringer, som skal inn når det er ferdig.  

Husk å oppbevar kopi av dette utenfor stedet som kan brenne.

fargerik
22.11.17 14:58
Torotto: stedet som kan brenne.

Nå vil jeg ikke snakke mer om det. Ikke påfør meg mareritt ;-)

Torotto
22.11.17 17:50
fargerik: Nå vil jeg ikke snakke mer om det. Ikke påfør meg mareritt ;-)

Det blir vel litt som å gå med hjelm? ;-)  Brukte hjelm i 40 år, uten egentlige å trenge den. 

Så sikkerhet er snakk om å minimere/ fjerne faktorer som kan gjøres noe med. 

Så jeg tror du bare skal sove godt. ;-) 

fargerik
22.11.17 17:58
Torotto: Det blir vel litt som å gå med hjelm? ;-) Brukte hjelm i 40 år, uten egentlige å trenge den. Så sikkerhet er snakk om å minimere/ fjerne faktorer som kan gjøres noe med. Så jeg tror du bare skal sove godt. ;-)

Joda, å sammenligne det med å gå med hjelm er slett ikke dumt.

En brann, det er bare så ille og altutslettende at det bør få alle og enhver til å få frysninger.

Å miste ALT, og i tillegg få problemer med forsikringsselskapet, må være Det Ultimate Mareritt. Jeg kjenner folk som har opplevd det, og unner ingen det samme.

Vi er nå på vei inn i den tiden av året hvor det er flest boligbranner.

Årsakene? Bart, Lys og åpen ild og diverse spennende hendelser med elektriske anlegg.

(Innlegget ble redigert 22.11.17 18:00)

Klikk for å gå tilbake til toppen