Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Avisbud med direktørlønn

NYTT TEMA
steofa2
steofa2Innlegg: 3374
17.01.07 17:29

Landets råeste avisbud tjener én million kroner i året. De spurter, løfter og kjører – og har form som topptrente idrettsmenn.

– Et lite antall avisbud tjener en million kroner på et år. Dette er gjerne reservebud i ultraklassen, sier distribusjonssjef Arild Løkken i Aftenposten til Dagens Næringsliv.

Stjernelønn
For få år siden var det flere bud som tjente over én million kroner. I Aftenpostens distribusjonssystem går de under betegnelsen «millionklubben». Avisen manglet bud. De faste budene med lang ansiennitet kunne forhandle seg frem til stjernelønn på ruter ingen ville ha.

Av Aftenpostens 3.000 bud har 150 mer enn ti års ansiennitet, og utgjør lønnsadelen.

Løkken medgir at det langt fra er uvanlig for bud med fast jobb å tjene 400.000 til 600.000 kroner i året. En fast jobb innebærer to morgenruter og tre aftenruter.

Superbud
En av superbudene er Ajit Pal Sing (53) som ifjor tjente 800.000 kroner. Singh kjører sine tre morgenruter i Asker/Heggedal området fra to til seks om morgenen. Deretter hjem for å sove i villaen i Heggedal før de fire kveldsrutene mellom to og fem.

– Da er arbeidet slutt og jeg kan være sammen med kona og den yngste sønnen min, sier Singh til DN.

Han innrømmer å være i kanonform. Han har knapt vært borte de ti årene han har kjørt ruten. Arbeidsuken er gjerne 38-39 timer. Vinterferie og sommerferie går normalt til hjemlandet India.
J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
17.01.07 21:43
Synes det er ganske moro å lese slikt jeg :) Ære være dem som gjør jobben. De fortjener helt sikkert hver eneste krone de får! :)
StevieY
StevieYInnlegg: 27599
17.01.07 21:45
Det er klart de fortjener lønna... Det er folk som står på.

Dersom noen andre vil gjøre den samme jobben for mindre, men fortsatt meget gode, penger så får de kontakte Aftenposten. Det er sikkert muligheter.
Rainmaker
RainmakerInnlegg: 51889
18.01.07 00:15
Ironien her er at det nok er mange av de samme som ville "hetset" akademikere med den lønnen vil "hylle" avisbudene.

PS
Dette er ikke noe angrep på dere som har svart hittil-
And shepherds we shall be, for thee my Lord for thee, Power hath descended forth from thy hand, that our feet may swiftly carry out thy command,we shall flow a river forth to thee, and teeming with souls shall it ever be. In nomine patrie, et fili, et spiritu sancti

Filmblogg:
http://www.vgb.no/19161/perma/147837/
Mine filmer
http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/Rainmaker
solitude
solitudeInnlegg: 4617
18.01.07 09:17
Rainmaker skrev:
>Ironien her er at det nok er mange av de samme som ville "hetset"
>akademikere med den lønnen vil "hylle" avisbudene.

Akkurat det reagerer jeg også på. Jobben som avisbud kan alle utføre, men det er liksom ikke verdig nok for nordmenn på trygd.
--Slemtiger--
--Slemtiger--Innlegg: 3422
18.01.07 15:39
Nå er vel ikke dette gjennomsnittet, men det viser hva man kan oppnå som avisbud om man har xx antall ruter morgen og kveld hver eneste dag i uka.

Vil vel anta at de som tjener såpass for å gå med avisen ikke har tid til mye annet.
OnkelHerpes
OnkelHerpesInnlegg: 1215
19.01.07 17:03
Man kan jo 'fint' tjene veldig bra ved å kun jobbe på 7-Eleven, også. Det er for eksempel bare å jobbe dobbelt skift syv dager i uka.

Mange ser seg blind på lønn, uten å ta i betraktning arbeidstid. To leger i familien tjener ganske bra, men så jobber de faen meg latterlige timer også. Det samme gjelder for folk i diverse konsulentfirma og advokatfirma. Moralen er ganske enkel, vil du tjene mye, må du jobbe mye. Jobber du normale timer, vil du også ha en normal lønn.

- Onkel Herpes -

Lilith78
Lilith78Innlegg: 1131
20.01.07 16:54
Jeg kan ikke se hvordan denne lønnen er så fordømt fortjent....

