Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jobb på oljeplattform

NYTT TEMA
Audiogal
AudiogalInnlegg: 648
12.07.06 18:32
Noen som jobber med det evt har erfaring med det?
Jeg har store planer om å melde meg på sikkerhets og borekurs så jeg får jobb på plattform. Har hørt at det kommer til å koste rundt 50 000,- for kursene. Noen som kan bekrefte, avkrefte? Veldig interessert å høre fra noen som jobber med det. Hva selve arbeidsdagen går ut på og om det er artig.
hydroid
hydroidInnlegg: 1532
12.07.06 18:46
Hvorfor ikke bare bli vaskehjelp. Synes jeg leste i avisa en gang at vaskehjelpene ute på platformene hadde årslønninger på over 500.000.
Rainmaker
RainmakerInnlegg: 46408
12.07.06 19:14
Så du har store planer om å melde deg på et kurs for å få en jobb du ikke vet noe som helst om?

Hvorfor det egentlig? Hvorfor har du så lyst å jobbe i Nordsjøen når du ikke vet hva det går i en gang?

BTW. Det er _rift_ om arbeidsplassene der ute, så det er ikke bare å slenge inn en søknad og forvente at du får jobb der.
And shepherds we shall be, for thee my Lord for thee, Power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command,we shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be. In nomine patrie, et fili, et spiritu sancti

http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/Rainmaker
Audiogal
12.07.06 19:18
Da tar jeg heller et kurs til 50 000,- og får 200 000 mer i årslønn ;)
Audiogal
12.07.06 19:22
Rainmaker
----
Har en del familie som jobber ute der. Vet at de trives veldig godt og tjener godt også. Penger er ikke alt, men de sier nå at det er en herlig arbeidsplass og det er godt miljø. Høres bra ut i mine ører. Greit med 2 uker på og 4 uker av.
De har sagt at en på min alder har ingen problemer med å få meg jobb der ute (24 år) så lenge jeg har de kurs som jeg trenger å ha.
Rainmaker
12.07.06 19:26
Jeg kjenner en del personer som har kastet de 50.000 ut av vinduet, siden de ikke får jobb der ute, og gyldigheten på kurbeviset nå er utgått...
And shepherds we shall be, for thee my Lord for thee, Power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command,we shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be. In nomine patrie, et fili, et spiritu sancti

Audiogal
12.07.06 19:35
Seriøst? jøss.. Den er kjip. Har nå egentlig litt vanskelig for å tro det. Men regner ikke med at du sitter og juger om slikt. tror kanskje ikke de vennene dine har prøvd å mye. er jo tross alt en del forskjellige plattformer å søke på.
Rainmaker
12.07.06 19:38
Audiogal skrev:
Seriøst? jøss.. Den er kjip. Har nå egentlig litt vanskelig for å tro det. Men regner ikke med at du sitter og juger om slikt. tror kanskje ikke de vennene dine har prøvd å mye. er jo tross alt en del forskjellige plattformer å søke på.
-----------

Dette er tidligere kollegaer som skulle ut på "eventyret" i nordsjøen, tok sikkerhetskurs, og slkte jobber, fikk ikke og nå er beviset utgått.

Det er ikke ment å skremme deg vekk, men vær klar over at det er en sjanse å ta.

Tresabil
TresabilInnlegg: 905
12.07.06 19:56
hvilke stillinger skal du søke på egentlig? har du noen relevant utdanning?
dickie
dickieInnlegg: 126
12.07.06 19:59
Er lettere enn på lenge å få jobb offshore, oljebransjen er på vei opp etter lang tid med nedgang. Med en snittalder på over 50 år sier det seg selv at man trenger nytt personell der ute. Har en kamerat som jobber i et relativt stort dansk firma, og bare der skal man ansette 2000 nye over de neste 2 - 3 årene...

Så: Kom deg på kurs!!
highfiveinferno
highfiveinfernoInnlegg: 1799
13.07.06 01:44
Hvordan vil dere tro man stiller dersom man har en god connection med en som er rig manager for en leteboreplattform?
Rainmaker
13.07.06 01:55
Bedre enn uten forbindelser.

Er det han som "velger ut" nyansettelser så stiller man sterkt. Alt avhenger av hvor i "kjeden" rig manageren er plassert. Har han noe han skulle ha sagt på ansettelser er det jo positivt å ha han som venn.

highfiveinferno
13.07.06 01:57
Han har total suverenitet for alt som vedrører riggen. Han er "adm. dir." for riggen, kan man si.
Rainmaker
13.07.06 02:00
Da skulle man tro at reder har betrodd ham makt til å ansette folk også da. Noen bedrifter krever dog at ansettelser taes opp i et "råd" men med en slik connection vil ikke et slikt råd by på de største problemene.

Cluet er at denne personen må stole på deg, og vite at han får en som "kan utføre jobben". Det er det viktigste. Men du kan jo lodde stemningen hos ham, du vil da få en grei pekepinn.

highfiveinferno
13.07.06 02:04
Rainmaker:

Har du spesiell kjennskap til disse tingene? En ting jeg lurer på, er nemlig hvor forskjellige kårene er mht. leteplattformer kontra produksjonsplattformer. Når man snakker om "Nordsjøen" antar jeg at det i all hovedsak er produksjonsplattformer det går i. Leteplattform-arbeid vil jo helt klart være mye mindre stabilt, ettersom riggen ligger der i uker heller enn år, etc. Og er spekteret av arbeid som det trengs folk til veldig annerledes fra produksjonsrigger?

Håper du har peil :)
Rainmaker
13.07.06 02:21
Har ikke noen spesialkompetnase angående hva som foregår på riggen, men følger litt med i næringen. Rigger er kule dyr. ingeniø-porr, som en kollega av meg kalte dem :-)

Det lille jeg vet er at det stort sett er to-mannslugarer på riggene. Spekteret på arbeidet ombord er stort sett det samme, men bortsett fra det arbeidet som er spesifikt for de gitte riggene.

Forholdene om bord er omtrent som på et skip, hvis du har kjennskap til det. Nå tenker jeg på fasciliteter for mannskap og slikt.

I offshorebransjen kan man få jobb som alt fra renholder, DP-operatør, kokk til kranfører osv osv.

Det er en stund siden jeg "aktivt" søkte opplysninger om rigger, og da ikke så mye om selve arbeidet, men litt infor dryper det jo når man leser artikler som omfatter den næringen.

Håper det hjalp litt, men ikke ta det jeg sier her for "den absolutte sannhet" siden jeg ikke er så inne på det faktiske arbeidet ombord, dette er bare det jeg har hørt og lest om saken.

Magpie84
Magpie84Innlegg: 15136
17.07.06 23:35
Eg jobbe ikkje fast offshore, men har sikkerhetskurs + helivelt (noko som snart er påbudt på alle rigger) og har vært ute, riktignok ikkje i Nordsjøen men Barentshavet.

Det er heller ikkje noko problem å komme seg offshore, då det er så stor aktivitet no og i mange år framover.
F.eks. då eg var på riggen Polar Pioner, så var den yngste personen som jobba fast på riggen rundt 35-40 år, og generelt sett så er det høg snittalder, så det kjem til å bli mange utskiftninger i dei neste åra.

Borekurset koster ca. 50000,- visse til eg ikkje tar heilt feil (eg har ikkje det), mens sikkerhetskurset lure eg på om koste rundt 20000,- og helivelten kosta muligens rundt 10000,- (hugse ikkje heilt prisene, då det var firma som eg jobbe i som betalte).

Visse til du er heldig så får du kanskje Aetat til å sponse sikkerhetskurset og helivelten.

Forøvrig så er offshore-arbeids veldigt roligt, og i løpet av eit 12 timers skift, så er det rikeligt med pauser :-)
Men no er det riktignok mykje sikkerhet som står på spel også då, så mange ting må ofte ordnes først før arbeid kan startes.
Haugen
HaugenInnlegg: 14038
17.07.06 23:48
Ei jeg kjenner har nettopp bestått 1 uke langt sikkerhetskurs. Dette koster "bare" 15.000,-
SKBdude
SKBdudeInnlegg: 873
01.08.06 22:38
Hentet på borekurs.no

"Opptakskrav
For å bli tatt inn på videregående kurs 1 i Bore og brønnteknikk må deltakeren inneha:

Relevante fagbrev eller Vk1 i mekaniske-/elektro-/kjem-/prosessfag
eller 3-årig videregående allmennfag
Praksis og erfaring kan telle positivt, er du i tvil kontakt oss
NB! Nye retningslinjer for kompetansekrav til bore- og brønnpersonell er for tiden ute på høring. Til de nye retningslinjene er avklart gjelder de som er oppgitt ovenfor."

Meldte meg selv på borekurs, men fikk meg etterhvert jobb i et firma som driver med mekanisk vedlikehold offshore. Derfor må jeg skrive meg av ventelista på borekurs. Slipper dermed å selv betale store summer i kurs og alt den dritten der.

Men så var det noe jeg stusset på. Er det ikke noe mer krav enn dette altså? Vil tro at en med kun vk1 mask og mek eller gymnas vil slite med å få jobb etterpå. Eller? Jeg trodde før at man burde ha et fagbrev pluss noe erfaring om en skulle ha noen mulighet til å få seg jobb som roughneck eller tilsvarende.

Meldte meg selv på borekurs, men fikk meg etterhvert jobb i et firma som driver med mekanisk vedlikehold offshore. Derfor må jeg skrive meg av ventelista på borekurs.
MrMate
MrMateInnlegg: 1773
02.08.06 00:04
Haugen skrev:
Ei jeg kjenner har nettopp bestått 1 uke langt sikkerhetskurs. Dette koster "bare" 15.000,-
----------

Jeg har til dags dato aldri hørt om noen som har strøket på sikkerhetskurs:)
SKBdude
SKBdudeInnlegg: 873
03.08.06 21:19
"Jeg har til dags dato aldri hørt om noen som har strøket på sikkerhetskurs:)"

Må man ikke ha godkjendt legeattest eller noe sånnt for at sikkerhetskurset skal være gyldig?
calleben
callebenInnlegg: 87
04.08.06 12:52
Kompisen min gikk borekurset ifjor med kun almenn studiekompetanse som bakgrunn. Etter en stund (ca 1 år) med søking, fikk han jobb i Transocean - først som vikar i noen mnd, og nå er han fast ansatt som boredekksarbeider. Tjener vel rundt 400.000.

Frister litt med 3 mnd kurs og så fast jobb istedetfor å slite seg i hjel med studier i 2 år til og plusse på studiegjelda :-(
BlueSpirit
BlueSpiritInnlegg: 10716
04.08.06 15:28
Sikkerhetskurs ligger på rundt 17.000,-

Bore/brønnkurs ligger vel på rundt det dobbelte tror jeg, muligens litt mer.
kniksi
kniksiInnlegg: 1
09.08.06 16:46
Er det vanskelig for jenter å få jobb på plattform?

På hvilken nettside kan melde seg på borekurs?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg