Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lønn, sveiser, industrimekaniker, platearbeider

NYTT TEMA
snafse
snafseInnlegg: 2493
27.09.07 00:19
Noen som kan si noe om ca lønn/snitt i disse yrkene?

sveiser, industrimekaniker, platearbeider, CNC-operatør?
overlapp
overlappInnlegg: 677
28.09.07 12:44
For sveiser og platearbeider med fagutdanning vil jeg tro lønnen ligger på 130-150 kroner timen, hvis du er ansatt hos en ordinær bedrift. Litt avhengig av hvor i landet.

Hvis du tar jobb hos et leiefirma kan du legge til 50-80 kroner, men haken er at der får man som oftest ikke overtidstillegg. Men diett/borteboertillegg får man.
OBS: Det er mange useriøse firmaer i denne bransjen nå!

Industrimekaniker ligger som sveis/plate, kanskej litt over.

CNC-operatør ligger på 140-160 kroner i mekanisk industri, lavere i treindustri.

Felles for alle disse yrkene er at nå er det kollosal etterspørsel etter denne type arbeidskraft. I mitt distrikt (Nordvestlandet) får alle jobbe så mye overtid man ønsker. I "min" bedrift kjøres det døgnkontinuerlig skift på CNC-styrte maskineringssenter, og ungdommer på din alder kommer fint opp i årsinntekter på 400 000 med tillegga.

Skulle jeg anbefalt deg noe, så må det bli industrimekaniker eller CNC. Fordi det er mer interessante oppgaver, og så er man mer fleksibel hvis det skulle bli litt dårligere (normale) konjunkturer.
snafse
28.09.07 14:38
Takk for svar. Akkuratt hva jeg søkte.

Jeg er snart ferdig med teorien til disse fagene og skal ut i praksis til nyttår.
Det står egentlgi mellom CNC og Industrimekaniker.
Jeg har også blitt spurt om jeg vil bli lærling som NDT-teknikker, men jeg vet lite om dette faget borsett fra betydningen og grunnprinsippene.

Det som er litt viktig er muligheter videre. Som industrimekaniker har man vel flere mulighter på sikt med tanke på eventuelle offshore jobber osv.

Hvordan er det med CNC egentlig?
zed
zedInnlegg: 20563
28.09.07 14:41
Tror nok lønnen for en industrimekaniker er noe høyre en sveiser/plate arb, du kan ha muligheten for bedre betalte jobber, og ikke minst renere jobber.

Har en kompis som jobber for REC, og han ligger på 400-450 brutto hvert år
overlapp
overlappInnlegg: 677
28.09.07 22:37
Ikke lett valg du har. Industrimekaniker er kanskje mer for de som liker noe praktisk "håndarbeid" og utfordringer. Liker du å reise, har du med noe praksis god sjanse tilå bli servicemekaniker/reisemontør.

Som CNC-operatør kan det bli litt kjedelig; mange har som oppgave kun å programmere maskinen, sette in godset, trykke på knappen - og deretter vente. Men er du datainteressert kan dette være veldig interessant.

Du har rett i at som industrimekaniker har du større sjanse offshore. Men ikke tro at det er så lett å få jobb offshore. Her må du ha fagbrev, og koste sikkerhetskurs selv.

Jeg tror at du uansett ikke bommer samme hva du velger av disse to.

Lykke til!
Superduplex
SuperduplexInnlegg: 280
28.09.07 23:27
Som sveiser/rørlegger har jeg 179kr timen minimum..opp til 215kr timen ..grunnen til variabel lønn er akordsordning.
Jobber for det meste subsea som Tig rørsveiser og montør.
Meget variabelt årsintekt hvor ivrig du er på overtid...350-700k i året.

snafse
02.11.07 20:38
Hei, hvordan er en typisk arbeidsdag for deg som sveiser?
Superduplex
04.11.07 14:07
snafse skrev:
Hei, hvordan er en typisk arbeidsdag for deg som sveiser?

Svar:
Kommer an på hva slags materiale jeg sveiser på og om det er klart for meg å begynne sveise etc.
Det er 100% røntgen av all sveis, og prosedyrer på hvordan dette skal utføres.
Det kreves ekstrem nøyaktighet innen den type sveising jeg driver med noe som gjør arbeidet til en stor utfordring og spennende =)
Jobber som regel sammen med ett par rørleggere som monterer/klargjør det som skal sveises, så sveiser jeg dette i henhold til prosedyrer.
Blir endel venting på montering eller materialet er for varmt til videre sveising etc, da tar jeg meg en kopp kaffe jabber litt etc.
Vi tar det med ro , stress er forbudt!
Trives svært godt på arbeidsplassen min, og hender jeg faktisk gleder meg til å dra på jobb.
Våre sveisere trives,å blir behandlet meget bra, noe som gjenspeiler seg med en reprasjon % på under 1%/1000 sveis.
snafse
04.11.07 21:39
Takk for svar.
Sveising tor jeg kan være midt i blinken for meg. Syntes det ser spennende og utfordrende ut. Begynner med kursing nå og som prakiskandaidat i et av tidligere nevnte fag men sveis ser foreløpig ut som noe jeg vil trives med.

Hvordan dersom har et fagbrev i sveis. Hvilke sveisemetoder kan man da om det går ann å si det sånn? I mitt tilfelle blir fort innen aluminium og skipsindustrien.

Kan man forvente 100-115 kr som praksiskandidat/hjelpearbeider?

Forøvrig når man tar det som kalles sveisekurs hva begynner man normalt med og hva er det første sertifikatet man tar?
Superduplex
04.11.07 22:02
snafse skrev:
Takk for svar.
Sveising tor jeg kan være midt i blinken for meg. Syntes det ser spennende og utfordrende ut. Begynner med kursing nå og som prakiskandaidat i et av tidligere nevnte fag men sveis ser foreløpig ut som noe jeg vil trives med.

Hvordan dersom har et fagbrev i sveis. Hvilke sveisemetoder kan man da om det går ann å si det sånn? I mitt tilfelle blir fort innen aluminium og skipsindustrien.

svar:
Med fagbrev kan du sveise ingenting.
Det som teller er sertifikater, reiser du rundt på forskjellig værft prosjekter osv må du i tilleg til sertifikater legge noe vi kaller for en Site test, blir nesten som å legge en ny sveise prøve.
Vil du bli sveiser i skipsindustrien blir det mest rør-tråd og pinne sveising.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan man forvente 100-115 kr som praksiskandidat/hjelpearbeider?

svar:
Bare skaff deg sertifikater du, trenger ikke noe utdannelse eller fagbrev, men siden du ikke har 5år som sertifisert sveiser og vise til hjelper det med fagbrev.
synts 115 er dårlig men ok for en uten sertifikater, men har du først klart å få sertifikater så ikke gå som hjelpearbeider, slutt på dagen om ikke di kan tilby deg fast jobb med lik lønn for likt arbeid.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forøvrig når man tar det som kalles sveisekurs hva begynner man normalt med og hva er det første sertifikatet man tar?

svar:
Kommer vel an på om du retter sveising din mot plate/sveis eller rør/sveis.
plate/sveis er mere dirty arbeid dårligere betalt.
Rør/ sveis finere arbeid høyere lønn.

Vil anbefale deg Tig og Puls-Mig sertifikat på Inconell/Titan når det gjelder Tig.
Inconell på Puls-mig.
Men dette er høy kvalitets materialer og krever endel av deg som sveiser.
Lykke til uansett =)
snafse
04.11.07 22:18
Takk, kjempe flotte svar!

Skal komme med en oppdatering når jeg ser om har noen talenter!
Superduplex
04.11.07 22:31
snafse skrev:
Takk, kjempe flotte svar!

Skal komme med en oppdatering når jeg ser om har noen talenter!

Svar:
Ikke gi opp ! =) Tig er det vanskligste i begynelsen men deffinitivt beste jobben når du får det i fingrene.
Igjen lykke til. og gleder meg til å høre hvordan det går =D
Klikk for å gå tilbake til toppen