Jeg kan ikke skjønne hvordan det bør ha seg at folk som velger å ta lang utdanning skal måtte sitte med en elendig lønn samtidig som de skal betale ned et digert studielån og alle andre lån som vanlige folk har. Håndtverkerne slipper unna...de kan i større grad bo hjemme under utdanningen og får en god lønn når de er ferdige. Hva med avisbud? Jeg har jobbet i området det er snakk om og sett lønningene disse avisbudene får. De trenger ingen utdanning og kan glatt overgå lønnen til mange folk med lang utdanning. Jeg stemmer heller for økte lønnsforskjeller i dette landet når jeg ser denne idiotien.
Cestmoi
CestmoiInnlegg: 720
20.01.07 23:52
Det er fordi det rett og slett er mange flere som vil ha kontorjobber enn som vil bli håndtverkere og avisbud. Det er derfor ganske naturlig at man ikke gir de mest vanlige kontoransatte så mye høyere lønn.
Cestmoi
CestmoiInnlegg: 720
20.01.07 23:54
Her kommer Solitude med det samme trygdemaset gitt. Noen argumenter for sitt system har han dog enda ikke kommet med.
steofa2
21.01.07 00:25
Lilith78 hva snakker du om ????

det er enkelte å de jobber døds mye sliter ut både seg selv å bilen tror neppe du forstår noen ting om dette
Braute
BrauteInnlegg: 1325
21.01.07 00:36
Dersom dette er lønna for å gjøre denne jobben er det helt i orden. Det jeg imidlertid lurer på er hvor lenge dette holder. Vil disse folka ha helsa i behold til de er 67 år gamle, eller vil resten av oss måtte "fø" dem før den tid?

I byggebransjen har jeg sett mange tilfeller av slike "racere", som stresser og maser, løfter tungt og feil, løper rundt som strikkballer og har en høy stjerne hos arbeidsgiveren sin. Det som imidlertid veldig ofte skjer er at de får problemer med rygg, nakke,skuldre, håndledd eller andre ting som skyldes slitasje og etter lange sykemeldingsperioder ender det ofte med uføretrygd.

Er det da riktig å beundre slike arbeidsjern som folk her gjør? Det er ganske mange av dem som ender opp som "snyltere"....
steofa2
21.01.07 01:32
man kan da ikke tjenne mer jo dyrere utdanelse man har slik funker ikke det. Man tjenner de verdiene man gjør å der etter
ajost
ajostInnlegg: 4113
21.01.07 03:53
steofa2 skrev:
man kan da ikke tjenne mer jo dyrere utdanelse man har slik funker ikke det. Man tjenner de verdiene man gjør å der etter
---------
Gjennomsnittlig student ut fra Hardvard business school har 4.3 millioner kroner i lønn etter 5 år..
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30238
21.01.07 05:13
Hadde egentlig svart på denne inne på "Aktuelt", men ser ut som om den diskusjonen der var av det mer useriøse slaget.

....

Jobber som avisbud selv, og jeg skjønner til dels at noen kan tjene såpass gode penger på den jobben. Det er jo ikke akkurat slik at distribusjonsselskapene har lange køer av mennesker som drømmer om å bli avisbud, kan i hvert fall ikke tenke meg at det er slik på bedre vestkant. Har kjørt aviser i fire år innimellom skole og utdanning, og det er stort sett de samme som kjører hele tiden. Det kommer noen nye fra tid til annen som prøver seg på jobben, men de fleste slutter etter et par måneder.

Det er vanskelig å få tak i nye bud som blir værende, og som regel mangler de folk til å kjøre avisene hver eneste dag. Rett over nyttår var det vel tolv ruter de manglet faste avisbud til, bare i min lille østlandsbygd. Da er det ganske lett å gjøre seg kostbar når de ringer deg klokken 2 på natta og spør om du kan kjøre en ekstra rute.

Fikk forøvrig en telefon tidligere i kveld. Ble tilbudt en ukeslønn for å kjøre ferdig ruta for et annet avisbud som datt på isen og ødela skulderen sin i natt. Dessverre befinner jeg meg 50 mil unna, og kan ikke stille opp. Den de fant fikk nok en grei timelønn for strevet.
FredPerry
21.01.07 05:17
"Braute skrev:'
Vil disse folka ha helsa i behold til de er 67 år gamle, eller vil resten av oss måtte "fø" dem før den tid?"

Eldstemann som kjører på samme sted som jeg jobber er over pensjonsalder, men han gjør jobben langt mer effektivt enn de rånerne på 18-19 som tror det bare er gøy og moro å få kjøre rundt i noen timer på natta uten trafikk.
FredPerry
21.01.07 05:18
"Lilith78 skrev:
Jeg kan ikke se hvordan denne lønnen er så fordømt fortjent...."

Og jeg kan ikke se at du har stor erfaring å basere dine påstander på.
ExcelsionogMynten
ExcelsionogMyntenInnlegg: 249
21.01.07 11:08
Ikke KOM her å si at alle kan være avisbud.
Jeg har vært det i 2 år nå pluss at jeg er servicesjåfør om dagen.

Jeg ser kollegaene mine lærer opp nye, SAMTLIGE ganger når de vikarene tar over, får de sammenbrudd første dagen. Resultatet er att vikarene gir opp, hiver avisene, og jeg må ta over 400-800 abonnenter som ikke har fått noe..
Og hvor lett er det? Folk har jo postkassene sine i hytt & vær!
Takke seg til de som iallefall har navn og nummer på, men hva med de som ikke har noenting?
Ikke minst det at man må bruke egen bil synes jeg fortjener enda høyere lønn.

Sist uke så var det også en som skulle overta en annens ruter fast.
Første dagen, ga han opp etter første rute.
Resultat: Jeg måtte gå den andre, og halve den var jo gått allerede, fordi den nye hadde pøst de ut der han kjørte..

Prøv det dere...

Wonderboy
WonderboyInnlegg: 20317
21.01.07 11:37
Dette er selvsagt fortjent! De jobber som svin. Det samme gjelder eiendomsmeglere med samme lønn. Vi jobber også som svin for den lønnen.
Braute
BrauteInnlegg: 1325
21.01.07 11:52
FredPerry skrev:
Eldstemann som kjører på samme sted som jeg jobber er over pensjonsalder, men han gjør jobben langt mer effektivt enn de rånerne på 18-19 som tror det bare er gøy og moro å få kjøre rundt i noen timer på natta uten trafikk.
---------------------
Ja, men avisbudet det var snakk om her fikk jeg inntrykk av at løp rundt fra postkasse til postkasse. Da går jeg utfra at han har med seg alle avisene i en form for veske, gjerne over den ene skulderen.
Derfor spør jeg igjen,....hvor lenge orker han, eller andre i samme situasjon, å stå i jobben sin? Det sier seg selv at dette sliter veldig på kroppen....
Capo
CapoInnlegg: 567
21.01.07 13:01
Artig å se alle her uten fnugg av peiling som uttaler seg...

Sjøl var jeg distribusjonsleder i Aftenposten ved siden av studiene, og jeg kan skrive under på at det å være avisbud i Oslo ikke er en jobb for hvem som helst. Turn-over er selvsagt et kjempeproblem all den tid det ramler innom ungdom blottet for arbeidsmoral. Dette fordrer at de mer erfarne folkene innad i distribusjonssystemet må ta en hel del ekstra ruter, og det skulle bare mangle at de tjener gode penger på det. Så lenge den jevne nordmann ser på dette som drittarbeid, betyr det samtidig at tilbudet av arbeidskraft er lavt. Jmf. enkel markedsøkonomi betyr dette at noen tjener relativt godt.

Jobben som avisbud er langt fra enkel. Jeg har vært nærmeste leder for ingeniørstudenter og andre mennesker som tilsynelatende burde klare å utføre jobben svært godt, men det har vist seg gang på gang at de rett og slett ikke klarer arbeidspresset. De finner ikke fram til abonnentene og de roter det til med reklamebilag og dørplasseringer. Dessuten er det ikke akkurat gøy å labbe gjennom snø og dårlig brøytede Oslo-gater med ei Aftenposten-tralle tung som en halv bil pga den stadig økte mengden reklamebilag. At ikke disse trallene alltid står der pga tyveri osv, gjør ikke saken bedre (det er forøvrig noe å tenke på neste gang noen ser ei slik tralle stående et sted de helt sikkert ikke bør stå; De koster 4500,- og det gis finnerlønn når noen bringer de tilbake til Aftenposten).

Kan alltids legge til at jeg selv har 300.000,- i studiegjeld og jobber med det jeg har lyst til. At lønna mi er under halvparten av hva avisbudet i Asker har, bryr jeg meg fint lite om. Det er ingen automatikk i at lang utdannelse SKAL gi høy lønn. Det er ingen menneskerett å studere, men det er det tydeligvis mange som ikke skjønner. Jeg jobber med dette hver eneste dag, og det er artig å se hvor dårlig mange studenter gjør det samtidig som forholdene legges stadig bedre til rette. Men studere skal de. Åkke som.
FredPerry
21.01.07 13:50
"Braute skrev:
Ja, men avisbudet det var snakk om her fikk jeg inntrykk av at løp rundt fra postkasse til postkasse. Da går jeg utfra at han har med seg alle avisene i en form for veske, gjerne over den ene skulderen.
Derfor spør jeg igjen,....hvor lenge orker han, eller andre i samme situasjon, å stå i jobben sin? Det sier seg selv at dette sliter veldig på kroppen...."

Man må jo gjerne ut for å løpe litt når man ikke kan kjøre bilen helt inntil postkassene. Noen steder må man inn trappeoppganger og enkelte skal jo ha avisen levert helt på døra si. Da blir det en del løping. Selv har jeg heldigvis en ganske lett rute og samtidig en veldig smidig og høy bil, så i løpet av en natt hvor jeg kjører to ruter er jeg nok ikke ute av bilen mer enn 30-40 ganger avhengig av føret.

Det sliter jo selvsagt litt å møte løpe rundt såpass mye, men man får da beveget seg mer enn om man bare skulle sittet stille i så godt som hele arbeidstiden. Og blant de som kjører der jeg holder til er vel jeg en av de få som er under 50. Og disse har gjerne kjørt i 10-20 år. Så det er jo ikke akkurat slik at man faller om og dør på jobb etter noen måneder.
solitude
21.01.07 15:21
Wonderboy skrev:
>Dette er selvsagt fortjent! De jobber som svin. Det samme gjelder eiendomsmeglere
>med samme lønn. Vi jobber også som svin for den lønnen.

Tullprat.
J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
21.01.07 15:23
Wonderboy skrev:
Det samme gjelder eiendomsmeglere med samme lønn. Vi jobber også som svin for den lønnen.
-----
Hehe!
Du bare MÅTTE dra det inne :D Enda det ikke var nevnt med et ord i diskusjonen :)? :P
Wonderboy
21.01.07 15:30
solitude skrev:
"Tullprat."

Verdiløst argument uten begrunnelse.
solitude
21.01.07 17:24
Wonderboy skrev:
>solitude skrev:
>"Tullprat."
>
>Verdiløst argument uten begrunnelse.

Det var ikke et argument, men en kort og konsis konstatering av fakta. Jeg anser det egentlig for helt unødvendigt å argumentere for det.
Wonderboy
21.01.07 18:12
solitude skrev:
"Det var ikke et argument, men en kort og konsis konstatering av fakta. Jeg anser det egentlig for helt unødvendigt å argumentere for det."

Fakta har alltid en begrunnelse. Du klarer ikke begrunne dette. Det er derfor du lar være. Folk som jobber svært mye og veldig hardt fortjener lønn deretter. Folk som ikke gidder å ha jobber der man må bære masse tomflasker og ofre mye av seg selv fortjener heller ikke god lønn.
steofa2
22.01.07 01:06
men enkelte folk burde skamme seg når dem ikke klarer å sette opp postkasser eller skrive navn å lette opp postkasser eller hus nummer tar tid
ExcelsionogMynten
ExcelsionogMyntenInnlegg: 249
22.01.07 14:18
Ikke minst det at de klager hvis de ikke får avisa men har hverken navn eller nummer på kassene..
Desverre så er Aftenbladet så ubrukelig at de ikke tvinger de å få opp nummer iallefall..
Det er jo ellers umulig for på natta..
Joachim_biljardgutten
Joachim_biljardguttenInnlegg: 8
22.01.07 14:39
Helt enig, jeg er sønn i en failie der vi kjører aviser utenom de andre jobbene som foreldrene mine har. Vi kjører dag som natt.....; Aftenposten Aften/morgen, Dagsavisen, Vårt Land, Dagens Næringsliv, Drammens Tidene, Røyken & Hurum avis mm.... Det hele starter med en rute på morran der alle avisene må være i kassa innen kl. 6, da må man stå opp kl. 3:30. Neste økt er ca. kl 14:00.....og det tar ca. 2 og 1/2 time å kjøre de ut.
Det er mye positivt med å være avisbud, man får mye trimm også får man også mange fine oppleveler, særlig om morgenen. Da ser mi ofte mange dyr som elg, rådyr og masse andre :D
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg