Copenhagen Business School
I denne artikkelen vil jeg gi et nærmere innblikk i en av Europas fremste økonomiskoler og presentere et fullverdig alternativ til de store norske økonomiutdanningsinstitusjonene NHH og BI. For de aller fleste nordmenn er CBS et kjent navn, men ikke et utdanningssted man vet så mye om. Selv om skolen har en meget stor norsk andel studenter, et velkjent internasjonalt rennommé og er lokalisert i Nordens paris er det bemerkelsesverdig få norske studenter som velger å sette seg inn i CBS sitt utdanningstilbud. Dette føler undertegnede er synd, da mange studenter lar en glimrende utdanningsmulighet glippe gjennom fingrene. Dette ønsker jeg å gjøre noe med, og vil derfor presentere CBS og gi litt informasjon om skolen.
Linje som beskrives: Ha-almen ervervhsøkonomi (tilsvarer norsk siviløkonom)
La oss bare starte med å slå fast en ting med en eneste gang. CBS er en meget god skole. CBS har de siste årene vært rangert betraktelig høyere enn NHH, og det er også tilfellet på nåværende tidspunkt. Den er også betraktelig bedre rangert enn BI. Jeg vil bare slå dette fast med en gang fordi nordmenn generelt er av den oppfatning at de som ikke kommer inn på NHH søker seg CBS. Dette kan for noen være tilfellet, men det betyr ikke at det faglige nivået er noe dårligere. Heller tvert i mot, og det finnes mange gode grunner til at norske elver på jakt etter økonomistudier bør rette blikket mot den danske hovedstad. En viktig faktor er at karaktersnittet som kreves for å opptas på skolen er langt lavere enn på BI og NHH. Mens NHH år etter år ligger over 5 i snitt (53 studiepoeng i fjor) og Bi stadig kommer nærmere 50 studiepoeng for å opptas på siviløkonomlinjen, trengs det «bare» rund 4,6 i snitt for å komme inn på CBS. Det skal sies at snittet varierer mye fra år til år, men det pleier å ende et sted mellom 4,5 og 4,8. En ting som dog er viktig å nevne er at du ikke kan ta opp fag for å komme inn på CBS. De godtar bare karakterene som står på vitnemålet ditt når du er ferdig på videregående, så du søker med snittet du går ut med. Det finnes ingen andre mulighet.
CBS krever også at man har hatt engelsk i to år på videregående da mye av undervisningen (alle lærerbøkene) er engelske. Hvis man ikke har hatt engelsk i to år finnes det imidlertid en annen måte å oppfylle dette kravet. Skolen godtar også en Toefl test med score på 80 (550 hvis du gjør den håndskrevne versjonen). Hvis man ønsker å velge denne løsningen anbefaler jeg å være ute i meget god tid, da det kan ta flere måneder før svarene fra Toefl testen kommer. Veien inn på CBS kan med andre ord virke komplisert. Det er den også, men det er definitivt verdt det. Mange tenker sikkert, hvorfor skal jeg gidde å ta meg tid til alt dette for å komme inn på en skole i Danmark? Spørsmålet er rimelig nok, men det har også en glimrende forklaring.
Som nevnt tidligere er snittkravet lavere enn på økonomiskolene i Norge og CBS er bedre ranket og har høyere internasjonal anseelse enn både NHH og BI. CBS er også en gratisskole. Man betaler faktisk ikke en krone i studieavgift, noe som står i sterk kontrast til BI, hvor du ender opp med rundt 60 000 kr i skoleavgifter i året. Dette er selvfølgelig ikke en avgjørende faktor alene, men det er verdt å tenke over om man vil ha 180 000 mindre i lån ved fulført bachelor. Skolen er også meget moderne og har glimrende fasiliteter. I tillegg har CBS utvekslingsprogram med skoler over absolutt hele verden. Det finnes knapt en begrensning på hvor du kan utveksle til. Det er også verdt å trekke fram at København er en fantastisk flott by med, billig mat og drikke (en kasse ØL, 0,33*30 for 99 kr for de som bryr seg om det), glimrende transport muligheter, fult av fantastiske shoppingsteder og et fantastisk uteliv. Været er også betydelig bedre i København enn det for eksempel er i Bergen. Milde temperaturer og tidlig sommer er i alle fall en garanti i København. På minus siden må man tåle til tider sterk vind, noe som likevel burde være overkommelig for nordmenn flest.
Når det gjelder det faglige har man omtrent de samme fagene ved CBS som man har ved NHH. De 5 fagene man har sitt første studieår er: mikroøkonomi, manegerial economics, statistikk, organisasjonsanalyse og makroøkonomi. Hvis noen har ytterligere spørsmål om hva som inngår i disse fagene, så er det bare å spørre. Dette skal tilsvare mye av det samme som man går gjennom på NHH, det er i alle fall dette jeg har hørt av venner som studerer ved NHH. En betraktelig forskjell ved CBS og de norske skolene er karakter skalaen. I Danmark går denne nemlig fra -3 til 12 (det finnes 7 karakterer: -3, 0,0, 2, 4, 7, 10, 12). En annen forskjell er at alle forelesninger foregår på dansk og ikke engelsk som mange tror. Språkovergangen er vanskelig den første måneden, men etter det føles dansk som norsk. Det er ingen problemer å forstå forelesningene. Forelesningen holdes for øvrig av meget dyktige lærere som er engasjerte og meget pedagogisk (det finnes unntak, men min erfaring er nesten utelukkende positiv).
Alt i alt er CBS en fantastisk økonomiskole, som gir en fantastisk økonomiutdannelse og er plassert i en nydelig by. Det var egentlig det jeg hadde å si.
Hvis noen har ytterligere spørsmål om skolen så er det bare å spørre.