Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Entreprenørskap og Bedriftsutvikling 2 - Tentamen

NYTT TEMA
Perrahdinho
PerrahdinhoInnlegg: 29
11.03.12 14:35

Hei!

Satser på at jeg startet tråden på riktig sted!:)

Lurte på om det var flere her som skal ha tentamen i Entreprenørskap og Bedriftsutvikling 2 i morgen? Her kan vi diskutere hvilke forberedelser vi gjør, dele tanker om hvilke oppgaver som mest sannsynlig kommer og slikt noe :)

Tema/Situasjonsbeskrivelse for tentamen: Fjord Hotell.

PrideOfMadeira
PrideOfMadeiraInnlegg: 5824
11.03.12 15:16
Perrahdinho: Fjord Hotell.

Festlig, tror jeg hadde den samme oppgaven i min tid som elev på VGS, og det begynner å bli noen år siden nå. Du får ha lykke til med tentamen.

Perrahdinho
11.03.12 16:33
PrideOfMadeira: Festlig, tror jeg hadde den samme oppgaven i min tid som elev på VGS, og det begynner å bli noen år siden nå.

Du vil ikke mimre litt om den tidligere gitte oppgaven din da? jeg kan slenge ut forberedelsen, eventuelt en tidligere gidd oppgave fra V09. Eneste du trenger å gjøre er å gi meg noen ideer og pekepinner. Alle tanker rundt dette temaet er relevant, så det er til stor hjelp! :)

PrideOfMadeira
PrideOfMadeiraInnlegg: 5824
11.03.12 16:40

Ærlig talt så husker jeg ikke hele oppgaven, bortsett fra at det var et hotell som trengte en plan for å utvide seg eller noe i den duren.

Men tja, jeg ville i alle fall anbefalt bedriften å reklamere med de flotte omgivelsene som omringer hotellet. Turistene drar til fjordene for å se den vakre naturen, og det er nettopp dét hotellet burde markedsføre. Å bo i et gammelt hotell, med Norges vakreste natur rett utenfor døren er noe som kan trekke turister.

Som sagt, husker ikke hele oppgaven så det å gi en fasit blir rimelig vanskelig. Spesielt siden jeg mener å huske at jeg bare fikk firer.

Perrahdinho
11.03.12 17:19

Kort forklart:

Det dreier seg om to personer som skal ta over foreldrenes tradisjonelle hotell, fra 1912. Hotellet ble modernisert og utvidet på 60-70-tallet, og har nå 45 dobbeltrom, alle med toalett og bad. I tilegg har hotellet matsal og salong med en liten bar attpåtil. 

Hotellet har vært i drift bare 4 måneder i sommersesongen, og ellers har det vært stengt. Det blir her spurt om en forretningsidé, basert på de nye overtakernes plan om helårsdrift med satsing på kurs og konferansemarkedet. 

Har du noen tanker rundt dette? hvordan driften kan endres o.l?

Skillpadden
SkillpaddenInnlegg: 1
02.03.14 21:54

BUMP? Noen tips? Har fått samme oppgave!

Perrahdinho
05.03.14 00:12

Nå skal ikke jeg gunne på med hva du skal skrive om i de forskjellige oppgavene, men jeg har et veldig brukbart tips:

Ut i fra overskriftene du lager deg: 1. Presenter teorien > 2. Anvend teorien.

Andre tips: Scann inn bilder fra pensumboken og bruk i oppgaven din. + Bruk egne word-tabeller.

Eksempel på ting du kan ha med:

Begrunne videreutviklingen av forretningsideen til Fjord Hotell

Ny forretningside og visjon. Soft-analyse. Oppsummering av eksterne og interne faktorer (situasjonsbeskrivelse), feltundersøkelse.

Vurdere den eksisterende markedsstrategien og videreutvikle denne for Fjord Hotell

Markedsmå (herunder overordnede mål og delmål) og markedsstrategi (Bruk de 5 P'ene)

Drøfte betydningen av innovasjon for konkurranseevnen og verdiskapingen til Fjord Hotell.

Drøfteoppgave

Lykke til !

(Innlegget ble redigert 05.03.14 00:32)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5125
19.03.14 14:43
Skillpadden: BUMP? Noen tips? Har fått samme oppgave!

Sannsynligvis er du ferdig med den oppgaven nå, men sjekk ut hvordan de har utviklet Seljord Hotell. Jeg er rimelig sikker på at det er Seljord Hotell som er hotellet de har brukt i denne oppgaven i utgangspunktet.

ThuaVo
ThuaVoInnlegg: 1
11.05.17 08:50

Hei! Har fått lignende oppgave i faget.. Lurer på om noen av dere har noe liggene av oppgaven dere kan dele ? :)

Klikk for å gå tilbake til toppen