Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Karaktersnitt medisin

NYTT TEMA
sistemann
sistemannInnlegg: 14995
08.12.08 18:53

Nåværende karaktersnitt er 5,24. Dessuten har jeg 3MX, -FY og -KJ, så realfagspoengene er maksa ut, førstegangstjeneste er avtjent og selv har jeg fylt 23 år til neste opptak. Men ettersom kvota blir redusert med 15-20 % og jeg ikke har alle alderspoengene, har jeg egentlig ikke noe stort håp om å kunne forbedre snittet mitt nok til å komme inn ved neste inntak. Og da synes jeg kanskje det er like greit å dra til utlandet, hvis det først skal studeres medisin. Jeg føler egentlig at jeg har kasta bort nok år.

Kanskje er jeg litt defaitistisk hva gjelder opptaksmulighetene? Jeg ser liksom for meg at det er litt sjansespill å gå etter seksere på muntlige eksamener i geografi, samfunnsfag, historie, etc. Sånn sett ville det på en måte vært lettere å ta opp realfag, men der er forbedringspotensialet mindre.

RoyalArsenal
RoyalArsenalInnlegg: 4335
08.12.08 21:24

Jeg trodde at kvoten for medisin har vært 50-50 fra før, altså det blir ikke noen endringer i kvotene.

Medea
MedeaInnlegg: 8772
08.12.08 21:29
sistemann: Jeg ser liksom for meg at det er litt sjansespill å gå etter seksere på muntlige eksamener i geografi, samfunnsfag, historie, etc.

Det er ikke noe stort problem å få sekere på muntlig eksamen i fag som historie og samfunnsfag. Jeg har 6 i både nyere historie, samfunnskunnskap og samfunnslære, og det har ikke vært noe stor prestasjon. Om du har en grei oversikt og bruker de 30 minuttene du får til forberedelse godt så skal det gå greit. Jeg fikk en gang beskjed om at psykologi og samfunnslære er de to enkeleste fagene å få sekser i, så vet du det.:)

Ugress
UgressInnlegg: 7122
08.12.08 21:34
Medea: Det er ikke noe stort problem å få sekere på muntlig eksamen i fag som historie og samfunnsfag.

Nåja, det er vel nok av de som stryker også. Men er forsåvidt enig med deg, har man fulgt litt med på hva som skjer i verden de siste årene, og fått med seg en del i løpet av årene på barne- og ungdomsskolen skal man med de rette forutsetningene fint klare å få seksere i slike fag.

Antar at trådstarter er av det kaliberet siden vedkommende satser på medisinstudiet :)

Mordak
MordakInnlegg: 882
08.12.08 21:48

Ifølge samordna opptak sin websider var laveste inntaksgrense på medisin ordinær (medisin UiTø) på 73.1. Hvis man antar at alle hadde 12 tilleggspoeng, 4 fordypningspoeng og 4 realfagspoeng, så får man et karaktersnitt på 5.31. Så dette er det minste snittet kan være, men i praksis har folk litt mindre ekstra poeng, så snittet er nok noe høyere. Ganske ille, tatt i betraktning at jeg kom inn med 4.96 i 2004.

Medea
08.12.08 22:00
Ugress: Nåja, det er vel nok av de som stryker også. Men er forsåvidt enig med deg, har man fulgt litt med på hva som skjer i verden de siste årene, og fått med seg en del i løpet av årene på barne- og ungdomsskolen skal man med de rette forutsetningene fint klare å få seksere i slike fag. Antar at trådstarter er av det kaliberet siden vedkommende satser på medisinstudiet :)

Det var det jeg antok også.:)

Selvfølgelig er det noen som stryker, men iom at man får oppgavene og 30 minutter med bøker til å forberede seg så er det egentlig en prestasjon i seg selv.;) Med et såpass godt snitt som trådstarter har tror jeg neppe han faller i den kategorien.

sistemann
08.12.08 22:09

Mordak skrev:
"Ganske ille, tatt i betraktning at jeg kom inn med 4.96 i 2004."

Yes indeed. Faen ta folk med ambisjoner allerede på GK.

(Innlegget ble redigert 08.12.08 22:10)

sistemann
08.12.08 22:12
Medea: Selvfølgelig er det noen som stryker, men iom at man får oppgavene og 30 minutter med bøker til å forberede seg så er det egentlig en prestasjon i seg selv.;)

Nettopp derfor tenker jeg at de må være vanskelig å skille seg ut. Men man bør vel aldri undervurdere akkurat hvor dumme folk kan være.

Mordak
MordakInnlegg: 882
08.12.08 22:16

Jupp. Jeg er imot å bruke videregåendekaraktersnitt som så å si eneste opptrakskriterie. Ingen vekting av relevante fag heller. Hadde jeg fått lage opptakssystemet ville jeg hatt en omfattende opptaksprøve. Evt at første året på medisinstudiet, som ville bestått av rent prekliniske fag (biokjemi, fysiologi, anatomi osv), skulle vært et så å si åpent studium, og at opptak til resten av studiet kun ble basert på resultatene fra første året (som på psykologistudiet). Da blir opptaket basert på relevante ferdigheter, ikke på hvor FLITTIG man var på videregående, og hvor bra man gjorde det i nynorsk, gym og eldre historie.

Medea
08.12.08 22:25
sistemann: Nettopp derfor tenker jeg at de må være vanskelig å skille seg ut. Men man bør vel aldri undervurdere akkurat hvor dumme folk kan være.

Hehe, nei, det er stygt å si det, men det er noe i det.
Beskjeden jeg fikk når jeg tok historie eksamen var at hadde det vært mulig hadde de gitt meg en 7`er. Prestasjonen min var på ingen måte så vanvittig bra, jeg klarte å svare på oppgavene og de spørsmålene de kom med utover det. Et halvt år senere møtte jeg sensor på den eksamen igjen på en annen eksamen, og da viste det seg at hun husket meg. Årsaken til det var at de den dagen bare hadde fått elendige prestasjoner, så når man da kommer inn og kan svare greit så blir de veldig positivt overrasket.
Så det skal egentlig ikke så himla mye til, du må kunne svare på oppgavene, samt eventuelle spørsmål de har å komme med. Viser du at du har fortsåelse for det de snakker om og f.eks sammenhengene i historien så er en 6`er ingen umulighet. Når det gjelder historie er forresten boken "Å lykkes med nyere historie" en suveren kilde å bruke på de 30 minuttene.

sistemann
08.12.08 22:34
Mordak: Jupp. Jeg er imot å bruke videregåendekaraktersnitt som så å si eneste opptrakskriterie. Ingen vekting av relevante fag heller. Hadde jeg fått lage opptakssystemet ville jeg hatt en omfattende opptaksprøve. Evt at første året på medisinstudiet, som ville bestått av rent prekliniske fag (biokjemi, fysiologi, anatomi osv), skulle vært et så å si åpent studium, og at opptak til resten av studiet kun ble basert på resultatene fra første året (som på psykologistudiet). Da blir opptaket basert på relevante ferdigheter, ikke på hvor FLITTIG man var på videregående, og hvor bra man gjorde det i nynorsk, gym og eldre historie.

Tja. Hvorfor ikke innføre en norsk SAT-versjon først som sist, som hvertfall kunne telle 1/2, eventuelt kombinert med vekting av relevante fag? Jeg tror det finnes relativt store forskjeller innad i det norske skolevesenet mtp. karakterer og krav.

BHOs_Elite_Forces
BHOs_Elite_ForcesInnlegg: 1326
09.12.08 10:58
Medea: Selvfølgelig er det noen som stryker, men iom at man får oppgavene og 30 minutter med bøker til å forberede seg så er det egentlig en prestasjon i seg selv.;)

Dette må være noe av det latterligste jeg noen gang har lest. Det er heller ikke første gang jeg leser det.

Jeg vet ikke hva slags VGS tillater at man skal sitte MED BØKENE,når man får de oppgavene levert for 30 minutter. Gi meg navnet på den skolen du,hehe.

Nei du,det er ikke rart at dere synes at det er "lett". Der jeg tok et fire privatist eksamener,for en stund siden, så skal jeg love deg at det var INGEN bøker i disse fagene.

Det var:

-Gå inn på klasserommet i ca 25 minutter, legg fra deg ALT utenfor BØKER,MOBIL,osv,alt.

-Man skulle bruke hjernen/kunnskap/hukommelse i de 25 minuttene med forberedelse ved å skrive stikkord på et ark man kunne ta med seg inn på muntlig. Ingen bøker,what so ever,på forberedende.

Så det er ikke rart at dere synes at det er lett, men det er det absolutt IKKE. Dette viser også at karakterer er helt avhengig av hvem som gir dem(lærer),og på hvilken VGS man tar sine privatist eksamener,da det ser ut til å være total og MASSIV forskjell i praksisen.

Flere av samfunnsfagene er også skriftlige,faktisk de aller fleste nå,så det er ikke bare bare.  Konklusjon er at det er absolutt IKKE lett å få 6-er, spesielt om man følger de reglene jeg måtte,å ta forberedende uten bok selvsagt,skal man kunne få 6-er,så må man kunne HELE BOKA ut OG inn,uten hjelpemidler.

For noen er matte lettere,for andre er samfunnsfag lettere,dette er helt avhengig av interesse.

BHOs_Elite_Forces
09.12.08 11:22
sistemann: Nåværende karaktersnitt er 5,24. Dessuten har jeg 3MX, -FY og -KJ, så realfagspoengene er maksa ut, førstegangstjeneste er avtjent og selv har jeg fylt 23 år til neste opptak. Men ettersom kvota blir redusert med 15-20 %

5,24 er et meget høyt snitt,ingen tvil i det,og jeg tror at du kan komme inn med det ved en av de andre byene,hvis ikke i Oslo. Der er det vel 5,3 eller 5,35 man må ha.

Hvis jeg skal regne ut det du har sagt,så får du 52,4 poeng + 4 realfagspoeng + 8 alderspoeng + 2 poeng for førstegangstjeneste.

Kvoten i ordinær under medisin er den samme som før, 50%.

Jeg tror at du kan komme inn med det,da poenggrensa kommer til å reduseres en del,du må ikke se på 72 poeng,det er da man fikk opptil 6 realfagspoeng og 4 fordypningspoeng,og 12 poeng for de 2 årene på universitetet. Man kunne samle 22 poeng i ordinærkvoten men nå kan man samle 14 poeng,noe du ser ut til å ha,så det sier seg selv at poenggrensa vil gå ned.

Når det er sagt,så virker det som du blir presset inn på denne "type" studier,som juss,og hvis du går inn i dette studiet under samme forutsetninger,så kommer du ikke til å trives der heller.Også var det dette med å ha "mage" til å faktisk tåle og se blod,og obdusere på daue lik,det i seg selv er et "krav" som langt ifra alle orker å gå gjennom.

(Innlegget ble redigert 09.12.08 11:24)

sistemann
09.12.08 14:46

Prøver du å fortelle meg at status ikke vil gjøre meg lykkelig?

BHOs_Elite_Forces
09.12.08 15:01
sistemann: Prøver du å fortelle meg at status ikke vil gjøre meg lykkelig?

Utifra det jeg har lest her,ikke bare på denne tråden,så har ikke det gjort deg mer lykkelig nei. Du har nå gått i,var det 2 år på juss?- uten at du føler motivasjon for det nå lenger. Så nå har du akkurat 6 år igjen,hvis du vil inn på medisin,da støtte fra Lånekassen er på 8 år.

Da må du ta det rette valget,ellers så får du ikke finansiert studiene videre hvis du "bruker opp" flere år fra Lånekassen,f eks,tenk at du går på medisinstudiet i 1-2 år,også finner du ut at der passer du heller ikke?

Som sagt,jeg er ikke psykolog,men jeg kjenner til dette "opplegget", det virker som du har et press fra andre,og at du ikke vil dette selv. Hva som er "status" kan i høyeste grad diskuteres. Det typiske ved Norge er at man ser på HVA man har studert,mens i andre land er det langt mer viktig HVOR man har studert,uten at det spiller noe rolle hva man har studert. I andre land,er det igjen,hvor LENGE man har studert,på hvor høyt nivå,eller en kombinasjon,osv.

Så velg det som du interesserer deg for,for det er det som vil gjøre deg lykkelig samt at det er større potensial for at du vil oppnå bedre resultat utover snittet,innenfor det området som du selv interesserer deg for.

Ugress
UgressInnlegg: 7122
09.12.08 20:45
BHOs_Elite_Forces: Når det er sagt,så virker det som du blir presset inn på denne "type" studier,som juss,og hvis du går inn i dette studiet under samme forutsetninger,så kommer du ikke til å trives der heller.Også var det dette med å ha "mage" til å faktisk tåle og se blod,og obdusere på daue lik,det i seg selv er et "krav" som langt ifra alle orker å gå gjennom.

Det er utrolig hva man kan lære seg til å takle. Men man må nok ha den rette innstillingen, så som du skriver, er det et studium man blir presset inn på så er det kanskje ikke det rette.

Medea
10.12.08 12:01
BHOs_Elite_Forces: Dette må være noe av det latterligste jeg noen gang har lest. Det er heller ikke første gang jeg leser det. Jeg vet ikke hva slags VGS tillater at man skal sitte MED BØKENE,når man får de oppgavene levert for 30 minutter. Gi meg navnet på den skolen du,hehe. Nei du,det er ikke rart at dere synes at det er "lett". Der jeg tok et fire privatist eksamener,for en stund siden, så skal jeg love deg at det var INGEN bøker i disse fagene. Det var: -Gå inn på klasserommet i ca 25 minutter, legg fra deg ALT utenfor BØKER,MOBIL,osv,alt. -Man skulle bruke hjernen/kunnskap/hukommelse i de 25 minuttene med forberedelse ved å skrive stikkord på et ark man kunne ta med seg inn på muntlig. Ingen bøker,what so ever,på forberedende. Så det er ikke rart at dere synes at det er lett, men det er det absolutt IKKE. Dette viser også at karakterer er helt avhengig av hvem som gir dem(lærer),og på hvilken VGS man tar sine privatist eksamener,da det ser ut til å være total og MASSIV forskjell i praksisen. Flere av samfunnsfagene er også skriftlige,faktisk de aller fleste nå,så det er ikke bare bare.  Konklusjon er at det er absolutt IKKE lett å få 6-er, spesielt om man følger de reglene jeg måtte,å ta forberedende uten bok selvsagt,skal man kunne få 6-er,så må man kunne HELE BOKA ut OG inn,uten hjelpemidler. For noen er matte lettere,for andre er samfunnsfag lettere,dette er helt avhengig av interesse.

Si meg en ting, er du full eller bare liker du å drite deg ut med å være skråsikker på ting du tydeligvis ikke har peiling på?
Har det noen gang slått deg at grunnen til at du har lest det flere ganger er fordi det faktisk stemmer?

Feil nummer 1: Det er ikke hver enkelt VGS som bestemmer reglene for gjennomføring av eksamen. Å spørre om navnet på skoler som tillater bruk av bøker ved forberedelse blir derfor skivebom. Derimot skal du melde deg opp ved eksamenskontor. I mitt tilfelle er det Buskerud fylkeskommune, og på dere nettsider står følgende:

"Muntlig eksamen
Privatister, som skal avlegge muntlig eksamen, skal møte på oppgitt eksamenssted til angitt tidspunkt. Privatister skal ha med skrivesaker og tillatte hjelpemidler. Alle privatister må møte på samme tidspunkt og vil bli kalt inn til eksaminasjon etter tur. Det betyr at det vil være ventetid. Privatister blir anvist et venterom på eksamensstedet. Privatister som vil får opplyst karakteren må vente til alle er ferdig med eksamen. Det er en fordel å ha med mat og drikke.
Muntlig eksamen foregår normalt på ettermiddagstid.

Til muntlige eksamener kan det være en forberedelsesdel på inntil ca. 30 min hvor privatistene skal få et tema eller problemstilling å arbeide med. Under selve eksaminasjonen kan privatisten også bli spurt om andre mål i læreplanen. Under eksaminasjonen er det lov å ta med seg notater med stikkord fra forberedelsesdelen - på stemplet notatark fra oppmeldingsstedet. I forberedelsesdelen er alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt- - unntatt internett og mobiltlf. Det er eksaminandens ansvar å fremskaffe de hjelpemidler han/hun mener er nyttige å ha. Ved muntlig eksamen i fremmedspråk benyttes ukjent tekst eller lytteprøve."

http://www.bfk.no/Modules/eksamen.aspx?ObjectType=Article&Article.ID=2100&Category.ID=1271

Så om du måtte levere fra deg bøkene så er det ditt problem, ikke mitt. Dette er ikke avhengig av lærer eller VGS, det er slik reglene er.
Så konklusjonen er at jo, så lenge du har en generell kunnskap og oversikt så er det ikke vanskelig å få en grei eller god karakter. Har du ikke peiling hjelper faktisk ikke bøkene deg, for da rekker du ikke å finne frem til riktig svar i bøkene og du klarer ikke å snakke overbvisende nok til å få toppkarakter. De fagene som har fordypningsemne vet man heller ikke akkurat hva man får spørsmål om.
På noen eksamner er det også uforbredt del, på de eksamene jeg har tatt har det vært slik:

Naturfag: 3 deler, en forbredt del, en uforbredt og et forsøk.
Psykologi A: en forbredt del, samt fordypningsemne som man får spørsmål om og en bok/film.
Religion: en forbredt del og fordypningsemne. Man velger 3 emner for fordypning, man får spørsmål om en av de.
Historie: 2 spørsmål, et fra Norges historien og et fra verden. Begge forbredte.
Samfunnslære: forbredte spørsmål
Samfunnskunnskap 2sk: 2 forbredte spørsmål.

Og ja, jeg syntes det er lett.

Og  de aller fleste samfunnsfag er skriftelig sa du? Jaha? Hva mener du isåfall er samfunnsfag? Samfunnslære? Den er muntlig. Samfunnskunnskap? 2sk er muntlig, 3sk skriftelig. Samfunnsøkonomi? SØ 1 er muntlig, SØ 2 er skriftlig. Hva med andre fag, som f.eks historie? Eldre historie muntlig, Nyere historie muntlig. Psykologi? Psykologi A muntlig, Psykologi B muntlig.

Og helt til sist, tatt i betraktning av at jeg faktisk har fått 6 på alle muntlige eksamner trenger du faktisk ikke belære meg i hva som må til for å få en 6`er.

(Innlegget ble redigert 10.12.08 12:03)

BHOs_Elite_Forces
12.12.08 20:06
Medea:  Så om du måtte levere fra deg bøkene så er det ditt problem, ikke mitt. Dette er ikke avhengig av lærer eller VGS, det er slik reglene er.

Oi,så hissig! hehe.

Jeg har aldri ment at du er latterlig,du må ta det med ro. Det som er latterlig er den regelen som du henviser til,og det latterlige er at dette er ikke første gang jeg leser om dette heller. Du er i Buskerud,ok,har lest om samme praksis i Oslo,men jeg tok mine på SørVest-landet,og der er det tydeligvis helt andre regler.

Det som du kaller for hjelpemidler,altså å ta med seg boka inn på klasserommet,regnes som 100% juks,der jeg tok det,som resulterer i automatisk stryk.

Det er heller ikke noe som heter "mitt problem",læreren sa at man må levere boka fra seg. Så her er det ingen tvil i at vi har to helt forskjellige systemer,det ene systemet,latterlig enkelt,selvsagt mener du at det er lett, også har vi det andre systemet som jeg gikk gjennom,lære seg hele boka uten at og snakke som en FOSS,for å ha sjanse på en 6-er.

Uansett hvilken eksamen det gjelder,så er det peace of cake å score bedre,når man faktisk får vite oppgavene og kan samtidig lete i boka i 30 minutter. Men som sagt,der jeg tok disse,regnes det som juks big time. Derfor er jeg ganske overrasket at man praktiserer så to totalt forskjellige systemer.

Så selvsagt er det lett når man tar det på din måte,men når man måtte ta det på min måte,så sliter man godt for en 5-er til og med.

Angående hva som er muntlig nå om dagen,kontra skriftlig,ja samfunnslære er muntlig men den går ut til våren. Så har man 2SK som muntlig,det stemmer,samt eldre- og nyere historie. MEN that's it,for hvis du logger deg på PW,så ser du at både 3SK-A og 3SK-B er skriftlige,nå er i tillegg fag som Menneskerettigheter,og NordSør kunnskap blitt skriftlige,og de nye fagene som skal erstatte 3SK-ene er også skriftlige. Den som skal erstatte 2SK er jeg usikker på.  Eldre- og nyere historie,får kun Historie som det nye faget etterhvert,og samfunnslære vil hete samfunnsfag. Så ja,de fleste nå for tiden,flertallet av fagene ER skriftlige.Og mitt viktigste poeng,de som er muntlige,praktiseres ikke på den måten du skisserte,noe som gjør det langt vanskeligere å få 6-er.

Hussaain
HussaainInnlegg: 9
06.01.09 23:56

Jeg tror den ligger på 5,7. Er litt usikker men den er veldig nærme 6 i snitt.

BHOs_Elite_Forces
07.01.09 12:27
Hussaain: Jeg tror den ligger på 5,7. Er litt usikker men den er veldig nærme 6 i snitt.

Nei,det stemmer ikke,ingen studier i Norge krever verken 5,7 eller 6.

Primærkvoten krever rundt 63 poeng,noe som betyr at man må ha 5,3 i rent snitt + 6 realfagspoeng og 4 fordypningspoeng. Det er utifra disse reglene de poengsummene er beregnet.

Ordinærkvoten krever rundt 73-74 poeng,da blir det samme som over. Man trenger 5,1 til 5,2 i snitt + 6 realfags- og 4 fordypningspoeng + 120 beståtte studiepoeng i et eller annet som gir 12 ekstra poeng. Selv om dette systemet blir anerledes fra i år,så er det dette systemet disse poengsummene er beregnet utifra.

Så 5,2 til 5,3 i snitt er veldig høyt,men det er ikke som en del angående denne myten tror,at man må ha 5,7-6,0,svært få får så høyt i det hele tatt i Norge,selv om de forbedrer fag,så er det svært vanskelig å komme opp så høyt pga at mye er avhengig av flaks,og tydeligvis helt forskjellig praktisering ved muntlig eksamen som skrevet tidligere.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg