Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Regler for lånekassen - Hjelp!

NYTT TEMA
Abstract_Poet
Abstract_PoetInnlegg: 35381
07.12.09 19:12

Hvordan er reglementet for lånekassen i forhold til studiepoeng. Dette semesteret har jeg måttet klare meg uten lån og stipend fordi jeg havnet 70 studiepoeng etter skjemaet. Dette semesteret har jeg bestått 20 studiepoeng.

Er jeg da berettiget til lån og stipend neste semester? Ligger jeg nå 50 poeng etter studieprogresjonen i forhold til lånekassen, eller har jeg falt ytterligere 10 studiepoeng lenger bak?

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 46203
07.12.09 19:24

Er ikke dette bare å ta antall studiepoeng du skulle ha hatt og trekke fra hvor mange du har..

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7222
07.12.09 20:31

Du har vel falt 10 poeng lenger bak. Hvert semester er jo 30 poeng. Skal du ta igjen dette må du ligge i overskudd på studiepoeng.

Abstract_Poet
07.12.09 20:45
Rainmaker: Er ikke dette bare å ta antall studiepoeng du skulle ha hatt og trekke fra hvor mange du har..

Jeg tenkte i forhold til lånekassen, ikke iforhold til læringsinstitusjonene. På dagens studium ligger jeg kun 10 studiepoeng bak. Det var på min første bachelorgrad jeg rota det til.

Etter iherdig søking på lånekassens hjemmesider fikk jeg et svar, som jeg tolker dithen at jeg i lånekassens øyne kun er 50 studiepoeng bak skjemaet etter dette semesteret:

"Du kan "hente inn" forsinkelsen ved å ta utdanning uten støtte fra Lånekassen."

Beklager at jeg postet tråden før jeg hadde gjort grundig nok research selv.

Rainmaker
07.12.09 21:29
Abstract_Poet: "Du kan "hente inn" forsinkelsen ved å ta utdanning uten støtte fra Lånekassen."

Jeg tviler på at denne "innheningen" gjelder når du har falt ytterligere etter.

Slik jeg har forstått det kan man bare ligge ett år etter. Det tilsvarer vel 60 studiepoeng.

Du lå, hvis jeg har forstått riktig 1 og 1/6 år etter, og har tatt inn 2/6 år, noe som tilsier at du  ligger 5/6 år etter.

Hvis dette stemmer vil du nok kunne få studiestøtte neste år.

Dersom du derimot må bestå hele året uten støtte, uten å havne etter,  før du får godskrevet innhentingen, så vil du ha falt ytterligere etter pr. dags dato.

Abstract_Poet
07.12.09 21:43
Rainmaker: Jeg tviler på at denne "innheningen" gjelder når du har falt ytterligere etter. Slik jeg har forstått det kan man bare ligge ett år etter. Det tilsvarer vel 60 studiepoeng. Du lå, hvis jeg har forstått riktig 1 og 1/6 år etter, og har tatt inn 2/6 år, noe som tilsier at du  ligger 5/6 år etter. Hvis dette stemmer vil du nok kunne få studiestøtte neste år. Dersom du derimot må bestå hele året uten støtte, uten å havne etter,  før du får godskrevet innhentingen, så vil du ha falt ytterligere etter pr. dags dato.

Dette her skjønte jeg ingenting av. Lånekassen må vel operere i semester, slik som alle andre gjør. Det vil være for utrolig hvis jeg må vente ett semester før jeg kan begynne å studere igjen, fordi lånekassen regner år istedenfor semester.

Rainmaker
07.12.09 21:45
Abstract_Poet: Dette her skjønte jeg ingenting av. Lånekassen må vel operere i semester, slik som alle andre gjør. Det vil være for utrolig hvis jeg må vente ett semester før jeg kan begynne å studere igjen, fordi lånekassen regner år istedenfor semester.

"Når du blir forsinket, kan det bli gitt støtte i inntil ett år utover vanlig studietid (inntil et halvt år hvis kurset varer i bare et halvt år)"

Dette tolker jeg dithen at man kan ligge ett år på etterskudd i studiene sine.

JimJO
JimJOInnlegg: 503
07.12.09 21:47

Du får studiestøtte igjen neste semester. Siden du nå ligger 50 stp bak...

Abstract_Poet
07.12.09 22:08
Rainmaker: Dette tolker jeg dithen at man kan ligge ett år på etterskudd i studiene sine.

Det er riktig. Det står også eksplisitt i reglementet at man kan ligge 60 studiepoeng etter.

Men for å omformulere spørsmålet mitt: Selv om jeg ligger 80 studiepoeng etter i forhold til læringsinstitusjonen, er det mulig å ligge kun 50 poeng etter i forhold til lånekassen?

Markmus
MarkmusInnlegg: 54620
07.12.09 23:08
Abstract_Poet: jeg i lånekassens øyne kun er 50 studiepoeng bak skjemaet etter dette semesteret:

Kun? 50 studiepoeng er jo sinnsykt mye. Får for din del håpe at det er mindre og at det de nedenfor skriver er riktig (hvis jeg forstod dem riktig).

Abstract_Poet
07.12.09 23:31
Markmus: Kun? 50 studiepoeng er jo sinnsykt mye. Får for din del håpe at det er mindre og at det de nedenfor skriver er riktig (hvis jeg forstod dem riktig).

50 studiepoeng bak tilsvarer 4 studiepoeng i semesteret. Jeg kan ikke si at det er unormalt mye. Men at jeg klarte å falle 60 studiepoeng bak allerede på den første bacheloren var svakt, men alt har sine forklaringer.

Speca
SpecaInnlegg: 10011
07.12.09 23:49
Abstract_Poet: Men for å omformulere spørsmålet mitt: Selv om jeg ligger 80 studiepoeng etter i forhold til læringsinstitusjonen, er det mulig å ligge kun 50 poeng etter i forhold til lånekassen?

Jepp, JimJO har svart på det. Om du aldri hadde fått støtte fra lånekassen og vært på høyere utdanning i 5 år, og gått på en solid smell i alle fag, så ville du fremdeles startet på null hos lånekassen.

Abstract_Poet
08.12.09 01:13
Speca: Jepp, JimJO har svart på det. Om du aldri hadde fått støtte fra lånekassen og vært på høyere utdanning i 5 år, og gått på en solid smell i alle fag, så ville du fremdeles startet på null hos lånekassen.

Takker for svar.

Markmus
08.12.09 01:22
Abstract_Poet: 50 studiepoeng bak tilsvarer 4 studiepoeng i semesteret. Jeg kan ikke si at det er unormalt mye. Men at jeg klarte å falle 60 studiepoeng bak allerede på den første bacheloren var svakt, men alt har sine forklaringer.

Hvordan får du det til? 4 studiepoeng per semester = 50 bak? Han må gå mange år til på skolen skal han hente inn 50 ekstra SP ved å bare ta 4 SP per semester.

(Innlegget ble redigert 08.12.09 01:24)

Abstract_Poet
08.12.09 01:23
Markmus: Hvordan får du det til? 4 studiepoeng per semester = 50 bak?

Når man har studert i 12 semester... you do the math.

Markmus
08.12.09 01:24
Abstract_Poet: Når man har studert i 12 semester... you do the math.

Les over for hva jeg mente :p

Abstract_Poet
08.12.09 01:27
Markmus: Les over for hva jeg mente :p

Åja. Skjønner.

Men en del er "pending". Jeg har to eksamener som jeg venter på sensur på. De er på 15 studiepoeng hver. Så da knappes avstanden fort ned.

I tillegg skal jeg ta 50 studiepoeng til neste semester. Så ting tar seg fort inn igjen. Det kritiske for min del, er om jeg får støtte fra lånekassen til neste semester. Men nå ser jo det ut til å ordne seg.

Markmus
08.12.09 02:02
Abstract_Poet: Åja. Skjønner. Men en del er "pending". Jeg har to eksamener som jeg venter på sensur på. De er på 15 studiepoeng hver. Så da knappes avstanden fort ned. I tillegg skal jeg ta 50 studiepoeng til neste semester. Så ting tar seg fort inn igjen. Det kritiske for min del, er om jeg får støtte fra lånekassen til neste semester. Men nå ser jo det ut til å ordne seg.

Da begynner jeg å skjønne så smått.

Homers_Law
Homers_LawInnlegg: 4765
08.12.09 09:22

Far man sporre hva du studerer siden du har holdt pa i 6 ar? Vi snakker ikke profesjonsstudie innen medisin og helbredelse, for og bista vart stakkars London lag som alltid er sa jaevla utsatt..?

Speca
SpecaInnlegg: 10011
08.12.09 11:25
Homers_Law: Far man sporre hva du studerer siden du har holdt pa i 6 ar? Vi snakker ikke profesjonsstudie innen medisin og helbredelse, for og bista vart stakkars London lag som alltid er sa jaevla utsatt..?

Personen har vel allerede skrevet i tråden at det er 2 bachelorgrader...

Abstract_Poet
08.12.09 11:44
Homers_Law: Far man sporre hva du studerer siden du har holdt pa i 6 ar? Vi snakker ikke profesjonsstudie innen medisin og helbredelse, for og bista vart stakkars London lag som alltid er sa jaevla utsatt..?

Jeg har en bachelor i historie og økonomi, og holder nå på med journalistikk.

Når jeg skal begynne på masteren i økonomi, skal jeg forsøke å finne meg en deltidsjobb. Derfor trenger jeg ikke stipend til det :)

Homers_Law
Homers_LawInnlegg: 4765
09.12.09 22:10
Abstract_Poet: Jeg har en bachelor i historie og økonomi, og holder nå på med journalistikk. Når jeg skal begynne på masteren i økonomi, skal jeg forsøke å finne meg en deltidsjobb. Derfor trenger jeg ikke stipend til det :)

Ja mener og huske du har sagt tidligere at du studerte journalistikk. Begynner vel snart og naerme deg 400 studiepoeng og like mange tusenlapper i laan?

Spennende kombinasjon for ovrig, har du tatt noen semester i utlandet?

Abstract_Poet
10.12.09 12:12
Homers_Law: Ja mener og huske du har sagt tidligere at du studerte journalistikk. Begynner vel snart og naerme deg 400 studiepoeng og like mange tusenlapper i laan? Spennende kombinasjon for ovrig, har du tatt noen semester i utlandet?

Jeg har 100 lapper mer i lån. Urk.

Jeg var to år i frankrike.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20274
10.12.09 16:15

Lånekassen bryr seg pokker i vold om du ligger 0, 50 eller 1000 poeng før eller etter vanlig progressjon i forhold til studieplassen. Det er kun studiepoeng i forhold til hvor mange semester du har fått studiefinansiering som teller.

Siden du venter på sensur på noen eksamner og allerede har kommet deg under den magiske 60-poengsgrensa, er du sikra lån neste semester, så lenge du ikke har noe annet uoppgjort med lånekassa. Du får også lån omgjort til mer stipend når du får bestått flere poeng.

Selv har jeg også tatt 50 poeng på et semester, i tillegg til 50% jobb og et par-tre gymnaseksamner. Det var intensivt og litt slitsomt, men for et semester gikk det helt greit. Jeg hadde absolutt ikke noe lån det semesteret, noe som passa meg veldig bra.

Du har rett på lån med påfølgende omgjøring til stipend i maksimalt 8 år (pluss eventuellt ett år om du er sjukemeldt og mister eksamen tilsvarende ett års studier). I tillegg har du rett på ekstra lån og stipend utover disse 8 årene om du velger å utvide til en doktorgrad seinere.

Jeg vil på det varmeste anbefale alle studenter som ikke går harde og krevende program/profesjonsutdanninger om å melde seg opp til og ta et par-tre ekstra kurs (10-poengere) for å ha en buffer i tilfelle man kanskje stryker og må gå et semester eller år om igjen. Da får man nemlig likevel omgjort lån til stipend, og man har rett til fullt lån påfølgende år, samt har mer å gå på i forhold til 60-poengsgrensa. Dessuten blir man av en eller annen grunn mye mer effektiv som student.. Lånekassen anbefaler også at så mang studenter som mulig bygger seg en slik studiepoengreserve i tilfelle noe skjer seinere i studiene.

Jeg anbefaler deg om å ta opp lån uansett om du har bruk for pengene eller ikke under masteren. Mastere er ofte mer krevende enn bachelorer, og det kan være at du ikke får like mye tid til jobb som planlagt. Dessuten er lånet i lånekassa helt rente- og avdragsfritt så lenge du studerer. Du kan putte pengene inn på sparekonto og evt litt på BSU, renteinntekten kan være pen over 2 år. Om du også får omgjort 40% av beløpet til stipend (krever at du selvfølgelig står på alle eksamner og ikke har tjent mer på ordinær jobb enn lånekassas maksgrense som per i dag er 130 000 per kalenderår.), tjener du så klart på å ha søkt om lån.

Videre er det slik at du kan feks søke om støtte for et halvt kalenderår (feks vårsemesteret), og så tjene inntil 300 000 i løpet av hele kalenderåret, og likevel få maksimal omgjøring av lån til stipend for det halvåret du hadde utbetaling for lånekassen. Da kan du også ha en reserve hos lånekassen i tilfelle du ikke får studert ferdig på normert tid eller noe annet skulle skje.

WastedYears3
WastedYears3Innlegg: 2544
14.12.09 03:56

Har samme problem som deg. Jeg lå for mange poeng bak fra før så nå når jeg begynnte på skolen på ny hadde jeg ikke rett på støtte. Nå har jeg fått sensur på en eksamen 15studiepoeng. og fikk samtidlig en hyggelig beskjed fra lånekassen om at en del av lånet mitt blir omgjort til stipend. ;)  Når jeg ringte til lånekassen fikk jeg besked om at jeg kunne søke på ny om støtte når jeg var under grensa på 60poeng eller hvor mye det var.

Så når du går skole uten støtte så tar du fort igjen poeng for dine tidligere synder.

as_roma
as_romaInnlegg: 17504
05.02.10 01:55

Hvor kan man sjekke hvor mange studiepoeng man ligger etter?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg