Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nyere historie, eksamen

NYTT TEMA
Jonasbjh
JonasbjhInnlegg: 454
31.01.12 00:14

Finner ikke faget "vg4600 nyere historie" inne på privatistweb, men jeg finner "historie his1002." 

Har det blitt erstattet? Prøvde meg på nyere historieeksamen i fjor, men det gikk ikke så bra. Tenkte å prøve igjen i år, men finner kun historie. Vil det funke om jeg tar eksamen i "his1002?"

Jonasbjh
31.01.12 00:29

Har googlet en del nå og tror jeg har kommet frem til at "his1002" er faget jeg må ta istedenfor nyere historie. Noen som kan bekrefte?

Har et spørsmål til. Ettersom historien gikk dårlig på videregående (reform 94) så fikk jeg jo ikke vitnemål. Er det sånn at jeg må ta opp matte i tillegg ettersom dette ikke kan overføres til kunnskapsløftet? Hvis ja, hvilke fag må jeg da gå opp i eksamen i? Hører noen rykter om 1P+2P. Er det sånn at det er 2 forskjellige eksamener?

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 53034
31.01.12 00:31

Historieeksamen ble vel lagt om i fjor slik at den omfatter både eldre og nyere historie mener jeg.

Jonasbjh
31.01.12 00:33
GiPazzini_85: Historieeksamen ble vel lagt om i fjor slik at den omfatter både eldre og nyere historie mener jeg.

Tusen takk for svar!

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 53034
31.01.12 00:39
Jonasbjh: Tusen takk for svar!

Det var i hvert fall den eksamensformen de måtte innføre på en skole jeg underviste på i fjor. Men hvorvidt dette praktiseres vet jeg ikke.

Men historiefaget deles fremdeles inn i to deler, men mulig det har fått samme fagkode iom at eleven egentlig skal testes i pensum fra å både 2. og 3.år.

Jonasbjh
31.01.12 00:44
GiPazzini_85: Det var i hvert fall den eksamensformen de måtte innføre på en skole jeg underviste på i fjor. Men hvorvidt dette praktiseres vet jeg ikke. Men historiefaget deles fremdeles inn i to deler, men mulig det har fått samme fagkode iom at eleven egentlig skal testes i pensum fra å både 2. og 3.år.

Jeg har brukt denne nettsiden for å prøve å finne ut av det og slik jeg forstår det selv så skal det gå å ta "his1002."

Så jeg tar en sjangs og satser på det!

Det jeg lurer på nå er igrunn forskjellen på "Matematikk MAT1003 og MAT1008." Vet ikke om det holder å ta MAT1008 som er teoretisk fremfor MAT1003 som er praktisk. Er ikke kjempefan av matematikk, men sånn jeg har forstått det så kan ikke min karakter i matematikk fra reform94 overføres til kunnskapsløftet så jeg må ta opp matten også. Er dog veldig usikker på det her.

Jonasbjh
31.01.12 00:56

..Og holder det å kun ta eksamen i disse to fagene, eller må jeg ha eks antall timer på skolen?

Jonasbjh
31.01.12 01:14

Beklager denne spammingen med slenger på ett spørsmål til før jeg tar kvelden.

Jeg strøk i nyere historie. Jeg var under reform94. Jeg mener å ha lest at jeg kan få godkjent/overført alle fagene over i kunnskapsløftet bortsett fra matematikk og historie. Derfor lurer jeg på om det holder at jeg tar disse to for å få generell studiekompetanse?

Cheetara
CheetaraInnlegg: 99
31.01.12 08:56

Hei. Vil anbefale deg å ta kontakt med en rådgiver for gratis veiledning. De ser på vitnemålet ditt og finner ut hva du trenger. (Og det er gratis).  Angående matte og historie, så er minimumskravet i matte 1p + 2p. Jeg tok opp masse fag for ett år siden, og slapp såvidt unna 2p fordi jeg hadde 2mz fra før som ble overført. Men hvis du har 1mx/1my fra før, så tror jeg du bare kan ta 2p- matten, siden 1p blir dekket av det du har fra før. 

Historiefaget er slått sammen nå ja, så det er HIS 1002 du må ta, siden de ikke lenger tilbyr eksamen i kun nyere historie.

Ditt siste spørsmål om generell studiekompetanse er jeg litt usikker på. Men hos meg (som måtte gå fra reform 94 vitnemål til kunnskapsløftet) var det kun matten de var usikre på om jeg måtte ta, siden norsk, naturfag, samfunnsfag, religion, geografi, historie og engelsk for første klasse var kompatible med de samme fagene underkunnskapsløftet, så de endret bare fagkoden på disse.

Jonasbjh
31.01.12 15:01
Cheetara: Historiefaget er slått sammen nå ja, så det er HIS 1002 du må ta, siden de ikke lenger tilbyr eksamen i kun nyere historie.

Tusen takk for flotte svar! Fant dette på sonans sin nettside;  

"Merknad: Har du et kompetansebevis fra R-94, og trenger mer matematikk for å få vitnemål i Kunnskapsløfet, kan denne modulen i 2P, tas i kombinasjon med 1MY fra R-94. 1MY vil da konverters til 1P. Dersom du ønsker å forbedre karakter i 1MY fra R-94, må du imidlertid ta både 1P + 2P. Merk også at dette kurset ikke er det samme som 2P-Y, påbygging til generell studiekompetasne. Du må da velge det kurset som heter 1P+2P."

Tolker det som at jeg kun trenger å ta 2p matten ettersom min karakter i 1MY konventeres til 1p?

Og takk, Cheetara. Da går jeg for HIS1002!

Cheetara
CheetaraInnlegg: 99
01.02.12 23:04
Jonasbjh: Tolker det som at jeg kun trenger å ta 2p matten ettersom min karakter i 1MY konventeres til 1p?

Jeg har 1my fra vgs, og fikk denne konvertert til 1p, så da skal jo du få det også. Så da trenger du bare ta 2p- matten :)

Lykke til!

flourhouse
flourhouseInnlegg: 9919
04.02.12 21:24

Og 2P har så vidt jeg vet bare fire kapitler, var hvertfall sånn i fjor. Veldig greit fag.

Jonasbjh
10.02.12 01:06
Cheetara: Jeg har 1my fra vgs, og fikk denne konvertert til 1p, så da skal jo du få det også. Så da trenger du bare ta 2p- matten :) Lykke til!

Tusen takk for all hjelp! Det settes pris på!

Siste innlegg