Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jobbe og reise?

NYTT TEMA
linnak
linnakInnlegg: 15
12.02.12 21:48

Er det fler som ønsker å flytte utenlands og jobbe? Oppleve noe annet for et år ++ ?

Jeg ønsker tips ang jobb og bo, mulig fler som søker det samme?

Jeg er ganske fleksibel angående jobb og sted.

Noen tips eller innvendinger?

arze
arzeInnlegg: 2694
13.02.12 00:49

Jeg drømmer om å dra til Afrika for å jobbe for en periode, men økonomien tillater det dessverre ikke.

Dersom du er fleksibel angående jobb og sted, så er det jo mange bedrifter som ansetter nordmenn i f.eks. Ungarn, Tsjekkia, Polen, Irland, Spania, Malta og Thailand.

linnak
13.02.12 21:07

Har du noen tips til informasjon om disse bedriftene?
Hjemmesider, mail osv?

Ja, mye handler om hva økonomien tillater!

DragonFly
DragonFlyInnlegg: 2551
14.02.12 01:43

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter eller noe om din bakgrunn og hvor gammel du er. Hvis du er mellom 18-28 år kan du søke jobb ved hjelp av Nordjobb. Jeg tror ikke det er de mest eksklusive jobbene du får, men det er en mulighet til å oppleve noe nytt - f.eks. på Grønland. Jeg tror at det i utgangspunktet er ment som en sommerjobborganisasjon med nordisk utveksling, men såvidt jeg husker kan du også dra ut på høsten også, og også være i arbeid lengre enn en det som er en alminnelig sommerjobb, men sikkert begrenset til hvor lenge du har lov til å jobbe i det aktuelle landet, uten at jeg kan de reglene.

http://www.nordjobb.net/

De legger opp til at du i utgangspunktet skal kunne fungere i ditt arbeid med norsk, svensk eller dansk (og sikkert litt engelsk) som språk selv om du f.eks. drar til Færøyene, Grønland eller Island. 

+ Du får lønn.
+ Du møter andre som er ute på lignende eventyr, de arrangerer camp osv tror jeg, så sosialt blir det nok!
- Du kan bare søke jobb i nordiske land.
- Du må selv betale husleie osv, men Nordjobb hjelper deg med å finne billig bosted.
- Du kan bare få ett jobbtilbud. Du må prøve på nytt neste år hvis du takker nei.

Kun for de mellom 18-28 år. Må være nordisk eller EU-borger samt beherske norsk, svensk eller dansk tilfredstillende. 

Jeg hadde sååå lyst til å dra til Færøyene eller Island, men jeg regner med at jeg kommer til å sose rundt på jobbintervju i sommer :(

Aktivungdom.eu har også et opplegg, men det er vel mer "lommepenger" enn lønn du får der. Dog  får du dekket både reise og boutgifter. Jeg tror det krever en del forberedelser av deg for å få dra ut, bl.a. at du må finne en egen avsenderorganisasjon.

arze
14.02.12 01:56
linnak: Har du noen tips til informasjon om disse bedriftene?
Hjemmesider, mail osv?

Det er rett som det er annonser på finn.no, men de fleste som jeg har funnet interessante har jeg funnet på nav.no og manpower.no.

Sør i Europa finnes det noen bedrifter som har utlyste stillinger nesten hele året. Det gjelder spesielt salgsjobber, blant annet på solkysten i Spania. Der kan du sjekke med blant annet costamarketing.no, uc2b.no og megafon.net. Ellers i Spania, spesielt i enkelte områder på Costa Blanca, Costa del Sol og Gran Canaria, er det større norske kolonier, og der finnes det flere norske helsebedrifter, i tillegg til skandinaviske skoler. Enkelte banker og eiendomsmeglere i disse områdene er også ivrige etter å ansette norsktalende personer, men da kreves det som regel veldige gode spanskkunnskaper også.

I Barcelona finnes det også en bedrift som driver med telefonsalg i ganske stor skala, i flere land. Jeg kommer ikke på hva de heter i farten, men de annonserer også relativt ofte, spesielt på nav.no.

På Malta er det mange bedrifter som driver med pengespill og gambling på internett, hvor de har kundesenter for mange europeiske land. Jeg vet ikke spesifikt hvem som holder til der, men har inntrykk av at det gjelder alle sammen, som bet24, betsafe, nordicbet, unibet osv.

I øst-Europa er det "mange" jobber innen kundeservice, i blant annet Praha og Budapest. Jeg vet ikke av noen spesifikke bedrifter der, men spesielt Manpower er ivrige i den delen av verden.

Er du ung nok kan også Disney World være et alternativ. Dårlig lønn, visstnok, men jeg har fortsatt ikke hørt noen som IKKE skryter uhemmet av et opphold der, selv om de helt sikkert finnes.

Dublin er et yndet mål for de som vil jobbe med/innen IT, for f.eks. IBM eller Oracle. Ellers så er O'Farrel Recruitment aktive med rekrutering innen reiseliv i Storbritannia.

Jobb som reiseleder kanskje høres interessant ut? Da kan du se på reiseleder.no, hvor de arrangerer opplæring/skolegang først, før det dukker opp jobbmuligheter etter dette.

x-plore.no har også noe snacks. Noe er frivillig arbeid, men det finnes også "lønnet" arbeid, om enn på en noe annen måte enn det som er vanlig i arbeidslivet. Der har du blant annet muligheten til å reise og jobbe i f.eks. Australia eller Sør-Amerika.

Edit: Her har jeg da tatt utgangspunkt i at du er ung, og i startgropen av din arbeidskarriere, og har liten eller ingen utdannelse.

(Innlegget ble redigert 14.02.12 02:03)

arze
14.02.12 01:58
linnak: Ja, mye handler om hva økonomien tillater!

Dette er da litt spesielt for å jobbe f.eks. i Afrika, hvor det meste er snakk om frivillig arbeid, og man da selv må betalt for å jobbe, i stedet for å få lønn for arbeidet man gjør. Drømmen min er å jobbe med dyr i en eller annen nasjonalpark i Afrika.

linnak
15.02.12 10:58

Takk for svar, var til god hjelp :-)

Siste innlegg