Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva skal jeg bli når jeg blir stor?

NYTT TEMA
Snåsamannen
SnåsamannenInnlegg: 119
24.01.12 14:28

Hei!

Jeg går i 1.klasse på videregående, og jeg har begynt å lure på hva jeg skal studere, og hva slags yrke som passer for meg. Jeg vet jeg ikke trenger å bestemme meg enda, men jeg syntes det er interessant å sjekke litt ut. 

Jeg er veldig glad i å skrive/ å debattere. Jeg er god i fag som type norsk, samfunnsfag og jeg er nokså sikker på at jeg kommer til å takle pis greit.

Har vurdert journalistikk, men jeg vil bli en debatterende journalist som har en slags spalte, ikke en som skriver om "naboens hund som har to hoder." Og da må jeg vel utdanne meg som noe annet? I tillegg er det ekstremt høyt snitt i feks Oslo.

Jeg heller nå mest i mot å studere statsvitenskap... Er det noen som vet om det er veldig tungt, og om hva slags snitt det er for å komme inn i feks oslo? Hvordan er det egentlig å studere statsvitenskap i det hele tatt?

Det er bare å komme med forslag på hva jeg kan studere/ hva som passer for meg! Jeg er åpen for alt ;)

Edit: Har btw et snitt på 5 :)

Sobrius
SobriusInnlegg: 554
24.01.12 17:00

Jeg ville droppet både journalistikk og statsvitenskap og gått for utdannelser det ikke er inflasjon i å ta.

kansas00
kansas00Innlegg: 11932
24.01.12 17:35
Snåsamannen: Det er bare å komme med forslag på hva jeg kan studere/ hva som passer for meg! Jeg er åpen for alt ;)

Tror du burde prøve å bli lærer. Husk at jobben din skal sørge for at du får mat på bordet. Da er den fordel å gå en vei som nærmest vil sikre deg jobb. Litt surt å følge drømmen om å bli journalist for å så ende opp som arbeidsøkende. Vil tenke meg journalist er et ganske usikkert valg. Stadig flere av de store avisene har jo knapt journalister på deskene sine. Bare unge/flinke mennesker som er gode på copy+paste, facebook og google translate vil ha en fremtid som journalister i dag.

Husk å tenke med hjernen, ikke hjertet.

(Innlegget ble redigert 24.01.12 17:35)

Beltha
BelthaInnlegg: 788
24.01.12 22:51

Journalistikk er utelukket dersom du ikke stemmer rødt. Med mindre du har en veldig høy terskel for mobbing.

_-T-_
_-T-_Innlegg: 526
25.01.12 00:48
Snåsamannen: Edit: Har btw et snitt på 5 :)

Hvordan er interessen for realfag? Vil du utdanne deg til en trygg jobb og god økonomisk fremtid er det veien å gå (ikke at jeg mener at man ikke kan skaffe seg det med andre retninger også).

Husk at realfag ikke nødvendigvis betyr at du skal sitte med tung matematisk eller teoretisk fysikk i din endelige jobb.

Snåsamannen
SnåsamannenInnlegg: 119
25.01.12 12:38

Jeg er virkelig ikke et realfagsmenneske. Har 4 i det, men jeg synes det er grusom kjedelig.

Jus-student
Jus-studentInnlegg: 3684
25.01.12 14:06
Beltha: Journalistikk er utelukket dersom du ikke stemmer rødt. Med mindre du har en veldig høy terskel for mobbing.

Rød er noe man blir i løpet av studiet, man behøver ikke å være det før man begynner.

(Innlegget ble redigert 25.01.12 14:06)

Safina
SafinaInnlegg: 736
25.01.12 15:58
Snåsamannen: Jeg heller nå mest i mot å studere statsvitenskap... Er det noen som vet om det er veldig tungt, og om hva slags snitt det er for å komme inn i feks oslo? Hvordan er det egentlig å studere statsvitenskap i det hele tatt?

Statsvitenskap er desverre en studieretning som gir lite jobbmuligheter i vårt kjære land etter hva jeg har hørt/vært vitne til. Har du vurdert psykologi? Jeg er et realfagsmenneske helt igjennom, men likevel er jeg meget interressert i jus og vurderer å studere det. Selv om du kanskje føler at du hører bedre til i samfunnsvitenskapsdelen betyr det ikke at du kan utdanne deg i en realfagsmessig vinkel. 

men tilbake til psykologi, det er et fantastisk spennende fag med slik super bredde! Du kan spesialisere deg innenfor mange forskjellige retninger, men det er et krevende studiet som det er meget vanskelig å komme inn på..

PetterJJ
PetterJJInnlegg: 1902
25.01.12 17:20

Sjekk litt på www.vilbli.no 

Kan hende du får noen tips på bakgrunn av dine interesser og evner.

vilon
vilonInnlegg: 1056
25.01.12 23:55
Snåsamannen: Hei!
Jeg går i 1.klasse på videregående, og jeg har begynt å lure på hva jeg skal studere, og hva slags yrke som passer for meg. Jeg vet jeg ikke trenger å bestemme meg enda, men jeg syntes det er interessant å sjekke litt ut.
Jeg er veldig glad i å skrive/ å debattere. Jeg er god i fag som type norsk, samfunnsfag og jeg er nokså sikker på at jeg kommer til å takle pis greit.
Har vurdert journalistikk, men jeg vil bli en debatterende journalist som har en slags spalte, ikke en som skriver om "naboens hund som har to hoder." Og da må jeg vel utdanne meg som noe annet? I tillegg er det ekstremt høyt snitt i feks Oslo.
Jeg heller nå mest i mot å studere statsvitenskap... Er det noen som vet om det er veldig tungt, og om hva slags snitt det er for å komme inn i feks oslo? Hvordan er det egentlig å studere statsvitenskap i det hele tatt?
Det er bare å komme med forslag på hva jeg kan studere/ hva som passer for meg! Jeg er åpen for alt ;)
Edit: Har btw et snitt på 5 :)

siviløkonom og sivilingenør, samt alt innenfor olje og energi. matte!!

TheBracket
TheBracketInnlegg: 22188
26.01.12 15:49
Snåsamannen: Det er bare å komme med forslag på hva jeg kan studere/ hva som passer for meg! Jeg er åpen for alt ;)

Lektorutdanning! Mangelen på lektorer kommer til å bli stor i fremtiden så her vil jeg anbefale deg å undersøke litt, kanskje snakke med noen du kjenner eller en lektor på skolen. Lønnen er ikke så begredelig heller faktisk. Ville holdt meg unna statsvitenskap (og i hvertfall sosiologi) om du ikke vil ende opp med en ikkerelevant jobb etter avlagt mastergrad.

Guarnere
GuarnereInnlegg: 8127
26.01.12 16:56

Begynn å studere geologi. Da får man omtrent kastet jobbtilbud etter seg før man har åpnet en bok.

William S
William SInnlegg: 10189
30.01.12 07:14

Jeg ser at noen her fraråder folk å studere statsvitenskap. Det er da bare tull! Det er ikke nødvendigvis slik at man utdanner folk til arbeidsledighet, man må bare bruke hue litt. Har man feks en mastergrad innenfor det med B i snitt kan man faktisk konkurrere på en del trainee stillinger selv om man "bare" har statsvitenskap. 

Safina
30.01.12 13:33

Statsvitenskap er vel og greit, hvis du er i de 5% som faktisk lykkes og får over gjennomsnittslønn. Samme greia er det med samfunnsøkonom. De 5% som gjør det bra, gjør det dritbra, mens resten har en okay utdannelse som ikke gir dem mye tilbake..

Safina
07.02.12 00:31

Det var vel en relativt umoden og barnslig kommentar? Hvem er du til å bedømme om jeg trenger mer pikk, når du selv sannsynligvis ikke vet hvordan du skal bruke din? Og atter en gang, en ting å tenke på er at du blir tatt mer seriøst (så seriøst man kan ta en 15/16 åring) hvis du lærer deg et og annet om rettskriving :)

skolenerd12345
skolenerd12345Innlegg: 67
13.02.12 14:30

vel det virker litt som du trenger noe vis du går på noen sine inlegg bare for å være negativ å se på dems negative sider...... så det får meg til ¨tenke A) dårlig selvtilit og du disser andre for deres feil B) du ahr bare lite liv å trenger enn hobby aka P ;)

RvGud
RvGudInnlegg: 538
13.02.12 19:42

fæt ska du bli

Siste innlegg