Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppsigelse

NYTT TEMA
Glam_babe
Glam_babeInnlegg: 883
20.04.09 12:59

Hva er fordelen/ulempen ved å si opp på dagen?

sara_snorkfrøken
sara_snorkfrøkenInnlegg: 3680
20.04.09 13:02
Glam_babe: Hva er fordelen/ulempen ved å si opp på dagen?

Jeg tror de færreste arbeidsgivere vil godta en oppsigelse på dagen - bortsett fra i de tilfeller man ikke har kontrakt og oppsigelsestid.

Ulempen er da at man ikke vil få arbeidsledighetstrygd mens man finner seg noe annet og at nye arbeidsgivere kan se på deg som noe "ustabil" som ikke jobber ut tiden og setter tidligere arbeidsgivere i en kinkig situasjon.

Positivt: Slippe å gå til en jobb man ikike liker og får mer tid til å se seg etter ny jobb (men husk: det er lettere å få jobb mens man har jobb).

Glam_babe
20.04.09 13:24

sant nok. jeg tenkte mer sånn at jeg skulle finne meg noe annet - si at jeg kan starte nærmest med en gang, og så komme tilbake til dette helvete jeg er i nå.

tviler på at jeg vil gå på dagen- jeg villle bare lodde stemningen.

muzzIe
muzzIeInnlegg: 18074
20.04.09 13:26

Skjønner ingenting av det du skriver.

sara_snorkfrøken
sara_snorkfrøkenInnlegg: 3680
20.04.09 13:32
Glam_babe: sant nok. jeg tenkte mer sånn at jeg skulle finne meg noe annet - si at jeg kan starte nærmest med en gang, og så komme tilbake til dette helvete jeg er i nå.

Har du oppsigelsestid? I såfall så er du bundet til denne om ikke arbeidsgiver er grei og lar deg gå før du har jobbet ut tiden

(det er lurt å ha et ryddig forhold til tidligere arbeidsgivere)

(Innlegget ble redigert 20.04.09 13:33)

Glam_babe
20.04.09 14:10

jeg skrev litt feil her oppe i sted. . jeg har bare 1 mnd oppsgielse (veldig kort og greit det - men vil helst gå før) -men vi har flere her som kan ta over min jobb, det er ikke noe problem.

og det jeg mente i stad var at jeg ville komme vekk fra det helvete jeg er i akkurat nå.. ikke komme tilbake..

ja vet det er lurt å ha et ryddig forhold til arbeidsgiver, men de bryr seg ikke om å være ryddig tilbake - så noen lojalitet har de ikke fra meg. 

varjen
varjenInnlegg: 15092
20.04.09 14:27
Glam_babe: jeg skrev litt feil her oppe i sted. . jeg har bare 1 mnd oppsgielse (veldig kort og greit det - men vil helst gå før) -men vi har flere her som kan ta over min jobb, det er ikke noe problem.

Akkurat det har ingenting å si. Har du en måneds oppsigelsestid så er det hva som gjelder. Da har du å møte opp på jobb med mindre arbeidsgiver er grei og lar deg gå tidligere.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 2431
21.04.09 18:43
Glam_babe: jeg skrev litt feil her oppe i sted. . jeg har bare 1 mnd oppsgielse (veldig kort og greit det - men vil helst gå før) -men vi har flere her som kan ta over min jobb, det er ikke noe problem. og det jeg mente i stad var at jeg ville komme vekk fra det helvete jeg er i akkurat nå.. ikke komme tilbake.. ja vet det er lurt å ha et ryddig forhold til arbeidsgiver, men de bryr seg ikke om å være ryddig tilbake - så noen lojalitet har de ikke fra meg.

Har du sagt opp eller søker du andre jobber? Dersom du føler at jobben er "et helvete" så må du bare komme deg vekk først som sist. Lever oppsigelsen, og spør arbeidsgiver om du kan slippe å arbeide oppsigelsestiden. Hvis du må jobbe 1 måned vil jeg anbefale deg å gjøre det. 1 måned går tross alt fort.

Dersom årsaken til at jobben er et helvete er mobbing og/eller trakassering så er det muligheter for å kunne få en sykmelding fra din lege i oppsigelsestiden.

sistemann
sistemannInnlegg: 14995
24.04.09 20:48

Du kan bare "si opp på dagen" dersom du har en avtalefestet rett til å gjøre dette. Hvis oppsigelsesfristen etter avtalen er 1 mnd, er oppsigelsesfristen 1 mnd. Hvis du skal komme ut av arbeidsforholdet fortere krever det samtykke fra arbeidsgiver, eller at arbeidsavtalen er vesentlig misligholdt. Jeg har dog ikke funnet noen eksplisitt regulering av sistnevnte i loven, men det må hvertfall følge av alminnelige prinsipper.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg