Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppsigelse

NYTT TEMA
Cheetara
CheetaraInnlegg: 99
07.02.12 09:02

Jeg har en deltidsjobb ved siden av studiene, og da jeg fortalte sjefen at jeg må jobbe mindre i tre måneder på grunn av praksis ifm studiene, ble han særdeles lite fornøyd. Nesten umiddelbart etter at jeg fortalte om praksisen, ble jeg kalt inn til møte, hvor jeg fikk masse kritikk. En veldig liten del av kritikken var konstruktiv og noe jeg kan og vil jobbe med, men resten ga ikke mening. Jeg fikk kritikk for ting jeg aldri har gjort (og som for meg er en selvfølge at man ikke gjør), og jeg fikk kritikk for ting han mente jeg ikke gjorde, men som jeg gjør hver eneste gang jeg er på jobb. Her kom også noen kolleger inn og støttet meg i at kritikken var meningsløs, men det brydde sjefen seg lite om. Han sa også at han skal følge ekstra godt med meg fremover.

Resten av den dagen på jobb var ubehagelig, og etter litt prat med kollegene mine fant jeg grunnen til møtet. Noen kolleger med samme deltidsstilling som meg har akkurat sagt opp pga nye jobber, og sjefen hadde regnet med at jeg kunne jobbet litt ekstra noen måneder fremover. Det er jo noe jeg selv vil, men det er dessverre uforenlig med praksisens arbeidstider, og det er ikke jeg som bestemmer de. Min sjef har også fått forbud mot å ansette flere deltidsmedarbeidere frem til over sommeren av sin sjef, med mindre noen flere slutter. (Hovedsjefen er skikkelig gjerrig, og vil ha færrest mulig ansatte). Så mine kolleger fortalte meg at sjefen prøver å skvise meg ut, for hvis jeg slutter får han ansette en ny en som kan jobbe mer enn det jeg kan noen måneder fremover.

Jeg synes dette er kjempetåpelig og urettferdig. Jeg er den som alltid kommer på jobb før tiden, og aldri går tidlig. Jeg har alltid stilt opp ekstra ved sykdom, og tatt masse ekstravakter når bedriften har trengt det. Jeg står på mens jeg er der, og er alltid interessert i å lære og å bli bedre. Men det spiller ingen rolle nå, for alt som betyr noe er at jeg må redusere arbeidstiden i tre måneder, og det passer ikke dem. Selv om de visste dette da jeg ble ansatt, at jeg skulle ha praksis.

Vel, long story short, jeg gidder ikke dette. Jeg går på et svært krevende studie, og er så heldig at jeg faktisk kan leve av studielånet. Litt trangt blir det jo, men ikke noe problem. Så jeg bestemte meg for å si opp. Jeg orker ikke drama, og spesielt når det ikke er noe jeg kan gjøre med det. Så i går da jeg kom på jobb, la jeg en skriftlig oppsigelse på pulten til sjefen. Men så lurer jeg på: sjefen kommer ikke før på fredag pga kurs denne uka. Burde jeg sende ham en mail eller noe og si at jeg har levert oppsigelsen min? Eller bare vente til han ser den på fredag? Har fortalt det til kollegene mine ar jeg har levert oppsigelse.

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 7915
07.02.12 14:03

Om det er mulig så ring til sjefen din i stedet for å sende mail.

J Nissen
J NissenInnlegg: 46402
07.02.12 14:06
Cheetara: Men så lurer jeg på: sjefen kommer ikke før på fredag pga kurs denne uka. Burde jeg sende ham en mail eller noe og si at jeg har levert oppsigelsen min? Eller bare vente til han ser den på fredag? Har fortalt det til kollegene mine ar jeg har levert oppsigelse

Om han ser oppsigelsen din onsdag eller fredag skulle jeg tro har svært liten betydning.

Om du ringer vil han kanskje oppfatte deg som masete.

Oppsigelsesdatoen din blir den samme uavhengi av når han leser den.

Cheetara
07.02.12 15:33

Tordenskjold3: jeg skjønner godt hva du mener, men siden han er på kurs vegrer jeg meg litt for å ringe, for å ikke forstyrre når han "driver med viktige ting".

J Nissen: jeg har skrevet oppsigelsesdatoen i oppsigelsesbrevet (gårsdagens dato), så jeg tenker litt det samme som deg. Men har hørt det er vanlig å gi en muntlig beskjed om oppsigelse før man leverer den offisielle oppsigelsen. Når jeg nå bestemte meg ganske brått for å si opp, så har jeg ikke hatt mulighet til å formidle dette til ham muntlig.

Og takk for svar begge to:)

(Innlegget ble redigert 07.02.12 15:34)

tucan
tucanInnlegg: 8388
07.02.12 20:21
Cheetara: Burde jeg sende ham en mail eller noe og si at jeg har levert oppsigelsen min? Eller bare vente til han ser den på fredag?

som julenissen sa. spiller ingen rolle om han ser den nå eller fredag..

Oppsigelsesdatoen følger hele måneder, så begynner ikke å løpe før 1.3.. Men tipper du kan slutte mer eller mindre på dagen om du ønsker det..

Cheetara
07.02.12 21:30

Ja, oppsigelsen gjelder som regel fra den første i måneden etter den ble levert, men jeg er fortsatt på prøvetid. Så det jeg skjønner av kontrakten så gjelder ikke det med den første i måneden når jeg sier opp i prøvetiden. Det står ihvertfall spesifisert at det gjelder fra den første ved oppsigelse etter prøvetiden. Regner med at jeg kommer til å jobbe ut oppsigelsestiden, siden de trenger tid til å få tak i en ny en.

tucan
tucanInnlegg: 8388
07.02.12 21:42
Cheetara: Ja, oppsigelsen gjelder som regel fra den første i måneden etter den ble levert, men jeg er fortsatt på prøvetid. Så det jeg skjønner av kontrakten så gjelder ikke det med den første i måneden når jeg sier opp i prøvetiden

Ok.. du kan ha rett i det.. Om du vil være på den sikre siden kan du sende oppsigelsen på mail.. Da vil jeg tro datoen gjelder fra du sender mailen. Evt. pr post.. (at det da gjelder fra stemplingsdato).

sl500
sl500Innlegg: 6527
10.02.12 22:54
Cheetara: Ja, oppsigelsen gjelder som regel fra den første i måneden etter den ble levert, men jeg er fortsatt på prøvetid.

Da skjønner jeg ikke hvorfor sjefen din prøver å skvise deg til å levere en oppsigelse.
Han kan jo si deg opp med 14 dagers varsel uten grunn.
Til sin sjef kan han jo hevde det var nødvendig fordi du ikke var skikket til jobben.

Cheetara
11.02.12 09:36

Joda,, han kan si meg opp som han vil. Men han vil nok ha problemer med å forklare til sin sjef igjen at jeg ikke er skikket til jobben. Dette er en selgerjobb, hvor de legger stor vekt på salgstall, naturligvis. Samtlige måneder jeg har jobbet der, har jeg hatt mye bedre tall enn de som har samme stillingsprosent som meg, og jeg har også hatt høyere tall enn mange med høyere stillingsprosent som meg.

Han kan forresten ikke si meg opp på 14 dagers varsel, for det står i kontrakten at det i prøvetiden er en måneds gjensidig oppsigelse, og to måneder etter prøvetiden.

Cheetara
22.04.12 22:16

Takk, men jeg sa opp og hadde min siste arbeidsdag der 31 mars :)

VG-Mett
VG-MettInnlegg: 28014
22.04.12 22:17
Cheetara: Men så lurer jeg på: sjefen kommer ikke før på fredag pga kurs denne uka. Burde jeg sende ham en mail eller noe og si at jeg har levert oppsigelsen min? Eller bare vente til han ser den på fredag? Har fortalt det til kollegene mine ar jeg har levert oppsigelse.

Det er ikke ditt problem at sjefen din ikke kommer på jobb denne uka. La oppsigelsen ligge, så finner han den når han kommer.

MomentsInLove
MomentsInLoveInnlegg: 3445
23.04.12 07:45
Cheetara: Takk, men jeg sa opp og hadde min siste arbeidsdag der 31 mars :)

Jeg vet men neste gang så har du linket!

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 227
23.04.12 17:30
Cheetara: Vel, long story short, jeg gidder ikke dette.

Nei det forstår jeg godt.

Blandt de tingene som skaper enorm frustrasjon blant vanlige mennesker, så finner vi antagelig sjefen øverst på lista.

Når sjefer oppfører seg slik, si opp, som du har gjort og ikke dvele på det.De som er slik, vil aldri forandre seg uansett.

Lykke til med studiene og kall hele jobben "Good Riddance"

(Innlegget ble redigert 23.04.12 17:30)

Cheetara
23.04.12 21:11

Takk for det Skaumannen. Fikk attesten min for to dager siden. To hele linjer, skrevet av moren til sjefen som jeg aldri har møtt (hennes mann eier bedriften). Jeg kommer ikke til å føre opp den jobben på cv'en eller bruke den attesten til noe. Det er nok ingen arbeidsgivere som kommer til å reagere på at jeg ikke hadde deltidsjobb ved siden av et svært hardt studie.

Skaumannen
24.04.12 09:59
Cheetara: Takk for det Skaumannen. Fikk attesten min for to dager siden. To hele linjer, skrevet av moren til sjefen som jeg aldri har møtt (hennes mann eier bedriften). Jeg kommer ikke til å føre opp den jobben på cv'en eller bruke den attesten til noe. Det er nok ingen arbeidsgivere som kommer til å reagere på at jeg ikke hadde deltidsjobb ved siden av et svært hardt studie

Dette forklarer jo hele problemet i detalj.Du har jobbet i en familebedrift.

Vel, det er det værste du kan jobbe i.Har selv arbeidet i 2 slike i mitt liv, og begge stedene var det mildt sagt spesielle mennesker som ikke gjorde annet en å skape misnøye blandt de ansatte.

Problemet med slike familebedrifter er jo at sjefene ansetter egne familemedlemmer i stillinger de aldri ville fått dersom de ikke var famile.Og da går det som det går:Personen gjør en dårlig jobb og masse feil, men det nytter ikke klage til sjefen hans, det er enten onkelen eller faren hans..

Cheetara
24.04.12 19:40

Du sier noe der Skaumannen. Min sjef (eierens sønn) tror jeg ikke var særlig kvalifisert i utgangspunktet for den jobben han har, og det er mange ting han har gjort jeg har syntes vært direkte uproffesjonelt. Jeg angrer virkelig ikke på at jeg valgte å slutte:)

Skaumannen
24.04.12 19:49
Cheetara: Du sier noe der Skaumannen. Min sjef (eierens sønn) tror jeg ikke var særlig kvalifisert i utgangspunktet for den jobben han har, og det er mange ting han har gjort jeg har syntes vært direkte uproffesjonelt. Jeg angrer virkelig ikke på at jeg valgte å slutte:)

Sånt som det der er bare så erketypisk familebedrifter.Sjekk alltid på jobbintervju/evnt i forkant hvordan bedriften er bygget opp og hvem som eier bedriften.

Jeg kommer aldri til å ta jobb et slikt sted igjen, da heller trygd.

Speca
SpecaInnlegg: 8579
29.04.12 08:18
Cheetara: To hele linjer, skrevet av moren til sjefen som jeg aldri har møtt (hennes mann eier bedriften).

Det høres ut som en attest som bryter arbeidsmiljøloven. 

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#15-15

Cheetara
29.04.12 11:45

Speca: det visste jeg faktisk ikke. Det står ikke et eneste ord i attesten hva arbeidsoppgavene mine har vært eller noe. Og jeg er helt enig med deg Skaumannen, jeg skal aldri jobbe i en slik familiebedrift igjen.

Siste innlegg