Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Beregning av ansiennitet

NYTT TEMA
villalobos
villalobosInnlegg: 1432
22.08.09 13:17

En bekjent skal begynne i ny stilling i september, og skal i den forbindelse samle opp all arbeidserfaring for ansiennitetsberegning. Jeg har forstått at for at arbeidet skal regnes med må man ha jobbet minst 14 timer per uke. Det jeg lurer på er om det går an å legge sammen arbeidstid for flere arbeidsgivere?

Eks: Hun har jobbet 8 t/uke for arbeidsgiver A og 8 t/uke for arbeidsgiver B i samme periode. Ingen av disse oppfyller kravet alene, men totalt sett har hun jobbet slik at det burde kunne oppfylle kravet. Vil man kunne legge sammen dette slik at man oppnår (halv) ansiennitet for perioden?

Håper noen kan hjelpe meg med dette!

(Innlegget ble redigert 22.08.09 13:19)

MrNurse
MrNurseInnlegg: 232
24.08.09 14:38

Jeg vet ikke hvordan lover og regler om dette fungerer, men for meg virker det som om det er forskjellig fra arbeidsgiver. I kommunen jeg bor i regnet de ansinitet fra relevant praksis så lenge man er utdannet, mens vikarer får ansinitet for alt gjort etter fylte 18 år. I samme kommune, men ansatt i fylkeskommunen får man ansinitet for alt man har jobbet etter fylte 18, uavhengig av hvor mange timer pr uke o.l.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4394
24.08.09 16:25

Beregning av ansiennitet er opp til den enkelte arbeidsgiver, det er ingen felles regler eller lover for dette.

Ansiennitet er gjerne regulert i tariffavtaler hvis bedriften har gått med på dette.

Nskarning1
Nskarning1Innlegg: 2
25.08.09 09:07

Beregning av ansiennitet

Betydningen av ansiennitet vil variere etter omstendighetene. Ved permitteringer og nedbemanninger vil det normalt kunne fravikes fra ansiennitet ved utvelgelsen dersom det foreligger saklig grunn for det. Ansiennitet kan også ha betydning ved forfremmelser eller ved utvelgelse til kurs og lignende.

Betydningen av ansiennitet er ikke lovfestet, men det finnes en god del tariffavtaler (avtale mellom bedriften og en fagforening om lønns- og arbeidsvilkår), som omtaler ansiennitet. Her kan man også finne bestemmelser for hvordan ansiennitet beregnes.

Vanligvis beregnes ansiennitet som sammenhengende tjeneste hos samme arbeidsgiver. Det kan også være naturlig å stille krav til en viss minste stillingsbrøk hos arbeidsgiver, for det er tilknytningen til denne arbeidsgiveren som skal "belønnes," der man legger vekt på ansiennitet ved forfremmelse, lønnsøkning, permitteringer eller nedbemanninger.

Nicolay Skarning

advokat (H) i Bull & Co Advokatfirma (www.bullco.no)

hdaniels
hdanielsInnlegg: 877
26.08.09 15:24
Nskarning1: Nicolay Skarning advokat (H) i Bull & Co Advokatfirma (www.bullco.no)

Så omsider nådde finanskrisen advokatbransjen og? :)

Nskarning1
Nskarning1Innlegg: 2
26.08.09 23:44
hdaniels: Så omsider nådde finanskrisen advokatbransjen og? :)

Advokatene greier seg vel alltid. De er jo ryddegutter og ryddejenter. Det er bra at profesjoner som har særlig kunnskap kommer med innlegg under eget navn. Ansiennitetsprinsippet er viktig for alle og trengs en skikkelig diskusjon. Ansiennitet beskytter mange fra å miste jobben. Men hva med de med lang utdannelse og høy studiegjeld. De har ofte kort ansiennitet. Skal de være de første som må gå?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg