Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp! Julestjerna mi dauer!

NYTT TEMA
racist
racistInnlegg: 1055
01.01.04 19:42

Jeg fikk ei julestjerne, den ble levert lørdag 3.juledag. Har ikke vanna den før idag, er det for lite?

I mot oss statens lover bøyes,
av skatter blir vi tynget ned.
Og fri for plikt den rike føyes,
mens ringhets rett ei kjenner sted.
Lenge nok har vi ligget i støvet;
vi stiller likhets krav mot rov.
Mot alle retten skal bli øvet,
slik vil vi ha vårt samfunns lov.
Så samles vi på valen,
seiren vet vi at vi får
og Internasjonalen
skal få sin folkevår!

Joey
JoeyInnlegg: 17819
01.01.04 21:48
Spørs vel hvordan tilstanden var da du fikk den. Var den tørr allerede da er det nok litt lite. Tror forøvrig ikke at disse blomstene er de mest holdbare. Jeg har to stykker og bladene faller av i ett sett.
AbuDhabi
AbuDhabiInnlegg: 6056
01.01.04 21:49
Oldemor tok vare på en julestjerne. Den er som en stor busk nå. Den er ganske mange år gammel nå. Og den har røde blader ett par ganger i året.
Monsanto
MonsantoInnlegg: 659
02.01.04 09:48
Julestjerner er ikke så robuste at det gjør noe, nei, det vet vel de fleste som har hatt dem i hus. Etter min erfaring (dette er en av mine kjepphester, jeg innrømmer det) er det ikke vanlig å vanne for lite. Vi gjør nok oftere det motsatte, og "drukner" planten. Ellers er julestjerner _svært_ ømfintlige for temperaturvariasjoner. De liker f.eks.slett ikke raske gjennomluftinger av stuen med trekk. Flytt den før du lufter dersom den står utsatt for trekk. Jeg vil anbefale vanning 2 ganger pr.uke, kanskje 3 hvis det er varmt og det fyres slik at luften er tørr.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
Freya
FreyaInnlegg: 193
21.01.04 20:01
En god vane er å sjekke om jorden er fuktig nok når man får en blomst eller plante. Selv om du skulle glemme å vanne en julestjerne, kan hende den lever for det. Jeg tilhører den delen av befolkningen som foretrekker grønne planter, av den enkle grunn at jeg ikke husker å vanne blomstene mine. Til tross for dette holdt mine julestjerner seg i nærmere tre uker. Det anbefales å kjøpe blomster og planter i en blomsterforretning i stedet for en butikk som holder dagligvarer. Blomster og planter at atskillig billigere i blomsterforretninger, og kvaliteten på blomstene er bedre.
Monsanto
26.01.04 15:04
Hyggelig å høre at det er noen som mener som jeg, at det bedre med litt for lite enn litt for mye. Jeg følger sparsommelighetsprinsippet med min julestjerne, og den står faktisk ennå, (nesten) like fin. Kjøpt 22.12!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
mrselfdestruct
mrselfdestructInnlegg: 2095
27.01.04 01:59
Julestjerner skal helst vannes tre ganger om dagen.

www.gartner.no
Monsanto
10.02.04 11:45
Min julestjerne står ennå, og ser ut til å trives utmerket! Noen bedre - skal vi lage en liten konkurranse?

Kjipps
KjippsInnlegg: 1001
11.02.04 00:01
Min julestjerne gikk dessverre bort lille julaften:( Skal prøve vann neste år!!
Monsanto
09.03.04 14:20
Stausrapport prosjekt julestjerne: Den står ennå, rank og fin og med alle blader i behold, og er nå inne i sin 12.uke. Jeg skal prøve å holde liv i den frem til mai og plante den ut! Noen som har forsøkt det?

monsanto2
monsanto2Innlegg: 3741
11.06.04 12:57
Ny stausrapport prosjekt julestjerne:
Den står fint fremdeles. Er det noen her som har forsøkt å plante julestjerne ut for sommeren? Jeg lurer på å gjøre et forsøk, og så ta den opp med rotklump og potte den når høsten kommer. Noen med erfaring her?

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
monsanto2
20.10.04 13:32
Nok en statusrapport julestjerne:

Julestjernen min har kommet seg fint gjennom sommeren og høsten. Den sto ute deler av sommeren (juni-juli-halve august) og trivdes godt med det.
Nå er den i hus, selvsagt. Den står på et solrikt sted, godt beskyttet mot trekk, i vinduskarmen til et ikke-åpningsbart vindu. Den er faktisk flottere enn noensinne, bladrik og tett og fin. Vokst litt i løpet av sommeren har den også.

I november skal jeg tynne den litt, så får vi se om den blomstrer til jul!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Gynt
GyntInnlegg: 1434
21.10.04 09:04
Flott, nå kom jeg i julestemning.
Eireen
EireenInnlegg: 3770
21.10.04 21:51
Husk at du ikke setter den i nærheten av juletreet når julen kommer da.. for da dør den..
Tjodgeir
TjodgeirInnlegg: 1403
29.10.04 11:08
Imponerende, monsanto!

Mange julestjerners liv ebber ut allerede i bilen på vei hjem...
monsanto2
29.10.04 12:11
Takk for det, Tjodgeir.

Jeg er ganske fornøyd selv, men så har jeg passet nøye på den også, da. Jeg har fulgt min lille kjepphest: Heller for lite enn for mye vann.
Og så har jeg passet på å gi den en skikkelig "drukning" med nedsenking i vannbøtte i et kvarters tid i de to periodene da det ble for varmt i sommer, med skikkelig avrenning etterpå (på avis).
Ellers: Forsiktig gjødsling, ca.en gang hver annen måned, og _absolutt_ beskyttelse mot kald trekk.

Jeg er spent på om det blir blomstring!

Tjodgeir
TjodgeirInnlegg: 1403
29.10.04 14:19
Ja, planten synes å være i de beste hender.

"og _absolutt_ beskyttelse mot kald trekk"

Hva denne angår, så har nok flere med meg i sin spede ungdom slukøret overlevert et halvdødt eksemplar av arten til sin mor, halvt mumlende: "-jamen, jeg bar den rett inn i bilen..."
monsanto2
22.12.04 07:47
HIPP HURRA!
I dag, 22.desember, fyller julestjernen min 1 år! En vakker liten busk er den blitt - 24 cm fra pottekanten og opp, staselig og grønn.
I kveld skal jeg pynte den med røde og hvite stjerner og noen små "piperensernisser", og så skal den få ny potteskjuler - rød, naturligvis!

speculum
speculumInnlegg: 111
22.12.04 16:04
Kjøp ny
LEnrique
LEnriqueInnlegg: 4997
13.01.05 12:52
Tro det eller ei, men like før jul 2002 fikk mor en julestjerne - julen 2003 var den fortsatt i live! En julestjerne som har vart i ett år! Monsanto kan dog skilte med det samme, men jeg er fornøyd likevel jeg. Ikke har den vært plantet ut i hagen heller... ;-)

~I am so smart - S-M-R-T~
monsanto2
07.03.05 12:59
Så var det slutt. Hun jeg elsker (?) bestemte at nå skulle stjerna få ny jord pga.litt vinfluer. "Javel", sa jeg. Dermed tok hun med seg potten ut - i 10 kuldegrader!!

Og dermed: Farvel, kjære julestjerne...

Vi prøver igjen til vinteren!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg