Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mest tullete studier?

NYTT TEMA
quentez
quentezInnlegg: 18241
05.01.12 17:04

Skal vi ha en uoffisiell kåring av det mest ubrukelige bachelorstudiet som finnes i dagens utdannings-Norge?

Jeg ser ikke for meg at BI sin bachelor i reiselivsledelse akkurat er noen sikker vei til en godt lønnet og utfordrende jobb. Kan neppe være noen god investering de 175.000 kronene et slikt studie vil koste.

UiO sine tverrfaglige kjønnsstudier virket heller ikke direkte spennende for meg personlig.

Friår, sa du? Hvorfor ikke ta 10 studiepoeng i Bob Dylan!

tikk
tikkInnlegg: 14601
05.01.12 19:50
quentez: UiO sine tverrfaglige kjønnsstudier virket heller ikke direkte spennende for meg personlig.

Dette er nok et yndet studium for de som skal bli meningsterrorister. Om de ikke tjener så godt kan de kose seg over å lage et helvete for andre.

vilon
vilonInnlegg: 1056
06.01.12 14:12

Synes markedsføringutdannelsen min var rimlig meningsløs. Lærte et par interessante og nyttige ting, men det var egentlig bare bullshit hele studiet.

Limon
LimonInnlegg: 144
Jus-student
Jus-studentInnlegg: 3684
06.01.12 16:40
quentez: UiO sine tverrfaglige kjønnsstudier

Merkelig at det i det hele tatt finnes noe slikt.

Når det er sagt så syns jeg Jus-studiet er ganske tullete, hvorfor kan jeg si noe om dersom noen er interessert.

Men teologi topper kanskje lista. Pensum er i praksis en tusenvis av år gammel eventyrbok som folk flest ikke engang tror på?

AlexSupertramp
AlexSupertrampInnlegg: 543
06.01.12 16:53
Jus-student: Når det er sagt så syns jeg Jus-studiet er ganske tullete, hvorfor kan jeg si noe om dersom noen er interessert.

Ut i fra nicket ditt regner jeg med at du kan utdype det. Er jo behov for folk som kjenner loven og som kan bistå andre, så ser ikke helt påstanden om at jus-studier er tull.

Jus-student
06.01.12 17:17
AlexSupertramp: Ut i fra nicket ditt regner jeg med at du kan utdype det. Er jo behov for folk som kjenner loven og som kan bistå andre, så ser ikke helt påstanden om at jus-studier er tull.

Jeg tror studiet kun er ment for å sile ut de som ikke har stor nok arbeidskapasitet til å jobbe innenfor jussen i det daglige. Du går fem år på skole for å vise at

1) Du har interesse for jus
2) Du har stor nok arbeidskapasitet
3) I tillegg lærer man til en viss grad at man alltid skal skrive så kort og konsentrert som mulig.

Man lærer en del grunnleggende innenfor en rekke rettsområder, men det er først når man begynner å jobbe innenfor et konkret område at man lærer noe som eventuelle kunder vil ha interesse av å vite. Det viktigste man lærer er det som kalles juridisk metode.

Dette er ikke et studie hvor det stilles spørsmål. Må man lære ting på latin så gjør man det, ingen spør hvorfor.

Sitter man med en 100 år gammel lovtekst skrevet på nynorsk som ingen forstår så skal man ikke spørre hvorfor.

Og av og til må jeg innrømme at jeg lurer på om det at det finnes egne juridiske ord og uttrykk for alt, gjerne to-tre fremmedord for hvert normale forståelige ord og uttrykk, virkelig har en hensikt, eller om det bare er til for å gjøre det ekstra vanskelig og fremstå mer intellektuellt.

Sett bort ifra fremtidige arbeidsmuligheter som nok kan bli interessante, så er nok en av hovedgrunnene til at jeg fullfører studiet nettopp fascinasjonen av hvordan hele dette systemet er laget og henger sammen. Men kanskje det er det som er meningen.

Skal ikke svartmale fullstendig selvfølgelig, det blir helt feil å si at hele studiet er tull, men det er mange ubesvarte spørsmål der som nok aldri får svar.

Plat0n
Plat0nInnlegg: 4071
07.01.12 01:39

Bachelor i diverse økonomi-greier.

(Innlegget ble redigert 07.01.12 01:45)

Speca
SpecaInnlegg: 8579
07.01.12 22:29
quentez: Jeg ser ikke for meg at BI sin bachelor i reiselivsledelse akkurat er noen sikker vei til en godt lønnet og utfordrende jobb. Kan neppe være noen god investering de 175.000 kronene et slikt studie vil koste.

BI er slettes ikke alene om å tilby dette i landet, og jeg har flere bekjente som har tatt dette ved Høgskolen i Telemark, og alle de jobber med relaterte jobber, som har grei lønn. Eks. er alle skidestinasjoner i landet, hvor det er bortimot ett krav. Andre er kontakter for de ulike charterselskapenes reisemål, etc. 

Og om målet var god lønn, så er det få studenter som får igjen for studielånet.  Da er det mye mer lønnsomt å bli håndverker, ta mesterbrev, og jobbe på ett kontor for håndverkerene. De tjener mye penger, og svært få som tar høyere utdanning tar de igjen i nettoinntekt til eget bruk.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 3950
09.01.12 04:58
Jus-student: Man lærer en del grunnleggende innenfor en rekke rettsområder, men det er først når man begynner å jobbe innenfor et konkret område at man lærer noe som eventuelle kunder vil ha interesse av å vite. Det viktigste man lærer er det som kalles juridisk metode.

Det er litt misvisende markedsføring å kalle seg jus-student før man har begynt på studiet. 

Jus-student
09.01.12 09:52
krikkert2: Det er litt misvisende markedsføring å kalle seg jus-student før man har begynt på studiet.

Du er morsom.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 22857
09.01.12 09:58
Plat0n: diverse økonomi-greier.

Du kunne ikke være mer spesifikk da? Eller er det slik at alle studier som har med "økonomi-greier" å gjøre er tullete?

Eriden
EridenInnlegg: 290
14.01.12 14:50

Bachelor/master i filosofi?

(Innlegget ble redigert 14.01.12 14:50)

IsVann
IsVannInnlegg: 2825
14.01.12 14:52
Eriden: Bachelor i filosofi?

Minst matnyttige må da være Statsvitenskap..Lukter vaktmester, og Rema 1000 av deg da, inkl et jævla studielån..

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 17126
14.01.12 17:47
IsVann: Minst matnyttige må da være Statsvitenskap..Lukter vaktmester, og Rema 1000 av deg da, inkl et jævla studielån..

Ja det er synd på statsviterne. Nesten ingen som vil ansette dem og sjelden får de begynnerlønn på over en milion også.

http://www.uio.no/studier/program/statsvitenskap-master/karriereintervjuer/Even.xml

Kanskje du ikke vet hva statsvitenskap går ut på?

IsVann
14.01.12 19:24
BornOnThe4thOfJuly: Kanskje du ikke vet hva statsvitenskap går ut på?

Ha ha, ertet kun en kompis her inne :)

BornOnThe4thOfJuly
14.01.12 19:28
IsVann: Ha ha, ertet kun en kompis her inne :)

Ok.

Men nå finnes det sikkert folk som synes statsvitere er bortkastede folk også og følgelig også deres studier.

IsVann
14.01.12 19:58
BornOnThe4thOfJuly: Ok.
Men nå finnes det sikkert folk som synes statsvitere er bortkastede folk også og følgelig også deres studier.

Den dagen det blir tilbudt bachelor i miljøkosmetikk (se Vaskekjærring) skal jeg personlig klage over andres yrkesveier og tilrettelagt studie for å tekke statens ønske om inntjening på selv det latterligste.. I mellomtiden ser jeg kun nytteverdien i mennesket innsalg av seg selv etter ferdig studie :)

(Innlegget ble redigert 14.01.12 20:07)

BornOnThe4thOfJuly
14.01.12 20:01
IsVann: Den dagen det blir tilbudt bachelor i miljøkosmetikk (se Vaskekjærring) skal jeg personlig klage over andres yrkesveier og tilrettelagt studie for å tekke statens ønske omm inntjening på selv det latterligste.. I mellomtiden ser jeg kun nytteverdien i mennesket innsalg av seg selv etter ferdig stude :)

Er det ikke masterstudie tilgjengelig?

IsVann
14.01.12 20:04
BornOnThe4thOfJuly: Er det ikke masterstudie tilgjengelig?

Tar tid å innhente nok info og strukturlegge det, men skulle vist komme sammen med master i kultuforskjeller og bøttemakerfaget samla :)

BornOnThe4thOfJuly
14.01.12 20:10
IsVann: Tar tid å innhente nok info og strukturlegge det, men skulle vist komme sammen med master i kultuforskjeller og bøttemakerfaget samla :)

Her ser jeg for meg ledige professorstillinger.

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 7915
14.01.12 21:05
BornOnThe4thOfJuly: Ja det er synd på statsviterne. Nesten ingen som vil ansette dem og sjelden får de begynnerlønn på over en milion også.
http://www.uio.no/studier/program/statsvitenskap-master/karriereintervjuer/Even.xml
Kanskje du ikke vet hva statsvitenskap går ut på?

Vet ikke så mye om statsvitenskap, men det hadde kanskje vært mer relveant å vise til en statistikk enn til ett intervju.

Statsviterne er vel uansett heldige ved at tildigere masterstudenter har fått jobb i departementene og passer på å ansette statsvitere, litt mer synd på mange av humanistene. Men jeg tror man må ha toppkarakterer i statsvitenskap for å få en relevant jobb. For humanistene holder jo ikke det engang, er en her på forumet med A(eller nesten A) i snitt på filmvitenskap og som ikke fikk relevant jobb.

(Innlegget ble redigert 14.01.12 21:06)

BornOnThe4thOfJuly
14.01.12 22:01
Tordenskjold3: Vet ikke så mye om statsvitenskap, men det hadde kanskje vært mer relveant å vise til en statistikk enn til ett intervju. Statsviterne er vel uansett heldige ved at tildigere masterstudenter har fått jobb i departementene og passer på å ansette statsvitere, litt mer synd på mange av humanistene. Men jeg tror man må ha toppkarakterer i statsvitenskap for å få en relevant jobb. For humanistene holder jo ikke det engang, er en her på forumet med A(eller nesten A) i snitt på filmvitenskap og som ikke fikk relevant jobb.

Nå var linken til en som hadde fått jobb i et høyprofilert privat firma. I tillegg sto det også at det var et ganske greit arbeidsmarked for statsvitere.

Det som finnes av statistikk om ulike profesjoner finnes stort sett på deres fagforeningsorganisasjoner og er ikek tilgjengelig for oss andre. Nå var heller ikke linken ment å være utfyllende om hvordan statsvitere hadde det. Det var heller et veldig lite blikk inn i deres verden for å vise at det klart fantes folk som anså deres studie for alt annet enn tullete.

Andropov
AndropovInnlegg: 18291
15.01.12 16:49
quentez: tverrfaglige kjønnsstudier

Unnskyld meg, men dette virker sinnssykt drit.

C_M_D
C_M_DInnlegg: 6708
15.01.12 21:00
Tordenskjold3: jeg tror man må ha toppkarakterer i statsvitenskap for å få en relevant jobb. For

Det er blitt mer sånn nå med statsvitenskap som med økonomi. Rangeringer, høyt snitt, prestisje, osv, som teller. Så de gode statsvitere har ingen problemer med å få jobb, det er de som har drasset seg gjennom ei ukjent høyskole med D og C i snitt som vil få problemer. 

Ellers som nevnt i den andre tråden for et par minutter siden, statsvitere må få vite at det er flere andre områder som de kan søke jobb på. Dermed så kan de flinke utkonkurrere lett de middelmådige økonomene blant annet som tror at de har en fribillett til privatsektor bare fordi de har C i snitt fra BI eller NHH.  I dagens marked er det slik at man konkurrerer mot de beste fra flere studieretninger hvis jobben er svært attraktiv.

(Innlegget ble redigert 15.01.12 21:02)

vivaladrammen
vivaladrammenInnlegg: 167
17.01.12 00:06

Utdannelse er totalt unyttig! gå livets harde skole, start som PT eller noe sånt... Så plutselig en dag, har du ditt eget treningsstudio!!!! CACHING!!

AlexSupertramp
AlexSupertrampInnlegg: 543
17.01.12 01:05
vivaladrammen: Utdannelse er totalt unyttig! gå livets harde skole, start som PT eller noe sånt... Så plutselig en dag, har du ditt eget treningsstudio!!!! CACHING!!

Hehe, vi trenger ikke flere kunnskapløse bolerhoder. Nok som det er.

(Innlegget ble redigert 17.01.12 01:05)

vivaladrammen
17.01.12 01:13
AlexSupertramp: Hehe, vi trenger ikke flere kunnskapløse bolerhoder. Nok som det er.

Hva mener du med det?

Speca
SpecaInnlegg: 8579
17.01.12 02:44
vivaladrammen: Hva mener du med det?

Uten at jeg er vivaladrammen, så er nok en PT med høgskoleutdannelse å foretrekke fremfor en som tror han skjønner faget. Mange PT'er uten utdannelse, skjønner ikke overvektige som skal trenes, og dermed begynner man feil med en gang...

vivaladrammen
17.01.12 07:12
Speca: , så er nok en PT med høgskoleutdannelse å foretrekke fremfor en som tror han skjønner fage

nei, det tror ikke jeg. Man må lære seg grunnleggende teknikker. Det lærer man ikke på skorn!

Siste innlegg