Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trakkasert og uthengt på jobb

NYTT TEMA
plornt
plorntInnlegg: 54
30.01.12 11:57

Jeg jobber i helsevesenet. Fredag den 13. januar fikk jeg en sms som teamleaderen min hadde sendt ut til flesteparten som jobber der, hvor teamlederen informerer om lønningspils eller "samling" på den lokale puben. Jeg drar så på lønningspils og som seg hør og bør drikker alkohol. Jeg hadde senvakt dagen derpå. (begynte klokken 15) og en kollega kom i skade for å skrive på Facebook at vedkommende jobbet med meg og at jeg var fyllesjuk.

Derpå måtte jeg i samtale med teamleder of sjefen. på møtet er det første de nevner at dette er fratredelsesgrunn, det neste de nevner er at om dette skjer så mye som en gang til blir jeg sendt på AKAN møte. før dem etterhvert kjører på å sier jeg har dårlig arbeidsmoral etc. (har 4 fraværsdager på ca 2 år.)

men så kommer rosen på bløtekaken:

når jeg var på jobb denne helgen leste jeg et referat fra forrige personalmøte. Der viste det seg at dem hadde utdelt en kopi av denne uheldige facebook statusen og diskutert dette på møte. uten å sensurere noen av navnene. og uten og høre om mitt eller min kollegas samtykke.

er ikke dette da et grovt overtramp på taushetsplikten og personvernet?

jeg er ikke komfortabel med å gå på jobb og få kommentarer slengt etter meg basert på denne hendelsen. hvertfall ikke når det er minst 1 menneske hver helg som er fullesjuk på denne jobben. hvordan ville du ha gått frem?

jeg er ikke fagorganisert.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 36419
30.01.12 13:16
plornt: er ikke dette da et grovt overtramp på taushetsplikten og personvernet?

Dette er jo postet på feisbokk. Altså er det i praksis "offentlig" allerede.

Det som imidlertid er taushetsbelagt er personalsaken de virker å ha startet mot deg.

Ellers mener jeg personlig at å "gå på fylla" når man skal på jobb dagen etterpå er særs lite smart.

Safina
SafinaInnlegg: 736
30.01.12 13:32
Rainmaker: Ellers mener jeg personlig at å "gå på fylla" når man skal på jobb dagen etterpå er særs lite smart.

Her spørs det jo om TS virkelig var fyllesyk på jobb, eller en dette en overdreven "morsomhet" kollegaen forsøkte seg på på fjesbok som en spøk. Det skal da være tillatt å gå ut med kollegaer og ta seg to tre pils uten at man blir dratt inn til sjefen fordi noen postet en overdreven status?

plornt
30.01.12 13:34
Rainmaker: Ellers mener jeg personlig at å "gå på fylla" når man skal på jobb dagen etterpå er særs lite smart.

enig i den, men når man jobber annenhver helg så blir det noen unntak. dessværre.

fortsatt så mener jeg vel at dette må være på kant med en eller annen lov så lenge de ikke kontakter meg og kollega for å spørre om tilatelse?

personalsaken er så absolutt taushetsbelagt, og den ble avholdt på arbeidsplassen med andre kollegaer tilstede.

plornt
30.01.12 13:36

@sefina: jeg drakk en del mer enn 3 pils, men stoppet i tide og var ikke påvirket av alkohol i arbeidstiden, og da mener jeg det blir på linje med å dra på jobb med en middels forkjølelse. altså, reaksjonsevne og funksjonsnivå blir det samme da.

Sobrius
SobriusInnlegg: 554
30.01.12 13:37

Tydelig at de tar opp dette basert på din innsats hele tiden du har vært i jobb og at dette var noe håndgripelig de kunne bruke som grunnlag for en muntlig advarsel.

plornt
30.01.12 13:50

Jeg har jobbet og stått i, og fått masse positive tilbakemeldinger fra folk i høyere stillinger og utdannelser enn vi helgevikarene på "gulvet"

mf_6
mf_6Innlegg: 2038
30.01.12 18:59
plornt: jeg er ikke fagorganisert.

Kanskje dette er grunnen til at du blir trakkasert og uthengt. Det er mange som har blitt "mobbet inn" i fagforeningen.

Mindy_4
Mindy_4Innlegg: 882
01.02.12 15:34

Jeg er litt sjokkert hvis det er riktig at din arbeidsgiver bruker en annen persons facebook-oppdatering som dokumentasjon og grunnlag for å gi deg irettesettelse. Hvis noen observerte deg og så at du var veldig fyllesjuk, og så varslet ledelsen, så kan jeg kanskje forstå det. Men et slik "annenhåndsutsagn" fra Facebook som kanskje er litt overdrevet og sleivete, fra noen som ikke mente å varsle ledelsen, synes jeg er et syltynt grunnlag. Men kollegaen din bør kanskje passe på bedre neste gang hva han/hun skriver.

Markmus
MarkmusInnlegg: 44470
02.02.12 20:09
plornt: på møtet er det første de nevner at dette er fratredelsesgrunn, det neste de nevner er at om dette skjer så mye som en gang til blir jeg sendt på AKAN møte.

Reglene er vel slik at du ikke kan sparkes ved mistanke om alkoholmisbruk? Da skal arbeidsgiver legge til rette for at du kan avvennes (jeg skjønner hvor latterlig det høres ut siden du åpenbart ikke har et alkoholproblem) og først DA kan de sparke deg om du ikke blir bedre.

De sier de vil sende deg på AKAN-møte, men det er ikke fratredelesgrunn med mindre det er spesielle regler for dette i helsevesenet.

torestre
torestreInnlegg: 2055
02.02.12 22:25

Personlig hadde jeg fortalt sjefen eksakt hva jeg mente om hele denne episoden på en høflig og bestemt måte, så hadde jeg levert oppsigelsen.

Er man en dyktig arbeidstaker er det ingen grunn til å la seg hundse med. Jobber finnes det ok av.

plornt
02.02.12 23:05
torestre: Personlig hadde jeg fortalt sjefen eksakt hva jeg mente om hele denne episoden på en høflig og bestemt måte, så hadde jeg levert oppsigelsen.

skal si opp så fort jeg har fått ordnet meg ny jobb.. men pr. nå er jeg totalt avhengig av å ha den jobben.. var veldig fristet til å låne penn og skrive oppsigelsen på stedet.

Glennvk
GlennvkInnlegg: 2137
03.02.12 09:30
plornt: en kollega kom i skade for å skrive på Facebook at vedkommende jobbet med meg og at jeg var fyllesjuk.

Hvis dette kun er en påstand fra din kollega, så er det en ikke-sak for arbeidsgiveren din.

Så lenge du ikke har påvist alkohol i blodet da du møter opp på arbeidsplassen er dette fortsatt en ikke-sak for arbeidsgiveren din.

Arbeidsgiveren din burde ha tvunget deg til å promillekontroll hvis det var grunn til å mistenke deg for å komme på jobb i beruset tilstand. Hva du gjør på fritiden sin har ingen noe som helst med, dette gjelder da også selvsagt arbeidsgiveren din!

(Innlegget ble redigert 03.02.12 09:31)

Siste innlegg