Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

feriepenger-5 ferieuke

NYTT TEMA
debra26
debra26Innlegg: 3
26.05.10 17:20

Hei.

Er det slik at hvis bedriften man jobber i har 5 ukers ferie, at man må ta ut den femte uka?

Kan man ta ut den siste uka i lønn om man kun ønsker 4 uker?

Man kan vel ikke pålegge den ansatte å bli trukket 4 dager for den 5 ferieuka hvis man kun ønsker 4 uker?

Og hvis det kun er muligheten til overføring av siste uke til neste år, så er hele vitsen borte for den som i utgangspunktet ikke ønsker mer enn 4uker,og skal plutselig ende opp med 6 uker neste år uansett.

har søkt litt på nettet, men klarer ikke finne noe klart svar på dette.

Maitre
MaitreInnlegg: 1
26.05.10 18:29
debra26: Er det slik at hvis bedriften man jobber i har 5 ukers ferie, at man må ta ut den femte uka?   Kan man ta ut den siste uka i lønn om man kun ønsker 4 uker?   Man kan vel ikke pålegge den ansatte å bli trukket 4 dager for den 5 ferieuka hvis man kun ønsker 4 uker? Og hvis det kun er muligheten til overføring av siste uke til neste år, så er hele vitsen borte for den som i utgangspunktet ikke ønsker mer enn 4uker,og skal plutselig ende opp med 6 uker neste år uansett.   har søkt litt på nettet, men klarer ikke finne noe klart svar på dette.
Trekk i feriepenger for fastlønte

Hvis du får utbetalt fastlønn, vil du se at arbeidsgiver foretar et trekk på 1/26 av feriepengene. Begrunnelsen for dette er at vi i gjennomsnitt jobber 26 dager hver måned (inkludert lørdager). Feriepengene skal imidlertid dekke utbetalinger for 25 virkedager.

Hvis du er omfattet av avtale om en femte ferieuke, blir trekket større. Her skal feriepengene dekke 30 virkedager. Ved avvikling av ferie dekker feriepengene da 4 dager mer enn du jobber, og for å kompensere for dette vil du bli trukket med 4/26 av enn månedslønn når feriepengene utbetales.  Dette betyr i praksis at hvis du jobber på en større arbeidsplass med tariffavtale om 5 ukers ferie, og dermed blir trukket for 4/26 månedslønn, bør du også passe på å ta ut full ferie. Hvis du bare tar ut 4 ukers ferie, vil du nemlig ende opp med å betale for å gå på jobb i den femte ferieuken!

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
26.05.10 18:35
debra26: Kan man ta ut den siste uka i lønn om man kun ønsker 4 uker?

Nei, det kan du ikke med det nye lovverket (det finnes dog noen ytterst få unntak).

Du har valget mellom å ta den ut i år, overføre den til neste år eller rett & slett ikke ta den ut.

Tar du den ut blir du trukket for 4/26-delers lønn (jeg har ikke vært borti at arbeidsgivere skal trekke 1/26-del som beskrevet i innlegget ovenfor). Ferieloven sier trekk at 4/26-deler.

Daylights
DaylightsInnlegg: 5720
26.05.10 22:41

Der jeg jobber skiller vi mellom titlene servicearbeider og funksjonær. Funksjonærene (som meg) trekkes fem uker av junilønna, hvilket egentlig tilsier negativ lønn. Feriepengene kompenserer selvsagt dette.

Fordelen er at jeg er ferdig trukket i juni og dermed kan ta ut samtlige ferieuker i høst/vinter uten at det merkes på kommende lønninger.

Servicearbeiderne derimot, får sin sum med feriepenger om sommeren (oppå lønn), og trekket kommer når de faktisk ferierer. De er da selv ansvarlige for å posjonere ut dette dersom de ønsker senere ferieavvikling. Vil de spare ferien til jul, bør de også ha spart på feriepengene de fikk i sommer, for lønnen vil minke måneden de ferierer.

(Innlegget ble redigert 26.05.10 22:44)

mf_6
mf_6Innlegg: 3064
26.05.10 22:42
Keto-dama: Nei, det kan du ikke med det nye lovverket (det finnes dog noen ytterst få unntak).

Men etter ferieloven er det jo kun krav på (og plikt til) 4 uker + 1 dag ferie. De resterende 4 dagene er jo en rettighet mange har etter tariffavtale/arbeidsavtale.

Keto-dama
27.05.10 18:37
mf_6: Men etter ferieloven er det jo kun krav på (og plikt til) 4 uker + 1 dag ferie. De resterende 4 dagene er jo en rettighet mange har etter tariffavtale/arbeidsavtale.

Du får alikevel ikke utbetalt 5. ferieuke om arbeidsgiveren din har 12% feriepenger og 5 uker ferie.

Ferieloven sier bare noe om minimumsferien, det ligger føringer for hvordan alle mulige alternativer skal håndteres.

Lillemus
LillemusInnlegg: 2365
30.05.10 00:37
Keto-dama: Tar du den ut blir du trukket for 4/26-delers lønn (jeg har ikke vært borti at arbeidsgivere skal trekke 1/26-del som beskrevet i innlegget ovenfor). Ferieloven sier trekk at 4/26-deler.

Ferieloven sier vel ikke noe om trekk av 4/26 deler?

Ferieloven er en minsterettslov. Så hvis en arbeidsgiver velger å heller betale ut 4/26 deler, eller 10/26 for den saks skyld, så er jo dette helt lovlig :)

1/26 skal utbetales for de som følger ferieloven og har 4 uker og 1 dag ferie, og 10,2% feriepenger.

4/26 (eller 3/22 som også blir brukt) skal trekkes for de som har avtale om 5 uker ferie, og 12% feriepenger. Men det er ingen lov som pålegger dette, kun avtaler.

Lillemus
LillemusInnlegg: 2365
30.05.10 00:40
debra26: Kan man ta ut den siste uka i lønn om man kun ønsker 4 uker?

Nei, men et alternativ er å få 10,2% i feriepenger i steden for 12% (som jeg antar du får?)

Det vil dekke opp for 4 uker og 1 dag ferie.
Får du 12% feriepenger, så skal du også feriere i 5 uker.

Keto-dama
30.05.10 13:54
Lillemus: 4/26 (eller 3/22 som også blir brukt) skal trekkes for de som har avtale om 5 uker ferie, og 12% feriepenger. Men det er ingen lov som pålegger dette, kun avtaler.  

Dette er i hht retningslinjene som er utarbeidet i hht gjeldende lovverk.

Du har helt rett i at arbeidsgiver står fritt til å la være å trekke 4/26-deler om de ønsker. Praktiserer bedriften 10.2% feriepenger må de dog utbetale den ene utgjevningsdagen uansett siden dette er minstekrav i hht loven.

3/22-deler trekkes hos de som har 5 dagers arbeidsuke mens 4/26-deler trekkes av de som har fastlønn og 6 dagers arbeidsuke.

Slemtig3r
Slemtig3rInnlegg: 906
01.06.10 13:54
Daylights: Der jeg jobber skiller vi mellom titlene servicearbeider og funksjonær. Funksjonærene (som meg) trekkes fem uker av junilønna, hvilket egentlig tilsier negativ lønn. Feriepengene kompenserer selvsagt dette. Fordelen er at jeg er ferdig trukket i juni og dermed kan ta ut samtlige ferieuker i høst/vinter uten at det merkes på kommende lønninger. Servicearbeiderne derimot, får sin sum med feriepenger om sommeren (oppå lønn), og trekket kommer når de faktisk ferierer. De er da selv ansvarlige for å posjonere ut dette dersom de ønsker senere ferieavvikling. Vil de spare ferien til jul, bør de også ha spart på feriepengene de fikk i sommer, for lønnen vil minke måneden de ferierer.

Resultatet blir akkurat det samme. Selvfølgelig føles det sikkert deilig å få full lønn og feriepenger i en utbetaling, men disse har det ikke like kult når de tar ut ferie i løpet av året og blir trukket i lønn!

Det første alternativet er helt klart det beste.

aimh
aimhInnlegg: 2
05.06.14 15:07

Ser ikke ut som jeg fikk med mitt innlegg,så prøver igjen.Har jobbet for samme bedrift siden 2009.Får feriepenger 12 juni.Fikk beskjed om at jeg trekkes for den 5 ferieuken.Jeg har sagt opp og jobber til 31/7-2014.Jeg blir altså trukket for den 5 uken,men kan ikke bruke den hos nåværende arb.giver.Man har jo krav på den ferieuken,men kommer ikke til å bruke den hos ny arb.giver.Men HVIS man skulle gjort det blir man jo trukket i lønn hos ny arb.giver!Tap for meg uansett.Er dette riktig???Finner ikke noe i min reviderte utgave av ferieloven.Takknemlig for svar :-)

Referee799
Referee799Innlegg: 5489
07.06.14 22:28
Keto-dama: Ferieloven sier trekk at 4/26-deler.

Iflg ferieloven har man 25 feriedager (4 uker + 1 dag). Så jeg kan ikke skjønne at hverken1/26 eller 4/26 er noe som står i ferieloven. 4/26 er derimot noe som kommer inn i tariffavtaler for de som har 5 uker (30 dager) ferie, der man trekkes for 26 lønningsdager i juni (hele juni-lønna) og 4/26 deler av julil-ønna (evt at det trekkes av feriepengene for lettvinthetsskyld)....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg