Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jobbsøknad

NYTT TEMA
Phil_Ivey
Phil_IveyInnlegg: 643
09.10.06 12:39
Jeg skriver en jobbsøknad til en butikk i nærmiljøet mitt, Jernia, og jeg har aldri gjort dette før og jeg trenger litt hjelp. Jeg har ett utkast og tenkte dere kunne se på det.

Hei

Mitt navn er X, X år fra X.

Jeg søker fordi jeg har svært lyst til å jobbe for dere, i en butikk i nærmiljøet mitt. Ikke bare fordi jeg er veldig interessert i å få meg en deltidsjobb for øyeblikket, men fordi jeg synes det virker morsomt å jobbe og få en inntekt som jeg fortjener. Helt siden jeg var liten har jeg vært veldig opptatt av å fortjene godene jeg nyter og tjene penger.

Jeg ser på meg selv som en målrettet og energisk person. Jeg blir engasjert i meningsfylt arbeid. På skolen jobber jeg veldig hardt når det trengs og får gode resultater.

Hvis dere er interessert i å kontakte meg kan dere gjøre det på:
macklett
macklettInnlegg: 6565
09.10.06 12:50
"(..) bare fordi jeg er veldig interessert i å få meg en deltidsjobb for øyeblikket, men fordi jeg synes det virker morsomt å jobbe og få en inntekt som jeg fortjener."

Omformuler, hørtes veldig knotede ut. "Å virke morsomt å jobbe" høres ikke for meg akkurat overbevisende ut. Anbefaler deg også til å variere setningene dine mer, du starter med "jeg" altfor ofte.

Egentlig anbefaler jeg deg å prøve helt fra scratch" og skrive på nytt, med litt bedre momenter (ta deg bedre tid)- siden jeg synes søknaden var langt fra god. Det hadde også vært fint om du hadde klart å knytte din bakgrunn/interesser opp mot hverdagen på Jernia.
Glam_babe
Glam_babeInnlegg: 883
09.10.06 13:25
Phil_Ivey skrev

"Helt siden jeg var liten har jeg vært veldig opptatt av å fortjene godene jeg nyter og tjene penger."

- du bør vel ikke fokusere så mye på pengene... alle liker vi å tjene penger, og alle skal ha lønn- men det bør ikke være hovedfokuset i søknaden din.

hva mener du forresten med den setningen? den ble litt knotete syns jeg.

helt enig med han over meg, prøv å link dine kunnskaper/personlige egenskaper opp mot jobben i butikken. f.eks: er du handy? liker du verktøy? er det spesielle ting som jernia har som du liker? skryt gjerne av bedriften, det liker de.
Phil_Ivey
09.10.06 15:36
Problemet er at jeg ikke digger verktøy og sånn, og gidder ikke lyve på meg noe.:p
Menermangt
MenermangtInnlegg: 690
09.10.06 15:38
Phil_Ivey skrev:
Problemet er at jeg ikke digger verktøy og sånn, og gidder ikke lyve på meg noe.:p

--------------------

Da synes jeg i hvert fall du bør fokusere litt mer på hva som gjør deg til en god selger. Du får nok ikke jobben om du bare fokuserer på at du liker å tjene penger, gitt...

Phil_Ivey
09.10.06 17:37
Hehe, ja, sant. Vent litt så kommer jeg med et nytt utkast.:)
Phil_Ivey
09.10.06 19:55
Hei

Mitt navn er X, X år fra X. Jeg ble født X så jeg blir X nå til X.

Jeg søker fordi jeg har svært lyst til å jobbe for dere, og det passer veldig bra at dere er i nærmiljøet mitt. Er flink til å lære, og vil gjerne lære enda mer om jernia som jeg har et godt inntrykk av.

Jeg ser på meg selv som en målrettet og energisk person, som blir engasjert i meningsfylt arbeid. På skolen jobber jeg flittig når det trengs og får gode karakterer. En av grunnene til det er at jeg klarer meg godt muntlig og er en god selger.

Andre egenskaper jeg føler beskriver meg er lojal, ærlig og ansvarsfull. Møter punktlig opp til avtaler og er sjelden syk. For tiden har jeg ingen forpliktelser på fritiden utover skole på dagtid og takker gjerne ja til ekstra vakter.

truebIue
truebIueInnlegg: 4574
09.10.06 21:32
Phil_Ivey skrev:
På skolen jobber jeg flittig når det trengs og får gode karakterer. En av grunnene til det er at jeg klarer meg godt muntlig og er en god selger.

Du får gode karakterer fordi du er en god selger?
macklett
macklettInnlegg: 6565
09.10.06 23:48
"Jeg søker fordi jeg har svært lyst til å jobbe for dere, og det passer veldig bra at dere er i nærmiljøet mitt. "

-> Gjentakelse av ordet "dere". Prøv og omskriv setninga litt.

"Er flink til å lære, og vil gjerne lære enda mer om jernia som jeg har et godt inntrykk av."

-> Gjentakelse av ordet "lære", og litt klumsete formulert. Stor J i Jernia.

" På skolen jobber jeg flittig når det trengs og får gode karakterer. En av grunnene til det er at jeg klarer meg godt muntlig og er en god selger."

-> Manglende samsvar mellom første setning, og det å være en god selger.

"Andre egenskaper jeg føler beskriver meg er lojal, ærlig og ansvarsfull. "

-> Kan beskrive meg selv som lojal, ærlig og ansvarfull (eller annen omskrivning).

Det har ihvertfall blitt mye bedre enn det første utkastet. Ikke så mange setninger å fikse på nå. Lykke til og håper du får jobben.
nanya
nanyaInnlegg: 1152
10.10.06 00:03
Jeg regner med du har tenkt å sette opp en skikkelig søknad, og ikke begynne søknaden med "Hei"? Mal finner du blant annet på dagbladet.no, eller rett og slett ved å google "jobbsøknad".

Vet ikke helt hva du mener med alle X'ene dine, men det er ikke så veldig viktig når du har bursdag. Holder med å skrive at du er en x antall år gammel jente/gutt fra hjemstedet ditt, som til daglig går i denne klassen på denne skolen.

Jeg aner ikke hvor gammel du er, noe som selvfølgelig er viktig i forhold til hvilken type søknad man kan forvente av deg. Det er viktig at du gir uttrykk for hva du kan gjøre for bedriften, ikke kun hva de kan gjøre for deg. Dette er mye bedre i utkast to, men kan fremdeles forbedres!

Det kan godt være en sammenheng mellom å klare seg muntlig og å være en god selger, men du får ikke gode karakterer fordi du er en god selger. Derimot er du flink verbalt, noe du tror kan være nyttig i en salgsjobb. Dessuten jobber du ikke flittig når det trengs, du jobber flittig punktum. Skippertak er ikke sett på som noe positivt, da det nødvendigvis innebærer at man arbeider midre i andre perioder.

Siden du ikke har skrevet noe om jobberfaring regner jeg med du ikke har det, ellers er dette selvfølgelig noe av det viktigste i en søknad/cv.

Lykke til!
ajost
ajostInnlegg: 4113
10.10.06 08:33
Navnet ditt
Adressen din
Postnr. og poststed
Telefonnummer (mobil, dersom det er lettest å nå deg på det)
E-post, dersom den er i daglig bruk

Sted, dato

Arbeidsstedets navn
(v/kontaktperson)
Adresse
Postnr. og poststad

Overskrift: Søknad på stilling som (navnet/stillingsbetegnelsen) (evt. Referansenummer)

• Hvor du fant stillingen og eventuelt henvisning til kontakt, samt at du søker på stillingen
• Kort om personalia, det er vanlig å nevne alder
• Årsaken til at du søker, din motivasjon, hvorfor denne stillingen, hvorfor denne bedriften. Ikke skriv noe negativt om tidligere eller nåværende arbeidsgivere.
• Dine faglige kvalifikasjoner, din viktigste utdanning og praksis i forhold til utlysningsteksten. Prøv å bruke andre ord enn i teksten.
• Personlige egenskaper/fortrinn. Her er det viktig å bruke stillingsannonsen, der står det ofte ønskede egenskaper, få med disse uten at det virker som du har klippet direkte fra utlysingsteksten.
• Henvisning med telefonnummer til eventuelle referanser. Referansene kan eventuelt oppgis på cv eller du kan vise til at referanser vil bli gitt ved intervju.

Med vennlig hilsen
Signatur
Navnet ditt

Vedlegg:
CV
Antall vitnemål og attester – dersom det spørres etter det i annonse teksten.

http://www.ukeavisenledelse.no/cgi-bin/ukeavisen/imaker?id=70052
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg