Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Master i utlandet

NYTT TEMA
heynow
heynowInnlegg: 661
06.07.07 22:19
Jeg vurderer å ta min mastergrad ved Leiden University i Nederland. Jeg har ikke bestemt meg for konkret fagområde, men det vil bli noen innen statsvitenskap eller internasjonal politikk. Er det noen som har erfaringer eller har blitt fortalt noe om dette universitet?

Er det noen som eventuelt har noen andre tips til gode universiteter (med engelskspråklig undervisning) på området statsvitenskap/internasjonal politikk? Jeg har B i snitt fra bachelorgraden, så jeg regner med at skoler som LSE osv. er utenfor min rekkevidde. Ønsker fortrinnsvis å ta mastergraden min i Storbritannia, USA, eller Nederland (på grunn av generelt gode engelskkunnskaper).
argus_3
argus_3Innlegg: 216
06.07.07 23:27
Tror det er ganske lett å komme inn i UK. Snakket litt med ei jeg jobber med, hu har tatt cand.pharm i london. Hun sa det var egentlig ganske lett å komme inn der, pga de ikke skjønnte karaktersystemet og mest av alt de tjente pegner på oss nordmenn. (NON EU)
NormalFyr
NormalFyrInnlegg: 962
09.07.07 13:01
Hei,

Anbefaler at du kikker på SOAS,King's og UCL. SOAS har områder som Afrika og Asia som sitt felt,King's kan du velge mye generelt imellom,mens UCL har Russland og Øst-Europa som sitt felt. Så utifra det du ønsker å studere,så anbefaler jeg King's siden de har flere generelle mastere å velge mellom,og du har akkurat høyt nok snitt for å komme inn der.
heynow
heynowInnlegg: 661
09.07.07 13:39
Har tenkt litt på London også ja. Eneste minuset er at jeg har inntrykk av at det er fryktelig dyrt å bo der. Har du studert der selv? Noen erfaringer å dele?
NormalFyr
NormalFyrInnlegg: 962
09.07.07 14:18
Bor der selv,og studerer ja,og det er riktig det inntrykket du har,er veldig dyrt. Hybelen er 500 pund,altså 6.000 kr. Da er det ikke vanskelig å regne ut at 82.900 kr man får,som man i tillegg skal kjøpe bøker av,ikke holder akkurat særlig lenge,dessverre. Så du må enten har spart opp penger som jeg,eller prøve å låne av banken hvis det er mulig. Man kan også jobbe litt deltid,til 7,50 - 8,50 pund i timen,men det er ikke noe man bør basere hele budsjettet sitt på. Men som du sier,det er det eneste minuset,alt annet er helt topp,både menneskene,skolen og kvaliteten.
peremann
peremannInnlegg: 189
12.07.07 10:25
Dyrt å bo ja..Jeg betalte vel like under 350 pund i mnd. for et rom i et hus i Tottenham (sone 3). Men da hadde jeg et stort rom, dobbelt seng og delte kjøkken,stue,hage og 2 bad med 4 andre. Flytta senere til litt bedre område (Canada Water, like ved sjømannskirka, sone 2). Fortsatt i et hus, men delte så bare med 2 andre, så da spratt leie opp til 550 i mnd.
Jeg må si det var bedre å ha et rom på ca 15-20kvm enn en liten studenthybel.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg