Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Søke støtte til kurs/utdanning av NAV

NYTT TEMA
snafse
snafseInnlegg: 2493
06.12.06 16:37
Min situasjon:

-26år
-Registret arbeidsledig - 1 år
-Utdanning: Grunnskole - 9.årig
-Sosialstøtte: Aldri søkt
-Dagpenger : Aldri (for lav inntekt)
-Amokurs: Aldri søkt
-Arbeiderfaring: ikke mye men litt hvert år etter avsluttet grunnskole har jeg
-Abreidslyst : Enorm!
-Kriminell fortid: Overhodet ikke.
-Rusmisbruker: Overhodet ikke

Som dere ser ikke mye å skryte av. Har "overlevd" på velvilje hos foreldre og venner. Har vel hatt 3-4 deltidsjobber sammenhengde siden avsluttet grunnskole men inntekten har vært under 60K pr år.
Har selvfølgelig også søkt endel jobber men jeg er ikke akkuratt overkvalifisert.
Har nok vært litt naiv i negativ forstand i forhold til det å finne jobb søke kurs og bruke NAV til hjelp. Har nok trodd at det er umulig for meg å finne jobb.

Uansett, her om dagen fikk jeg tilbud fra et privat firma om deltagelse på kurs som fører til et yrke. utdanning og praksis fordelt på 2 år. (Sveisekontroll/NDT) Jobbmulighet etter kurset/utdanning er så og si 100% sikkert. Praksisplass som er nødvendig etter gunndelen av kurset har jeg ordnet og er på plass. (Har forstått at dette er meget viktig med tanke på å søke NAV om støtte)

Jeg vet at NAV kan kjøpe plass på enkeltkurs som ikke inngår i den vanlige delen av AMO-kurs. Men vet også at dette ikke er noe de deler ut med glede for å si det sånn.

Med det jeg skriver her, er det noen med erfaring som kan si meg om jeg i det hele tatt bør søke eller er det å tro på julenissen?
Å betale utdanningen selv kan jeg bare glemme, den er ikke billig.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 46213
06.12.06 16:50
Det kan da uansett ikke skade å søke.

And shepherds we shall be, for thee my Lord for thee, Power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command,we shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be. In nomine patrie, et fili, et spiritu sancti

http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/Rainmaker
adeline
adelineInnlegg: 2633
06.12.06 18:53
Uten å kjenne deg er jeg 100 % sikker på at det ikke bare er latskap som gjør at du ikke har mer jobberfaring, heller ikke naivitet som du skriver. Bruk dine eventuelle problem til å få støtte fra nav. Ellers kan man jo spørre seg; hvorfor skal du få støtte til utdannelse mens vi andre må bruke lån/stipend.
snafse
06.12.06 19:10
Du er nok inne på noe der, det har nok vært noen episoder opp igjennom som gjør at jeg ikke er kommet så langt men hva skal jeg si... jeg har vel aldri fått det svart på hvitt om du forstår hva jeg mener, altså ikke noe offisielt. Men jeg bør altså være veldig åpen og ærlig (selvsagt) ovenfor NAV om jeg forstår deg riktig?
Starbasher
StarbasherInnlegg: 379
06.12.06 20:45
Nav kan være hjelpe med slike ting. Jeg vet at flere har fått for eks dekket Buss og lastebil lappen gjennom Nav når de har hatt mulighet for jobb. Men dette er vist noe som varierer fra plass til plass. Men bare søk muligheten er der.
Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1760
06.12.06 21:46
snafse skrev:
Med det jeg skriver her, er det noen med erfaring som kan si meg om jeg i det hele tatt bør søke eller er det å tro på julenissen?
---------------------
Har skjønt det slik at dersom alt annet er ordnet, er NAV slett ikke uvillige til å gi støtte.

Ring dem i morgen og be om en samtale. Ta med alle papirer du kan få tak i ift det du søker støtte til. Skriv gjerne ned den "lista" du presenterte her, forklar deg kort og uten å overdrive. De er faktisk der for å hjelp, kanskje du må begynne å tro på nissen igjen?
Lykke til!
adeline
adelineInnlegg: 2633
07.12.06 18:07
Er planene dine realistiske? Hadde en klient en gangs om sa han var usikker på arbeidsevnen sin, fikk han inn på et tiltak og han fant ut at det gikk bra. Kanskje noe sånt hadde vært bedre, da kunne du fått en annen type oppfølging enn på et ordinært skioetilbud. Driter du deg skikkelig ut på utdanning er det ikke sikkert de vil hjelpe flere ganger. Ved en slags utredning er man mer innstil på å hjelpe. Utdanning stiller bare krav til deg.
snafse
07.12.06 20:07
planene mine er så realtiske som de kan få blitt med tanke på gjennomføring og det er vel det NAV må bli overbevist om. Jeg har aldri sluntret unna forpliktelser. I denne muligheten finnes det ikke skjær i sjøen, bortsett fra NAV som selvsagt kan nekte meg støtte, noe jeg frykter de vil gjøre.

Forøvrig, hva er egentlig "tiltak" i praksis?
masedama
masedamaInnlegg: 19
08.12.06 10:33
Dette kan gå vettu!

Du får sannsynligvis kun støtte til første kurs (dvs nivå 1, mulig nivå 2) i én av "grenene" - i tillegg så får du sikkerhetskurs kanskje. Vil du ha mer, må du sannsynligvis bekoste dette selv.

Ta kontakt med kurstilbyder. Få han til å skrive en skikkelig beskrivelse av kurset inkl. evt praksis du må gjennom, hvor mye det koster, ant. dager osv. Så må han garantere at du får jobb etter fullført kurs.

Husk at du må ordne deg praksisplass/jobb (garantert!) selv før du søker, da er muligheten større for at du får dette dekket!

har ikke gjort dette selv men har familiemedlem som fikk dette til. (ble mye styr men aetat gav beskjed om at det var OK 1 dag etter at kurset begynte osv).

Det er mye å gjøre innen NDT, men de fleste arbeidsgivere foretrekker at du har minst røntgen + visuell (husker ikke nøyaktig hva det heter).

Lykke til!
snafse
10.12.06 22:59
Etter et lite besøk hos legen sa han jeg burde søke yrkesrettet attføring og jeg var en perfekt kandidat til det. noen som vet om det vil øke sjangsene mine. Kan nevne at kurstilbyder legger opp kursene sine spesielt tilrettelagt for folk på attføring. Noen som har erfaing med attføring?
--Slemtiger--
--Slemtiger--Innlegg: 3422
13.12.06 09:13
Det er skremmende hvordan utviklingen viser at flere og flere unge mennesker havner på trygd. Man kan jo spørre seg hvordan dette kan skje ettersom vi i dag har mye bedre levevilkår enn man hadde tidligere.

På generelt grunnlag tror jeg at teknologien tar knekken på en del unge mennesker. Tv, spillkonsoller, dataspill, film, moderne rusmidler, osv, gjør at folk ikke kommer seg til sengs om kvelden og opp på jobb om morgenen.

Kjenner flere som har slike problemer og det kan fort meføre problemer på sikt om man ikke kommer seg inn på rett kjør.
Eroticah
EroticahInnlegg: 2353
19.12.06 17:45
Søk om attføring pronto om du har muligheten til det. Da er NAV pliktig til å følge deg opp, og om det kurset du vil ta er noe som kan passe for deg vil de gi deg støtte. Husker ikke hva du ønsket å bli, men har du sjekket om Lånekassen gir noe støtte/stipend?
Ralphus
RalphusInnlegg: 690
19.12.06 20:14
De fysiske oppvekstvilkårene var bedre før, de psykiske var ikke nødvendigvis dårligere før enn de er idag.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg