Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Ordensvakt/dørvakt

[ Trådet ] NYTT TEMA
MobbDeep_7
MobbDeep_7
23.01.10 01:23

Heisann!

Jeg lurer på hva som skal til får å bli en ordensvakt? En som jobber i utelivsbransjen, dørvakt på utesteder osv. Jeg vet at man må være minst 18 år, ha veldig god tålmodighet, kan håndtere konflikter og være høflig.

Dette lurer jeg på:

- Må man ta ordensvaktkurs? Hørt man ikke må dette på alle steder.

- Hvordan få en dørvakt jobb? Sende søknaden rett til utestedet?

Rett og slett, hvordan få en slik jobb?

Bor i Oslo, fyller snart 19 og er snart ferdig med Sikkerhets-linja på VGS.

Takk!

LoneViking
LoneViking
23.01.10 11:28

Per i dag tror jeg det kun er dersom politiet krever det at du trenger et ordensvaktkurs for å stå i døren. For å utføre vaktvirksomhet må du likevel ha gjennomført vekteropplæring. Det er riktignok en del som har funnet omveier rundt dette, men dersom den nye Lov om vaktvirksomhet går gjennom slik den er nå, må alle dørvakter også være ansatt i et godkjent vaktselskap.

Jeg vil anbefale deg å finne ut hvilket firma det er som har ansatt vaktene på de stedene du vil jobbe, og ta det via dem. Veldig mange utesteder i dag leier inn vakter, og dersom den nye loven går gjennom vil dette bli løsningen for samtlige utesteder.

MobbDeep_7
MobbDeep_7
26.01.10 21:31

Ok, men hva er det beste? Ta 2 års lærlings som vekter, eller bare ta selve vekterkurset man kan søke seg inn på? Greieste er vel kurset, der man også søker på bedriften man vil jobbe hos

WastedYears3
WastedYears3
28.01.10 01:39

Selve ordensvaktkurset er vel bare på 25 timer. Så bør jo være grei skuring det. Ingen som strøyk når vi hadde kurs.

LoneViking
LoneViking
28.01.10 11:24

Søk om jobb hos firmaet du vil jobbe hos og forklar at du ikke har noe vekterkurs. Flere av de store firmaene i dag merker mangelen på folk og betaler kurset for deg. Da har du også mulighet til å gjøre andre ting enn bare å stå i døren.

MobbDeep_7
MobbDeep_7
28.01.10 16:45

Ok, så jeg burde ikke melde meg på noe kurs i forkant? Bare sende søknad dit jeg vil og si jeg ikke har kurs?

Hva med etter videregående? Søke om jobb da? Og ikke ta lærling eller melde meg på kurs?

LoneViking
LoneViking
28.01.10 18:15

Du er ferdig med videregående nå til våren? Ta kontakt med firmaene og hør litt hva de tilbyr.

Veldig mange som som tar fagbrev i vaktbransjen har jobbet en liten stund først, og funnet ut om dette er noe for dem. Jeg vil selvfølgelig anbefale alle å ta fagbrev, men det kan være greit å prøve seg litt først.

MobbDeep_7
MobbDeep_7
29.01.10 11:00

Er ferdig med videregående nå til våren ja. Men hvordan får jeg fagbrev? Lærling?

LoneViking
LoneViking
29.01.10 18:08

Utdanningen tar fire år, to årig videregående opplæring i skole og to år i lære.

-Vg1: Service og samferdsel
-Vg2: Salg, service og sikkerhet
-Toårig læretid i bedrift i Sikkerhetsfaget

Du har også mulighet til å ta fagbrev etter å ha jobbet i 5 år (60 måneder) som vekter.

Dersom du ikke har avtjent førstegangstjenesten ennå er det også en mulighet å ta fagbrev i militæret, men det avhenger av om du allerede har tatt tidligere nevnte linjer på VG1 og VG2. Søkndasfristen i forsvaret er 1. februar, og du kan lese mer her: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/larefag/

Alkohol
Alkohol
30.01.10 21:38

Er steroider en del av pensum?

MobbDeep_7
MobbDeep_7
31.01.10 12:19

Så lærling er det jeg burde ta? Og ikke kurs? Skjenner en som har vært vekter som mener det er mye bedre å ta kurs istedet for lærling. Han gikk rett til bedriften og bedriften fikset det kursene han trengte.

LoneViking
LoneViking
31.01.10 21:28

Kontakt en bedrift, de fleste store betaler kurs for deg. Så kan du tenke på å ta fagbrevet senere.

Daylights
Daylights
09.03.10 20:40
Alkohol: Er steroider en del av pensum?

Etikk, Førstehjelp, Jus, Konflikthåndtering, Vektertjenester, Brannvern, Tekniske og fysiske sikringstiltak, Helse, miljø og sikkerhet, Risikovurdering, Beredskapsplanlegging, Service og kvalitet, Skriftlig prøve

Nei...

(Innlegget ble redigert 09.03.10 20:42)

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg