Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ferskentre

NYTT TEMA
monsanto2
monsanto2Innlegg: 3741
10.05.05 17:14
Jeg plantet et ferskentre i hagen i fjor. Det står i le, på den varmeste flekken på tomten, og det ser ut til å ha overlevd vinteren greit.

Har noen erfaringer med ferskentre her i Norge? Er det lurt å beskjære toppskudd, for eksempel, og trenger det mye/lite gjødsel?

Noen tips fra andre hageelskere?

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Snømus
SnømusInnlegg: 68
16.05.05 23:50
Hei monsanto2,
personlig har vi desverre ingen erfaring med ferskentre, men jeg tar sjansen på å oppgi navn på en person, som i flere år har dyrket både fersken og aprikoser, - med utrolige resultater.

Hun heter Asbjørg Rørstad, og bor i Ørskog kommune på Sunnmøre. Hun må nå være godt opp i årene, men såvidt vi vet er hun fortsatt i full sving. Jeg vet at det har vært ganske store reportasjer om henne, og hennes hobby i Sunnmørsposten, - men det er ca. 3-4 år siden.

Forøvrig synes jeg det er en "skam" at VGD vil, eller har lagt ned dette forumet.

Lykke til!

mvh
Snømus

monsanto2
monsanto2Innlegg: 3741
26.05.05 18:37
Mange takk for tips, Snømus!
Vi får se om jeg får mannet meg opp til å ta kontakt - foreløpig ser treet fælt så sprekt ut, det blomstrer som bare det.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
2Crabs
2CrabsInnlegg: 10430
13.06.05 09:13
Foreldrene mine hadde ett ferskentre. Det klarte seg gjennom flere vintre, men fikk aldri frukter...
monsanto3
monsanto3Innlegg: 2343
13.09.06 11:28
Snømus er ikke aktiv lenger, ser jeg, men jeg drar opp denne tråden igjen for å meddele at jeg har f ått frukt på ferskentreet mitt, altså etter bare to år!
I alt 35 fine små fersken koser seg nå i grenene i solhjørnet mitt. Spennede å se om de blir spiselige!

Romina
RominaInnlegg: 1228
13.09.06 15:15
Lykke til.
Vi har all slags frukt, men det er jo litt varmere her da...
Jeg har hørt av gartneren at alle frukttrær gir mere frukt dersom greiene henger/blir trukket ned mot bakken.
Vet ikke, men de gjør det bl.a men oliven...
Vi skjærer ned bare vi, og har frukt i overflod...

Om litt skal vi høste våre første oliven i hagen...og trærne ble plantet i fjor!!!
Earthbound
EarthboundInnlegg: 348
13.09.06 21:20
Hei, monsanto3!

Spennende å høre. Hvilke herdighetssoner er det der du bor, og hvilken type fersken er det?

Jeg fikk forresten til vannmeloner utendørs i sommer, og det skal jo ikke gå, etter boka. Alltid gøy å prøve noe nytt. Har plantet tre vinstokker i solveggen ute, russiske typer som skal gi bær utendørs her hos oss.

En liten digresjon, men jeg har kjøpt meg hus i sommer, med stor tomt, så jeg har ikke vært noe særlig på nett. Har boltret meg i hagen i hver ledige stund. Men nå går det jo mot roligre tider i hagestellet. Uansett koser jeg meg med huset. En vidunderlig god følelse å eie istede for å leie ;-)
monsanto3
14.09.06 08:16
Earthbound skrev:
"En vidunderlig god følelse å eie istede for å leie ;-)"

Ja, jeg kjenner følelsen. Vi ble selv huseiere "på ordentlig" i 1994.

Jeg bor ganske sentralt på Østlandet - det er vel herdighetssone 5 (6) hvis jeg ikke tar helt feil. Egentlig skal det visstnok ikke gå bra med fersken her, men jeg krysser fingerene - update kommer!

Earthbound
EarthboundInnlegg: 348
15.09.06 20:00
Sommeren i år var jo også virklig i overkant. Knallvær i lange tider.

Men hvilken type fersken har du? (Prunus Persiensis hva?) Har hørt at dvergfersken kan fungere ganske bra utendørs.

Ellers kan herdighetssoner ikke betraktes som mer enn veiledende. En og samme hage kan nærmest inneholde 2-3 herdighetssoner etter le og himmelretninger. Enkelte planter skal man etter boka ikke få til, men med god plassering og godt stell så går det alikevel.

Bor selv i sone 4-5, og trives med det. Man har mange muligheter. Og bare leplantingen rundt hagen blir større, så skal vi prøve mye spennende.

Lykke til med frukthøsten!
monsanto3
25.09.06 09:58
Hurra!
Jeg har nå i helgen høstet 30 (riktignok ganske små) fersken! Og de er spiselige, jeg har prøvd et par stykker.

25 stykker ligger nå til modning på et fat i stuen - dette lover bra for neste sesong!

Earthbound:
Treet er et Prunus Persicum "Amsden", det har nå vokst til ca.2,2 meters høyde.

Om en uke eller så skal jeg beskjære det, slik at nye skudd får utvikle seg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg