Jeg tror studiet kun er ment for å sile ut de som ikke har stor nok arbeidskapasitet til å jobbe innenfor jussen i det daglige. Du går fem år på skole for å vise at
1) Du har interesse for jus
2) Du har stor nok arbeidskapasitet
3) I tillegg lærer man til en viss grad at man alltid skal skrive så kort og konsentrert som mulig.
Man lærer en del grunnleggende innenfor en rekke rettsområder, men det er først når man begynner å jobbe innenfor et konkret område at man lærer noe som eventuelle kunder vil ha interesse av å vite. Det viktigste man lærer er det som kalles juridisk metode.
Dette er ikke et studie hvor det stilles spørsmål. Må man lære ting på latin så gjør man det, ingen spør hvorfor.
Sitter man med en 100 år gammel lovtekst skrevet på nynorsk som ingen forstår så skal man ikke spørre hvorfor.
Og av og til må jeg innrømme at jeg lurer på om det at det finnes egne juridiske ord og uttrykk for alt, gjerne to-tre fremmedord for hvert normale forståelige ord og uttrykk, virkelig har en hensikt, eller om det bare er til for å gjøre det ekstra vanskelig og fremstå mer intellektuellt.
Sett bort ifra fremtidige arbeidsmuligheter som nok kan bli interessante, så er nok en av hovedgrunnene til at jeg fullfører studiet nettopp fascinasjonen av hvordan hele dette systemet er laget og henger sammen. Men kanskje det er det som er meningen.
Skal ikke svartmale fullstendig selvfølgelig, det blir helt feil å si at hele studiet er tull, men det er mange ubesvarte spørsmål der som nok aldri får svar.